
When shadowy figures started scaling his 
walls and creeping around his garden 
in the dead of the night, journalist Wilf 

Mbanga knew that it was not safe to stay in Zimba-
bwe much longer. A founder of Associated Newspa-
pers of Zimbabwe (ANZ), he and his reporters had 
been subject to phone taps, harassment and arrest, 
and the clampdown on the press by President Robert 
Mugabe’s regime was getting worse. Now, even after 
he’d left ANZ to become an independent communica-
tions consultant, the harassment continued.

It all started in 1999 when Mbanga had become 
tired and disillusioned with the state-controlled me-
dia. So together with a band of investors, he founded 
the Daily News, an independent newspaper which 
dared to criticise Mubabe’s regime. Their motto was 
“telling it like it is” and the paper’s uncompromis-
ing commitment to reporting without waivering and 
embellishment soon saw it become the largest daily 
newspaper in the country.

Ironically, Mbanga had spent a lot of time with 
Robert Mugabe in the mid 70s and they’d been on 
quite friendly terms. Mbanga had been the first jour-
nalist to write a biography of Mugabe in the press. 
He remembers that besides a mutual interest in Elvis 
Presley’s music, he was impressed with Mugabe’s 
vision for a non-racial Zimbabwe based on economic 
and social justice. 

On independence day, 1980, as Prince Charles 
lowered the British flag and the Zimbabean flag was 
raised, Mbanga remembers being in tears. Finally, 
he thought, there will be genuine democracy and 
respect for human rights. Like others, however, he 
soon felt betrayed by Zanu-PF’s abandonment of 
these principles.

Veteran British campaigner Peter Tatchell, who 
once helped fundraise for Zimbabwean liberation 
groups in the 1970s, but now most famous for his 
repeated attempted citizens arrests of Mugabe tells a 
similar story: “I have a copy of Zanu’s 1970s politi-
cal programme,” says Tatchell. “Its goals were a 
socialist democracy with a free press and workers’ 
rights. That is why I supported Mugabe and Zanu in 
their liberation struggle. It is also why I now oppose 
the present tyranny. Mugabe has abandoned the left 
values he once stood for.”

As the chaos of social and economic collapse, 
government corruption and political violence became 
impossible to ignore, Mugabe realised the media 
needed to be brought to heel. It started with 	         

Newspaper, 
alive and  
in exile
Every week the 15 000 copies ot the 
Zimbabwean are snapped up within 
hours. Brett Lock talks to editor Wilf 
Mbanga in exile in London.

Rhodes Journalism Review  25, November 2005    25



	 arresting the newspaper vendors on the street, 
and then the journalists and the editors and soon 
Mbanga himself saw the inside of a jail cell. By 2003 
the government closed down Mbanga’s paper.

With increasing fears for his safety and that of 
his family, Mbanga was pleased to take up an offer in 
2003 – just a few months before the paper was finally 
banned – to spend a year in the Netherlands at the 
Stichting Vrijplaats, an initiative of the city of Tiburg. 
The Vrijplaats project was set up in the wake of the 
fatwa against Salman Rushdie as a haven for writ-
ers and journalists fleeing persecution in their own 
countries.

Soon he was writing a column in the local press 
for Brabants Dagblad called, quite aptly, “I write as 
I please”. Everything went smoothly until one of 
Mbanga’s columns about Hilary Anderson, a reporter 
for the BBC programme Panorama, was republished 
on the Netherlands Institute of Southern Africa 
(NIZA) website which is monitored by the  
Zimbabwean government. 

Panorama had been critical of the government’s 
apparent hijacking and militarising of the national 
Your Service training programme. Soon NIZA got a 
letter from the Zimbabwean government complain-
ing about the story. 

“The Panorama story was correct,” states Mban-
ga, adding that the Daily News had run a similar 
story during its heyday. It was stories like these that 
ultimately led to the paper’s closure.

Reflecting on the closure in one of his columns, 
Mbanga noted: “My newspaper was a true mirror of 
Zimbabwean society, with all its ugly warts. When 
the government looked in it, they didn’t like what 
they saw. But instead of doing something about 
themselves, they smashed the mirror.”

With the mirror smashed, suddenly Mbanga 
found himself “an enemy of the people of Zimba-
bwe” and realised that at the end of his year in the 
Netherlands it would not be safe to return home. He 
decided to head to London where he and his wife 
could get a visa on the basis of her UK ancestry. 

It was in the UK that he noticed a gap in the 
market. He realised, that like himself, thousands of 
Zimbabweans “in the diaspora”, as he puts it, were 
cut off from the news at home. What’s more, since 
the closure of the Daily News the pool of independent 
news sources in Zimbabwe was getting smaller and 
smaller. It was in London that he hatched the plan to 
launch a Zimbabwean newspaper-in-exile: The Zim-
babwean. The editorial office would be in the UK, but 
it would also be printed in Johannesburg for distribu-
tion in Zimbabwe.

Every week, the 15 000 copies shipped from 
Jo’burg to Zimbabwe are snapped up within hours, 
along with the 12 000 held back for distribution in 
South Africa and 1 000 more sent to Botswana, Swa-
ziland and Mozambique. It is also printed in the UK 
and is available through selected news agents around 
the country. 

So organised is The Zimbabwean’s distribution 
system that when I tell Mbanga my postcode, he taps 
away at his keyboard and within seconds tells me 
my nearest stockist. In addition, they have interna-
tional subscribers and the paper is sent to members 
of parliament, embassies and universities around the 
world. 

When I mention I’m writing this piece for Rhodes 
Journalism Review, Mbanga quips “ah yes, your Guy 
Berger was one of our first subscribers”. It’s as if he’s 
come to knows all his subscribers personally as he’s 
nurtured the paper’s circulation.

This is impressive enough, but what really blows 
one away is that the paper is run almost entirely by 
volunteers. Over 50 Zimbabwean journalists from 
around the world have volunteered their services to 
get the paper off the ground. “Even the accountant 
volunteers his time,” Mbanga tells me.

Of course, none of this would have been possible 

a few years ago. The advent of desk top publishing 
and now the Internet has made things possible today 
– on a shoestring – that few would have imagined a 
decade ago. 

Mbanga FTPs (file transfer protocol) the finished 
layouts to the printers in Jo’burg. “I have no idea 
how it all works,” he says, “but hours later the paper 
is on the streets of Johannesburg and on it way to 
Harare.”

A twist in the law – for now – allows The Zim-
babwean to be sold in Zimbabwe without a licence. 
Because the company that owns and prints it is regis-
tered in South Africa, it is technically a South African 
newspaper. “If we tried to register in Zimbabwe, we 
wouldn’t get a license,” says Mbanga. He’s also not 
sure how long they’ll get away with distributing the 
paper. Already the state-run media has launched 
a counter-offensive. Cartoons have been printed 
depicting Mbanga kneeling in front of (British Prime 
Minister) Tony Blair.

“They’ve denounced me, they’ve denounced 
the paper,” says Mbanga of the Mugabe regime’s 
response to The Zimbabwean. “But,” he adds proudly, 
“they’ve never disputed the facts!”

While it is obvious that the regime would try to 
characterise the paper as anti-government, Mbanga 
stresses that this is not the case. “We reserve the right 
to criticise everybody,” he says. “It is the truth that 

Mugabe is causing the suffering in Zimbabwe. We 
are by no means an MDC (Movement for Democratic 
Change, the official opposition) mouthpiece, though 
because they are denied access to the media in Zim-
babwe we try to compensate for that, and for the fact 
that they’re demonised in the government press.

“All we want to do is inform people about what’s 
going on so that they, in turn, can make informed 
choices. We are merely asserting the right of all 
Zimbabweans to freedom of expression and access to 
information. A news blackout is dangerous for any 
society.”

In his efforts to promote the values of a truly free 
press, Mbanga says he tries to incorporate a wide 
range of points of view and to guarantee a right of 
reply – even to the government.

However, concerned that the distribution of the 
paper in Zimbabwe was always under threat – and of 
course to extend The Zimbabwean’s global reach – the 
paper launched in cyberspace in March this year, 
with technical assistance from the Guardian  
Foundation.

“We have purposely kept it simple, quick to 
download and easy to access – especially for people 
in Zimbabwe where there is limited bandwidth,” he 
says. “The entire newspaper will be available on the 
website free of charge.”

The website – www.thezimbabwean.co.uk – will 

“Another benefit  
to this extended 
reach is that the  

information  
becomes more 

accessible to the 
Western media, 

which Wilf Mbanga 
(above) says, is not 

without its faults 
and blind spots.”

26    Rhodes Journalism Review  25, November 2005

All About Africa



Memorandum on the 
transformation of state 
newspapers 
l	 State controlled/owned newspapers as a legitimate 

tool of communication for governments have 
outlived their purpose in view of the multitude and 
plurality of independent media voices. 

l	 Governments’ responsibility to inform citizens on 
government issues is best served through their 
professional public relations departments.

l	 Governments have the responsibility to create an 
enabling environment for a free press and must 
ensure a level playing field for all sectors, eg: in 
regard to use of government facilities, access to 
capital, taxation, (duty free) import of newsprint 
and equipment as well as the widest possible 
distribution of newspapers. All government 
advertising should be placed by a commercial 
agency (selected through a tender process) 
according to criteria of impact. Government 
publications should not carry commercial 
advertising.

l	 Governments should not own, control or operate 
newspapers.

l	 Viable state newspapers should be privatised. This 
process should be based on:
w	 decisions by an institution that operates at 

arm’s length from government;
w	 documentation submitted by the bidder in 

regard to editorial independence;  
w	 professional quality standards;
w	 the avoidance of monopolies and undesirable 

foreign ownership with a view to increasing 
media diversity and pluralism.

l	 The process of privatisation will take different forms 
according to specific circumstances in the various 
countries (eg: vibrancy of private market, number 
and types of state newspapers):
w	 State newspapers should not necessarily be 

sold to the highest bidder.
w	 Additional conditions could be set to ensure 

editorial independence through boards 
of trustees and/or editorial staff rights in 
appointing top editorial staff.

w	 Shares could be offered to citizens in general 
in certain (limited) amounts for each individual/
group, with restricted rights of resale, to ensure 
broad-based ownership.

w	 Staff and management could be offered a buy 
out.

w	 An appropriate solution might also be a mix of 
the above options.

l	 Wherever such a transformation is not possible 
due to lack of political will, the danger of creating 
a new (now private) monopoly, or no buyer being 
found, as a transitional solution state newspapers 
should be transferred to a public legal entity. This 
entity must be accountable to the public at large 
through a board protected against any political or 
economic influence and appointed in an open and 
transparent manner involving the participation of 
civil society.

l	 Whenever the information needs of citizens are not 
sufficiently catered for by the mainstream press, 
media development agencies should be put in 
place to promote community and local media. Such 
agencies must be independent even if public funds 
are used.

For further information, contact:
Friedrich Ebert Stiftung
Media Project for Southern Africa
Windhoek, Namibia
Tel.: +264 61 237 438;  Fax: +264 61 237 441
email: fesmedia@fesnam.org.na

by Peter Schellschmidt 

Media debates in Africa of the last two decades or so have 
produced some widely accepted key standards:

•	 The indispensability of an independent and pluralistic 
press (Windhoek Delaration of 1991), and

•	 The need to transform state broadcasters into public 
broadcasters (African Charter on Broadcasting 2001).
This again has influenced to a large extent the formula-

tion of the “Declaration on Freedom of Expression in Africa”, 
adopted in 2002 by the African Commission on Human and 
Peoples’ Rights (ACHPR). This declaration has received much 
acclaim (although less attention than it deserves) as one of the 
most comprehensive global documents on freedom of expres-
sion and freedom of the media issues.

But, surprisingly, even this document is relatively silent (or 
vague) on an issue that has received very little attention even in 
media circles: what to do with state-owned newspapers? 

State-owned newspapers are not particular to African 
countries. They used to be a regular feature in countries of the 
former communist bloc in Eastern Europe and they still exist 
in China and North Korea as well as some other authoritar-
ian regimes in Asia. But they never played a significant role in 
democratic societies in Europe and the Americas. But in quite 
a number of African countries they still do. Obviously, some 
parts of the colonial heritage die very hard. 

The African Commission’s Declaration, mentioned above, 
makes reference to state-owned print media in just one 
sentence: “Any print media published by a public authority 
should be protected adequately against undue political inter-
ference.” 

Measured against the mostly very concise stipulations of 
the other parts of the declaration this sounds fairly vague: what 

is “adequate” and what is “undue”? And is there (or should 
there be) anything like “due” political interference at all?

Even in most of those countries which still maintain 
state-owned newspapers, the consensus prevails that the print 
media – as opposed to broadcasting – does need little or no 
regulation. Basically company legislation and some kind of 
competition legislation will do, sometimes with some addi-
tional restrictions on foreign ownership.

Where print media need to be registered with govern-
ments it is just a formal process with no restrictions attached. 
The famous exception to that rule are the notorious strangula-
tions of the media in Zimbabwe. 

But why then do some governments still feel that they 
should operate print media? Is it an legitimate interest of gov-
ernments to maintain their own means of communication and 
should it stay that way? 

These were some of the questions that were debated 
during a brainstorming workshop which took place in May 
2005 near Stellenbosch in South Africa. The Media Project for 
Southern Africa of the Friedrich Ebert Foundation had invited 
some of the most renowned media scholars and media activists 
from Southern African countries for that purpose.

The group came up with a joint position paper, called 
“Memorandum on the transformation of state newspapers”, 
which is quoted in its essential parts here (see column on the 
right). But the group at the same time cautioned that this “first 
memorandum… needs further in-depth debate, including on 
the future role of state-owned news agencies”. 

And that is exactly what it is: a first position paper for 
much needed further debate. Or, to put it this way: an invita-
tion to actively participate in that debate, which is still very 
much in the beginning stages. 

Should governments 
own newspapers?

also act as a complementary source of information to 
the print edition.

Another benefit to this extended reach is that the 
information becomes more accessible to the Western 
media, which Mbanga says, is not without its faults 
and blind spots.

“Since 9/11,” Mbanga says, “the world’s attention 
is elsewhere. Nobody’s interested in Africa anymore. 
Mugabe is free to do as he pleases, nobody is watch-
ing him.” 

What’s more, Mbanga says, the Western media 
often get it wrong, or get a distorted perception. Part 
of the problem is that Western journalists are often 
banned from Zimbabwe, but even so they’ve unwit-
tingly helped to perpetuate the myth that Mugabe 
takes farms away from whites and gives them to 
blacks.

“It’s nothing of the sort,” Mbanga exclaims. ‘He’s 
taking land from white farmers and giving it to his 

cronies!”
A free Zimbabwean press operating on the inter-

national stage will help to remedy these deficiencies, 
as the Zimbabwean situation is reported around the 
world by Zimbaweans.

Their mission?
“To produce and distribute a newspaper dedi-

cated to freedom of expression and access to informa-
tion for all peoples of Zimbabwe, founded on the sa-
cred principles of journalism – fairness and honesty. 
To play a role in opposing everything offensive to ba-
sic human decency and hostile to peace, in order that 
Zimbabwe may return to the path of wisdom and 
sanity, and become once again an honourable nation, 
governed by honourable people with due respect for 
human rights, democracy and the rule of law.”

They appear to be doing a fantastic job –  
running a world-class newspaper on a shoestring 
– and FTP! 

The following sites offer important information on the state of the media in Zimbabwe:

Some useful websites

The Zimbabwean – http://www.thezimbabwean.co.uk/
Stichting Vrijplaats – http://www.koppenhinksteeg.nl/
NIZA – http://www.niza.nl
New Zimbabwe – http://www.newzimbabwe.com/

Wilf Mbanga Profile – http://people.africadatabase.org/en/
person/14023.html
Media Monitoring Project of Zimbabwe – http://www.
mmpz.org.zw

Rhodes Journalism Review  25, November 2005    27


