NEWSPAPERS
PRI

_— -
b

p<
M

=¥
=

LS C-ENU\ME

&@m A@@ﬂ@mﬁa@ Al

IN SEARCH OF
THE HOLY SALE

Former editor of the Rand Daily Mail, RAYMOND LOUW believes the
newspaper conglomerates are considering unbundling some of their assets,
but the problem lies in trying to find suitable buyers

EDIA monopolies in South Africa and their

influence on the political power patterns, as

well as on the future of the media itself, have

become a major pre-occupation of the libera-

tion movements, politicians, journalists and

the socially conscious public as well as the
media owners themselves. However, it is instructive to note
that those concerned about over-concentration of ownership
devote all their attention to the English-language Press,
some 73 percent of which is owned by the Anglo American
Corporation conglomerate. The over-concentration of
ownership in the Afrikaans Press is ignored.

The State’s gigantic monopoly in the public broadcast
media also attracts considerable attention but the focus is
different because of the confused thinking about the role of
a public broadcast medium and the ability of commercial or
private interests to mount effective competition. There is
also, of course, the longing among many in the liberation
movements to have available to them a State service which
they can bend to their own wishes as the Nationalists have
done for the last four decades. But broadcasting is a separate
subject,

Let’s deal with the print media. The English-language
press has become the focus of attention because English is

the language of the liberation movements and the lingua
franca in the black townships. It is also likely to become the
over-arching language of the country. The enormous size of
the Anglo American Corporation, with its tentacles in
virtually every worthwhile industrial and commercial sector
in the country and a fair number outside, its control of a
world monopoly of diamond sales and its considerable
influence on business patterns and the labour markets
naturally attracts the attentions of political movements.

Anglo also represents money power and, as it owns such
a large chunk of the newspaper industry, it is automatically
presumed that it controls the news and information its
papers offer the public. Actually, Anglo is in a no-win
situation. Whether it does or does not intervene in its
newspapers is not the issue; it is presumed that it does. And
persistence with the claim that it does not intervene is simply
dismissed as being negative intervention.

Anglo has been faced with this unhappy reality for years
but has been unable to do anything about it. But the political
changes of the last two years and the imminence of the
African National Congress gaining power have brought the
press monopoly issue into sharp focus for Anglo as well as
for the Argus Company (which holds 39 percent of Times

PLEASE TURN OVERw

REVIEW, July 1992 — 31



NEWSPAPERS
SRR

Media Limited). Both have been working hard at finding
ways of cutting up, or unbundling, the English-language
newspaper empire.

Anglo, only too conscious of the no-win situation and of
the fact that the financial rewards from newspapers can be
fickle and nowhere near comfortable in relation to the
amount of flak that ownership brings, is anxious to get out
of the newspaper industry. Apart from the obvious benefits,
there is appreciation, too, that by unbundling in this
high-profile sphere, ANC attention to its other wide and
powerful industrial and commercial interests may be
distracted; in any event reduced in intensity.

But the problems are to identify the practical limitations
on unbundling and then to find buyers.

The first obstacle — the scope of unbundling — is thought
to be relatively easily surmounted. The solution is based on
the natural division between the Argus Company, with its
ownership of the country’s important dailies, and Times
Media Limited, with its concentration on the morning daily,
financial and specialist market, as well as electronic
information services. The question is whether the
dismemberment process should be taken further. Should the
papers that make up the empires of the two groups be hived
off into separate entities so that there is maximum diversity
of ownership and political expression?

Thlnking along those lines is prevalent in the
liberation movements and the trade unions, which have little
or no experience of the complicated inter-related double
market (readers and advertisers with their crucial
components of circulation building and space-selling) and
the cost structure of newspapers.

Among proprietors, thinking has again been sharply
disciplined by the recent collapse of the British humorist
magazine, Punch, and similar stories of publishing failure
here and around the world. Punch, once regarded as in an
unassailable position, was closed after publishing for 150
years because it lost touch with its readers and its market
disintegrated.

Declining circulations here over the last two decades
indicate that newspapers are not maintaining their markets
or expanding them at rates anywhere near that of population
growth. As a result, the viability of many papers has been
maintained only by rationalisation of services and
equipment. Prosperity has been the preserve of only a few
of the so-called “market leaders” and only by forming tight
rationalised operations around these, have the less
profitable, or marginal, sister publications been able to
survive, The country’s two independent dailies survive, but
in peculiar circumstances — both the Daily Dispatch and the
Natal Witness survive because they are the sole dailies in
their communities and because the Dispatch shares
resources with Times Media publications, while the Witness
has the backing of a printing and book publishing business.

This raises the issue of subsidies, which the South
African industry has always shunned on the ground that
there may be an unacceptable political price to pay.
Administration of subsidy systems can be abused and there

is not whole-hearted acceptance and approval of them even
in the countries, such as Sweden, where they do exist.
However, the principle has been accepted in South

_ Africa. Newspapers here were once subsidised by having

cheap telegraph rates in the days of press collect telegrams,
cheaper postage rates for out-of-town subscribers and free
rail and air transport for reporters in certain curcumstances.
But the contribution of these to the cost structure of
newspapers was never large and would be minimal in
relation to the huge cost of newsprint, printing, staff and
services.

With the passage of time and advances in
communication, most of these subsidies have fallen into
disuse, but there is no reason why there should not be an
investigation into a subsidy system for newspapers to
encourage diversity.

But for Anglo and Argus the real problem of unbundling
is to find buyers. Several overseas publishers have nosed
around but none seems likely to become a prospect. An
additional problem here is that apart from Anglo (and
Sanlam among the Afrikaans businesses), there is asingular
reluctance by business houses to get into newspapers.
Outside those two companies there is little culture of
newspaper ownership in South Africa.

The qualifications and attributes of an owner are
demanding: a sound bank balance, lots of nerve to allow
editorial freedom and not intervene, and a tough skin to
stand up to the incessant criticism, in addition to special
marketing skills. The major difficulty is the requirement that
there should be no interference in the editorial prerogative;
very few business executives understand this. They cannot
accept that an editor should be free to make his or her own
decisions. They see the editor as a manager whose decisions
should be subject to the overriding decisions of the chief
executive or chairman.

Additional probiems for Argus are that the buying
company should not be so powerful that it is capable of
reducing Argus to an also-ran or of knocking it out of
business, or so weak or incompetent that Times Media fails
and falls into unacceptable hands.

Nasionale Pers, which entered the black market with the
purchase of City Press eight years ago, wants to get into
English publishing because it fears the decline of Afrikaans
publishing in the new South Africa.

In recent months it has emerged that Anglo and Argus
are actively working on a compromise solution that could
surprise the industry and may even enjoy grudging
acceptance from the politicians.

All these agonies escape the Afrikaans press, which
serves its political masters in the National Party with a
fervent loyalty that has not diminished despite their papers
having become more profitable. That is probably because
profitability is underpinned by numerous government con-
tracts for printing and other services unrelated to their
newspapers, and by book publishing — including school text
books.

PLEASE TURN OVERw

REVIEW, July 1992 — 33



NEWSPAPERS
s

There was a time when Perskor and Nasionale Pers were
financially independent of each other (apart from their joint
holding in the Afrikaans Sunday paper, Rapport), but in the
last few years a raid on Perskor shares by an entrepreneurial
financier in London resulted in a rescue operation that has
left Nasionale Pers as the controlling shareholder. Nasionale
Pers, in turn, falls into the camp of the Afrikaans insurance
conglomerate Sanlam.

Lack of ANC interest in this monoploy is partly due to a
perception that even if it were broken up, the split elements
would not become politically diversified but would
continue to serve their party masters; that with an ANC
majority government these papers would serve a
diminishing sectional interest; and their financial support
base could be eroded by transferring the State printing
contracts to more deserving (black?) publishing houses.

Taken in conjunction with the largely Afrikaans-owned
and edited country weekly press, there is no doubt that the
majority of Afrikaans papers will continue to serve National
Party interests. Whatever diversification there is will lean
towards the rightwing Conservative and Herstigte
Nasionale parties. The difficulties encountered by the
pioneering Vrye Weekblad and the few small Afrikaans
magazines in trying to present liberal views to Afrikaners is
an indication of how limited a prospect there is for
diversification on the left.

But will ihe break-up of the Anglo monopoly ensure
that there is more diversified news and opinion in the
English-language press? Not necessarily. The criticism now
is that the English groups cater for narrow sectional
interests, are dominated in conducting their operations by
profit motives quite disproportionate to the service element,
and that they promote a liberal free-enterprise ideology
. which serves the needs of mining-finance-capital (as Eric
- Louw of Natal University’s Centre for Cultural and Media
. Studies, puts it in Work in Progress, April 1992).

" There is justification for these criticisms, though there
are also arguments in favour of profitability ensuring
freedom and independence, and liberal free enterprise

appealed to many of us — even before the collapse of
" socialism in Eastern Europe.

Ifunbundling by Anglo and Argus results ina controlling
structure for Times Media that spurs the papers to wider
. news and opinion coverage than is the case now, the
stimulatory effects within society could be impressive as it
. was when the Rand Daily Mail was stirring the conscience
- of society by placing unpalatable information and views

* before it.

Of course, those wider views may not be sufficiently
radical for some who would argue that mechanisms should
be provided to enable their views to be given an airing.
+ Stimulation can go a long way towards providing
“acceptable space” for those more diverse views and when
. there is acceptance, the means may be more readily found
. for setting up and supporting publications which would

expand on those views. However, the suggestion that there
should be a “mixed media” policy suggests that this might

34— REVIEW, July 1992

not be good enough and some form of State intervention will
be sought.

Protagonists of the policy tend to forget that we already
have “mixed media”. The State is already producing a
number of publications, such as the monthly Metropolitan
Digest, which is distributed free in the
Pretoria-Witwatersrand-Vereeniging complex to more than
“subscribers” who write in and receive it free through the
post. It contains some practical information heavily larded
with government propaganda (“De Klerk a man for the
future” is a typical headline). Published by the SA
Communications Service, it boasts more than 500 000
readers. The printing conract is one of those that bolster the
finances of Perskor in Johannesburg.

People rightly object to the spending of taxpayers’
money on this propaganda when they hear about it, but does
the contemplated “mixed media” of the future merely entail
achange in the head line to “Mandela a man for the future”?

The ANC’s draft media charter contains many desirable
features. However, there is a suggestion running through it
that while there should be freedom of expression, the ANC
will decide how that freedom should be exercised — a kind
of freedom the ANC way. It seems to forget that the essence
of freedom is that it should be exercised by people in the
way they want to exercise it, not the way others believe they
should. The cry for diversification in the media seems to
have been influenced by the ANC approach.

Argus and Times Media have adopted the market-place
approach to publishing; that is, whatever their service to the
public, ultimately, they have set their goal on making profits
to ensure the survival and the exercise of press freedom.

On the other hand, it is argued that an editor running a
profit-driven newspaper cannot afford to alienate those with
disposable income. This is a neat argument which seeks to
transform an editor into a supermarket retailer. It certainly
reveals a lack of understanding of a newspaper editor’s role.
An editor would be a pretty poor specimen if he or she did
not recognise that it is inevitable that some or many of the
readers would be alienated most of the time. But, of course,
there are disadvantages with the market system which is
increasingly being dictated to by the advertising agencies,
but the remedies are not easily found.

Of course, unbundling Times Media may cause it to land
up with a management similar to what it now has. Then the
hope would be that the competitive influences would begin
to work and create greater diversity, but that would be aslow
process.

Allthese arguments, however, are on the periphery
of the industry’s central problem — the lack of a thrusting
morning daily in Johannesburg. Business Day replaced the
Rand Daily Mail in 1985, limiting itself in the general news
sphere to the essential elements of politics, labour, the
community and sport. The Citizen is a government-
supporting paper which gathers little news on its own but
gives anextensive airing to the SAPA agency service. Beeld
is a sectional government-supporting organ which provides
minimum criticism of government and maximum exposure
of the faults of government opponents.



BROADCASTING
AR e

The moming edition of The Star is really an evening
paper appearing in the morning — an extra-early first edition
of that evening’s evening paper. The Sowetan is an English-
language paper with an impossibly early deadline, catering
to Africans.

None of these perform the role of an enterprising
morning daily that gathers the news with energy and
imagination, processes it critically with a penetrating
appreciation of the differences between propaganda and the
real meaning of the news and then publishes it with verve
and vigour. It couples this daily task with revelations at
fairly frequent intervals of information on the malpractices
and shortcomings of government or other institutions.

The Rand Daily Mail set out to do these things and in the
process stimulated public understanding and discussion in
other publications and media far beyond its own pages. The
“Mail’s” contribution to the information systems of the
country was enormous — it was the biggest contributor to the

national news agency, SAPA; biggest supplier to its sister
coastal papers; and the biggest single stimulation of public
debate.

As far as the dailies are concerned, challenging journ-
alism has gone from our society. The failure to replace it,
has done enormous damage to the information systems of
the country and there are no signs of a remedy being found.
The huge gap left by the Rand Daily Mail’s departure led to
the birth of the so-called alternative press.

The Weekly Mail and Vrye Weekblad, in particular, have
made enormous contributions in informing the public about
official “death squads” and other scandals in government
and elsewhere. But their small circulations and their weekly
frequency detracts from their forcefulness. They simply do
not attract the attention of the major dailies.

This is the yawning chasm in our information systems
that has to be filled if we are to transform ourselves into the
new democratic South Africa and to savour its benefits. @



