PRESS OWNERSHIP
= = ]

AUNTY ARGUS
marries an Irish cousin

The entry of Independent Newspapers heralds an era of
dynamic press revival says ROBIN MCGREGOR.

FTER years of controversy, the

Anglo American Corporation, is

set to sever its links with the Eng-
lish press. Now that Argus Newspapers has
been sold, it remains only for Argus Hold-
ings to secure its stake in M-NET by absorb-
ing Times Media and its daily papers (a
prerequisite in terms of M-NET sharehold-
ers) and Argus Holdings will, I predict,
also be sold.

Anglo’s association with the press goes
back a long way — an incidental acquisition
along with the main targets of mining giants
Central Mining and JCI.

The Argus Printing and Publishing Co
Ltd was formed in 1888 when Thomas
Sheffield and F J Dormer agreed to merge
the Cape Argus and The Star. Twenty years
later, after various share sales and new
issues, the main shareholders were:

e C Distil and E A Walters
(address Corner House and
presumably nominees for

Central Mining) 26.94
¢ Johannesburg Consolidated

Investment Co Ltd 19.51
» O Beit 9.55
«Sir Joseph Robinson 5.55
* S B Joel 4.77
 Estate C J Rhodes 3.95
e Sir Edwin Dunning 3.64
TOTAL 73.91

By 1920, Central Mining & Investment
Corporation (Alfred Beit) had 34.27 %, ICI
19.98 %, Sir Otto Beit 9.45% and the Joel
Brothers 9.09 %. The combined sharehold-
ing 0of 54.25 %, held then by Central Mining
and JCI, has not changed materially, but
both companies, and therefore the Argus,
were absorbed into the Anglo camp in the
1950’s.

The historic significance of the Argus’
control by mining men almost since its
incorporation, is probably simply that Cecil
Rhodes had the 6000 pounds sterling
needed by F J Dormer when he bought the
Cape Argus from Saul Solomon in 1881.

12—REVIEW, July 1994

Thereafter, the paper was seen by other
mining men — notably the Joels, Eckstein,
Robinson and Barnato as an adequate in-
vestment for surplus funds. This pattern
was pursued by the mining houses they
established, and their interest ensured the
Argus of the financial resources it needed
to grow. As a result, Argus’ acquisitions
gave Anglo control of almost the entire
English Press including SAAN and more
recently, Times Media.

Anglo, following modern world trends,
decided earlier this year to unbundle JCI.
Their first divestment, predictably, was the
investment not only furthest removed from
their core business, but one with the most
nuisance value. Anglo had been peddling
its press interests for some time and at-
tracted several potential buyers, amongst
others, management, Canada's Conrad
Black and, once rumoured, the ANC.

However, it was not until the irre-
versible abandonment of apartheid was
achieved, that a deal was done. This was,
of course, Tony O'Reilly and his Inde-
pendent Newspapers, in February of this
year.

The mechanics of the arrangement are
that Argus Holdings Ltd, which holds all
the shares in Argus Newspapers Ltd, will
list Argus Newspapers Ltd as a separate
unit on the Johannesburg Stock Exchange.

They will issue shares in Argus Newspa-
pers on a one-for-one basis to all sharehold-
ers in Argus Holdings Ltd. The two major
shareholders in Argus Holdings, Anglo
American and JcI1, will then immediately
onsell 31 % of their holdings to Independent
Newspapers PLC. The major sharehelders
in the newly listed Argus Newspapers Ltd
are shown in the chart below. This will give
Independent Newspapers effective control,
as the other four major shareholders would
have to combine forces to exceed their 31%
and, furthermore, there is probably a share-
holders’ agreement precluding Anglo and
its associates from doing so.

As one could expect, the announcement
elicited more criticism than praise. The
protagonists were appreciative of the fact
that a foreigner was at last investing in
South Africa; they were pleased to see a
group as influential as Anglo was distanc-
ing itself from press control and they felt
that the standard of South African journal-
ism would improve with international influ-
ence and attendant exposure.

Those supporting the deal also made the
point that new governments in Africa have
almost invariably shown intolerance of the
Press, assuming any criticism to be publicly
insulting and consequently imposed strict
censorship. It was therefore felt that a for-
eign-owned Press would be better able to

MAJOR SHAREHOLDERS IN ARGUS NEWSPAPERS LTD.

INDEPENDENT
NEWSPAPERS PLC
31%
|
ANGLO JCl ARGUS J
SA MUTUAL PENSION FUNDS PENSION FUNDS PENSION FUND
13% 9% 5% 8% ‘

|

]

ARGUS NEWSPAPERS LTD
The Star, Diamond Fields Advertiser, TNPC & Allied Publishing (70%),
Cape Argus (70%), Natal Newspapers, Pretoria News,
Sowetan (20%), Cape Times




cope with a contingency of this kind as it
would automatically become the focus of
international censure.

The adverse comments have been that
the monopoly of English language papers
has not been broken —why has the Compe-
tition Board not prevented the sales? Staff
security is threatened — foreigners will be
imported for key jobs. Rationalisation will
be tougher than under previous manage-
ment — O'Reilly has stated that he would
rather have fewer than more people and he
is known for his concentration on the bot-
tom line. Editorial independence will not
be assured — O’Reilly’s personal stand on
the IRA is said to be law in respect of his
Irish papers. The decision to sell to
O'Reilly was taken too suddenly — even
Richard Steyn, editor-in-chief of The Star,
was taken by surprise. The papers should
not have been sold to foreigners — no for-
eigner is allowed to own more than 20% of
a radio licence, so why this? The inclusion
of the sale of the Cape Times in the agree-
ment was creating a complete monopoly in
the Western Cape — even after a second bid
from a black group was made.

All this praise and protest is valid and
voices concerns inevitable following a
change in press ownership.

However, if one supports free enter-
prise, a concomitant is minimal state inter-
vention in the market place. First prize to
the journalist and the public is a free press,
but to expect a free press in an environment
where press ownership is restricted, is an
anomaly.

bove all, we need investigative
Ajoumalism. We need corruption of

any kind to be vigorously investi-
gated and a responsible self-censoring
press to expose it. The only watchdog the
public has is the press. The obsession with
secrecy that South Africans are guilty of,
directly attributable to government arro-
gance and mismanagement over the past 40
years, has resulted in all the corruption and
injustice still being uncovered. It is only a
free press which can ensure transparency.

In a free enterprise system, the only state
intervention needed is that which ensures
the protection of the individual. Thus, un-
ion activity to ensure that labour is not
exploited should be assured, and legislation
must exist to protect the consumer from
practices which infringe common interest.

The consideration in respect of the sale
of the Argus was the latter. The Competi-

PRESS OWNERSHIP
Tt

tion Board was involved in both the Argus
and the Cape Times negotiations, and de-
cided not to intervene in either case. The
Board’s investigation, however, was ob-
scured by two technicalities. It did not have
jurisdiction over the sale, as the purchase
by Independent Newspapers of a control-
ling interest in Argus was not an ‘acquisi-
tion’ as defined in the Act as it did not
involve ‘the takeover by one competitor of
another competitor’. Furthermore, in re-
spect of the Cape Times, there is actually
no change in the status quo as both the Cape
Times via TML and the Argus are ultimately
controlled by the Anglo group.

However, the investigations instituted
by the Board were comprehensive, and
many of the pros and cons mentioned above
were raised by interested parties. Had the
technicalities not existed and the Board
been able to act ‘in the common interest’,
I am not sure that their findings would have
been different in the case of the Argus.
There were no other offers on the table of
which I am aware, and the sale does split
the control of Argus and Times Media.
Admittedly, that split hardly affects the
dailies, as only the Business Day, the Port
Elizabeth papers and the Cape Times have
separate masters.

However, as far as the Cape Times sale
was concerned, I believe the decision
would have been different had the Board
not been influenced by the ‘‘ultimate con-
trolling shareholder’’ argument. By allow-
ing Times Media to sell the Cape Times title
and its shares in the Natal papers and the
Pretoria News to Argus Newspapers, con-
centration of control of English dailies is
not only now virtually complete, but irre-
versible without further drastic legislation.
To argue that the sale was a condition
precedent to the Argus sale, is also unac-
ceptable. Had the Cape Times sale been
blocked, the decision as to whether Times
Media went ahead with the sale to the other
offeror would be a separate issue.

One of the submissions highly pertinent
in our new-look country was that of Dr Guy
Berger head of the Department of Journal-
ism and Media Studies at Rhodes Univer-
sity. He was in support of the sale in
principle as it was a move away from
concentration in the media — albeit a small
one —but he also felt strongly that it was an
opportunity to empower black South Afri-
cans which should not be missed, particu-
larly as an offer by a consortium of black
shareholders, led by accountant Mustaq

Brey, had been made. As the Cape Times
is printed by the Argus in terms of the Joint
Operating Agreement signed in 1986, and
a new printer would be needed, the consor-
tium had gained the support of Nasionale
Pers.
The Competition Board ruled, however,
and quite rightly, that it cannot recommend
to the Minister that he direct Anglo/iCI to
sell their shares to a particular person or
persons from South Africa’s ‘‘disadvan-
taged communities or any other per-
son/persons — however much it may wish
to promote their claims and aspirations”.
There is some consolation in respect
of the sale of the Cape Times to
Argus, in that the Competition
Board was able to introduce the following
provisions:
The Argus agreed:
® To continue to publish the Cape Times
and the Argus as separate newspapers.
® The Cape Times and the Argus shall
retain their editorial independence and
integrity and the existing editorial dif-
ferentiation between the two newspa-
pers shall accordingly be maintained and
encouraged.

® Within six months from the date of
flotation of Argus Newspapers, a sepa-
rate board of directors shall be ap-
pointed for its Cape operations to which
shall be appointed, inter alia, a number
of non-executive directors who shall:

—Be independent of any of the major

shareholder interests interested in Argus

Newspapers Ltd;

—Be chosen from the Cape region to

represent the respective communities

served by Argus’ newspapers in that
region.

® The arrangement shall endure for three
years and should the Argus wish to ter-
minate it at the end of that period it shall
give the Competition Board three
months notice of the intention when the

Board may review the position.

In conclusion, my own thoughts on the
arrival of international (rather than foreign)
press participants on the South African
media scene are that we are in for a dy-
namic press revival after years of the me-
diocre. I look forward immensely to
unfettered cut-and-thrust journalism, remi-
niscent of the best first world reportage.
® Robin McGregor is chairman of
McGregors’ Information Services, pub-
lishers of Who Owns Whom.

REVIEW, July 1994—13



