Profits, promises
and primetime

viewing

eV

H:Jspilal:«' and media firms are favourite places for
television serials. WKRP in Cincinnati, The Naked
Truth, Ink and E the media make for great media
full of drama, intrigue, pace, money, sex and gossip.
Yarticularly gossip. Factor in South Africa’s own [BA
with its fair share of scandal and gossip about money

(have those outstanding amounts ever been paid back?),

corruption, and self-promotion - and it is little wonder
that the latest episode in the licensing of South Africa’s
liberalised broadcast landscape has generated such a
furore, And such gossip. Particularly gossip. Winners,
Midi TV, are prepared to speak to anyone, and have not
lost an opportunity to place themselves squarely in the
media spotlight.

Speak to almost anvone who was not a winner, and

they are immediately more coy. “Don’t quote me, but ..."

was the repeated response [ received while researching
this article. So in the end 1 decided to write less about
what we know (we've all read that in the newspapers by
now) and air some of the speculations about the issues
we don't know,

By Ruth Teer Tomaselli

The facts ...

We know that Warner Brothers, a subsidiary of the
international conglomerate Time-Warner, holds 20% of
the consortium equity. Apart from Warner Brothers,
with thei 1ssive back-list of film, video and television
programming, Time-Warner owns Home Box Office
(HBO), CNN and the Cartoon Network, as well as a host
of broadcast and eable channels in America. This power-
ful base will afford the new e-TV a huge range of first-
option programming, once the existing contracts with
South African channels have run their course.

Domestically, the majority of the investment equity
comes from the mobilisation of trade union investment.
Hosken Investment, an empowerment consortium trad-
ing on the JSE, hold 26% of shares. Hosken includes the
financial arms of the National Union of Mineworkers as
well as the South African Clothing and Textile Workers
Union. Vula Communications includes the
Communications Workers' Union and the National
Union of Metalworkers of South Africa. Small and medi-

um black businesses are represented through the
African Pioneer Investment Trust, a beneficiary net-
work covering more than 400 small businesses based in
the Eastern Cape. Three black controlled television and
media management companies have been included in
the form of Mopani Media, Medumo Media and RM
Productions.

To add all-round political correctness to this impres-
sive array of investors, the consortium includes the
Youth Development Trust and the South African
National Civics Organisation, as well as the Disabled
Employment Concerns Trust, an investment vehicle for
South Africa’s seven national disabled people’s organi-
sations.

Underscoring the point, the official Midi briefing
notes state primly “the disabled sector is, with women
and black South Africans, constitutionally defined as
being previously disadvantaged™.

The new channel is headed by Nomazizi Mtshotshisa
of Vula Communications. The Managing Director,
Jonathan Procter, we learn from an interview published

e.News:
what to
expect

ere’s what e, TV told the IBA:

“South African audiences evince a
high level of interest in the world
around them, demanding access to the
intellectual tools to enable them to
actively participate ... This trend
requires a broadcaster response more
in keeping with the original Reithian
approach to services which simultane-
ously inform, educate and entertain,
than with the more mechanistic inter-
pretation favoured in recent decades by
South African free-to-air television of
viewing the three components as dis-
tinet programming types.”

And their researchers, Community
Agency for Social Enquiry (CASE),
commented (in response to criticism):
“The preferences for (the collapsed cat-
egories of) news/information/educa-
tion on the one hand, and
entertainment/relaxation on the other,
hide deep demographic differences.
Two-thirds of black viewers fall into the
first preference category; two-thirds of
white, Indian and coloured viewers fall
into the latter category,”

e.TV told the 1BA it planned to have
11 hours a week of news programming
during prime time. In its application, it

argued that: “The shift from television
to newspapers as primary information
sources is essentially a function of the
inaceessible and formal forms of com-
munication adopted by existing free-to-
air broadeasters, at odds with
international trends in news delivery.
If television tells stories which are
informative but not entertaining or
interesting, audiences will inevitably
do what South African audiences have
been doing for the past 18 months: turn-
ing to other sources for their informa-
tion.

“South Afriea has a long tradition of

RHODES JOURNALISM REVIEW July 1998



in the Sunday Times Business Times, is “extremely
reluctant to talk about himself, preferring to let the
limelight fall on chairman (sic) Nomazizi Mtshotshisa”,
Little wonder. Midi have punted themselves as a con-
sortium with an 80% black shareholding (the other 20%
belonging to their international partner, Time-Warner).
With its emphasis on black empowerment, Procter
would prefer to remain invisible. Other “invisible”
players are Pierre van der Hoven and David Niddrie,
who left the SABC when that organisation promised to
self-destruct some time ago to join the “black-controlled
television company”, as financial director and head of
news respectively, while Dave Stewart (ex-Bop
Broadcasting) will serve as operations and technical
director. Black executives, apart from the chairperson,
include Richard Magau as deputy MD and Pat Thekisho
heading foreign acquisitions.

The promises ...

Midi television intends to broadcast as e TV from
1 October this year, In order to do this, they expect to
invest R450 million. Technologically, they will be the
most sophisticated channel in the South African media
landscape, with 100% digital broadcasting.

In their bid to the IBA, they have promised two per-
cent local content, excluding news, in their program-
ming, thus exceeding the required hours laid down by
the IBA. However, most programming will be done in
English, and no provision has been made for regional
broadeasting of any sort. In an innovative strategy,
broadcast space will be made for independent produc-
tions. A late night slot, aimed at the 18 to 25-year-old
market, will provide upbeat programming which is rela-
tively cheap. It is hoped that new talent will be discov-
ered through this means.,

Foreign acquisitions will be headed by their entré
into the Time-Warner list. At the same time, the senti-
ment has been expressed that Time-Warner willact as a
conduit for SA programming to be exported to the rest of
the world.

The opposition ...

So who did Midi beat in the licence stakes? From the
outset, it appeared that there were really only three con-
tenders for the licence, Midi, Station for the Nation, and
Free to Air, Community Television retained an outside
chance, while Afrimedia (who suggested using Bop facil-
ities), Island TV and New Channel (interestingly, with
an international partnership with TF1 France), were
never really considered as serious bidders.

Station for the Nation's consortium based their
empowerment claims on Thebe Investments, and
Moribo Investments with Kersaf. Further local capital
was based in Financier Trust, who since 1997 have had
interests in Kaya FM, an independent radio station in
Gauteng.

The international arm was Nine Network
International Limited, an Australian company. The bid
was headed by Vusi Khanyile of Thebe Investments,
Station for the Nation's philosophy was predicated on a
regional broadeasting network with local content of
34%., increasing to an eventual 50%, plus sport.

Front runner, Free to Air, punted Sisani as their
“empowerment” hopes, together with Welcome Msomi
and Nedbank Investment. Part of their difficulty lay in
the disqualification of Kagiso Trust, who were bound by

environments in which large numbers of individuals,
very often with a great deal of useful information to
impart, are packed into studios and given very little
time to address the audience.

“Equally, South African television has developed
the unfortunate habit of seeking to offer audiences dif-
ferent perspectives on an issue by bringing together
two or more individuals with conflicting views and
highlighting the conflict rather than seeking to elicit
the nature of the differences.

“e. TV commits itself to provide a diversity of views
over time, rather than on any single bulletin, in keep-
ing with aceepted international practice. TV also
commits itself to giving on-air access to a real diversi-
ty of opinion by allowing individuals, as far as possi-

14 — RHODES JOURNALISM REVIEW July 1998

Midi boasted the
most politically correct
empowerment consortium

Ruth Teer Tomaselli

arestraining order when they defected from SFTN.

Part Primedia, the octopus-media company, which

already controls Cape Talk, Radio Highveld Stereo and
Radio 702, Station for the Nation was in a strong posi-
tion to launch a first-class indigenous news service. The
foreign partnerships boasted British United News and
Media and Fox Sports, a subsidiary of Rupert Murdoch’s
media empire,

Free to Air was fronted by Quentin Green and Brenda
Koorneef, the pair who launched the SABC into the
world of commercial television in the early 1990s, Their
programming philosophy included the use of four lan-
guages, an ambitious project which would be achieved
through a wide physical network of 70 transmitters
nationally, intended to transmit several regionally-
directed programmes simultaneously, Content would
show an emphasis on sport, with nearly one half of the
transmission time devoted to sport.

In common with the licence-winners, Midi, Free to

Air stressed that they saw themselves as a broadcaster
rather than a production channel - local programming
would be commissioned from independent producers.

The gossip ...

So why did Midi receive the licence? On the face of it.
the consortium boasted the most politically correct
empowerment consortium, which together with a pow-
erful foreign partner and high local content, seemed to

ble, to speak for themselves, rather than through sup-
posed experts speaking on their behalf.

“e. TV has indentified four key skills shortages in
the South African television sector: seript writing,
specific production skills, components of television
news presentation, and on-air interviewing tech-
niques.

“The channel will deliver news bulletins in the
morning as the core component of a breakfast televi-
sion package and as three separate packages during
prime time. This will include two bulletins in lan-
guages drawn from the two major indigenous lan-
guage families, Nguni and Sotho (evening news is
from Tpm to 7.30pm).

“e.TV has initiated a project to simplify and contex-

ensure it would make a success of the venture.

The disappointed applicants are not so sanguine,
however, Threats of litigation by rival bidders against
the IBA's decision were voiced almost as soon as the
announcement of the licence was made.

Although not the basis of any legal claim, accusa-
tions of political interference, “improper pressure” (as
if pressure could ever be proper) and favouritism by the
IBA towards Midi were rife. These claims were not
helped by the fact that chairperson, Nomazizi
Mtshotshisa, is the ex-wife of Cyril Ramaphosa, who as
ex-secretary general of Cosatu, chief architect of the
ANC's pre-election strategy at Codesa, and now seen by
many as the ANC's commercial commissar, is a power-
ful figure in the political-economic landscape.

Nor is it clear why some of the IBA councillors
changed sides. On the Friday before Monday's
announcement, votes were 4 to 3 in favour of another
consortium. Gossip and innuendo as to what happened
over that fateful weekend causing the councillors to
change their collective minds is richly varied. Although
the final vote was not unanimous, the IBA denies any
political pressure.

Unhappiness was expressed about the in-camera and
confidentiality clauses concerning some of the pro-
gramming arrangements with Time-Warner. Most dam-
aging to the IBA’s case are the allegations that the Midi
consortium contravened the IBA Act, which requires

full disclosure of business plans and share holdings at
the time of the application. Rival bidders allege that
Midi changed its business plan and introduced new
shareholders at the hearings on its application,

A legal challenge to the decision will not necessarily
result in the decision being reversed.

However, the courts could find that the IBA did not
properly apply its mind to the application and order that
the entire process be restarted. In a statement issued on
30 March, the Free to Air consortium noted that Midi
tabled a new business plan on day two despite the fact
that 5 September was the final day for applications (with
complete and final business plans),

The revised plan, which included a new broadcast
schedule, differed financially in the region of R20 mil-
lion. It has been claimed that it is difficult to see how the
IBA could have accepted this amount as a “minor adjust-
ment”,

The speculation ...

What happens now? Will e.TV go ahead and broadcast
as promised by October? Will the whole process be
stalled by a court intervention, and begin again? Will
the disappointed bidders band together to buy into the
SABC's Channel 3, as has been suggested?

We will have to watch our scereens to find out the
answers, ENG was never this good.

Ruth Teer Tomaselli works in development and teaches
courses to MA students in media, democracy and develop-
ment at the Centre for Cultural and Media Studies at the
University of Natal, Durban. Her broadcast policy work
emphasises development and public service broadcasting.
She acts as consultant for international agencies con-
cerned with the media and development in African coun-
tries. During her three and a half years on the SABC
Board, her portfolio was responsibility for voter and
democracy education.

tualise economic and financial news. The project will
involve identifying three archetypal South African
families from different social strata - a blue-collar fam-
ily, a lower-middle cass, white-collar family and a fam-
ily with an executive level bread winner. These
families will be used consistently and become familiar
faces to . TV viewers as the vehicles through which
the personal relevance of important economic and
financial developments are explained. The idea of
bringing major decision-makers to explain and moti-
vate their decisions into the families' living rooms
offers dramatic television opportunities.”

According to Midi, it will spend the equivalent of
R15 000 per employee, a total of R2.7-million, in its
first year, on training.



