
On 15 April 2012, the New York Times published  
an op-ed by Mohamed Keita on Africa’s free 

press problem, arguing that press freedom was 
getting worse in Africa – because of China.

Keita’s piece makes a lot of good points. 
Investigative reporters have a very tough road in 
many parts of Africa and there are many examples 
of courage under impossibly tough conditions. 

However, his opinion oversteps his evidence 
in linking increased Chinese economic activity in 
Africa with increased repression of the media.

Asking “Why this disturbing trend? (of media 
repression)” Keita points to (inter alia): “the 
influence of China, which surpassed the West as 
Africa’s largest trading partner in 2009”. 

To illustrate, Keita wrote: “The volume of trade 
between Rwanda and China increased fivefold 
between 2005 and 2009. During the same period, 
the government has eviscerated virtually all critical 
press and opposition and has begun filtering 
Rwandan dissident news web sites based abroad.”

Trade and repression may be correlated but, 
as any student of statistics knows, one has to do far 
more than this to establish causation.

Keita actually does make a good point in his 
observation that with growing trade, “China has 
been deepening technical and media ties with 
African governments to counter the kind of critical 
press coverage that both parties demonize as 
neocolonialist”.

Rather than training African reporters to be like 
Xinhua reporters, the Chinese goal in stepping up 
training and PR activities is to present a different 
picture of Chinese activities in Africa to counter 
the negative reporting emanating from “the West”. 
Here’s where Keita gets it right:

“More than 200 African government press 
officers received Chinese training between 2004 
and 2011 in order to produce what the Communist 
Party propaganda chief, Li Changchun, called 
‘truthful’ coverage of development fueled by China’s 
activities.”

It is easy to understand why both the Chinese 
and African governments might want a more 
balanced picture of their activities. In 2008, 
Cambridge (UK) academic Emma Mawdsley wrote 
the classic piece on negative media coverage of 
China in Africa, juxtaposed with positive reporting 
on the West’s engagement: “Fu Manchu versus Dr 
Livingston on the Dark Continent? Representing 
China, Africa, and the West in British Broadsheet 
newspapers”.

A new report on “China’s Global Media Image” 
launched by Renmin University and Sweden’s 21st 
Century Frontiers (and spearheaded by Dennis 
Pamlin) analysed 100 major media magazine covers 
featuring China. More than 60% clearly pictured 
China as a threat, and not open to dialogue.

As for Africa, while Keita rightly emphasises 
many African governments’ reluctance to hear 
criticism, it is also clear that Africa has long been 

presented to outside audiences as the dark continent 
of chaos, child soldiers, famine, etc.

It’s not just the 54 African governments that are 
tired of outsiders determining their global image. 
France is also tired of Anglo domination of the TV 
media, hence they’ve launched their own English 
media service: France 24. The launch of Al-Jazeera 
was underpinned in part by a perception of Western 
bias in coverage of the Middle East, Islam, etc. 

As a Chinese reporter put it, “Although they are 
geographically far apart, China and Africa have long 
learned about each other through Western media”. 
Farooq Sulehria, a Pakistani writer, added: “We 
largely view the world through the media. It is our 
window on the world. If we see the world through 
the eyes of the West, we will be siding with Tarzan 
instead of blacks without asking: what is Tarzan, a 
white man, doing in African jungles.”

This “media balancing” is far more important 
for the Chinese than any effort to get African 
reporters to modify or soften their reporting on 
African governments, as implied by Keita. In 
fact, with their reluctance to intervene in internal 
affairs of other countries, I would be surprised if 
the Chinese training includes anything to do with 
African journalists vis-a-vis their coverage of African 
governments.

Instead of these general op-eds that are only, 
after all, opinions, wouldn’t it be better to have 
some actual investigative reporting on this issue? 
What about an in-depth study of the Chinese media 
training programmes, or interviewing a random 
sample of the press officers and African journalists 
that have attended them? 

For more on this topic, see “Comments on 
‘Winds from the East’, a National Endowment for 
Democracy study” by Deborah Brautigam.

Is China causing Africa’s 
free press problem?

By Deborah Brautigam

References

Baowei, Z and Pamlin, D.  2012. China’s Global Media 
Image. China’s image regarding openness to dialogue: 
An assessment of 100 covers from leading magazines. 
Available at: http://www.pamlin.net/new/wp-content/
uploads/Chinas-Global-Media-Image-fin.pdf

Brautigam, D. 2011. Comments on “Winds from the East”. 
Emerging Powers in Africa, 5: 1-14. Available at: 
http://www.pambazuka.org/images/Emerging%20
Powers%20newsletter%20January%202011/Issue%20
5%20January%202011.pdf

Chang, L and Xuqian, S. 2011. China-Africa media 
cooperation – a joint force for truth. Xinhua, 22 April, 
2011. Available at: http://news.xinhuanet.com/
english2010/indepth/2011-04/22/c_13841508.htm

Keita, M. 2012. Africa’s Free Press Problem. The New York 
Times. 15 April, 2012. Available at: http://www.nytimes.
com/2012/04/16/opinion/africas-free-press-problem.
html?_r=2

Mawdsley, E. 2008. Fu Manchu Versus Dr Livingston on 
the Dark Continent? Representing China, Africa, and 
the West in British Broadsheet newspapers. Political 
Geography, 27 (5): 509-529.

Sulehria, F. 2012. “How global media rules” a column 
by Farooq Sulehria. Aiourdubooks, 21 March, 2012. 
Available at: http://aiourdubooks.com/how-global-
media-rules-a-column-by-farooq-sulehria/

Jenny Gordon




