ACKERMAN LECTURE

A FLEDGELING PRESS
UNDER SIEGE

Delivering the second annual Raymond Ackerman Freedom of the Press lecture at Rhodes
University, TREVOR NCUBE, editor of the Financial Gazette in Harare outlines the
growing government pressures on the independent press in Zimbabwe

HE press in Zimbabwe, as a

vital prerequisite of a demo-

cratic and tolerant culture, is

going through a make-or-

break period. Unfortunately,

the intolerant authorities

seem to think that the press is damaging

their chances of remaining in power for

as long as Zambia’s Kenneth Kaundadid,

or to hold on for as long as Life-President

Kamuzu Banda has managed in Malawi.

In essence this is what Press Freedom

has come to mean in Africa — a threat to

the political establishment and a fermen-

terofsocial discord and discontent. Is this
a true picture — I wonder?

To understand the press in
Zimbabwe today, it is essential to look at
its history.

In the old Rhodesia, the press was a
direct off-shoot of the South African
press. Indeed, Cecil John Rhodes had a
direct financial interest in the Argus
Printing and Publishing Company of
South Africa.

The firstoperations of the Argus group
in what is now Zimbabwe commenced in
June 1891 with a duplicated weekly
called The Zambesian Times edited by a
South African named William Ernest
Fairbridge at Fort Salisbury. This was
later to be incorporated into The Rhode-
sian Herald, set up in 1892 and owned by
the Argus Printing and Publishing Com-
pany of South Africa.

In 1926, the Rhogesian Printing and
Publishing Company was formed in
Salisbury as a separate body from the
Argus Company, to publish both The
Rhodesian Herald and The Bulawayo
Chronicle which had been set up in 1894.

[tis instructive to note that, in a largely
African populated country, the Argus
newspapers were directed at a minority
European readership. While some might

44 — REVIEW, December 1992

argue that Africans were at this stage still
illiterate and uncivilised natives or Kaf-
firs, there were some papers directed at
this audience. Unfortunately most of
them were banned, perhaps for leading
the natives too far too quickly, and those
of importance were the Chapupu, which
was started in 1958 and banned in 1962,
and the Zimbabwe Sun which was banned
in 1964.

However, it is interesting to note that
as the African readership and hence ad-
vertising market grew, the Rhodesian
Printing and Publishing Company took
over the national Observer and The New
Star in order to cater for this market seg-
ment. [n the main, however, the Argus
Press reflected the views, hopes and as-
pirations of its white readership and the
white ruling elite.

The period of the Unilateral Declara-
tion of Independence — from 1965 to
1980 —is aninteresting phase foranyone
interested in Press Freedom, lan Smith'’s
Rhodesian Front ran a virtual one-party
state, with the press as a crucial support-
ing pillar in the maintenance of white
minority rule over the black majority.
The press aided and abetted the denial of
basic human rights to the majority of
citizens. $

During this period the press,
though allegedly opposed to the act of
UDI itself and to white supremacist poli-
cies of the Rhodesian Front, never advo-
cated nor supported the liberation forces.

Thus, while a fierce battle for political
power raged on in the countryside and at
some stages even in the cities, the Press
was instrumental and pivotal in lulling
the white citizenry into a false sense of
security. With casualties and loss of life
on both sides of the political fight, the
Rhodesian press painted a picture of dis-

forces who were dying like flies at the
hands of an invincible and well-oiled
Rhodesian Army.

The press also depicted the na-
tionalist leaders as a bunch of communist
thugs out to nationalise the wealth of the
whites accumulated over a period close
to a century. This helped galvanise solid
white support for the RF cause. In the
process, blacks were aware of some vic-
tories on the battlefield and soon sections
within the white community also became
aware of the increasing numbers of casu-
alties — lost fathers, brothers and sons.
And for what reason, they began to ask.

Granted, there was some censorship,
but the fact of the matter is that the press
at the time had done a disservice to the
white community — witness the shock
and disbelief when Smith succumbed to
nationalist pressure and settled for nego-
tiations.

[f the truth be told, there was a relative
degree of democracy and Press Freedom
within the settler society. For instance,
Smith was criticised quite vociferously.
There was, however, a deliberate sup-
pression of nationalist viewpoints,

Itis partly because of the uncompro-
mising posture taken by the largely Argus
owned white press as regards the nation-
alist cause that Robert Mugabe's govem-
ment sought to punish it for perceived
past misdemeanors by buying its con-
trolling interests in the Rhodesian Print-
ing and Publishing Company.

Thus, at independence in 1980, it was
widely felt within the victorious nation-
alist movement that the press had to
change. Indeed, the feeling was that po-
litical independence would not be sulffi-
cienton its own if; for instance, the same
people who ran The Rhodesian Herald

organised rag-tag nationalist or terrorist | and The Bulawayo Chronicle during the



UDI period continued to do so under
Mugabe.

To effect this grandiose scheme of
having a sympathetic press on its side, the
new government set up the Zimbabwe
Mass Media Trust to take over the 45
percent South African ownership of the
newspaper company. This was done with
financial help from the Nigerian govern-
ment.

The rest of the shareholding, which

ACKERMAN LECTURE

this is how the largest newspaper group
in Zimbabwe is run.

As a result of this unfortunate situ-
ation, Zimbabwe has found itself with
government-controlled newspapers, with
editors who have been appointed not for
what they know but who among the in-
fluential cabinet ministers they know.

This has also led to what has been
termed the ‘Minister said syndrome’,
where the official press has made its main

Chronicle, who was also promoted up-
stairs in 1989 following the publication
of a series of stories on what now has
become popularly known as the ‘ Willow-
gate Scandal’. This involved the uncov-
ering of a scam where government
ministers and other officials were buying
vehicles from the Willowvale assembly
plant in Harare and reselling them at sev-
eral times the officially controlled price.

This incident left an indelible mark on

was in private hands, was left
intact, with the result that to this
day the Old Mutual and other
companies and individuals have
a substantial stake in Zimbabwe
Newspapers (1980) Limited
which is quoted on the Zim-
babwe Stock Exchange.

Zimpapers, as the company is
known, presently owns two
dailies based in Harare and Bula-
wayo, one weekly in Mutare, two
Sunday papers and one vernacu-
lar paper. There are also other
smaller publications.

the state of the press in Zim-
babwe. It was after this that the
then Minister of Information,
Witness Mangwende charged
that Zimbabwe could not afford
the luxury of investigative jour-
nalism, which would risk “tear-
ing up the fragile social and
political fabric of our'new soci-
ety”.

This was despite the fact that
a judicial commission of inquiry
had found the Chronicle’s re-
ports of corruption to be accu-
rate.

The idea behind the trustee
ownership, a novel idea jn itself,
was originally aimed at insulat-
ing the press from direct government
ownership and control. The Trust was
supposed to act as a buffer between the
government and the press.

In reality this never happened as
the government, through various minis-
ters of information and other prominent
members of the cabinet, took an active
interest in the day-to-day activities of the
newspaper group from leader writing and
editorial policy to hiring and firing of
editors. The Trust was thus reduced to
mere rubber stamping of decisions taken
elsewhere and up to this day, the Trust
does not act independently of the govern-
ment.

The position of the Trust has been
further compromised by the appointment
of party activists to the Trust itselfand the
board of the newspaper group. Mr Elias
Rusike who was CEO of Zimpapers, in
his book The Politics Of Mass Media —
a personal experience, had this to say:
“On the appointment | was told that I
would repont to the Chairman of Zim-
papers board. But in practice I was being
summoned to the Ministry of Information
1o explain why that story was published
and why the President’s story did not go
on the front page.” It is sad to know that

Trevor Ncube and Kathy A ckerman

business the reproduction of ministers’
speeches and those of the President.
Whatever the President says makes head-
lines, no matter how ridiculous or mun-
dane it may be.

Those editors who have tried to stand
up to their professional ethics have been
quickly dealt with. First to fall out of
favour with the government was the vet-
eran journalist and politician, Willie
Musarurwa, who received the boot for
allegedly being anti-PAC among other
reasons. The govemnment also took the
view that under his editorship, the Sun-
day Mail had acted like an opposition
NEws paper.

The decision to fire him was made by
government through the Minister of In-
formation, Post and Telecommunications
in 1985.

The next victim was Willie’s immedi-
ate successor, Henry Kuradzikwa who
was lucky in that he was ‘promoted’ to a
non-editorial job in 1987 after running a
story about the alleged poor treatment of
Zimbabwean students in Cuba. Mr
Mugabe publically promised the Cuban
government: “I shall deal with him per-
sonally”, and indeed, he did.

Perhaps the most celebrated case is
that of Geoffrey Nyarota, editor of the

These attacks on an already
largely hamstrung official press
lelt a yawning information gap.
Indeed, these actions effectively put paid
to whatever attempts at professionalism
and investigative journalism there was at
Zimpapers. A new breed of joumnalists,
content with taking down speechés and
reporting on them religiously and as
faithfully as possible, and praise-singers
became the norm rather than the excep-
tion. This led to serious information star-
vation which itself was central 1o the
emergence and proliferation of inde-
pendent newspapers and magazines in
Zimbabwe.

The other factor that was critical
totheemergenceof the independent press
was the political decay and economic de-
cline that came as a result of a sycophan-
tic press that was content with singing
praises and nor truly reflecting the
wishes, desires, problems and [rustra-
tions of the entire population. The public
wanted these frustrations ventilated, a
task which was taken up by only a few
independent papers.

The public wanted to speak out about
the negative effects of socialism, the dan-
gers of a one-panty state dictatorship to
which we were headed at great speed.

PLEASE TURN OVER v

REVIEW, December, 1992 — 45



The independent papers of importance
were the weekly Financial Gazette,
together with the monthly magazines Pa-
rade and Moto. These were later joined
by the weekly Weekend Gazette, which
went daily on October 5, and Horizon, a
monthly magazine which came onto the
scene in 1991.

It is important to note that while inde-
pendent papers and magazines were
mushrooming all over, the ruling party
was not to be left out, for it soon estab-
lished its weekly Peoples’ Voice. This
Jjoined the monthly Zimbabwe News,
which concerns itself with party ideologi-
cal issues. | must add that this magazine
is still much more communist than Marx,
Lenin, Mao and Castro put together.
Luckily it is now a lonely voice of insan-
ity in the wildemess and the party for
which it purports to speak has made an
ideological volte-face.

"The issues that have concerned the
independent press, apart from a mere ob-
jective and critical handling of news, are
human rights violations, corruption, de-
mocracy and political pluralism and free-
dom of the press — all critical issues in
any civilised society.

Itis becauseofthe independent press s
focus on these rather uncomfortable is-
sues that it has come under increasing
verbal attack from the government and
there are ominous signs that these verbal
attacks might develop into something
that could jeopardise the existence of a
free and independent press in Zimbabwe.

On the other hand, there are signs that
the existence of a vibrant independent
press has nudged the docile official press
out of its long slumber.

By and large the official atti-
tude to the independent press has been
that it is an opposition press bent on un-
fairly criticising the government and giv-
ing considerable space to the views of
government critics and political opposi-
tion parties. Government has claimed that
it would like to see more objective report-
ing from the independent press, but what
they really mean is that they would like
to see more sympathetic reporting in our
news columns. They talk of constructive
criticism, which in essence means “don’t
criticise us”. Criticism of government has
been equated to lack of patriotism and
tantamount to treason.

Some government officials, however,
have made public their displeasure with

ACKERMAN LECTURE
TR

the official Press and their preference for
the independent press. More have doneso
in private.

President Mugabe, however, attacked
the independent press recently when he
commissioned a party printing press. He
spoke to the effect that a propaganda war
was “hotting up”, orchestrated by what he
called the “yellow and gutter press” with
foreign funding.

With the independent press be-
coming more vocal, this displeasure has
become very combative and threatening
to the survival of a vibrant independent
press in Zimbabwe.

A July Cabinet meeting, part of whose
proceedings were leaked to us, serves to
depict vividly the hardening attitudes in
some government circles as regards the
independent press. Top of the agenda —
together with dispatching our Transport
Minister to negotiate the free movement
of our maize shipment from what the
official press calls “apartheid South Af-
rica” — was a lengthy discussion on a
possible ban on the independent press.

Among the options that were bandied
about was a complete ban of the inde-
pendent press, which did not receive
enough support. Various strategies of
how to make the operations of this section
ofthe press unviable were thendiscussed.
These included:

@ instructing parastatals to cease ad-
vertising in the independent press so as to
undermine their financial viability;

@ [rustrate the operations of the inde-
pendent press through foreign currency
and newsprint allocations;

@ making sure the independent press
did not get adequate telephone lines;

@ making sure there was no hurry in
putting newsprint on the Open General
Import licence system.

It appears no firm decision was made.

While for the most part the attack on
the independent press has been on a ver-
bal level, my latest encounter with the
authorities indicates that the future is no
longer where it used to be and things
might actually get nasty. There might be
no [uture to talk about at all as far as a free
press is concemed in Zimbabwe.

The encounter to which I refer was as
a result of The Financial Gazette carry-
ing a story regarding details of a parlia-
mentary select committee which was set
up to investigate alleged corrupt dealings
involving some senior govemment min-

isters and a vice-President who allegedly
received favours from a corrupt business-
man.

The reporter and I were summoned
before Parliament and asked to reveal our
source. Contrary to what appeared in the
press at the time we did not reveal the
sources of our story. In fact, one of the
sources confessed to the chairman of the
committee and was then compelled by the
chairman to make the confession in front
of the whole committee. The publisher of
The Financial Gazette and myself ap-
peared before the same committee after
that confession.

We have no illusions at all about the
intentions of these intimidatory actions
against the newspaper, the reporter, my-
self and the publisher. This has nothing
to do with government or parliament’s
desire to get the sources, but is rather
aimed at getting at us once and forall. We
have provided them with a legitimate op-
portunity to come for us waving and
pointing at some constitutional provi-
sions. We have been targeted as one of
the most outspoken critics of govem-
ment. They want to use us as an example.

We are reliably informed that the
Attorney-General’s office is presently
working on invoking two pieces of colo-
nial legislation to force the independent
press to toe the line. These laws, accord-
ing to asource insidethe AG’s office who
spoke to Parade, “are aimed not only at
the journalistic fratemity but also at the
officers of govemment who are in the
habit of leaking information to the press”.

There is also talk of a Publications Act
and some form of media policy which
would set out the no-go areas for the
press. Itis clear that the free press is under
siege in Zimbabwe and that its survival is
in jeopardy.

Yet on a more optimistic note, the
independent press-has enjoyed tremen-
dous growth and success over the past
few years, phenomenal achievements
considering that these have been scored
in a country which missed becoming a
onc-pany socialist dictatorship and hence
4 one-newspaper country by a whisker.

We have made these gains with the
support of the majority of society who
love, value and cherish freedom of the
press. It is with their support that we will
frustrate the wishes of our detractors. @

This paper has been edited.

REVIEW, December 1992 —47



