O say that southern African media are in
astateof flux these days is to belabour the
obvious. But the obvious can be revolu-
tionary. There is greater hope for a free
press today than there has been for many
years instates like Zimbabwe and Zambia
as popular democratization movements gain steam.
There are even signs of an easing of the reins on
state-run broadcasting monopolies in a few places.

In one state of the region, however, recent media
developments are less revolutionary in scope and cer-
tainly less controversial in character. Botswana has
been one of the most democratic states in Africa over
its entire quarter-century of independence, with a func-
tioning multi-party parliamentary political system and
regular elections.

Diamond revenues, cattle and mineral exports have
financed ambitious infrastructural development pro-
jects, including roads, dams, and airports, along with
generally successful social programmes, enabling the
state to avert the economic collapses and famines
suffered by its neighbors. While far from perfect, the
economic and political record of the ruling Botswana
Democratic Party and its leadership has certainly been
noteworthy.

These factors have also helped nurture a small but
viable private press and an environment which allows
for mild media criticism of government policy, at times
even by the government’s own media. In how many
African states today could one open the government
newspaper and read a headline like “Govemment Min-
isters Only Enrich Themselves”? Particularly since
1982, the private press has not only been tolerated by
government leaders but held up as tangible evidence
of the democratic political atmosphere of the country.

Although unique in certain respects, Botswana’s
media share several important basic attributes of
neighboring states’ systems, including: 1) skewed,
urban-based centralization of infrastructure, re-
sources, and audiences; 2) emphasis in coverage on
words and images of top national leaders, particularly
the head of state; 3) heavy, often conflicting demands
upon media institutions, particularly radio, to serve
national development, inform, educate, and entertain;
4) a general lack of diversity of information and focus
between different national media organs, for example
from the Daily News to Radio Botswana; 5)a structure
which ensures top-down, one-way communication
flows.

Botswana’s Press

Currently there are four private newspapers, all
weeklies, as well as the government’s own Daily
News, which appears Monday through Friday. There
are also a variety of magazines and journals, including
Kutlwano, a govemment monthly, and a recent addi-
tion, the Boiswana Political Diarist, put out by the
main opposition party, the Botswana National Front
(BNF), “to provide a forum for democratic debate

52 — REVIEW, December 1992

BOTSWANA
SRR

media watch

Continuing
our series on
journalism in

southern
African
states,
JAMES

ZAFFIRO
examines the

state of the

media in

Botswana

between individuals from different political persua-
sions and organizations in Botswana”.

The most outspoken paper is Mmegi, or The Re-
porter in English. There is also the Botswana Guard-
ian, the Botswana Gazette, and the Mid-Week Sun.
Each of these papers is written mainly in English and
aimed at an urban, secondary school educated reader-
ship. Figures fluctuate and are unreliable but it would
be fair to say the Daily News commands the largest
readership and circulation, probably close to 50 000
copies, due to the fact that it is distributed free and
transported to other major urban and peri-urban cen-
tres around the country on Government transpon.
Mmegi, the most widely-read private paper, costs 60
thebe (about 30 cents). For reasons of cost and effi-
ciency, private papers are printed in South Africa then
transported by truck to Gaborone for distribution.

The private papers have tried to increase circulation
outside of Gaborone, where none probably commands
more than about 25 000 copies weekly, but only
Mmegi has had much success. Even then, the major
audience is urban and English-speaking from cities
like Francistown, Molepolole, and Serowe. Most rural
dwellers rarely see a newspaper and when they do it is
generally weeks, if not months, old. Radio Botswana
is their major, if not exclusive, media source of news
and entertainment.

'No newspaper is exclusively or even mainly written
in Setswana and aimed at a non-English readership.
The Daily News reserves its back page for reprinted
headline stories in Setswana, while its other seven
pages arein English. Mmegi runs five or six stories and
an editorial ortwo in Setswana. The government hopes
to increase the number of pages of the Daily News
during the next National Development Plan period but
still has not considered enlarging the Setswana section.

Other recent efforts at private newspapers have
included the Examiner, edited by Brian Egner during
the early 1980’s, and Newslink Africa, which disap-
peared in late 1991 after ongoing investigative report-
ing by Mmegi revealed a major financial and editorial
connection with the South African military (SADF).

Some feel that Botswana journalists sometimes go
too far in assuming watchdog status over public offi-
cials and institutions, for example the private press
exposures of the Leno real estate irregularities,
Newslink Africa’s ties to the SADF, and coverage of a
recent land scandal which resulted in the resignation
of the Vice-President and Agriculture minister. Others
proudly point to these cases as evidence of the effec-
tiveness and importance of a critical and free press.

Government, for its part, holds mixed feelings on
this but clearly some believe in the importance of a free
press. Some ministers are more hostile than others,
denying press access to them and questioning their
right to carry out investigative reporting. In 1991,
UNESCO was commissioned to advise on how it

might regulate relations with the private press.
PLEASE TURN OVER s



Thereport recommended creation of a press council
“to ensure that the freedom that the press enjoys goes
with a high sense of responsibility and professional
conduct”. The council should also be able to “review
existing laws affecting the press with a view to updat-
ing them and ensuring that they are consistent with
Botswana’s democratic traditions and ideals”. The
report also urged government to begin to charge for the
Daily News and to take measures to ensure the eco-
nomic viability of the private press.

Broadcasting

Botswana broadcasting is housed within the De-
pariment of Information and Broadcasting, a section
of the Ministry of Presidential Affairs. Despite being
a government institution it is fair to say that there is
more freedom from interference and heavy-handed
censorship at Radio Botswana than is true of many
other African services which merely maintain a facade
of independence from the government.

Station employees acknowledge their responsibil-
ity as public servants to explain and support govern-
ment policies, yet many feel strongly that their role
sometimes compels them to put social responsibility
first, exposing corruption and illegal activities and
transcending government media guidelines to grant
opposition leaders access to criticise a particular indi-
vidual or policy, although this is much more rare than
private press criticism.

Calling itself for years “The Station of the Nation”
but criticised by many in rural areas as “Radio Ga-
borone”, Radio Botswana has expanded efforts to
upgrade its signal strength and quality nation-wide.
Major urban areas now have FM coverage, while
further expansion of the medium wave service contin-
ues. The government station remains the only broad-
cast service in the country.

Like other African systems, Radio Botswana has
too often focused on hardware improvements at the
expense of audience, content, and staff development.
The result is a more powerful, modern national service
which sometimes fails to serve, inform, educate, pro-
mote development, or even offer popular entertain-
ment because it is compelled to try to be too many
different things for too many different audiences and
interests on a one-channel service. Some of the most
recent efforts include expanded broadcast hours, from
Sam to midnight, more news bulletins, and a renewed
effort to improve schools broadcasts with help from
the Swedish International Development Agency
(SIDA).

Attempts to initiate a commercial service were re-
peatedly headed off or postponed, on the grounds that
it was wasteful and could not be supported by local
advertising revenue, scarcely able to help sustain the
private press and provide a partial subsidy to the Daily
News. Beginning in April 1992, a commercial channel
was scheduled to begin serving a 50 kilometer radius
of the Gaborone area on the FM band, broadcasting

BOTSWANA
LR,

There is
consensus
among
government
leaders that
any television
service must
be national in
scope and
not simply
entertainment
for urban
elites. It
should cover
more than
half the
population
and not rely
heavily on
foreign-
produced
programmes

mainly in English, catering to the 15 to 45 age group,
operating primarily as a music and entertainment serv-
ice. If successful, the service would be extended na-
tionwide during the next National Development Plan
Period.

Introduction of television appears stalled again, in
light of government’s failure to locate a suitable con-
sultant to update a 1988 International Telecommuni-
cations Union (ITU) national television feasibility
study. There is consensus among government leaders
that any television service must be national in scope
and not simply entertainment for urban elites. It should
cover more than half the population and not rely heav-
ily on foreign-produced documentaries and situation
comedies but rather based on “imaginative, home-
grown material”. A national service should also be run
“by people of professional integrity” and “should be
seen to be abstaining from political partisanship”.

Since 1988 there also has been a closed-circuit
Gaborone-based service, GBC (Gaboroné Broadcast-
ing Company) which airs films and documentaries to
subscribers. In addition, many urban dwellers own
televisions and regularly tune to South African and
Homeland television stations. Indeed, since the mid-
1980’s, a major force driving efforts by government to
introduce national TV was to counter South African
influence via the airwaves by winning back Botswana
viewers.

In partnership with Radio Botswana and the gov-
ernment, the Voice of America has recently completed
a major upgrade of its Africa Service signal with
installation of four new 100 kw shortwave and two
new 100 kw medium wave transmitters near Selebi
Phikwe. There are plans to add a 500 kw medium wave
transmitter by 1994. This is now VOA’s main site in
Africa, replacing the destroyed equipment in Liberia
and dramatically upgrading thesignal throughout East,
Central, and Southern Affica.

Media-State relations

The major factors accounting for Botswana’s ex-
ceptional media freedom, despite sometimes anxious
feelings on the part of certain ministers and permanent
secretaries about an overly challenging private press,
seem to be a notable absence of major ethnic animosi-
ties and the high legitimacy of its national leaders,
particularly the country’s first President, Sir Seretse
Khama. These seem to have discouraged temptation
by leaders to create and use mass media as tools to
build national unity and regime legitimacy. This is
significantly different from most post-independence
African media use and access policies.

As mass media grew closer to the center of the
national political arena they gradually came to expect
the same access, based on professionalism and support
for democratic institutions which the Government al-
lows is backbenchers and opposition party critics.
Access to top decision-makers and detailed informa-
tion about Government policies has been sporadic and

REVIEW, December, 1992 —53



incomplete. Many joumnalists have complained that
foreign reporters and media crews enjoy greater access
than local media. Yet in times of crisis media are
briefed and complaints are at least partly addressed via
meetings with ministers and the President.

Journalists working on the private papers continue
to condemn what they see as attempts by government
and big business “to kill whatever remains of press
freedom in this country” but the fact that many of these
attacks are launched in print suggest that the situation
is still markedly better than in most other African
states. Reporters are sometimes harassed and on at
least one recent occasion the offices of Mmegi were
searched by the CID.

The National Security Act, passed by Parliament in
1986 amidst the destabilization and military aggres-
sion of the South African governemnt, has been occa-
sionally cited by certain ministers to suggest
boundaries of acceptable press behavior in certain
policy terms of the Act for allegedly publishing a
classified government document. The minister respon-
sible for the press and broadcasting once suggested
that “there is no better censorship than self-censor-
ship”. Foreign joumalists, particularly black South
Africans, have at times been subject to sudden unex-
plained deporntations by Presidential decree.

The Government of Botswana has budgeted more
money for modemization, expansion, training, and
development of a national press and broadcasting in-
frastructure, rural information services, a national
news agency (BOPA), and foreign consultancies in its
current National Development Plan than ever before.
The Department of Information and Broadcasting re-
ceived a 28% increase over 1990/91 in its 1991/92
Parliamentary allocation, to P7.9 million (about R10
million). The Department has requested P9.4 million
for 1992/93, a further 19% increase. This may be
expected to continue into the next Plan period.

Botswana joumnalists have organized themselves
loosely via a journalists’ association (BOJA) which
attempts to formulate informal ethical and professional
norms and guidelines for the fledgling media institu-
tions. Efforts are also continuing to form a media
workers’ union. Journalism remains low-paying, low
prestige work and all media suffer from rapid turnover
and inadequately educated workers. Any advanced

BOTSWANA
- AR

Journalism
remains
low-paying,
low prestige
work and all
media suffer
from rapid
turnover and
inadequately
educated
workers. Any
advanced
training or
higher
education
in mass
communica-
tion must still
be obtained
abroad

training or higher education in mass communication
must still be obtained abroad.

Conclusion

In Botswana, mediaand government are more sepa-
rate and more able to communicate with each other
about the common good than is true in most African
states today. Both sides are realistic enough to realize
that they must work together and also, that they can
help each other to achieve individual ends. Some gov-
ernment officials make an effort to address journalists’
concerns. Most journalists seem to realize and accept
that there are legitimate limits to media criticism.

Necessary conditions for media freedom exist in
Botswana today. It would be premature, however, to
proclaim its arrival or institutionalization until key
political, economic, and social norms are sufficiently
ingrained in the mass and elite culture. The private
press maintains a precarious existence, and will remain
so until it can achieve economic viability and national
distribution and readership. Higher status for journal-
ists and greater professionalism are also needed. Until
another smooth regime transition occurs Botswana’s
media freedom will remain a fragile thing.

Given the seriousness with which the present gov-
ernment views mass participation in national develop-
ment and the political process, a strong argument can
be made for the imporntance of effective, unfettered
media institutions. As long as the ruling elite retains
political legitimacy mass media will retain credibility
and relative freedom from heavy-handed government
controls, reinforcing the development of democracy
and setting the country apart from many of its less
fortunate neighbors.

It is still premature to assume that Botswana’s me-
dia freedom, political legitimacy, and democracy itself
arestrong enough to survive economic collapse, oppo-
sition political victory, orany of a host of other calami-
ties which have rocked its neighbours in the post-
independence decades.

The main tests are yet to come. @

JAMES Zadffiro is Associate Professor of Politics at
Central College, Pella, lowa, USA. He has studied and
written about broadcasting and the Press in Zimbabwe
and Botswana for 10 years.

That's never been more true,

kept informed.

of democracy. And we're aware of our

Today, with events of huge social, political and
economic significance occurring almost daily, it
is more vilal than ever that all South Africans are

Reliably, honestly, knowledgeably and
authoritatively. Information is the currency

A GOOD NEWSPAPER IS A NATION TALKING TO ITSELF

responsibility in providing the very best.

Our people reflect this attitude. From
sub-editors to reporters. From layout artists to
photographers. Cartoonists to columnists.

And perhaps it's a measure of our dedication

to this goal that more decision-makers turn

TIMES B MEDUA LIMITED

FOR THE TIMES OF OUR LIVES

to Times Media publications for their
information than any other,

el RED MAIL 9P0BTS

54 — REVIEW, December 1992



