
Beyond state and first economy

Recently, advocate Dali Mpofu was appointed 
as the South African Broadcasting Corpora-
tion’s seventh Chief Executive Officer since 

South Africa’s democratic elections in 1994. While he 
takes over an SABC that boasts the highest profits in 
the past 70 years of its existence, he faces tough chal-
lenges given the growing crisis around the independ-
ence of the SABC. 

The significance of these gains and challenges 
can best be understood against the background of the 
SA Cabinet’s concept of the “two economies”.

According to Cabinet, the first economy has 
stabilised and is starting to achieve significant levels 
of growth, so its priority has become delivering to 
the second economy. This formulation is problematic, 
as in reality growth in the first economy has been 
premised on the increased pauperisation of the sec-
ond economy: a reality that has been captured in the 
notion of “job-loss growth”. 

Owing to the commercial nature of its financial 
base, the SABC has been largely a first-economy 
broadcaster, and risks marginalising the second 
economy even further unless prophylactic action is 
taken to correct this bias.

Since 2001, the government has been attempting 
to take such action, but in the process is being caught 
in a web of contradictions generated by its highly-un-
popular macro-economic policies. 

As a result, it wavers between progressive at-
tempts to extend public broadcasting to the second 
economy, and reactionary attempts to erode the 
corporation’s independence. 

Such are the contradictions of the developmental 
state in the context of neo-liberalism; it attempts to 
use its outward-focused growth strategies to generate 
resources for inward development, yet at the same 
time it must ensure internal stability to maintain 
investor confidence. 

Hence the developmental state has both progres-
sive and repressive impulses. In a global economic 
downturn, the latter impulse may override the 
former, as the state struggles to keep a grip on its 
increasingly frustrated citizenry. In such circum-
stances, the repressive impulse can creep like a virus 
into various levels of the social formation, including 
public broadcasting. 

Most of the public controversies around the 
SABC’s independence have focused on overtly 
positive coverage of government-related stories on 
SABC news: an increasing bias that news chief Snuki 
Zikalala has been blamed for. 

Flashes of brilliance
These controversies have overshadowed many 
flashes of brilliance in the corporation, especially in 
current affairs. However, it is important not to indi-

vidualise the independence question, as such an ap-
proach masks the extent of the erosion of the SABC’s 
institutional independence since its incorporation as 
a public company.

According to the corporation’s Articles of As-
sociation the shareholder (that is, the government) 
appoints the Group Chief Executive Officer (GCEO), 
and the Minister approves his or her contract of 
employment; in addition the Minister must approve 
the appointment of the Group Chief Financial Officer 
and the Group Operating Officer. 

Particular resolutions of the Board cannot be 
passed without a representative of the Minister hav-
ing voted in favour of the resolution. These resolu-
tions include the SABC’s business plan, training 
programme, annual budget or strategic objectives, 
and the establishment by the SABC of any subsidiary, 
joint venture or partnership. 

So in spite of the fact that the battle was won in 
2003 around the right of the SABC to adopt its own 
editorial policies without ministerial approval, the 
documents that enable the SABC to give effect to 
these policies have to be approved by the Minister.

Add to this the problem that the GCEO, as a 
Cabinet appointee, is in terms of these policies the 
Editor-in-Chief of the SABC, and it is possible to 
draw a straight line between the government and the 
corporation’s content. 

South Africa needs a social movement around public broadcasting if the people of the  
second economy are ever going to get the media they deserve, says Jane Duncan.

 “The develop- 
mental state has 
both progressive 
and repressive 

impulses.”

Chris Kirchhoff

40    Rhodes Journalism Review  25, November 2005



 

These developments have also stripped the 
SABC Board of its ability to take decisions independ-
ently of the Minister on the really key issues affecting 
the corporation.

While it would be silly to argue that the SABC’s 
editorial content is being approved in a smoke-filled 
backroom of the Department of Communications, the 
structural conditions now exist for content that puts 
government in a poor light to be censored in future. 

In a climate of rising mass discontent on ques-
tions of service delivery, where thousands of people 
are taking to the streets to protest, these develop-
ments do not augur well for the SABC reporting on 

that impartial coverage of these second economy 
struggles will suffer the most, as they constitute an 
emergent threat to the ruling party’s hold on power.

probably be felt first at local government level, where 
social movements, as well as a host of crisis commit-
tees and emergent civics outside the fold of the South 
African National Civic Organisation (Sanco) may 
begin to run independent candidates. 

the contradictions of the government’s neo-liberal 
policies are felt the most keenly, as communities reel 
under ongoing disconnections to basic services, inad-
equate access to free water, electricity and telecom-
munications, coupled with the aggressive roll-out of 
“self-disconnecting” pre-paid technologies. 

If these spontaneous struggles were to coalesce 
into an organised form, then the conditions may be 
laid for a revolutionary overthrow of the very ruling 
party that brought about the transformation from 
apartheid to democracy in 1994. 

Already there are worrying indications that the 
SABC may not be up to the challenge of covering 
impartially the unfolding contradictions of South 

Last year, the Anti-Privatisation Forum won a 
case against the SABC for skewed coverage of the 
controversial Johannesburg Water programme to roll 
out pre-paid water meters in Soweto. 

Out of quasi
On the positive side, last year the Independent 
Communications Authority of South Africa (Icasa) 
released relatively-progressive licence conditions for 
the SABC. These conditions mark an important step 
in transforming the SABC into a true public broad-
caster, rather than remaining the quasi-commercial, 
quasi-state broadcaster that it is at the moment.

What is particularly significant about these 
conditions is that they will make the SABC take its 
most popular and accessible services much more 
seriously than was the case in the past: services that 
target audiences in the second economy specifically. 
The SABC has tended to segment audiences into 
what an Umhlobo Wenene programming conference 
in 2000 termed “Primary one listeners” and “Primary 
two listeners”: the first being urban, upwardly-mo-
bile listeners aged between 16 and 38, and the second 
mainly rural, poor listeners (usually women) over the 
age of 39.

When the SABC’s profitability has declined – as 
was the case between 2000 and 2002 – it has priori-
tised the first set of listeners above the second. 

So the SABC’s argument that it has succeeded in 
stabilising and growing the finances of the corpora-
tion since these bleak years must be treated with 
extreme caution, as stabilisation has arguably been 
achieved on the backs of the poor. 

the fact that its profits have been buoyed by a growth 
in television advertising expenditure following a rise 
in consumer spending primarily in the first economy. 

Icasa’s proposed licence conditions set a good ba-
sis for addressing some of these first economy biases, 
as the regulator has lacked an instrument to measure 

the performance of the SABC in realising its man-
date, and to hold it accountable for its decisions. This 
gap has allowed the SABC to get away with murder, 
particularly with respect to the services that are sup-
posed to target African-language speakers.

Initially, the SABC fought hard at the time of 
the public hearings into the licence conditions to 
prevent Icasa from imposing conditions as it saw fit. 
What was at stake was the interpretation of section 
22 of the Broadcasting Act, which states that within 
six months of the incorporation of the SABC into a 
public company, the SABC must apply for amend-
ments to its licences that were necessary to reflect the 
reorganisation of the corporation into two divisions 
(public and public commercial).

The SABC interpreted this section in a mini-
malist way. In fact, it tried to get away with simply 
writing the designation “public service” or “public 
commercial service” into the licences, followed by a 
cut and paste of the requirements for both services 
in the Act. If the licences merely reflect what the Act 
says, then why bother to have licences at all?

The problem with this approach was that these 
requirements were not measurable, as they were 
broad statements of intent: so for instance the Act 
requires the SABC to “strive to offer a broad range of 
services targeting, particularly, women, children, the 
youth and the disabled”.

Icasa, however, wanted specific conditions to be 
met in the various programming genres to give effect 
to this statement. Now, public radio must carry at 
least one hour of childrens’ programming per day, 
five hours of education programming per week, at 
least 30 minutes of drama per day, and so on.

important development for public radio, as the SABC 
will no longer be able to drop programmes or even 
whole genres simply because they are unprofitable. 

The decision to compel SABC1 to provide a 
minimum of 80% of all programming in Nguni 
languages, and SABC 2 to do the same with respect 
to Afrikaans, the seSotho languages xiTsonga and 
tshiVenda is also very encouraging move, as it will 
start to break the stranglehold of English on public 
television.

Possibly the silliest argument the SABC made 
at the time was that Icasa would violate the SABC’s 
independence by imposing strict licence conditions, 

to set these conditions through the editorial policies. 
If Icasa did not treat the SABC like other licencees 
and impose detailed licence conditions, it would be 
abdicating its responsibilities and allowing the SABC 
to infringe on its own independence to regulate the 
whole broadcasting system in the public interest. 

It is instructive to compare the SABC’s vigorous 
defence of its own independence in the hearings with 
the way that it has accepted without protest the con-
tents of its Articles of Association. Unfortunately, the 
SABC defends its independence when it shouldn’t, 
but fails to defend its independence when it should.

The second economy stakeholder
The one stakeholder that has largely been absent in 
what has largely become an elite contest between the 
government, Icasa and the commercial media is the 
second economy. 

It is time for the second economy – especially 
the “Primary Two” public with the least to lose and 
the most to gain from proper public broadcasting 
– to strike back and contest the SABC to ensure that 
it is not a mouthpiece either of the state or the first 
economy. 

This is especially important ahead of the local 
government elections, when struggles around 
service delivery may well escalate. In short, South 
Africa needs a social movement around public 
broadcasting.

Rhodes Journalism Review  25, November 2005    41


