
2014  August  RJR 34  11

In February 2014 President Jacob Zuma at a special 
function in Cape Town spoke of the “return of the 
largest media group to South African ownership” 

as a milestone of the first 20 years of freedom and 
democracy. Why President Jacob Zuma considered 
a R2-billion disinvestment from South Africa an 
achievement was explained further in his speech, 
when he noted the disinvestment would contribute 
“… to that important national task of promoting the 
diversity of ownership, content, management and 
staffing of our media industry”.

During his speech, the President also noted without 
comment that the new owners of Independent News 
and Media South Africa (INMSA) included investors 
from the People’s Republic of China. Restoring South 
African ownership, then, was not as important in itself 
as the implied commitment of the new owners to 
certain racial changes in the group.

For some, the purchase of INMSA from the Irish 
owners by a consortium headed by black empowerment 
company Sekunjalo Investment Holdings (Pty) Ltd was 
indeed cause for celebration for a different reason. For 
instance, the trade union Media Workers Association 
of South Africa, to crudely summarise its submission to 
the National Treasury in 2013, accused the Dublin-based 
INM of simply exploiting its wholly-owned subsidiary as 
a cash cow without any thought of reinvesting profits. It 
could be held out as an example of the failure of foreign 
direct investment to contribute to South African media 
development.

Yet when the investment in the Argus came to  
light in 1994, few thought to question the sale of  
control of one of South Africa’s largest print media 

groups to foreign interests. By contrast, as Who Owns 
Whom founder Robin McGregor noted at the time, 
foreigners could not own more than 20% of a South 
African radio station.

It is notable that the sale of a large stake in the Argus 
was one of the first new foreign direct investments in 
South Africa after apartheid, preceding the sale of a 30% 
stake in monopoly fixed-line telecoms provider Telkom 
by three years. Yet it was not the only foreign direct 
investment in South Africa by a foreign media company. 
The Guardian group of London bought 10% of the 
Weekly Mail, a small, independent former alternative 
newspaper in the early 1990s and gradually raised that 
stake. The Pearson group, owner of the Financial Times, 
re-established an old connection with South Africa by 
buying from Times Media Ltd (now the Times Media 
Group) 50% of Business Day and the Financial Mail, to 
form joint venture BDFM in 1996. 

Indeed, a close look at the media industry in the 
first 20 years of democracy shows that foreign direct 
investment has been instrumental in ownership 
transformation, though perhaps not in the explicitly 
racial manner that transformation is most often viewed. 
It has been more important than black economic 
empowerment, in both its initial voluntary form and 
its legislated form of Broad-Based Black Economic 
Empowerment. 

The biggest and possibly the most impressive 
challenge to the dominance of the newspaper products 
of the Big 4 media groups, INMSA, Times Media 
Group, Media24 (owned by Naspers) and Caxton-CTP 
came in the form of This Day, an upmarket newspaper 
started in Johannesburg in 2003 by Nigerian newspaper 

The Big Four
Shaping the South African 
media landscape, and beyond.
The nationalism surrounding the repurchase of one of South Africa’s 
biggest media groups is all the more surprising for the fact of the foreign 
ownership of the Independent Newspaper Group surfaced for two 
decades.

By Reg Rumney



12  RJR 34  August  2014

magnate Nduka Obaigbena. This 
Day failed after one year, possibly for 
business reasons un-associated with the 
newspaper, since the owner had invested 
unwisely in unprofitable retail outlets. It 
represented the first major investment 
in South Africa by a country in which 
South Africa was heavily invested, via 
telecommunications operate MTN.

The New Age newspaper, launched 
in December 2010 with an emphasis 
on covering “positive news”, is owned 
by the Gupta family, which is of Indian 
origins, and said to have close ties to 
the President. Whether the money used 
to launch the New Age is foreign or not 
is unknown, but it has been reported 
that the Times of India has a stake in the 
newspaper. A pro-ANC newspaper could 
deflect criticism that the mainstream 
media has an anti-ANC bias, an idea 
which even Nelson Mandela expressed.

It is not only inward investment that 
has been important for South African 
media, however. 

In 2014, the Times Media Group 
announced acquisitions that signalled a 
shift in the strategy of the South African 
media group. In 2013 TMG bought a 32% 
interest in Ghana’s Multimedia Group 
and in 2014 acquired a 49% Interest in 
Radio Africa Limited in Kenya. It also 
invested in two radio stations in South 
Africa, signalling that it sees itself as a 
media group, not only a newspaper group 
and not only a South African operation.

With one significant exception, 
South African media groups have in 
the first 20 years of democracy been 
focused internally rather than on 
investing abroad. That one exception, 
Naspers, formerly the Afrikaans Press 
group Nasionale Pers, now dwarfs 
its competitors in the media sector 
of the JSE. At the beginning of July 
2014, Naspers market capitalisation 
was R555-billion, compared to TMG’s 
around R2,5-billion and Caxton-CTP’s 
around R6-billion.  Michael Moritz, 
chairman of Silicon Valley venture capital 
firm Sequoia Capital, has compared 
The New York Times’ strategy to cope 
with a changing media environment 
unfavourably with Naspers, observing 

that Naspers decided to swim with the 
tide, embracing first TV and then online 
publishing; The New York Times took the 
low road, and tried to fight the tide. As 
a result, he wrote a May 2014, Naspers’ 
market value is around 100 times what 
it was worth in 1994 at $44-billion, while 
shares of The New York Times traded for 
about the same nominal value as in the 
mid 1980s, and had a market value of 
around $2 billion.

Naspers is now a media group in the 
widest sense of the word, with significant 
revenue from media platforms, such 
as its digital satellite TV service DSTV, 
and from internet service provision, 
notably through Chinese operation 
Tencent, rather than content-generation. 
It dominates the print media through 
its subsidiary Media24, but that is a 
smaller part of its revenue than its TV 
and online businesses. Its involvement 
in the original South African satellite 
TV service, the single channel 
M-Net, offering mainly films, was the 
springboard. Here it was originally part 
of a consortium with three other print 
groups, all of whom managed not to stay 
on the satellite TV bandwagon.

DSTV first invested steadily in Africa, 
as well as in other emerging markets, 
with its digital satellite TV offerings, 
when other groups were still mainly 
focused on South Africa.

Foreign investment has been an 
important and under-rated factor in 
reshaping South Africa’s media in the 
first 20 years of democracy – but not 
only inward investment. Outward 
investment by South African companies 
in the continent in general has been a 
significant source of revenue, as well 
as geographical risk spreading. Only 
Naspers has so far aggressively expanded 
on the continent and beyond through 
it television interests. That may now 
change, and other companies may now 
follow, if political pressures in African 
countries do not prevent this.

Foreign direct investment will be 
vital in reshaping the media landscape in 
other African countries, whose nascent 
media companies need capital to provide 
new voices and new competition. 

Reg Rumney is the director of the South African 
Reserve Bank Centre for Economics Journalism 

at Rhodes University. Reg is a teacher, researcher, 
and an economics journalist with extensive 

experience in both the print and broadcast media.http://www.ceja.co.za/

Foreign investment has been 
an important and under-rated 
factor in reshaping South 
Africa’s media in the first 20 
years of democracy – but 
not only inward investment. 
Outward investment by South 
African companies in the 
continent in general has been 
a significant source of revenue, 
as well as geographical risk 
spreading. 


