FOR THE RECORD

WARRING IN

THE ETHER

For decades, a fierce war of words has been waged by clandestine radio stations

in the ether over southern Africa. Now, at last, the story is being pieced together.
This report by LEBONA MOSIA, DON PINNOCK and CHARLES RIDDLE

NHERALDED and unknown to

most South Africans, Radio

Freedom, the oldest liberation

radio station in Africa, slipped

off the air last year as its broad-

casters joined the queues of ex-
iles on the road back home. The battle of the
airwaves, which had its origins in the late
1950s, was publicly ended in August 1991
when Thami Nteteni, director of the African
National Congress radio station, announced
at the Jabulani Conference in Holland that his
transmission had ended.

For almost three decades the two longest-
lived liberation stations, Radio Freedom and
Swapo’s Voice of Namibia, had attempted to
reach supporters through a barrage of State
jamming and censorship. The South African

government, in turn, was closely involved
not only in clandestine stations such as Voz
de Africa Livre (the Renamo station broad-
cast into Mozambique from the Transvaal)
and Radio Truth (which beamed hostile
“news” at Zimbabwe) but more openly in its
propagandistic use of public radio in oc-
cupied Namibia.

The radio truce ended a chapter of media
history which has been almost totally ig-
nored by journalists and historians.

Initially the fight for air-space was faught
by the big thunderers such as the BBC and
Radio Moscow. But as African countries
gained their independence, they were quick
to join the fray. One of the first to do so was
newly independent Ghana — under pan-
Africanist Kwame Nkrumah — which, in e

REVIEW, July 1992 — 39 '




FOR THE RECORD
IR

I nitially the fight for air-space was fought by big thunderers
such as the BBC and Radio Moscow. But as African countries gained their
independence, they were quick to join the fray.

1958, launched a service aimed at “the liberation and unity
of the entire African continent”. In this, Ghana joined two
otherindependent states, Egypt and Ethiopia, already broad-
casting to the colonial south.

The new nations saw a radio transmitter capable of
international broadcasting as one of the hallmarks of
independence alongside television, international airports
and embassies abroad. And the Cold War rivals were
usually on hand to help out. Thus Guinea, which gained
independence from France in 1958, came to an agreement
with the Communist bloc which gave ita 100Kw transmitter
in 1961.

The station was baptized The Voice of the Revolution and
Telecommunications Minister, Alassane Diop dedicated it
with the remark that it was a “transmitting center thanks to

. which the voice of truth will go throughout the world to
combat colonialism and neo-colonialism; the voice of
rehabilitation will go to the African people and to all
oppressed peoples, and the voice of friendship and peace
will go to people everywhere”.

In 1965, a new transmitter in Mogadishu was handed
over by the Soviet ambassador to the Somali Minister of
Information, Yusuf Adan Bokah, who noted the station
would ensure that the Somali voice “would be heard all over
the world”. Bokah would find the competition stiff — that
year alone Rwanda, Mali and Zaire installed international
transmitters and the minister’s comments soon became a
refrain on the continent. Everyone wanted their version of
the truth on the airwaves.

Whileindependentes were quick toopen
radio stations, political groups were not. The popular image
of liberation radio — that of a group of people operating a
small privately-owned transmitter from a hidden location
inside a country — did not seem to apply in Africa. One
example of this type of station, however, was the Voice of
Resistance of the Black Cockerel, the Unita station which
operated during the civil war in Angola.

But Unita’s use of radio is the exception. More
commonly, African liberation stations used Government-
owned facilities of host states to broadcast internationally.
The Voice of Free Angola and Fighting Angola were put out
by Brazzaville and Kinshasa radios on behalf of resistance
groups during Portuguese colonial rule. The practice of
piggy-backing a host station became increasingly common
as colonialism was rolled back toward South Africa and
newly independent nations obtained their own powerful
transmitters. By the end of the Zimbabwean war of
independence, for example, listeners could tune into
Patriotic Front programmes broadcast from Maputo, Addis
Ababa, Tanarive, Lusaka, and Luanda.

The main host station was that of newly-independent
Tanzania. Julius Nyerere saw the promotion of liberation

40—~ REVIEW, July 1992

movements in southern Africa as one of his foreign policy
objectives and he was in the forefront of OAU attempts to
organise forces directed against South Africa and its
administration in Namibia.

Broadcasts for “the liberation of Africa” were officially
started on the Tanganyika Broadcasting Corporation on
June 25, 1962 and directed at listeners in present-day
Zambia, Zimbabwe and Malawi. Thus Tanzania gave
air-time in the early 1960s to Kenneth Kaunda’s United
National Independence Party (UNIP), which broadcast to
colonial Northern Rhodesia before independence in 1964.

The use of ihestation by liberation movements was
boosted in 1968 with the creation of Radio Tanzania’s
External Service. Opening the service, the Minister of
Information and Tourism, Mr Makane, said it had been
established to assist in “propogating the ideological
principles of the liberation movements in Tanzania”. The
External Service was given the task of supporting the
liberation of Africa, African unity, harmonising good
neighbourliness and portraying Tanzania’s image outside
its boundaries”.

Broadcasts by liberation movements were intensified
and eight liberation movements used Radio Tanzania from
1968. They were the Pan African Congress (PAC), African
National Congress (ANC), South West African Peoples’
Organisation (Swapo), Zimbabwean African National
Union (Zanu), Zimbabwean African Peoples’ Union
(Zapu), The Popular Movement for the Liberation of
Angola (MPLA), The Front for the Liberation of
Mozambique (Frelimo), and the National Liberation
Movement of the Comores (Molinaco). The service was
also used by the Uganda National Liberation Front (UNLF)
and Front for the Liberation of Zimbabwe (Frolizi).

According to the Tanzanian Minister of Information at
the time, Radio Tanzania’s external services were formed
to “promote African liberation movements, report their
activities and broadcast correct information to counteract
the false and malicious propaganda broadcast by radios in
Mozambique, South Africa and South West Africa”.

Radio Tanzania made its studio facilities available to
liberation movements and paid nominal fees to those who
participated in the compilation and presentation of
programmes. Between 1975 and 1985, about 17 percent
(10,5 hours out of a weekly external broadcast time of 60,45
hours) was devoted to programmes by the liberation
movements.

The South African authorities were well aware of the
potential influence of cross-border radio. During World
War II the United Party had been forced to contend with
Nazi Germany’s Radio Zeesen broadcasts to the Union in
Afrikaans — a use, somewhat ironically, which made



FOR THE RECORD
g

“I f they know those Natives have all those shortwave sets, there is
nothing to prevent Moscow from giving them all types of information
that we do not want the Native to hear about.”

Afrikaans the first southern African language to be used on
liberation radio. But by 1958 the tables had turned.

That year, Nationalist MP, JC Greyling complained in
Parliament that “Radio Cairo is at the present time engaged
on an anti-European poison campaign through the air over
Africa”.

In 1952, the Minister of Posts and Telegraphs, Albert
Hertzog, told Parliament that the cheap radio set being
introduced by the British authorities in their

Radio Zambia. This was followed by air time on Radio
Luanda (1977), Radio Madagascar (1979) and Radio
Ethiopia (1981).

The South African solution in the war of words was the
introduction of tribal stations on a high-frequency,
low-range FM system. While FM was technically advanced,
italso had the great advantage in that, to quote Hertzog, “the
Native ... will not be exposed to these evils (propaganda

from abroad) ... If we use (FM), and we give

African colonies was problematic. The
‘Saucepan Special’ — as the set was known —
was a shortwave receiver, and was therefore
“definitely not a success, not for the Natives
... Those sets are shortwave sets and it makes
it possible for them to listen to the whole
world ... take Moscow for instance. If they
know those Natives have all those shortwave
sets there is nothing to prevent Moscow from
giving them all types of information that we
do not want the Native to hear about.”

The “Natives” had other plans. In June
1963, with the ANC and PAC banned and
frcedom of expression under the heel of an
increasingly repressive government, Walter
Sisulu launched Radio Freedom's first
broadcast from asmall transmitteron the Reef
with these words: “I speak to you,” he said,

the Natives sets which are adjusted to receive
those wavelengths, we shall obviously
eliminate the possibility of their being
influenced from overseas.”

Hertzog’s ideal model was a “peoples’ set”
similar to those issued by the Nazis in the
1930s to prevent Germans from listening to
the BBC. The strategy tended to white-out the
ANC'’s shortwave initiative and Radio
Freedom found itself broadcasting to a target
audience which had grown “attuned” to
listening to short-range FM stations, even
although 53 percent of urban blacks owned
radios with shortwave bands.

The South African government strategy
was recognised as problematic by Radio
Freedom broadcaster Everest Siyeka: “The
people did not really understand what

“from somewhere in South Africa. | havenot ~ Thami Nteteni, director ofthe  medium wave was, what they should do, what

left the country. I do not planto leave. Many of

ANC's Radio Freedom.

frequencies were. Hence we tried to use our

our leaders of the African National Congress

have gone underground. This is to keep the organisation in
action; to preserve the leadership; to keep the fight going.
Never has the country, and our people, needed leadership as
they do now, in this hour of crisis. Our house is on fire.”

But the smoke atiracted attention and shortly
afterwards police raided the Rivonia hideout of Umkhonto
We Sizwe (MK) and seized the transmitter, along with
Sisulu and many of the MK leadership. The life
imprisonment that resulted was a major setback to the ANC
and precipitated a mass exodus of disaffected political
exiles.

According to Thami Nteteni, “the liberation forces were
in retreat — Rivonia had struck a severe blow in terms of
organisation. There was a state of apathy, those were the
difficult years of the struggle. It took six years for Radio
Freedom to get back on the air — and it was reborn out of a
felt need by ANCexiles to re-establish a voice within South
Africa.”

In 1969 the ANC approached the Tanzanian government
for air time and was granted 15 minutes a day. Three years
later, under the guidance of 1956 Treason Trial lawyer
Duma Nokwe, Radio Freedom was granted 45 minutes on

publications, like Mayibuye, Dawn and
Sechaba to inform them. We would write on the back pages
the various channels and frequencies of Radio Freedom
stations.” This was compounded by jamming of Radio
Freedom broadcasts. Nevertheless, the liberation station
continued to battle for space in the airwaves. According to
Nteteni it was, however faint, a way of saying to the people
of South Africa that the ANC had not died, that it was alive
and well... “and to keep your fires burning”.

The piggy-back system had its values and its
problems. The host governments placed no restrictions on
what was said, and provided free air time and studio space
during broadcasts. Notes Nteteni: “All you had to do was to
see to it that the guys were eating and smoking and that the
radio was on the air.” But as the time allowed to Radio
Freedom grew, it became necessary to have their own
studios. According to Nteteni, the ANC did not have the
funds to prioritise their need, and a group of sympathetic
Dutch broadcasters formed ‘Omroep Voor Radio Freedom’
to raise funds for equipment.

Training was another problem. Most radio trainees were
drawn from MK camps and very few had the education
necessary to be accepted at formal training facilities. After

PLEASE TURN OVERw

REVIEW, July 1992 — 41



FOR THE RECORD
TR

(13 - .
Radio Freedom may have been bigger, we may have done more,
but one must not feel that all the effort was in vain. I think we

have gone a long way.”

1976, with the opening of three new stations, the need for
trained broadcasters was acute. Initially these were found at
Nova Katenga, an ANC camp in Angola that was
subsequently destroyed by the South African Air Force in
1979. Katenga was more than a military camp, it was also
aschool of politics. It was there that Professor Jack Simons,
once of the University of Cape Town, selected some cadres
for further training. From the ‘graduate’ of Nova Katenga
emerged the first post-Soweto group of announcers. These
went on to the Lenin Party School for further training, a
course which announcer Themba Ntshangase subsequently
described as lacking in sophistication, “more of a
propagandist type of course”.

It was this group which opened up Radio Freedom from
Luanda in 1977. However, later announcers were offered a
wide range of training opportunities. Harare Polytech
dropped its entrance requirements to take Radio Freedom
students while others studied in Zambia, Tanzania, Ghana,
East Germany, Cuba, Rumania, the Netherlands and the
USSR, and stations in the Soviet Union and East Germany
hosted on-the-job training for the South Africans.

Radio Freedom’s broadcasts were a mix of news,
commentary and music. A typical broadcast lasted 30
minutes, consisting of news (10 minutes), a formal
commentary on a current event and then a varied
presentation made up of music, drama and short comment-
aries. Radio Freedom had no formal correspondents in
South Africa and relied on what it could gleen from recent
exiles and clandestine correspondents. Sometimes news
broadcast would be up to three weeks old.

“We had very limited access and resources of
information” recalls Nteteni. “We depended on broadcasts
from the BBC and later on, we had access to newspapers
from South Africa. Some people would hop over the border
and post things to us from neighbouring states. We had no
formal correspondents.”

On occasion vroadcasts were hampered by bad
communication with ANC structures inside South Africa.
In the Silverton bank siege in 1979, for example, Radio
Freedom was among the last to note ANC involvement —
the ANC representative in Dar-Es-Salaam had distanced
himself from the action. Communication inside Radio
Freedom wasn’t that great at times either — they had
leadership problems. “In RF we never had the correct
political leadership in relation to directing the station. This
caused obvious difficulties; people on the spot could not
relate smoothly with their heads because they were just
political not journalists,” remembers Themba Ntshangase.

Itis impossible to assess the effectiveness of a liberation
station such as Radio Freedom. Internationally, it was
monitored by the BBC which quoted its commentaries as
the official ANC position. Internally, most townships had

listening clubs where groups of ANC supporters would
gather to listen to and discuss Radio Freedom broadcasts.
Undeniably, it played a role in influencing some people to
become actively involved in politics, in keeping the exiled
ANC leadership in touch with supporters inside South
Africa and in persuading some to leave the country. It is not
uncommon, for example, for exiles to state that they were
“recruited by Radio Freedom”. Liberation songs played on
Radio Freedom, but composed in MK camps, became
widely known within South Africa. According to Nteteni:
“There is no other way people could have got these songs
except through Radio Freedom”.

In the nature of a ‘subversive’ station, listener-
ship research is minimal. In a 1989 BBC-sponsored survey
aimed at establishing BBC listenership inside South Africa,
respondents were asked about rival stations. The BBC gave
Radio Freedom a total audience among urban blacks in any
language of one percent and, among whites, of 0,5 percent.
Of course, such figures are of little help in assessing impact
as much of a liberation radio’s force is to be found in the
way the message is subsequently taken up in the community
after it is passed on by small groups of listeners.

Talking to returned announcers doesn’t help much either
— one of Radio Freedom’s biggest problems was a lack of
feedback from its audience. Everest Siyeka, who produced
a “listeners’ letters” programme in Lusaka for Radio
Freedom says that “on average ... in a month we would get
something like maybe two or three letters coming in ...
which did not give a clear idea of exactly what was
happening on the ground.” Justice Maluleka, head of Radio
Freedom in Madagascar, said people used to write to them
but “this ran into problems because the letters were
intercepted by the South African government. So we ended
up without feedback.”

Whatever its impact in the past, the future of Africa’s
longest-lived liberation radio station is now uncertain. “We
are going to participate in public broadcasting as well as
community broadcasting,” says Nteteni. “Radio Freedom
may have been bigger, we may have done more, but one
must not feel that all the effort was in vain. I think we have
gone a long way. You find a lot of people today who say
they were introduced to politics by Radio Freedom. Even
now there are people saying ‘We need Radio Freedom’.
That gives one a sense of achievement. We are still in the
battle for the freedom of the airwaves.” @

LEBONA MOSIA, who worked for Radio Freedom, now
lectures in the International Studies Unit at Rhodes University.
DON PINNOCK and CHARLES RIDDLE lecture in the
Department of Journalism and Media Studies at Rhodes
University.

REVIEW, July 1992 — 43



