
56  RJR 33  August  2013

Neo Ntsoma



2013  August  RJR 33  57

In money terms, this is not a huge deal. 
The local newspaper group was sold to 
a domestic consortium headed by black 
empowerment figure Iqbal Survé, for 
R2-billion, by its Irish owners. But South 
Africa’s Independent group owns daily 
newspapers in every major urban area, as 
well as weekend newspapers, magazines 
and community newspapers. In 
particular, as the South African National 
Editors’ Forum (Sanef) noted in a letter, 
later withdrawn, to the Competition 
Commission, the Independent group 
“has a monopoly in the English-language 
newspaper markets of Cape Town and 
Durban, as well as arguably Pretoria and 
Kimberley”.

In that letter Sanef, on behalf of 
journalists, expressed concern about “the 
lack of information about the people who 
are members of the consortium”, and 
asked for the following information:
1.	 in addition to the consortium 

members a list of the shareholders 
and their respective shareholding;

2.	 confirmation that these shares are 
held beneficially and not as nominees;

3.	 the shareholders’ agreement;
4.	 confirmation that no political 

party has the right to appoint the 
chairperson or CEO; and

5.	 details about how INMSA is to be 
funded going forward.

Interpreting this as racially-based 
hostility, sparked perhaps by remarks 
about anti-competitive forces by Survé 
himself, commentators launched attacks 
on the Times Media Group, Sanef, the 
“liberal” press, and Wits University 
journalism professor Anton Harber.

Especially relevant is that SA 
Communist Party general-secretary Blade 
Nzimande used the opportunity to label 

Sanef and “the likes of Anton Harber” 
as hypocritical in not questioning the 
“greediness of their owners at Media 24 
and Caxton”.

To understand why journalists and 
some members of the public may be 
suspicious, we have to look to historical 
memory. The apartheid government tried 
to buy control of the English-language 
press to silence its reports on the horrible 
reality that the sanctifying language 
of “separate development” sought to 
hide. One of the most sinister historical 
moments of the apartheid era was the 
launch of the government-funded Citizen 
newspaper after attempts to buy control 
of the English-language press failed. The 
government used nationalist supporter 
and businessperson Louis Luyt as a front 
to finance the Citizen, both to sabotage 
the liberal Rand Daily Mail and to 
propagandise for apartheid.

The apartheid government and the 
democratically-elected government 
cannot be equated, and perhaps this 
explains some of the ferocity of those 
questioning the questioners, and the 
emotive language of a particular brand of 
political rhetoric being directed at Sanef 
and Harber.

Yet in the democratic era, there is 
also abiding hostility to the print media 
by the ANC, which began when Nelson 
Mandela, still in office, expressed the 
view that the media had set itself up 
in opposition to the ANC government. 
Given the ruling party’s reluctance to 
relinquish dominance of free-to-air 
television broadcasting, and persistent 
reports of attempts to control or 
influence the state broadcaster, the print 
media may be forgiven for being fearful.

We have to filter out the noise around 
this recent transaction to see that it 

Media ownership and 
TRANSPARENCY

	 By Reg Rumney

It is hard to understand 

why such an intemperate 

war of words flared up over 

the change in ownership of 

one of South Africa’s oldest 

and influential newspaper 

groups. Yet inquiries about the 

identity of the new owners 

of Independent News and 

Media South Africa (INMSA) 

generated a surprising ferocity 

from a surprising range of 

sources.



58  RJR 33  August  2013

highlights the urgent need to devise means of shining 
a light on media ownership. This noise should not be 
allowed to distract from the need for greater scrutiny 
and transparency of ownership in the news media.

Fiona Harrison of the Madrid-based Access Info 
Europe, in presenting the findings of a project to look 
into transparency of media ownership in Europe, wrote 
recently: “The availability of accurate and up-to-date 
data on media ownership is an essential component of a 
democratic media system. It is impossible to take steps 
to address excessive media concentrations without 
the tools to identify the owners; public knowledge of 
owners’ identities helps to ensure that abuses of media 
power can be assessed, publicised, openly debated 
and – even – prevented. Both media regulators and the 
general public must have access to information about 
who owns – and influences – media outlets.”

She goes on to say: “In many countries, while people 
often have some idea of who formally owns the media, 
and even of who are the real powers behind media 
companies, this information is frequently based on 
hearsay rather than access to official ownership data. 
The complex chains of formal owners and the real 
ultimate or beneficial owners tend to be even more 
obscure, thus preventing members of the public from 
knowing the influences to which media outlets are 
subject and which may affect their editorial line”.

In South Africa, given the legacy of the 
concentration of market power that sanctions and 
disinvestment led to, and racial imbalances, the 
attention on changes in ownership should not be 
surprising. Ownership is one of the important elements 
to judge transformation, as expressed by the Codes of 
Good Practice, which are the regulations that give effect 
to the Broad-Based Black Economic Empowerment Act.

Since 1994, specific ownership of the news media 
has not attracted much controversy – even in the 
lack of direct black ownership. Surprisingly, two of 
the major print media companies have managed to 
resist pressure for direct black ownership entirely. The 
Independent group has been entirely foreign owned and 
the Moolman-Coburn partnership, according to Who 
Owns Whom, controls Caxton and CTP Publishers and 
Printers Ltd, owner of the Citizen and many community 
newspapers.

All the print media companies except the 
Independent are listed on the JSE, making it easier to 
assess ownership, since the stock exchange listing opens 
up companies to intense scrutiny on funding as well as 
ownership. Yet it is still necessary to do some sleuthing, 
since the ultimate owners can be hidden by proxy 
companies.

In the US, the trend towards private-equity 
ownership, which usually means delisting, has been 
seen as an unwelcome shift towards opacity. It is quite 
simply harder to obtain information about unlisted 
companies, as financial journalists will attest. Yet 
private ownership makes it possible for companies to 
resist pressures for short-term returns that may imperil 
future sustainability. Private equity ownership allows 
companies to move out of the limelight and fix their 
problems without the glare of publicity.

The International Centre for Media and the Public 
Agenda at the University of Maryland suggests that 
openness about ownership and conflicts of interest 
is one of five ways of measuring transparency. The 
others are openness to reader comments and criticism, 
openness to discussions with readers, willingness to 
explain editorial decisions, including the values and 
ethics behind them, and willingness to openly correct 
mistakes.

On openness about ownership and conflicts of 
interest, the centre asks: “Is it clear to the customers 
who owns the news organisation and what business 
or other dealings might put the news organization 
in a position where its collective judgment could be 
clouded?”

In a liberal, democratic society there will always be 
vested interests, of powerful corporations, civil society 
groupings, trade unions, and government and quasi-
government organisations. It is utopian to believe that 
journalism will represent the interests of every sector 
of society. But journalists in the service of a larger 
public interest must try as far as possible to resist 
capture by vested interests. To the extent that they fail, 
transparency helps the audience to hold journalists to 
account.

This is not simply a matter of ensuring that 
government does not censor the private sector, but 
that the private sector does not censor itself, or at 
least that the public may be aware when this happens. 
Moreover, no society should wake up to find itself with 
a concentration of media power.

The question, then, is how to ensure media 
transparency when a public listing is not a requirement, 
and when attempts by journalists to pierce the 
corporate veil of media companies are resisted as 
unwarranted intrusions by competitors?

The Access-Info report found that while pressure 
for transparency in media ownership is increasing, 
finding out who owns and controls the media in Europe 
was generally difficult. It therefore recommended a legal 
reporting requirement, and this should give food for 
thought in South Africa.

The report recommends that “Broadcast, print 
and online media should be required to submit to 
an independent national media authority sufficient 
ownership information to allow identification of the 
beneficial and ultimate owners of the media outlet. This 
should be a one-way reporting requirement which in no 
way implies a requirement to register the media outlet 
or obtain permission to operate (with the exception 
of the pre-existing legal framework for audio-visual 
media)”.

In the light of this, are the questions asked by 
Sanef unreasonable? The SACP expressed outrage 
that other media firms were not subject to the same 
interrogation. The point of media transparency is that 
they should be. The main concern of the Competition 
Commission, which has to ratify the Independent 
acquisition, is competition, not diversity of media. 
Media transparency legislation would decrease the  
heat in debates about media ownership by providing 
light.

Reg Rumney is the 
director of the Centre for 

Economics Journalism 
in Africa at Rhodes 

University. The centre 
aims to improve the 

quality of business 
journalism on the 

continent.  
r.rumney@ru.ac.za


