
34

RJR 28  September 2008

by Steven LangThe embarrassing convulsions within the SABC 
spilling over into the courts and in the media 

are the visible symptoms of a multi-layered power struggle 
at the end of a 13-year interregnum. The layers include 
the obvious personal turf war between CEO Dali Mpofu 
and news head Snuki Zikalala, as well as the battle for 
supremacy between the Mbeki and Zuma camps. But there 
is much more to it than the obvious. 

To understand the SABC crisis, let us roll back to 2 
February 1990 – the first day of the interregnum when 
President FW de Klerk announced the unbanning of the 
ANC and the release of Nelson Mandela. 

In the ensuing years, the National Party relaxed its grip 
on the SABC while senior members of the ANC formulated 
policies on how the broadcaster should be run. Debate 
intensified around the role of the SABC – should it serve 
the interests of the country or should it be an instrument of 
government and consequently a tool of the ruling party?

Dismayed at the way the National Party had used the 
SABC for its own narrow political interests, the ANC vowed 
never to follow that route. Cyril Ramaphosa, ANC Secretary 
General, said in November 1992, “The ANC believes that 
unquestioning loyalty by a public broadcaster to a ruling 
party is incompatible with democracy.” 

A public commitment to this position was made in the 
Broadcasting Charter contained in the Broadcasting Act 
of 1999: “In terms of this charter, the corporation will… 
enjoy freedom of expression and journalistic, creative and 
programming independence.”

At the height of the Prague Spring, the influence of 
the old National Party had dissipated while certain senior 
members of the ANC were still looking for ways to subtly 
nudge the national broadcaster into the orbit of the new 
regime. 

It is a little harder to put an exact date to the end 
of the interregnum, but when the Board of Vincent 

Maphai reached the end of its term in December 2003, the 
corporation tipped noticeably in the direction of the Union 
Buildings. 

Board member Thami Mazwai had recently dismissed 
objectivity in journalism as a “delusion” that simply “does 
not exist” and the corporation was still smarting from the 
resignation of Mathatha Tsedu, arguably the most credible 
head of news the corporation has ever had.

The new board, chaired by Eddie Funde with Christine 
Qunta as his deputy, was far more pro-active in meddling 
with the affairs of the SABC. Soon after taking office in early 
2004, the board bypassed CEO Peter Matlare to appoint a 
government spokesman, Snuki Zikalala, to head up its news 
division.

Zikalala rewarded the board with unflinching loyalty. 
At every meeting, bosberaad or workshop he insisted that 
staff members know and follow the letter of the board 
goals. At job interviews, he always tested the candidates’ 
knowledge of the board goals.

Zikalala also believes the broadcaster has a critical role 
to play in nation building. If he does not like a TV insert, he 
holds it up against the nation-building yardstick where it 
inevitably fails. In this way, a report critical of the method a 
minister uses to deal with an issue can easily be thrown out 
because “it does not contribute to nation building”, or “how 
does it promote the board goals?”

The real problem for many is how to define “nation-
building”. How can a reporter reconcile criticism of the 
President with nation-building? 

As the final nails are being knocked into the coffin of 
the interregnum, the war for control of the SABC manifests 
itself in small but spectacular battles such as when the CEO 
suspends the head of news, and when the board repeatedly 
tries to suspend the CEO. 

These battles are nevertheless mere skirmishes in the 
vicious war between those who believe the SABC should 
be a servant of the government of the day and those who 
believe it should serve the public.

The nudge 
of ‘nation 
building’

Rules that apply to SAfm do not apply to other stations, yet no one in the highest echelons of the corporation will publicly admit that SAfm occupies a unique position within the SABC radio portfolio. 
In terms of audience numbers, the yardstick used to assess most radio stations, SAfm with fewer than half a million listeners is a featherweight among SABC stations. Ukhozi tops the scales with more than six million listeners while other heavyweights Umhlobo Wenene and Lesedi FM come in with 4.7 million and 3.7 million listeners respectively. 

In spite of having by far the wealthiest audience profile, SAfm regularly makes massive losses while advertising sales executives consistently complain about how difficult it is to 

sell airtime on SAfm. 
The station has the biggest radio footprint in South Africa. This means that with its 120 transmitters, it can be picked up almost anywhere in the country – from Prieska to Pretoria. Kaya FM with only one transmitter has double the listenership of SAfm. 

Being the country’s “news and information leader”, the station carries six hours of current affairs shows every weekday. The “Live” current affairs shows, AM Live, Midday Live and PM Live, take up one quarter of the broadcast time and all of the prime time during the week, yet the station manager Dennis O’Donnell, has absolutely no say about the content of these shows – that is the prerogative of the news division. In spite of being the smallest station in the stable, at the morning diary meetings when all the assignment editors and executive producers around the country discuss which stories to cover, SAfm calls the shots. If SAfm’s AM Live wants an audio package on the story then it will be done. If another station wants it, they will cross their fingers.
This anomalous situation is not because SAfm is intrinsically superior to any of the stations, but rather because the decision makers within the SABC, in Cabinet and in most boardrooms in corporate SA choose to listen to current affairs in English.

 The fact that top management pays so much more attention to SAfm than to other stations coupled with the fact that SAfm is better resourced than other stations does not go unnoticed by those other stations. 
This apparently privileged position does however, have some serious downsides. If someone in the presidency, probably the President’s spokesman Mukoni Ratshitanga, phones the head of SABC news with a complaint about an interview, that someone will not have to say which station he heard the offending comments, it will be presumed that the station was SAfm. The entire blacklisting debacle in 2006 happened because Snuki Zikalala, the managing director of the SABC’s news division, would not allow certain commentators to be interviewed on SAfm’s current affairs shows.There never was any blacklist written on a piece of paper or an email that was distributed to editorial staff, but the producers at SAfm knew that if certain commentators such as Aubrey Mashiqi or Sipho Seepe were put on the air, there would be a negative reaction from Zikalala’s office. They were discouraged from putting certain individuals on the line-up.

While this was happening on the current affairs shows of SAfm, other programmes on SAfm such as Morning Talk, or other stations, such as RSG were free to interview whoever they pleased.It is highly unlikely that SABC CEO Dali Mpofu would have convened a high profile and probably very expensive Sisulu Commission to investigate the blacklisting saga had it boiled over onto any other station. 
Yet SABC top management insist that SAfm has the same status as all the other stations.

The anomaly of SAfmSAfm – “your news and information leader” – is a unique station for many reasons. But perhaps one of the most curious being that top management in the SABC refuses to acknowledge that it is different from any other radio station, says Steven Lang.

The war for control of the 
SABC manifests itself in small 
but spectacular battles. 
These battles are nevertheless 
mere skirmishes in 
the vicious war between 
those who believe the SABC 
should be a servant of 
the government of the 
day and those who believe it 
should serve the public.


