THUMBSUCK
[ SR w

“If you missed our news today, you can read it in the papers tomorrow.”’

BUOYED by all the earnest hot air at
the 1PI conference in Cape Town last
February, some delegates took off on
some really serious business — an elec-
tion prognostication tournament.

The Poynter Institute’s Robert Hai-
man asked competitors to predict the re-
sults of the April elections. Allister
Sparks and Govin Reddy came closest to
the ANC’s final tally of 62,6 per cent of
the votes although Govin spoilt his per-
formance somewhat by failing to predict
the return of the IFp. Best predictor of the
NP's 20,4 per cent was Tony Heard, who
gave them 20 per cent. (Worst was Joe
Thloloe, who gave the Nats 12 per cent.
But then his prediction of a 24 per cent
vote for the PAC obviously influenced him
somewhat. )

The only two South Africans who
came close to the DP’s poor showing of
1,7 per cent were Govin Reddy (one per
cent) and Guy Berger (two per cent) —
most saw the DP as clocking around 4-5
per cent. Which, given the editorial sup-
port shown the DP, seems to suggest a
rather modest belief by some of our sen-
ior writers in the power of their own
words.

Not all contestants were editors
though and, embarrassingly for those
who see themselves as professionals in
these matters, Mrs Muffy Featherstone
(who attended with husband John) proved
better at predicting the results than some
of our Mahogany Row occupants.

RADIO 702 chirped recently: “If you
missed our news today, you can read

it in the papers tomorrow.’” Well, yes—
except that to get news about a 702 staffer
in a court case, your only source would
have been the press, a medium which
soaked up the story in all its salacious and
unsavoury detail. Shows there's still a
place for print, even if it’s only to unblock
your brain.

THAT place, of course, is not always
in the open. In all seriousness this
columnist has to reveal that in the bad old
days at the sABC journalists leaving the
Weekly Mail on their desks were liable to
damage their careers. Which leaves one

56—REVIEW, July 1994

BY THOMAS FA_IRBURN

wondering whether The Citizen is now
the paper not to be seen reading.

HILE on about the SABC, Australian

broadcaster Bob Wurth's report on
the organisation has left some staffers
feeling bruised. In one backhanded com-
pliment, he noted Radio South Africa
broadcasters have ‘‘beautifully modu-
lated voices, their pronunciation appears
excellent.” The result, however, was that
rsa sounded ‘‘very much like an English
broadcasting station of the ‘forties’ or
‘fifties’.”” Noted Wurth: ‘‘Unfortunately,
they don’t sound much like the vast ma-
jority of English-speaking South Afri-
cans, black, white or coloured.” Ja,
wellnofine.

Other withering observations:

® The size of parts of the SABC operation
in the Western Cape “‘is truly astounding
and smacks of feather-bedding, ineffi-
ciency and gross over-staffing”. What
seemed to puzzle our man from the out-
back was that even with such “blatant
misuse of resources’ none of the 180
SABC staff in the region appear to broad-
cast to, or even cater for, the estimated
one to two million Xhosa-speaking peo-
ple there.
® Not that it would take many staffers to
meet this need, judging by previous staff-

ing practices. Seems six black Radio
Xhosa journalists based in Port Elizabeth
handle news and current affairs for a
national audience of two million. And 90
minutes of prime-time public affairs pro-
gramming to five million Zulu listeners
is put out by one lone reporter-producer-
presenter on a shift basis. By contrast,
Wurth noted 19 journalists work out of
Bloemfontein where there is no local Af-
rican station and one overwhelmingly
white station, Radio Oranje, with an av-
erage day audience of only 235 000.

® The man from Down Under also dug
up the fact that Radio Metro has
2 940 000 listeners, double the combined
audience for Radio South Africa and Af-
rikaans Stereo. Yet ““Metro does not en-
joy anywhere near the resources of either
Radio South Africa or Afrikaans Stereo””.

It gets worse. At Auckland Park, the
non-programme tail wags the programme
dog. A *‘highly excessive’ overall staff-
ing complement of 1412 includes an
“awesome”’ 137 clerks and secretaries.
News management is plagued by *‘an
archaic, bureaucratic and technologically
deprived operation™.

Now there's a management challenge.
Sort of in the order of trying to readjust
the black and white bits on a Friesland
cow. Good luck, Zwelakhe.

ITY the management at The Star —

currently wrestling with affirmative
action. Starting on an enthusiastic note by
getting departments to account for their
AA performance, they elicited a hefty
smack in the belly from staffers insulted
at the thought of being collected for their
skin colour. Seems one department tried
to tot up their ‘‘brownie points™ by scor-
ing a black, female and Moslem staffer
as three credits. Now, if she’d been quad-
riplegic as well...

s reported elsewhere in Review, the

Pretoria News has proudly pio-
neered 4th Wave production among Eng-
lish language dailies. But not everyone is
rushing to copy the trailblazers — this
columnist understands the Natal Witness
has rented the Pretoria News' Atex dino-
saur. Anyone for hot metal?




