*IMAGE AND REALITY”

A CRITIQUE OF SOUTH AFRICA’S
ENGLISH-LANGUAGE PRESS

By Les Switzer

THE PRESS IN SOUTH AFRICA will
celebrate its 200th anniversary in the
year 2000, but for the vast majority of
South Africa’s literate population
there will be little to celebrate. Why?
Because this was — and to a large
extent still is — a sectional press. These
newspapers, newsletters and maga-
zines have been owned and controlled
by whites, aimed at or intended for
whites, concerned almost exclusively
with the political, economic and social
life of the white population, and con-
sumed mainly by whites for most of
this 200-year history.

The image of a muckraking, watch-
dog English-language "opposition”
press defending the civil rights of all
who were oppressed in South Africa,
however, was an enduring one during
the apartheid era. And this image -
reinforced in the midst of draconian
censorship laws, widespread intimi-
dation and sometimes even repression
— has been generally accepted by
mainstream media and media scholars
outside as well as inside South Africa.

These  newspapers  included
Johannesburg's Rand Daily Mail and to
a lesser extent the Star, Bloemfontein's
Friend, Cape Town’s Cape Times, Port
Elizabeth’s Evening Post, East Lon-
don’s Daily Dispatch and Pieterma-
ritzburg’s Natal Witness. They were
deemed to be a kind of extra-parlia-
mentary opposition — telling the truth
about apartheid to South Africans and

the outside world in a genera-
tion when white opposition
parties had virtually col-
lapsed and black oppo-

sition parties had been
driven into exile.

7 A The same image is pro-
f jected in South Africa
today. Former Star editor
Richard Steyn, for exam-
ple, wrote an "open letter”
to President Mandela in
#/ February 1994 (it was pub-
(:, lished in various Argus-
owned newspapers) deplor-
ing remarks he made about the
commercial press at an
International Press Institute congress
held in Cape Town. Steyn took
Mandela to task for not mentioning
key journalists and newspapers in the
“mainstream” commercial press that
had opposed apartheid between the
1960s and 1980s, for entertaining
"romantic, ahistorical” notions about
the contributions made by alternative
publications to the anti-apartheid
struggle, and for seeking changes in
the industry "on the grounds of skin
colour or gender alone.” The press in
South Africa, as Steyn saw it, "is the
envy of its counterparts in most
African countries and in many emerg-
ing democracies around the world.”

The press in South Africa,
as Steyn saw it, “is the
envy of its counterparts in
most African countries
and in many emerging
democracies around the
world.”

But Steyn’s view is really the
romantic and ahistorical view. He
assumed the alternative press was
grounded in an “old and developed
tradition” of opposition pioneered by
the white commercial press. In reality,
it was grounded in a tradition of
protest and resistance that can be
traced back to the 19th Century and in
a press that struggled to project
images of social reality that were
decidedly different from the images
projected by “mainstream” white

media. These publications were rarely
viable commercially or indeed visible
to most white readers, but they have
persisted for more than a century in an
effort to voice the grievances and aspi-
rations of the majority who had no
voice in South Africa.

The alternative press constitutes a
unique political, social and literary
archive — the oldest, most extensive
and varied collection of indigenous
serial publications of this kind in sub-
Saharan Africa. There have been four
distinct phases in the history of South
Africa’s alternative press:

*The African mission press (1830s-
1880s), which represented the pioneer
missionary societies and their converts
living and working primarily in mis-
sion station and outstation communi-
ties. The earliest African protest litera-
ture can be traced to a few mission
journals in the last two decades or so
of this era.

*The independent protest press
(1880s-1930s), which represented pri-
marily the aspirant black middle class.
The roots of an indigenous black
(African, Coloured and Indian) liter-
ary tradition in English, Afrikaans and
various ethnic African languages
stems from this period. It would take
many forms, including personality
profiles and essays devoted to African
language, literature and history,
humour and advice columns, poetry,
short stories, plays, sermons, hymns
and other musical compositions.

*The early resistance press (1930s-
1960s), which gradually embraced a
popular, non-racial, non-sectarian and
more militant alliance of left-wing
working and middle-class interests.

*The later resistance press (1970s-
1980s), which represented primarily
the Black Consciousness movement
and its press (1970s) and the “progres-
sive” community press (1980s).
Resistance media changed dramatical-
ly in form and content during these
decades. They would embrace (a) var-
ious commercial publications still
aimed at segregated black and/or
white audiences; (b) progressive acad-
emic journals and student publica-
tions from historically "white” univer-
sities, adult literacy texts, published
oral narratives, personal memoirs and

Review — 17

popular histories; and (c) a variety of
literary, musical and performance
texts generated mainly in segregated
African townships, informal settle-
ments and historically “black” and
“homeland” university settings that
were now fully engaged in the strug-
gle for South Africa.

... surrogate newspapers
like Bantu World (later
renamed the World)
offered a protest agenda
that would not offend the
ruling elites.

African nationalist newspapers ini-
tially dominated the alternative press,
but between the 1930s and 1950s tradi-
tional protest publications were
bought out and closed down or
denuded of political content and
merged with a new captive black com-
mercial press. This in turn was con-
trolled by white entrepreneurs linked
directly or indirectly to the major
English and Afrikaans-language press
groups.

The segregationist state was steadi-
ly expanding and solidifying its con-
trol over the African population dur-
ing this period, and surrogate newspa-
pers like Bantu World (later renamed
the World) offered a protest agenda
that would not offend the ruling elites.
Bantu World was the flagship of Bantu
Press, an Argus subsidiary, and it
would eventually own or otherwise
control a chain of black publications
extending throughout southern and
central Africa. Bantu World would be
the trendsetter in the campaign to
develop a captive black commercial
press that was supervised by white
editorial overseers and monitored in
white-controlled newsrooms.

The fledgling socialist press filled
the vacuum created by the demise of
the independent African protest press
between the 1930s and 1960s. These
newspapers included Inkululeko, the
Communist Party’s flagship newspa-
per; the Guardian and its successors,
socialist weeklies that were indepen-
dent of the party; Fighting Talk, mouth-
piece of the Springbok Legion and
eventually the Congress Alliance; and
the Torch, organ of the Unity move-



ment. It was they and not English-lan-
guage opposition newspapers that
best represented the transition in dis-
course from petitionary protest to
popular resistance. And it was Black
Consciousness publications during the
1970s — and journalists influenced by
the BC movement — that provided the
main stimulus for the alternative press
of the 1980s.

Few English-speaking
journalists have actually
analysed the content of
their newspapers —
despite scores of reminis-
cences, biographies and
in-house histories.

In the end, the image of an indepen-
dent, muckraking, watchdog commer-
cial press projected by Steyn and his
peers over many decades falls far
short of reality. The struggle to impose
meaning on this strand of post-colo-
nial discourse, however, continues in
post-apartheid South Africa.

Few English-speaking journalists
have actually analysed the content of
their newspapers — despite scores of
reminiscences, biographies and in-
house histories. The evidence we have,
however, is revealing. The targets of
dissent in this "opposition” press were
carefully selected, and anti-apartheid
news and opinion accounted for an
insignificant proportion of the news-
hole. African journalists were given
permanent employment in a few of
these newspapers only from the 1960s
and 1970s, and they worked almost
exclusively on subordinate, segregat-
ed and decidedly paternalistic inserts
or supplements targeted for black
audiences. African journalists, more-
over, had no control over and virtual-
ly no access to other media of mass
communication before the 1960s.

Anti-apartheid critics of the
English-language press have claimed
these “opposition” newspapers (a)
focused on "safe” anti-apartheid news
stories and on personalities and events
rather than issues — ignoring the con-
ditions and contexts in which these
stories took place; (b) practised wide-
spread self-censorship as part of their
response to the government’s attempts
to censor and control communication
media; (c) did nothing to deracialise
and democratise their own institutions
— inside and outside the newsroom;
(d) omitted, trivialised or downplayed
news that might threaten the econom-
ic and political interests of those cor-
porate groups who owned or other-
wise controlled these publications;
and (e) played the role of a sectional
press that served the cultural interests
of their largely white, English-speak-
ing readership in much the same way
as the sectional Afrikaans press, which
was perceived to be the mouthpiece of
the Afrikaner community and the
National Party.

Even during the apartheid era, only
a few newspapers were really critical
of government policy before the 1980s.

“Mainstream” newspapers in post-
apartheid South Africa are under
increasing pressure to be more repre-
sentative and more responsible in
their coverage of events and issues,
and some critics are suggesting that
the white-controlled press in particu-
lar must do more to educate its audi-
ence. I would suggest that the South
African press can address these con-
cerns in at least two ways before the
end of the century.

Even during the apartheid
era, only a few newspa-
pers were really critical of
government policy before
the 1980s.

*The first way points to changing
the racial and gender complexions of
the newsroom and boardroom. The
world the established commercial
press represented after Union in 1910
was a white, patriarchal and middle-
class world. It was largely oblivious
even to contradictions between white
social groups and for the most part
either ignored, demonised or parodied
any opposition that challenged the
social order.

As [ understand Mandela’s remarks
at the [PI congress, the promotion of
cultural diversity in the news staffs of
the commercial press is a necessary
step in the promotion of a news agen-
da that will ultimately reflect the mul-
ticultural and primarily non-Western
society that is South Africa. The major
newspapers in South Africa have bare-
ly explored the surface of this social
reality. A culturally diverse staff will
help ensure a diversified news agenda,
which can be used to educate as well as
inform and entertain. Learning how
events can be viewed from multicul-
tural perspectives, learning how social
differences structure much of the
human experience, learning to under-
stand and respect the traditions and
values of people unlike ourselves. This
is what is essential to participation in a
more inclusive and democratic society.
And this should be included in the
news agenda of the new South Africa.

*The second way points to decon-
structing the language of apartheid.
Public discourse during the apartheid
era was extraordinarily pervasive in
setting the boundaries for ideological
conformity in social relations, politics,
the economy and culture, but so far
South Africa’s commercial press has
shown little interest in the problem
other than deracialising (and degen-
derising) the more common forms of
public address.

Let's take one example. The
Nationalists maintained a firm and

We've grown big by staying small.

To ¢ the g
count the students. We'd rather make sure the students count.
This is exactly why, at Rhodes, you won't find yourself one of
tens of thousands, but one of three and a half thousand. A

ber with

of a uni ity, some would

advant Such as a ratio of one

lecturer to twelve

after yours.

a few " walk

from lectures ... the privacy of single rooms ... and easy
access (o all 32 sports, from surfing to skydiving.

Inevitably, all this, and more, has given Rhodes a great
name. Which is why you might wish to write it

For full details, write to the Regis

Rhodes University

-, Rhodes Uni

v, 6140 ¢

productive alliance with the US and its
allies for decades on the basis of a pro-
claimed pro-capitalist and anti-com-
munist position — a position that con-
tinues to appeal to whites and some
blacks still polarised by the rhetoric of
the Cold War. This rhetoric sought to
reduce the language of politics to a
simplistic, value-laden dichotomy
between two stereotyped abstractions
called capitalism and communism/
socialism (almost always represented
as one by the media). Like most stereo-
types, neither "ism” can sustain close
scrutiny today.

In the context of post-apartheid
South Africa, “communism/social-
ism” is often represented as an
anachronism. The ANC's continued
alliance with the South African
Communist Party (which has refused
so far to become politically correct, fol-
low the trend in post-communist
Eastern Europe and change its name
and objectives) is perceived by critics
to be at best an unnecessary burden
and at worst a trojan horse that could
wreck any hope a future government
might have of reviving the economy.

A culturally diverse staff
will help ensure a diver-
sified news agenda,
which can be used to
educate as well as inform
and entertain.

Review — 18

These critics have an inadequate,
and ahistorical, understanding of
South Africa’s past. The Communist
Party between 1925 and its banning in
1950 was one of the few organised
political pressure groups in the coun-
try that sought to give voice to the
interests and concerns of African peas-
ants and industrial workers — the vast
majority of the population — and the
socialist voice in various forms was a
bastion of the broader resistance
movement during the apartheid era.

These critics also ignore the fact that
socialists stemmed from all designated
“racial” groups, and their very exis-
tence as a community — however frag-
mented they seemed to be at various
moments in time — offered concrete
evidence that the democratic commit-
ment to an open, non-racial society has
had a history of its own even in South
Africa. Finally, these critics discount
public statements made by Commu-
nist Party officials today, who accept
the ANC’s pragmatic economic poli-
cies and claim the socialist project will
assume a form and function in this
country that is in harmony with the
wishes of the majority population.

Deconstructing the role that capital-
ism, socialism and the Communist
Party have played in the making of
South Africa’s past is just one example
of what the commercial press can do
to deconstruct the language of
apartheid. The narration of news is



grounded in binary signs - subject and
object, male and female, white and
black, good and bad, pure and impure,
legitimate and illegitimate, sane and
insane, normal and abnormal, sacred
and profane, skilled and unskilled,
capitalism and communism, develop-
ment and dependency, north and
south, metropole and periphery the
dichotomies are endless.

Deconstructing the role
that capitalism, socialism
and the Communist Party

have played in the making
of South Africa’s past is
just one example of what
the commercial press can
do to deconstruct the lan-
guage of apartheid.

The press’ task is no less than an
interrogation of the binary signs that
comprise the master narrative of
apartheid, This is by no means a simple
exercise, but it must be done if South
Affrica is to be the role model for a truly
nonracial, nonsectarian society that so
many well wishers inside and outside
the country are hoping it will be.

Deconstructing  these  bogus
dichotomies would be a corrective
step on the road to constructing a new
language of reconciliation for the new
South Africa.

Les Switzer is professor in the
School of Communication and
adjunct professor in History and co-
director of the Center for Critical
Cultural Studies at the University of
Houston. He spent 16 years in South
Africa, working initially as a jour-
nalist and later as an academic,
Among his major publications is
Black press in South Africa and
Lesotho, 1836-1976 (1979), Media and
dependency in South Africa (1985)
and Power and resistance in an
African society: The Ciskei Xhosa
and the making of South Africa
(1993). His latest book, South
Africa’s alternative press in protest
and resistance, will be published by
Cambridge University Press towards
the end of this year.

SUBSCRIBE TO SUBSCRIPTION FORM
RHODES UNIVERSITY JOURNALISM REVIEW
NAMES o salinyidis PR T SR e Ry
*The REVIEW is published twice a year in July and December. ABDDRESS oot ol B oo Mol o e
*If you wish to subscribe to the next editions for R18.24 please CODE ‘
fill in the coupon.
*Make all cheques payable to: Rhodes University Journalism Send your cheque or postal order to:
Review. Rhodes University Journalism Review
Department of Journalism and Media Studies
*Please add R10.00 if you are resident outside South Africa. Rhodes University
Box 94
*Phone 0461 318336 if you require more information. Grahamstown 6140

Who's winning the battle
to get more and more
South Africans to
buy newspapers?

(There's nothing Irish about the answer...)

ver the five year period, 1990 to 1995, there Alexandra, in Soweto and on the East Rand. And
is only one company whose sold newspapers there are more to come...

have grown by more than the rate of the

population increase. That company is Caxton News- With a full time training department, and a unique
papers. Our 11 paid papers have put on 24% ABC system of awards and incenlives, Caxton encour-
circulation growth. This is in stark contrast to the ages its journalists to aim high. The payoff comes in
biggest publisher of dailies, who've seen circulation the dedicated readership for our free and paid pa-
slide by 10% in the same period. pers. With an aggregate circula-

tion (including associates) of 1,3
In addition, Caxton is a group who million in 62 communities,
has a vigorous empowerment pro- Caxton is playing a major role in
gramme. We're bringing newspa- the creation of a free and in-
pers to communities who have formative press in the New South
never been served by newspapers Africa.
before. And we're doing it in part- -
Caxton - born, bred and rooted

in the RSA.

nership with people from the com- -

munities we aim to serve. In

CAXTON/CTP & ASSOCIATED NEWSPAPERS: m BEDFORDVIEW EDENVALE NEWS m KEMPTON EXPRESS m TEMBISAN m SANDTON CHRONICLE AANDBURG SUN
= NORTH EASTERN TRIBUNE @ NORTHCLIFF MELVILLE TIMES m ROSEBANK KILLARNEY GAZETTE @ BENONI CITY TIMES m BOKSBURG ADVERTISER m BRAKPAN
HERALD m GEAMISTON CITY NEWS m SUNBEAM m KRUGERSDORF NEWS m RANDFONTEIN HERALD m ROODEPOORT RE CORD m DOBSONVILLE KAGISO EXPRESS
® WEST RAND TIMES @ SECUNDA BETHAL HIGHVELD RIDGE m ALBERTON RECORD m SOUTHERN COURIER m PRETORIA RECORD ATTRIDGEVILLE m PRETORIA
RECORD CENTRAL m PRETORIA RECORD CENTURION s PRETORIA RECORD EAST m PRETORIA RECORD MAMELOD! m PRETORIA RECOAD MOOT m PRETORIA
RECORDNORTH® ALEX TIMESE VAAL STERE VAAL VISIONE VAALWEEKBLAD® BONUS @ BRITS POSm GEMSBOK ADVERTISER S NOORDWESTEA® RUSTENBURG
HERALD m STELLALANDER m THE MAIL @ DIE LAEVELDER W LOWVELD NEWS m ZULULAND OBSERVER B UMLOZI WEZINDABA m LADYSMITH GAZETTE
¥ DRAKENSBERGER/TIMES OF LADYSMITH m OGWINI m SOUTH COAST HERALD m SOUTH COAST MAIL W SOUTH COAST SUN m SOUTHLANDS SUN m BEREA MAIL
® HIGHWAY MAIL W NORTHGLEN NEWS m QUEENSBURGH NEWS m TEMPO m TAXI m NEWCASTLE ADVERTISER W INKANYEZ] m ESTCOURT MIDLANDS NEWS
¥ GEORGE HERALD w OUDTSHOORN KOERANT m MOSSEL BAY ADVERTISER m KNYSNA & PLETT HERALD



