
T
he best of the stories came at the beginning of July. I was inLagos, Nigeria, to meet members of our parent newspaperand to make final preparations for the launch of ThisDay inSouth Africa.

In sizzling hot weather, after a lazy lunch washeddown with refreshing Star beer – the national fuel strike was on and Icould not get any business done – I called a friend in Johannesburgfrom my hotel in Abuja, the capital of Nigeria.“Is it true?” he asked, fear in his voice. I did not knowwhat he was talking about and asked him to give me details.“Well, the story in Johannesburg media circles is that you are overin Lagos to pick up money in suitcases and bring it over here.“Apparently that is the only way you guys can get money into SAotherwise your newspaper will not get off the ground,” he replied,rather sheepishly.
I sighed. I had, after all, thought I had heard it allbefore. But this took the cake. Could any right-thinking personsend the head of their organisation on a mission to illegally bringmoney into a country? Could any proprietor ask an editor to take partin such a deplorable and illegal act?

Since I accepted the job of founding editor of ThisDay and startedworking in February, we have had every manner of rumour and gossipcirculated about us. We have been called names, have been derided as aNigerian money-laundering operation and been promised that wewould fold before we have even hit the streets. In Cape Town, where Iwent to interview prospective staff, my team and I were openly referredto as members of a 419 scam (the notorious Nigerian con scheme wherevictims hand over hundreds of thousands of rand). Ditto at the conferenceof the SA National Editors’ Forum, at dinner parties, on the Marketingwebsite and at bars across the land.
The first question I was asked by one of the most senior members ofour government when we went visiting recently, was: “How clean isyour money?” All because the man who had the dream to build atranscontinental newspaper, the first African newspaper to straddle thecontinent, is Nigerian. I was at The Star when Tony O’Reilly boughtIndependent Newspapers in the early 1990s. I am still waiting for the xeno-phobic comments about that deal.

My proprietor, Nduka Obaigbena, is a charismatic, energetic dynamoof a man who started work on a newspaper in Nigeria as a cartoonist. Herose through the ranks until he worked for Time magazine in NewYork, dabbled with Newsweek for a while and rejoined Time in London,Paris and back on the continent as an advertising and marketing man.Ink has always pumped through his veins. In the mid-1980s hestarted a news magazine called ThisWeek in Nigeria. In a market where allnews magazines were printed in black and white, where there was no capa-bility in the country’s presses to print in colour, he vowed that he woulddeliver to Nigeria a magazine that was of the standard of Time.He hired journalists who wrote the stories in Nigeria, flew the laid-outpages to Kent, England, where the production work and printing was done,and flew the magazine back to Nigeria. It was a revolution inNigerian magazine publishing. A magazine that was world-class, pro-duced by a group of young men (Obaigbena was in his 20s) who wanted todeliver a product not yet seen in the market at that time.

The magazine folded when repression by the Babangida

regime increased and the economic situation in Nigeria deteriorated

to such an extent that profits made from the product – which were in

Naira – could not keep up with sterling costs of printing in England.

But Obaigbena was undaunted. In the mid-90s he started a

weekly newspaper from a two-bedroomed flat in Lagos. It, too, was

revolutionary at many levels. It was an independent voice in a market

where most players were government-owned or cowed into 

submission by a succession of military dictatorships. It became the first

newspaper to be printed in colour while the rest of the field was still in

black and white. The paper was an unqualified success.
Obaigbena took it daily, and it proved to be unstoppable. He

installed the best technology in the country – everything from Apple

computers to the latest editorial systems from the United States and

Europe. He bought an old warehouse building in Lagos’ dockside area

and built his own presses on the premises.
Today that small newspaper is the most influential voice in Nigeria.

It is the largest-circulation, serious newspaper in the country. It is known

for the excellence of its journalism, the bravery of its reporters and editors,

and the independence and authoritativeness of its columnists. It has won

the country’s newspaper of the year award three times in a row from the

year of its inception, and its editors and reporters dominate journalism

awards ceremonies every year. It is a perfect example for all of us on this

continent of how a brave and exciting press can contribute significantly

to the building of a country. Obaigbena has himself been detained by

Babangida and had to flee Sani Abacha’s soldiers. He fled to London and was

exiled there until Abacha died and his regime crumbled.
I got the call to speak to ThisDay in November last year. I came to

Johannesburg on the 22nd of that month and had extensive talks with

Obaigbena and several other members of our management team. I knew then

that there was absolutely no question of my turning down an opportunity to

work for ThisDay. Here was an African, full of dreams and passion and energy,

offering me a dream. He was unequivocal: “I am here to build a newspa-

per. It will be authoritative, it will be daily, it will be strong on politics, business

and society. Its coverage of Africa will be comprehensive. It will be a partner to

our newspaper in Nigeria, and yet it will be uniquely South African,” he said.

I have always wanted to start a newspaper. I should, rightly, be inspired by

Sol Plaatje and John Tengo Jabavu, African men who started newspapers in our

distant past. But I am a child of the 1980s, and it is Irwin Manoim and Anton

Harber who got my groove going when they launched the Weekly Mail and later,

the Daily Mail. Post-1994, nothing as exciting as this has happened in SA newspa-

pers. I threw my hat in, and I have not regretted a single moment since.

We are starting a newspaper for a maturing, democratic South Africa that

embraces the African continent and the world. Our readers are young and old alike

who are enthusiastic about the future of this country and yet have not lost their crit-

ical faculties. They are engaged with the issues that confront us: they want the facts

on HIV/Aids before they become activists, they are engaged with the unravelling of

Zimbabwe, they read Tolstoy and confront Chomsky, they make love and read

Neruda in the nude, they own big cars and Beetles. They are the WaBenzi and know

Brave new

bbbbyyyy JJJJ uuuussss tttt iiii cccceeee MMMMaaaa llllaaaa llll aaaa

world
1818



Johannesburg, Cape Town, Durban and probably one other centre tobegin with. We have made no secret of the fact that we believe SouthAfrica is a country that has for long wanted a daily newspaper thatspeaks with one voice, a newspaper that transcends the divides thatapartheid sought to make us believe existed among us. A few monthsinto 2003, Business Day announced that they would begin printing inDurban. I say good luck to them, and if they are truly a national news-paper then all the better for all thinking SouthAfricans. Now, the public will have two national dailies.We have made no bones about the fact that we expect our journal-ism to be of the highest quality and standards possible. Our journalistshave received training from some of the best writers and trainers inthis country and abroad, and more training will takeplace.
Now look at the rest of the newspapers in thiscountry. Independent Newspapers has held

weekend bosberaads and
introduced various new

elements to their titles.
In KwaZulu-Natal The
Independent on
Saturday has various
new features and so has

The Mercury. The Cape
papers are working
frantically to jazz
themselves up.
In Gauteng, The Star andPretoria News are refining theirpositioning and adding new elementswhich they hope will secure their reader-ship.

A rash of inspiration among the edi-tors of Independent titles? No. It is thekind of preparation that we saw in the oldArgus when Harber and Manoim wereabout to launch the Daily Mail.Business Day has launched at least fournew sections in the past few months. It hasadded motoring, small and medium enter-prises, books, law and exporting to its repertoire. Who wins when all thishappens? It is you, dear reader. Dothe current crop of newspaper owners loveyou so much that they would have added allthese new features anyway? I wouldn’t put anymoney on it.
One last thing. We have taken a longtime to launch. Many have called us SomeDayand all sorts of other names in a bid to force usto launch when we are patently not ready. So.When are we launching? As Obaigbena says:“Does George W. Bush tell Iraq when he isgoing to attack?”

We make no excuses for nothaving launched in the pastmonths. Our management and journalistsare sure that we will launch this news-paper. Of that there is no doubt.

Justice Malala is editor of ThisDay. Hehas been a foreign correspondent for theSunday Times and is a past winner ofthe Foreign Press Association Awardfor Courageous Journalism.
justice.malala@thisdaysa.co.za

they will come under the firing line from us

if they dare forget that this country is built

on the promise of a better life for

all.
They share one thing above all else: they

are damn intelligent and know that there

is no daily publication in South Africa today

that captures the national debate. That is why

they will come to the pages of ThisDay to

duel and laugh and look at their contempo-

raries. They know that ours is a country of many

shades and hues and intricacies: they are

tired of predictable reporting and

writing.
I could dwell on what we are going to do for

journalism in this country, but I will not. Let me

count, instead, the ways in which we have

improved journalism in South Africa since the

announcement that we would be launching a

new newspaper.
The major media houses in this country

have – except perhaps for Johnnic – paid

journalists atrocious salaries. Many highly

talented writers and editors have found

themselves with no option but to

leave reporting and join advertising

agencies and the plethora of communica-

tions companies that have mush-

roomed in the past 10 years.

But since we came in

and offered journalists

decent salaries – as

opposed to exorbitant, as

claimed by our competi-

tors – many journalists

have had their salaries

increased. Anywhere in

the world, show me a

well-paid journalist

and I will show you a

journalist who dis-

plays initiative, works

hard and delivers

excellent copy.
Is paying journalists

decent salaries unsustain-

able in SA’s media 

environment? This is

what our competitors are

saying. I beg to differ, and have one strong 

example: Johnnic pays most of its journalists

reasonably well, and it continues to power

ahead. Since we said we are coming out,

they have increased their salaries sub-

stantially. And look at their 

bottom line – glowing as

ever.
We will be a national

newspaper, printed in 

The Gate Keeper’s job
is to keep out the riff-raff. He runs a tight gate: if it’s not new –

“Forget it!”, doesn’t have promixity – “Not coming through my
gate!”, isn’t unusual – “Whoa!”, isn’t bleeding – “Who

cares?”, won’t make good visuals – “Push off”, it’s a
follow-up – “Been there, done that”. He keeps strict

hours for the gate and will only let you through if you come
with Adva Tizing.


