‘danger to journalism’

The widespread criticism of the SA tabloids, should be seen as paradigm repair’
by a profession in trouble, says Herman Wasserman.

ince the introduction of the first tabloid to the

South African market in 2001, and seemingly

increasing with each subsequent entrant into
this burgeoning market, debates about their role, the
reasons for their success, their potential, and their
ethics (or lack of it) have been raging in the popular
press.

The debate has so far been conducted mostly
—if not exclusively — in the popular press, even if,
paradoxically, academics seem to have been the most
vocal participants in those debates.

Without suggesting that popular debate is neces-
sarily inferior to academic work, the choice of plat-
form may suggest a number of things: perhaps that
popular journalism (as opposed to “serious” journal-
ism in the mainstream) is now considered worthy of
intellectual attention; that the mills of academia — in
terms of scholarly publication — move too slowly to
keep track of the rapid developments in this area of
the media; or significantly, that the questions thrown
up by tabloids are of primary concern to producers
and consumers of the media itself — in other words,
that tabloids need to be dealt with within the domain
of the popular press itself.

I'm going to focus on the latter of these pos-
sible explanations (or perhaps rather hunches) and
assert that these debates have been taking place in
the popular media because of the assumption that
tabloids pose a danger to the image of journalism in
the eyes of the public, and therefore have to be dealt
with publicly.

Consider this statement by Herman Manson of
Media Toolbox: “We all accept that tabloids will con-
tinue to launch and grow in this country. But instead
of copying and pasting from the sick British model,
why aren’t local tabloid owners brave enough to
embrace the spirit of our democracy? Why not accept
that you can publish a tabloid without sacrificing
your sense of social responsibility or the humanity of
those you report on, and dare I suggest, that of your
writers and editors?”

While these debates are seemingly set on evalu-
ating the tabloid media, they also — and perhaps
even more so — tell us what the dominant normative
frameworks and professional ideologies in the main-
stream media are. In other words, the debates about
the tabloids reveal the dominant perspectives on the
media in general.

Furthermore, I would like to argue that these
norms and assumptions are manifested through
a function that these debates fulfil, namely that of
paradigm repair.

In debating and rejecting the journalistic excesses
of the tabloids, a discourse is developed that serves
to repair the image of an occupation (or “industry” or
“profession” or “interpretive community”, depend-
ing on your perspective) in trouble.

Should the widespread criticism of tabloids be
seen as part of journalistic ritual, namely the routine
application of ethical guidelines and performance of
professional standards, or do these debates go deeper
to provide a structural critique of the media?

Bitter criticism

Since their inception, South African tabloids have
been subjected to constant — and often bitter — criti-
cism from media commentators in the mainstream

34 Rhodes Journalism Review 25, November 2005

media.

In turn, publishers (Deon du Plessis, Sun) and
editors (Ingo Capraro, Son; Raymond Joseph, Daily
Voice) have used public platforms and newspaper
columns to defend their publications and articulate
their vision.

The bulk of the criticism can be grouped into two
main categories, namely the perceived low quality
of journalism practised by these publications, and
concerns about the lack of ethical standards guiding
the actions of tabloid journalists.

In the reactions to tabloid journalism, dichoto-
mies can be seen between ethical and non-ethical
journalism, information and entertainment, and high
level and low-level journalism, with tabloids consist-
ently being placed at the negative end of the binary.

Little attention is paid to the extent to which
mainstream journalism also peddles entertainment,
superficial analysis or biased news coverage.

Instead, the status quo of mainstream journalism
is to a large degree taken as the defining standard of
journalism.

Much of the debate around tabloids serves to
police the boundaries of the profession by reiterating
accepted definitions of what it is to be a journalist.
When these boundaries are overstepped, this para-
digm is threatened.

In order to re-establish the hegemony of the
dominant professional value system, the culprit(s)
are identified, castigated or ostracised from the com-
munity and the wrongdoing explained. Berkowitz
(2000: 128) calls this “paradigm repair”.

At the recent Sanef AGM debate on tabloids
several editors of mainstream publications spoke in
support of tabloids, mostly on the grounds that tab-
loid journalism provides popular entertainment that
should not be rejected on racist or classist grounds, or
that tabloids have rekindled a relationship with com-
munities that mainstream media has lost.

While this discussion indicated that rejection of
tabloids is not unanimous throughout the profes-
sional community of South African journalists, it
does serve to support the notion that the emergence
of tabloids has served as an opportunity for debates
about professionalism.

Mainstream lack

Significant in the tabloid discussion by Sanef, was the
acknowledgement by certain members that the popu-
larity of tabloids may partly be seen as a result of a
lack on the part of the mainstream media. What are
the points on which tabloids may compel a rethink of
the dominant normative frames?

®  The liberal democratic view of independence
and neutrality currently underpins South African
media ethical frameworks. Audience reaction against
this limited (or even hypocritical and dishonest)
understanding of independence might have been
underestimated. Perhaps the tabloids’ highly person-
alised, overtly-subjective approach to news, can — as
Larry Strelitz (see article by Strelitz and Steenveld

on page 35) has pointed out — be seen as an “oppo-
sitional reading” against the mainstream rhetorical
strategies of objectivism.

*  Part of the success of tabloids might be related

to their community orientation and developmental
approach. The Daily Sun for instance has a regular

about the tabloids
reveal the dominant
perspectives on the

media in general.”

SA’s tabloids — some background

The print media landscape in post-1994 South Africa has been an increasingly
commercialised one, with stiff competition between market players locally and globally.

The print media has continued to be aimed mostly at an elite that is
predominantly white, with voices of the poor largely absent.

The print sector remains dominated by mainstream commercial papers, with
community papers mostly following a similar commercial pattern on a smaller scale.

Ostensibly, the introduction in 2001 of tabloids aimed at a mass black (including
the section of the black population called “coloured” in apartheid nomenclature)
readership, altered this situation.

The first tabloid to hit the shelves in post-apartheid South Africa was the Sunday
Sun, owned by the conglomerate Naspers and aimed at a mass black readership, it
went on sale at the cheap cover price of R1, thereby undercutting its closest rival, the
established paper Sowetan and its sister publication Sunday World, aimed at the black
middle class.

This led to an accusation by Saki Macozoma, chairman of the black
empowerment consortium Nail, who then controlled New Africa Publications, owners of
Sowetan, that Naspers was engaging in “uncompetitive behaviour”.

The phenomenal commercial success of this tabloid was partly blamed for the
huge circulation losses at Sowetan and seen as a reason for the appointment of a
new editor, Thabo Leshilo, to take over from John Dludlu, with the task of restructuring
Sowetan and Sunday World and reversing their circulation losses.

The following year, the tabloid went daily (titled Daily Sun), again growing at an
unprecedented pace and increasing its circulation by 228% within the following year.

Naspers sought to replicate this success by launching an Afrikaans-language
weekly tabloid in the Western Cape in 2003, titled Kaapse Son.

Aimed at “coloured” and white Afrikaans working-class readers, its popularity soon
became evident and it changed from a weekly to a daily (titled simply Son) in 2005.

Naspers' rival company, Independent, replied by launching an English-language
tabloid in the same region in 2005, the Daily Voice.

As far as content is concerned, the three tabloids have much in common. They
focus on gossip, scandal (in the case of the Daily Sun this often takes the form of
incidents relating to witchcraft, superstition and the like), sex (with semi-nude “page-
three girls”). This feature is central to the Son’s approach and identity — its website
offers more pictures on a pay-per-view basis, and its marketing campaign at an annual
Afrikaner cultural festival consisted of a peepshow) and sports and entertainment
(horse racing news and entertainment guide).

The tabloids’ commercial success does not mean that they were unanimously
welcomed. On the contrary...

feature “SunDefender” where a legal expert provides
free legal advice; an advice page “Sun Solutions”;
features on education and a regular page has news
from the rest of the continent “Looking at Africa”.
The publisher of the Daily Sun, Deon du Plessis, has
indicated that the lack of community involvement by
the mainstream media provided him with a market-
ing niche (made possible by democratisation) that
wasn't recognised by the Independent Group, to
whom he first pitched his idea. Although Du Plessis
claims to be committed to “the man in the blue over-
all” and reporting about “people nobody ever heard
of”, this stance does not necessarily reflect political or
societal commitment outside of commercial interests.
*  While the concept of the “public interest” is
often invoked as a guiding principle for the media,
this concept remains vague and has not been defined
adequately in terms of the inequalities regarding
access to the media. For instance, the impact of
(mostly racially-defined) market segmentation

and how this is linked to material inequalities and
societal polarisations inherited from apartheid, is not
considered when the “public” is described in vague

“The debates



or homogenous terms. If claims are correct that tab-
loids have provided media access to sections of the
community that have been excluded before (as op-
posed to luring them away from other publications),
the tabloids might contribute to a broadening of what
passes for “the public” in South African media.

®  Ostensibly, tabloids do take an African cultural
perspective — but on closer inspection it becomes
clear that this remains limited to stories on witch-
craft, superstition or miracle cures. While tabloids’
attempt to introduce African cultural meanings into a
Western-dominated media discourse, these attempts
seem to often be reductionist and essentialist.

References

Conclusion
The debate about tabloids should move beyond
the professional ritual of paradigm repair. The
emergence and unprecedented success of tabloids
provides an opportunity to investigate not only
transgressions of the current hegemonic standards of
professionalism, but also to interrogate those stand-
ards themselves. It provides an occasion to critically
examine the dominant normative frameworks of the
media in an attempt to find out why they are not
broadly accepted and how they may be revised. M
The full text of this paper was delivered at the
Sacomm Conference in Pretoria in September.

Berkowitz, D. 2000. 'Doing double duty: paradigm repair and the Princess Diana what-a-story. Journalism 1(2):125-143.

Bloom, K. 2005. 'War Talk. The Media. July. Pp. 17-21

Bloom, K. 2003. ‘Daily Sun outshines all" The Media Online. 3 March.
http://www.themedia.co.za/article.aspx?articleid=43862&area=/media_weekly

Manson, H. 2005. 'No responsibility please, we're journalists’. Media toolbox 7(13). 11 April.

http://www.mediatoolbox.co.za/pebble.asp?relid=3325

Rhodes Journalism Review 25, November 2005 35



