SABC risks reverting to old
patterns, unless its journalists
sound off against government
calls for airtime - and improve
their craft, says George
Mazarakis former Agenda
executive producer.

HIS MASTERS' YolcEs
(Now W 5%%R%0)

1

George Mazarakis joins the fray over SAFM

he language debate on SAFM is

eclipsing the question of journalis-
tic quality. The sound is not necessari-
ly right, but the journalism is definite-
ly not right. If it was, possibly people
would not have responded with such
passion to language. The product
would have been giving them a great
deal more than they got before.

SAFM'’s journalism is suffering
because they are trying to grow audi-
ences by shrinking budgets, and the
only way to do this is through replac-
ing real reportage with talk shows.

As a result, there is little evidence of
reporters in the field, even though
there are now offices in nine centres. If
the SABC used its reporters for bi-
media - radio and television it would
be able to deliver sufficient reports.
Without reportage, talk radio risks
repeating opinions ad infinitum.

A second problem is whether
SAFM's talk is even working. The sta-
tion seems to have missed that talk
radio works best in a regional context,
tackling specific local problems -
problems which often don’t have the
same interest to the rest of the nation.
This is the case with the programme
“Eavesdropping” that has become
essentially a Natal programme. That's
fine, but the point is that the show is in
danger of running out of talk issues
with a national interest and national
perspective.

hich raises the question of what

the point is of SAFM even trying
for national talk radio. Talk, it seems,
is SAFM'’s way of responding to 702 -
by trying not to do something differ-
ent, but simply to emulate it. Far from
leading the media field, here we have

THE GOVERNMENT'S DESIRE for
free broadcast time should set all alarm
bells ringing. I fear it could portend a
return to the SABC formula of old.

Pretoria’s rationale is that we jour-
nalists broadcast only news, and not
the mass of important government
information that needs to be commu-
nicated. In short, those in power feel
we don’t publish what's important.

Some journalists say this is an
insult to the profession. I think it's a
compliment. It demonstrates our
independence. If journalists broadcast
information that was not news, we
wouldn’t be doing our jobs.

What does government really want
with its own prime time broadcast
slot? It knows that surrendering com-
munication to journalists will get it
less mileage. That's logical, because
we as journalists are in the business of
selecting, evaluating and presenting
information in terms of our own pro-
fessionalism. We are not in the busi-
ness of propaganda, education or
social marketing.

Some broadcasting may be in that
kind of business. Many areas require
no critical journalistic principles:
sports, music and education needn’t
be done by journalists. Yet even here,
judgements about what should be
communicated, and how it should be
done, ought to be left in hands inde-
pendent of government.

There is no other way, if broadcast-
ing as a whole is o escape becoming a
state apparatus and to keep its credi-
bility as being politically impartial.

a case of broadcasting following not
merely print, but tailing behind a com-
peting broadcasting venture.

Introducing direct speech into news
bulletins a la 702 is the way to go, but
SAFM does not do it sufficiently.
Almost every story on 702 has a sound-
bite. That's what makes it come alive.
And 702 also communicates more info
in shorter and less wordy bulletins.

espite its bid for a new look,

SAFM retains officialese in the
form of “the minister of xyz said ..".
The newswriting side, it seems, has
yet to understand what the new look-
alive style is supposed to do. And
what is the point of changing a station
and keeping very much the same pro-
gramme format?

The journalism outside the talk
shows is weak on contextualising and
lacking in critical questioning.
Sometimes it is downright embarrass-
ing on general awareness. Just recent-
ly, AM-Live’s Sally Burdett came
across as knowing neither the proper
name nor background of broadcast
lawyer David Dison. (This is the man
who helped draft the Broadcasting
Act — about which she was talking
and within which she functions!). It

Review — 4

There is an argument that although
government sholildn’t take over the
work of broadcasters, it should still be
allowed to buy television advertising
time to get its message across. Yet this
would be a case of government spend-
ing millions in taxpayers’ money to tell
the public what it thinks they ought to
know. Why doesn’t the government
rather advertise what info it has, and
where the public can get this directly?

Why not, in fact, just leave it to pro-
fessional broadcasters to use their
ethics and their expertise, plus audi-
ence feedback and ratings, to give the
public what it wants to know.
Government should keep its hands
outof broadcasting. And even within
broadcasting, we ought not to leave
information programmes solely in the
hands of people whose speciality is
not journalism. For example, informa-
tion about housing subsidies should
not be left to educational program-
ming alone, beyond the glare of criti-
cal scrutiny — and not least because of
the potential for corruption involved.

In the face of governmental designs,
will the SABC's journo’s prove them-
selves worthy of the designation? Will
they defend and develop their right to
be society’s trusted and primary com-
municators, professionals who are ex-
pected to be critical and independent?

We forget past patterns at our peril.
Previous thinking was that radio and
television were one and the same
thing;: a tool for the ruling party. From
the mid-1980s onwards, there was a
single controlling editor for both

makes one wonder where she has
been the past few years — and why the
research department, at least, is not
filling her in?

Nurther criticism is that Burdett's
o- presenter John Maytham doesn’t
listen to his answers. In addition, the
field reporters for all SAFM’s current
affairs programmes do not deliver
structured reports (with a few notable
exceptions).

The problems with SAFM lie not
only in the journalism, but in a strate-
gic mistake. The SABC's view is that
the complainers are a small audience,
and that it won’t make a difference if
they are lost. The question is why the
corporation changed something that,
though limited, still worked, instead
of rather putting resources into build-
ing Radio Metro and serving its 3.08
million listeners? Metro already has a
style which SAFM is not succeeding in
producing, although it aspires to this.

The SABC should have shrunk
Radio South Africa, giving its listeners
a little less, but keeping it as a market
niche for that particular group of white
people while still introducing them to
the broader South African picture.
Resourcing could have been switched



media. It was not enough to have
Broederbond and/or security-linked
apparatchiks in charge of individual
stations — a supreme central power
was required.
My farmer colleagues at the SABC will
remember how the organisation used
to be run by a cabal headed by Kobus
Hamman, deputy director general
entrusted with news and current
affairs. He was assisted by Johan
Pretorius (known in the corporation as
the “Tuinhuys-Muis” for the manner
in which he acted as veritable
spokesman for the presidency). The
team included Sakkie Burger (brother
of the CCB's Staal Burger) and Christo
Kritzinger (brother of Krappies,
colonel in the infamous Brixton
Murder and Robbery squad). In time,
the grouping appointed Louis
Raubenheimer as head of radio news —
a man exposed in the Sunday Times
recently for his apartheid connections.
As part of this picture, there was a
single news conference for radio and
television. The rationale was not one
of bi-media news production, even
though radio occasionally ran extracts
from television’s news and current
affairs. The logic was purely political.
The effect on journalism was disas-
trous. Down the ranks, every time a
journo showed independence, they
would move you away or edge you out.
Ask Christopher Dingle and Steve
Brittan. If you didn’t toe a very narrow
line, they just did not use your material.
“The atmosphere is electric. This
day will be remembered as one when
ululating women lined the streets of
Hillbrow and “Viva’ became en-
trenched in South Africa’s vocabu-
lar These were my words in
describing a mass march on the day of

to making Metro even more successful.
Metro has the English-speaking audi-
ence, it has excellent talk radio, bril-
liant current affairs and targetted
music. It has a South African character.

hy then impose an entirely dif-

ferent character on a station that
though limited was working? They
should have kept it - called it English
Radio, or Classic Radio. Metro is
something an audience can relate to:
who can relate to SAFM as it is now?

Metro also has a majority of black
staff, people who know the majority
community in South Africa and who
talk to it directly. This is not the case
on SAFM, and there is still lots of
racial exclusion on the station.

It's to be expected that whites will
often offend blacks, that they don't
understand the different cultural
dynamics. | hear black listeners phon-
ing SAFM to complain, and getting cut
off. This is not saying that white jour-
nalists are bad journalists, but that
SAFM’s character is off the mark in
terms of who it is trying to reach.

SABC radio journalists get good
marks for trying, but a lot more will
have to be done if radio is to be put
right in South Africa.

Nelson Mandela's release from prison.
They were not to be broadcast. The
question came down the hierarchy
from Christo Kritzinger: who was I to
describe the atmosphere as electric?
“I'm a journalist,” I replied. To no avail.
That was how the control worked.

The standard practice in television
was that we had to phone political edi-
tor Andre le Roux for clearance of any
controversial item. Although he is
now a transformed character, I recall
how he intervened in 1992 to censor a
programme on June 16.

Conv: CC1a5

=

CRAPHICOR

It is indicative of how things were. The
seript of our reconstruction of the ‘76
insurrection was slashed. So too were
the visuals. There was a chilling shot
taken from inside the back of a police
van, and looking down the barrel of a
moving rifle. It was cut off short so as
to exclude the ensuing sequence of a
demonstrator gunned down by the
same weapon. No matter that the
shooting actually happened, that it
was important history on an impor-
tant anniversary.

Most other visuals from 1976 were,

I believe, destroyed. The remainder
were embargoed in the archives. In
fact, it was only when Ameen
Akhalwaya arrived at Agenda that the
archivists finally stopped seeing it as
their duty to enforce a ban on journal-
ists even locating materials labelled
“under no circumstances to be used”.

Everyone thought that the SABC
would change with the introduction of a
new board in 1994. There was a brief
Golden Age, when people like John
Bishop began challenging the authori-
ties on GMSA. On Agenda, we started

Falk

S FROMTHEINTENTION TO

human existence is the translation

of idea into reality”

M&R's core competitive advantage
is vested in the synergies derived
from the sharing of diverse
engineering and people skills
between our various operations.

i This networking empowers M&R

E people to use their combined
intelligence in transforming material
resources to meet the engineering-

related needs of our customers

THE RESULT

This photographic collage
symbolises this tranformation of

M&R intent into effective results

MURRAY & ROBERTS HOLDINGS LIMITED
Douglas Roberts Centre Skeen Boulevard
Bedfordview South Africa

R Telephone [011) 455 1410 Telefax (011) 455 2222



doing strike-force stories, producing on
the day, up-to-the-minute current affairs
— as opposed to dated, long-drawn out
and easily censored productions.
Anéxample was when the story broke
about the military signal ordering the
“removal from society” of activist
Matthew Goniwe. Our programme
was shot in two days. Editing on the
final 12-minute piece began with just
two-and-a-half hours to go before
transmission.

The press had not specified where
the elimination decision had ultimate-

ly come from, and we began to narrow
it down. We named the police who
had been persecuting Goniwe, and we
named the cabinet members of the
state security council.

It was a risky business. Someone
secretly searched my home, leaving
conspicuous muddy footprints on the
carpet. Then a bogus telegram
announced that my call-up unit had
been changed, and that I was required
to do 752 days service.

But the show went on. For the first
time, the country’s national television

network had tackled a politically con-
tentious story. The then President FW
de Klerk phoned director general
Wynand Harmse, tracking him down
late at night at a conference in West
Africa. The cabinet, I was later told,
had threatened to sue. “The best news
I've heard,” I responded. “We'll estab-
lish some credibility here.”

Radio had a less visible flourishing
of journalism during this period,
although Patricia Glynn was asking
up-front questions, and Angus Begg
did some quality journalism.

—— T——— i — = —_——

However, things began to change at
the time of the election. The Indepen-
dent Media Commission regulations,
designed to ensure equitable treat-
ment for all political parties, reversed
the tendencies towards journalistic
independence. The climate became
reminiscent of what had happened
before: people became aware again
that they had to be politically careful.

The arrival of new journalists like

Thandeka Gqubule, Charles Leonard
and Jacques Paauw, made existing
producers feel less confident because
they lacked the same politically correct
blood. For their part, the newcomers
were not tuned into the needs of tele-
vision.
Taday, at the very time when govern-
ment is signalling a desire to muscle
inion broadcasting, a kind of journalis-
tic inertia has resulted. The strength of
television is to pre-empt the press, but
there is very little of that happening.
We have reverted to television that
very rarely breaks stories; it just
amplifies those already in the news.
The same applies to radio.

The problem is that this kind of
journalism doesn’t go further than
what you would expect. There are no
surprises. Television especially can
surprise. It should

Instead, we are seeing a lot more
radio on television. It is easier to go for
discussion programmes when you
don’t have experienced producers.
The result is that it is not exciting tele-
vision to watch. So viewers turn to
entertainment programmes.

Take the RDP. It is being done to
death in a very predictable way. The
stories start in the same way, and lead
to the same conclusions. Where is the
surprise, the debate, the controversy,
the scandals?

FINANCIAL MAIL DOES NOT BELIEVE IN THE SYCOPHANTIC PROFILE. OR THE RE-WRITE OF OFFICIAL PRESS RELEASES.
INSTEAD WE PROBE AND WE CHALLENGE. EVEN IF IT MEANS COOKING A GOOSE OR TWO. TO ENSURE YOU HAVE YOUR OWN
COPY, PHONE OUR SUBSCRIPTION SERVICE ON (011) 358-2072 Now. ESSENTIAL BUSINESS ISSUES

Broadcast journalism has a role to play
in“making officials accountable. In-
stead, we see it too often acting as a PR
mouthpiece. There is a lack of critical
journalism, and that again is not much
different to what has happened in the
past.

There seems to be an over-riding
§ fear of what a journalist can say or
! cover in a climate of political correct-
§  ness. A commitment to nation-building
| and “rainbow-ism” may also be inhibit-
ing investigative or critical journalism.

The new SABC board’s initial mis-
sion statement was to portray broad-
casting as a way to heal South Africa.
But journalists are not doctors. If we
spend our time trying to heal, our
watchdog role gets impaired.

Healing can be done in entertain-
ment or educational programming. It
is not appropriate in a journalistic con-
text. Our job is to monitor thehealth of
the patient. And to sound the alarm if
necessary. I hope the SABC's journal-
ists will hear it.

Financial
Mail

o SR

e T L o A PSR S SN Tl T =+ — =2 176

BULL'S EYE!

An award winning journal, the Rhodes University'
Alournalism Review is the only journal of its kind in
Southern Africa, catering for the professional journalist.

|

Review provides news, reviews and interviews, challeng-
ing the status quo and unravelling the latest technologies
in the media.

Review covers a small but expanding subscriber base across
South Africa, Zimbabwe, Zambia and Namibia.

Review carries two award winning inserts — ColdType and
RaggedRight — journals on excellence in Writing, Editing and Design,
produced by Thomson Newspapers of Canada.

George Mazarakis is executive pro-
ducer of Carte Blanche. He is a former
senior lecturer in Journalism and
Media Studies, Rhodes University, as
well as a former executive producer
3 . e = = , . Sy of Agenda.

Don’t miss the chance to advertise in this unique journal, reaching the powerful decision ¢

makers in the media. For our latest rates please contact Chloé O’Keeffe at the
Department of Journalism and Media Studies. Tel: (0461)318336, Fax: (0461)28447 .




