An

assault on reconciliation

HERE are three groups of people in

Germany who discuss the problem

of dealing with the past, of finding

the truth and of achieving reconcili

ation: they are the West Germans;
those East Germans who actively participated
in the peaceful revolution who were persecut
ed as dissidents and opponents of the former
German Demacratic Republic (GDR); and the
overwhelming majority of East Germans
Members of this majority feel that they are
being put on the spot by the West Germans,
that they are being condemned en bloc as fel
low-travellers of a dictatorship, and that the
West has deprived them of their identity
Consequently, many of them now once again
consciously distantiate themselves, as East
ans, from the West

Against this background, the attempt to
establish the truth, and to throw some light
upon the machinations of certain individuals
during the GDR dictatorship, can easily turn
into an unintended assault on the whole
process of reconciliation.

Even now, seven years after unification,
different perceptions of the responsibility of
the media still persist. Very few East Germans
share the Western concept of the media as a
control organ of civil society. Most East
Germans regard investigative journalism as
improper, especially when individual politi-
cians are being exposed

In West Germany the real process of com-
ing to terms with German fascism only started
in the "60s. In 1968, the generation of the stu-
dent revolt was shocked and dismayed to dis-
cover how many Nazi criminals had built up
successful careers in the Federal Republie, It
was the same West German generation which,
in 1990, wanted to ensure that the collapse of
dictatorship in the GDR would not once again
end up in a huge cover-up.

Together with civil rights activists and dis-
sidents in the former GDR, these politically
committed West Germans successfully
demanded public access to the files of the East
German secret service.

The East German bureau for “state securi-
ty", or Staatssicherheit, Stasi for short, was a
state within the state, an organisation aimed
at total surveillance of the population, It did so
with the aid of “informal collaborators”, who
were literally everywhere. Stasi computer:
stored information on more than a quarter of
all GDR citizens, in addition to files on more
than two million West German citizens,

It is hardly suprising that, after unification,
the press was eager to gain access to this
wealth of information. It did so by both legal
and illegal means. When the GDR collapsed in
the autumn of 1989, several Stasi archives
were stormed by angry groups of citizens, and
a wealth of information was offered for sale on
the “grey market”.

On the basis of this unofficially obtained
material, the West German press made -
tling revelations in the two stormy
the collapse of the GDR. For instance, i
spired that almost all leading
newly-established pro-democracy parties in
the GDR had either been former Stasi inform-
ers, or had been planted

Consequently, since there were hardly any

G

uncompromised East German politicians to be
found, the most influential political posts in
the East were filled with West German
appointments. What West German journalists
regarded as clever investigative journalism
often appeared to East Germans as an attempt
to discredit their leaders

Discussions between East and West around
guilt or culpability in connection with Stasi
involvement are extremely difficult. This
became abundantly clear to me as early as
1940, when | was still working on the editorial
board of the tageszeitung. The editorial staff of
the paper’s East German edition had just been
integrated with the West German board, when
a computer disk listing all the under-cover
apartments rented by the Stasi came into our
possesslon

We were extremely enthusiastic. The list
was something of a scoop. Our East German
colleagues did not share this enthusiasm at
all. We, the West German editorial staff, were
totally bewildered. We simply could not
understand how anyone could wish to sup-
press such a vital document. If we had
obtained a similar list of under-cover apart-
ments used by the West German secret ser-
vice, we would have published it without a
moment's hesitation

But our East German colleagues felt that
publication would only serve to open old
wounds, and would not be constructive. The
practical objection was that the appartments
might be occupied by new tenants who would
now be wrongly suspected of Stasi connec-
tions. To counter this, we sent reporters on
random investigations of the apartments,
most of which turned out to be empty.

This did not change the minds of our East
German colleagues, who were eventually out-
voted.

Subsequently, all fears relating to publica-

tion proved groundles:
was victimised. Neverthe . the
whole debate left the editorial staff
deeply divided, and most East
German colleagues subsequently
left the paper,

A similar debate, but under dif-
ferent circumstances and with dif-
ferent results, played itself out last
yvear at the Wochenpost, Having
been published in the former GDR,
the Wochenpost continued to
attract a mostly East German read-
ership, even after unification,

When a West German daily
revealed that one of the best
known East German pop stars,
Barbara Thalheim, had collaborat-
ed with the Stasi in the 70s, |
immediately assumed that the
Wochenpost had to cover this issue
extensively.

When the editorial staff dis-
cussed the matter, my |
German colleagues were extremely
guarded. It took a couple of days

before 1 learned the reason. One of our
aman of some influence on the edi-

reporters,

a single person

JURGEN GOTTSCHLICH, one
of the founder members of
tageszeitung, and an
editor-in-chief on
Wochenpost in the former
East Germany, recently
visited South Africa to
attend the TRC media
hearings, give seminars
and talk about the German
experience of reconciliation
after the Berlin Wall came
down.

torial board, had been married to Thalheim.

Some colleagues felt that the

about his ex-wife

regret their past ac

ons.

Today, seven years later, it is difficult to
:tions did, in fact, cre-
ate the conditions for social and national rec-

decide whether these

onciliation.

reporter, who did
not wish to comment, had possibly known
involvement for some time.
The editors’ passive resistance was so per-
sistent, that in the end the Wochenpost did not
publish a single word about the Thalheim
affair. This is a great pity. Thallieim is one of
the few former Stasi informers who genuinely

® INDEPENDENT INSIGHT

dll(e

RHODES [OURNALISM REVI




