WSITYNINOr SNIOAd

=
-
S
(=9
(9
w2
[
(=]
=
-
=
oo
—_
2
=
Z
csp'
=
=z
=
(B
[—_—
l7¢e!
=]
=
—
(=]
=
=
[«=]
-
DN
=}
[
(ST

NOWOTO0S ITTIHIIN A9

36

TRUST.
CREDIBILITY.
R E S P ON S I B I L ITY. -

Sunday Times, was mired in controversy. The paper was forced to retract

and apologise for three nationally relevant stories — one alleging that the
then president Thabo Mbeki had accepted a R30-million bribe — after the South
African Press Council ruled against the paper as a result of inaccuracies in the
stories.

The reputation and credibility of the newspaper, a leader in the South
African press industry, was tarnished, as readers began referring to the
increasingly sensational paper as the “Sunday Slimes”.

In a bid to “enable The Sunday Times to produce bold, incisive journalism
that maintains the utmost credibility with its audience”, then editor Mondli
Makhanya sought the assistance of a panel of South African media experts to
investigate the stories and The Sunday Times newsroom operations.

The panel consisted of Prof Anton Harber, head of the journalism
programme at Wits; experienced media lawyer Dario Milo; Mail&Guardian
ombudsman and Press Council judge Franz Kruger; and Inter Press Service
African regional director and Fray Intermedia founder Paula Fray. The four spent
some months investigating the work processes of the stories in question, the
editorial policies of The Sunday Times newsroom, and interviewing its staff.

Some of the panel’s findings were to be expected. In an age of increasing
commercialisation and juniorisation in newsrooms globally, this had an impact
on the overall quality of the journalism produced in The Sunday Times newsroom.
But, some of the problems identified by the panel indicated an arrogant disregard
for accuracy and accountability. The panellists made a list of recommendations
for change at The Sunday Times, all with the intent of instilling and maintaining
ethical rigour in the newsroom as well as re-instating the public’s confidence in
the newspaper. One of these recommendations was “that at least the executive
summary of this report, and a response from the editor, be published in The
Sunday Times, and the full report be made available to the public on the internet”.

But, The Sunday Times never published the full report. Instead, the
newspaper published a 900-word summary of the 88-page report, which clearly
left out not only the crucial detail of what went wrong at The Sunday Times, but
also excluded the panel’s particular recommendations that would assist in re-
instating the public’s trust.

In the months following the Jayson Blair scandal at The New York Times,
where the young journalist was found to have plagiarised and fabricated
several nationally-relevant and high-profile stories, the paper undertook not
one, but several investigations into its newsroom processes and policies. After
these investigations were completed, the paper released a full report, the Siegal
Committee report, of its findings and recommendations.

In this report, the committee stated: “After the damage inflicted by the Blair
scandal and the events that followed, we recommend a dramatic demonstration
of our openness to public accountability,” and later added that “we must
affirm the values of transparency, fairness, and accountability throughout our
newsroom”.

Where The New York Times sought to reach out to their readers, The Sunday
Times instead chose to leave theirs in the dark. And after a source provided
me with a copy of the report, under the condition that it was not publicly

Between 2007 and 2008 South Africa’s biggest weekly newspaper, The

distributed, I sought to bring the report to light by first making
informal requests to Avusa (the owner of the paper) for the report
to be made public.

My requests were refused. Then, in April this year, I requested
that the full 2008 report be released to the public. Using
the mechanisms provided by the Promotion of Access
to Information Act, I had hoped that leading journalists
at The Sunday Times would use this opportunity to
demonstrate their commitment to transparency and

accountability, but instead, on
World Press Freedom Day, my
request was again refused by

Media Limited is a private body
under the [Promotion to
Access to Information]
Act,” and adds that
the “transparency
obligations in relation
to private bodies are
obviously different from
public bodies”.

But does the absence
of legislated power or duties attributed to The Sunday Times (and private media in
general) mean it does not exercise a public power, or perform a public function?

Recently the South African media has faced the twin evils of the proposed
media appeals tribunal and the Protection of Information Bill and it has been
pointed out to me by fellow journalists that, by pursuing the release of this
report, I may have provided more weaponry for the pro-state media regulation
debate.

But, while this may be true, I find the burial of the report unconscionable.
How can we hope to fight this onslaught if respected media houses like Avusa
are too afraid to air their own shortcomings in public?

Therefore, while Makhanya’s contention that “transparency obligations in
relation to private bodies are obviously different from public bodies” may (in
some instances) be valid when referring to any other private bodies, this does
not hold true for a media institution. Simply because The Sunday Times is not
mandated to be transparent, does not mean it should not be so.

Professor Herman Wasserman, deputy head of Rhodes University’s School of
Journalism and Media Studies and a seasoned journalist and media ethics writer,
said that without responsibility, the fight for media freedom “does not mean
much”.

“How can the media celebrate journalists as heroes when they are captured
in distant countries, but remain too cowardly to subject themselves to scrutiny at
home? Refusing to be fully transparent on a matter of ethics is cowardice. Surely
any journalist worth their salt would be suspicious if a government agency
claimed that a summary of a report is sufficient and refused to divulge the full
report. Why then apply a different yardstick to the media’s own affairs?” he said.

This sentiment is echoed by Tettey, who writes that the media “have had a
positive impact on democratisation in Africa as conduits for political education,
watchdogs of political accountability and forums for civic engagement”

(2006: 244). He adds that these expectations are based on the hope that media
institutions that hold government officials accountable will themselves display
qualities of good governance expected from government, which includes
truthfulness and transparency. “The extent to which the media exhibit these
characteristics has far-reaching implications for whether they earn the right to
freedom of expression and public support for that right vis-a-vis the state,” he
continues.

In light of Avusa’s role as “watchdog” on behalf of South African citizens, as
well as its associated power in society, The Sunday Times and all journalistic media
institutions have a more pertinent and crucial obligation to transparency than any
other kind of private institution. This is echoed in Media accountability and freedom
of publication by prominent media theorist and researcher, Denis McQuail: “The
power of the media, like that of government, has to be used in a legitimate way,
which is not far removed from the notion of responsibility.”

If the only concern regarding The Sunday Time’s cover-up of the report
was the lack of transparency and openness from the paper, then that problem
has been resolved. On 15 June this year, Business Day (part owned by Avusa)
published the full report. And while this action is commendable, Avusa has yet
to show any accountability for covering up the report in the first place. In a Q&A
with a Business Day reporter, Mondli Makhanya said: “We have spoken openly
about the contents of the report. We have never ‘hidden’ the report. Staff
members who requested to see it had full access to it.”

But then, why not publish the report?

References
Tettey, W. 2006. “The politics of media accountability in Africa: an examination of mechanisms and
institutions”. International Communication Gazette. 68: 229.



