Guest Editorial

Anthony Sampson on the need for a press truth commission.

s there a case for a truth commission to report on the South African press?
It would not be set up by government or chaired by an archbishop, | hasten
to add. It would be initiated by the media themselves, in their own self-
interest, to establish their own credibility, as the recorders of their

country’s transformation.

The thought kept recurring to me when 1
was recently revisiting South Africa from
London, talking to old black friends now in
government, visiting Robben Island and watch-
ing President Mandela opening parliament.

Like many other visitors, I was struck by the
discrepancy between the rapid shift of power in
South Africa over the last two years, and the
appearance of normality and “business as
usual”, as Mandela called it.

And that appearance seemed to be magni-
fied by many South Alrican newspapers, which
preferred to pretend that nothing much has
changed—including themselves.

That sense of normality can be wonderfully
reassuring to conservative whites, to old-fash-
ioned tourists or anxious investors. To them, it
is part of the "miracle” that the change of
power has scarcely alfected their everyday lives.

The trouble is, the pretence evades the cen-
tral fact of recent South African history, that
the system of apartheid was until a very few
years ago supported or condoned by the
majority of whites, including much of the
media.

It evades the fact that the end of apartheid
requires a drastic re-thinking and restructur-
ing, everywhere. And if whites ignore that
necessity, they are storing up huge trouble for
the future, from the black majority who voted
to bring down the system.

The problem of the media struck me most
forcibly when I read the Sunday Times' celebra-
tions of their 90th anniversary in February,
congratulating themselves on their courageous
past record.

They included, it is true, some criticisms of
the paper’s endorsement of the government’s
referendum in 1983, and a reference to the
lamentable press coverage ol the transition
after 1990.

And Ken Owen, in a remarkable interview
by Ivor Powell in last December’s issue of this
Review, admitted that he made an historic fail-
ure in disbelieving the existence of a “third
force”.

But the Sunday Times' celebrations never
really faced up to the fact that their paper had
for long periods been manipulated by succes-
sive apartheid governments, and used as a

receptacle for leaks to smear the black opposi-
tion—which is now in power.

And most of the “mainstiream” press has
never really acknowledged the fact that in the
dark years of the eighties it was the alternative
press that set the pace for the exposures and
revelations which discredited the government.
Much of the mainstream press, as Ivor Powell
wrote in the same piece, “failed in the dying
years of the apartheid regime 1o see the obvi-
ous”.

It is hardly surprising that they now face a
credibility gap among many of their readers,
particularly black readers, and that the Sunday
Times for instance is increasingly challenged by
City Press.

Of course this habit of evasion is far from
uniquely South African. Many overseas news-
papers, who had far less excuse for conniving
with South African governments, became the
willing allies or dupes ol apartheid politicians
or businessmen, because they found it more
comfortable or profitable to enjoy their hospi-
tality and friendship.

The London Sunday Times, in the run-up to
the 1994 elections, became notorious for prop-
agating any story which would discredit the
ANC, absurdly influenced by John Aspinall,
the editor’s friend who was fanatically pro-
Inkatha. They published hysterical reports,
about an impending race-war, about secret
communist influences, or about Mandela’s
senility.

Other foreign correspondents who loved the
South African climate, the easy living and
Iriendly Afrikaner sources were only too glad
to pmvide stories which their proprietors, and
many of their readers, wanted to believe.

The mere thought of being recalled to a
London winter could deter them from offend-
ing the apartheid government: while a journey
to darkest Soweto, and the patient pursuit of a
shadowy black politician, was far riskier and
much harder work than picking up leaks ar a
convivial party in the white suburbs,

Now many of the same papers, inside or
outside South Africa, which thrived on attack-
ing the communist terrorists of the ANC, are
glad to join in the praise of President Mandela
as if nothing had happened.

But readers are not so forgetful, particularly
black readers who endured the full horrors of
apartheid who cannot forget how little they
were reported at the time. They may continue
to read the same papers. But they have their
own sanction: they can simply stop believing
them.

The only effective remedy is to come clean:
to go over the past, to try to record what went
\\'ITJ]II!‘.

It has been done before. Before the second
world war, the London Times had an appalling
record of appeasing Hitler—a record which
cast doubt over all its subsequent reporting
and ponderous editorials thereafter.

But it was The Times itself which revealed the
full truth when it published its official history
of that period in 1952, describing how its edi-
tor Geollrey Dawson censored his correspon-
dents to avoid offending the Nazis. He boasted
how he “did my utmost, night after night, to
keep out of the paper anything that might hurt
their susceptibilities”.

And this belated candour did much to re-
establish The Times' reputation for objective
reporting—at least before Rupert Murdoch
came in with his own agenda.

Few newspaper histories have dared to be so
candid. The Economist, which is privately
ashamed of its past record of condoning
apartheid governments, glossed over the sub-
ject in its recent history of its 150 years.

It is certainly a painful task, to analyse past
mistakes; like a corporate psycho-analysis, dig-
ging down into past secrets and trauma, which
can upset many individuals concerned.

But the truth will come out in the end any-
way. And the sooner the media can confront it,
the sooner they can perform their crucial role
of recording and explaining the transforma-
tion of their country.

The truth will set them free.

o0 Anthony Sampson was editor of Drum magazine
in_Johannesburg from 1950-1955, and has
[frequently returned to South Africa since.

He is a member of the Scott Trust in London which
oums The Guardian and The Observer; and is also
on the international advisory board of Independent
Newspapers in South Africa.

RHODES JOURNALISM REVIEW October 1996 — 3



