The main issue for the media covering Nigeria’s elections in February-March this year was the volatile

shift from military to civilian rule. Yet while political power dynamics changed, the media did little to
alter the status quo of women and minorities’ political engagement.

he legislative and presidential elec-

tions held in Migeria in February-

March 1999 were significant for a

number of reasons. Obviously, they

marked the end of a long period of
military rule and the beginning of what may
prove to be an enduring phase in the devel-
opment of civilian rule. Less obviously, the
elections were significant in that media cov-
erage and civic participation indicated a new
and emergent correlation of power in the
country.

The Nigerian media has a long tradition
of vibrant activism in the country’s political
process through its watchdog and advocacy
roles. In the context of Nigeria's history, the
proactive role of journalists was a natural
consequence of developments leading up to
the political transition.

In 1993 an earlier transition under for-
mer military President Ibrahim Babangida
came to a sudden and uncertain end with the
annulment of the presidential election that
would have ushered in a new civilian admin-
istration after eight years of military rule. A
short-lived, military-controlled interim civil-
ian government was replaced by direct mili-
tary rule again with General Sani Abacha at
the helm. The winner of the annulled elec-
tion, Chief Moshood Abiola, was jailed by
the junta for attempting to claim the
Presidency.

The first casualty of this move was any

Kwasi Gyan-Apenteng reports:

reporting

trans

Power shifts and
status quos

semblance of national unity. Chief Abiola
was a Muslim from the southwest while the
military chiefs who jailed him were mostly
from the north. Thus, the leadership of the
political protest came mostly from the
Southwest but was not limited to that area.

The repression unleashed by Abacha gave
a sense of purpose to the political class, espe-
cially the activists within civil society and the
media across the vast country, Many people
went to jail, many more into exile and some,
like Ken Saro-Wiwa, lost their lives. At the
height of powers just before he died, Abacha
was ranked by the New York-based
Committee to Protect Journalists as number

ition

one in a list of the top ten enemies of the
press: he had jailed 21 journalists on
trumped-up charges and scores were in exile
or operating underground within the country.

Themes and agendas in the transition and
the elections were dominated by the fallout
from the country’s recent history. The two
overriding issues were the need to preserve
national unity and restore civilian control
over all levers of power and government.
Abacha’s death had removed the most viru-
lent supporters of military rule from con-
tention. But even with consensus among the
politicians and the people on the need to end
military rule, there was no agreement on the

Praise-singing for the politicians nits coverage of Malawi's June
elections, the country’s media transformed journalism

Malawi

into something between politicking and public relations,

writes Raphael Tenthani...

i\

he truth, according to the Malawian
media, depends on where you are on
the political spectrum, The June 15
elections in Malawi, the second
round since the curtain fell on the

2 country’s veteran atavistic ruler of 30 years,
& Hastings Kamuzu Banda, exposed the media
& as a bunch of praise-singers ready to bleat
& according to the whims of their political
& masters.

Felix Mponda, a stringer for the Agence

Much of Malawi's France Presse (AFP), believes that both print
sizeable rural popula- ;14 the largely state-controlled electronic
o e lecken media in Malawi failed to articulate issues
process by absent or for the country’s roughly 10 million people.
indifferent media cov-  “We do not have an independent media in
erage. Malawi,” he says. “Almost all papers in

18 RHODES JOURNALISM REVIEW DECEMBER 1999

nature and source of power in the new dis-
pensation.

Ideology itself was never an issue among
the politicians — nor was it made one by the
media. The three main political parties were
created more or less along ethnic lines, and
what passed for ideology were the specific
historical characteristics of the leadership of
the three main ethnic/political areas of the
federation. Media reports and analyses were
dominated by personalities in the absence of
any clear ideological differences because that
is the way of Nigerian politics. Personalities
embody more than the individual; they
make a statement of the past and the future.

Malawi are either owned or controlled by
politicians.”

Mponda’s assessment is not far-fetched.
The country’s most influential reads, its two
dailies — The Nation and the Daily Times -
are controlled by big shots in the country’s
two main political parties, the ruling United
Democratic Front (UDF) and the former rul-
ing, now main opposition party, the Malawi
Congress Party (MCP). The MCP’s most
powerful politician, party vice-president
John Tembo, chairs the all-important board
of Blantyre Newspapers, which publishes
the Daily Times and its weekend sister paper,
the Malawi News.

Mabvuto Banda, a senior reporter at the
Daily Times, admits journalists at the paper
would like to be more independent. But it is
all about who is feeding you. “We can't
write anything good about the government -
otherwise we will be fired,” he told a round-
table debate chaired by BBC’s Josephine
Hazeley recently.

But journalists-cum-PROs work not only
for the opposition. Anderson Fumulani,
director of the Media Council of Malawi,
says higher-ups in the UDF hierarchy, includ-
ing the President, pooled resources together
to fund campaign tabloids whose only mis-
sion was to portray the government as
achievers and the opposition as villains up to
no good. “We had a bunch of characters
masquerading as journalists who could only
go up to their offices, cook up just about



The one issue on which the media
appeared to have taken the lead was the suit-
ability of former head of state, retired
General Olusegun Obasanjo, as a civilian
head of state. Gen. Obasanjo had been
imprisoned by Abacha and was released
only upon the dictator’s death. The media
reflected a general feeling that he would play
a leading role in the country, but perhaps as
an elder statesman, befitting a former head
of state.

When Obasanjo eventually made up his
mind and joined the People’s Democratic
Party (PDP), sections of the Lagos media
concluded that his move revealed two signif-

2
B
2
5
(=]
g
1
S
(=]
2
2
&

icant things: one, that the PDP was the party
of the northern generals; and two, that
Obasanjo would be a pawn in the hands of
those same generals. This became the defin-
ing issue of the election campaign.

Lagos hosts the majority of the Nigerian
media; Lagos was the seat of the pro-democ-
racy and anti-military campaigns during mil-
itary rule. Lagos politicians and journalists
generally expected the first President of the
post-Abacha civilian government to be as
different from Abacha (and Babangida) as
was humanly possible. But in one respect
Obasanjo reminded them of their arch-ene-
mies: he was a soldier. However, in the con-
text of the national unity consensus the
Obasanjo factor presented a particular diffi-
culty that called for subtlety on the part of
the media.

Obasanjo comes from the south, from
where the next President was to emerge, the
northern leaders having ceded or ‘zoned’ the
Presidency away from their dominance as a
gesture to national unity. Even more crucial-
ly, he was from the southwest, the seat of the
clamouring for ‘power shift’, the code for
demanding a southwestern President. How
could they reject Obasanjo when he satisfied
that one critical condition?

This theme of ‘civilians vs. military’,
under the umbrella of national unity,
remained the primary media focus through-
out the election process, with ‘north vs.
south’ as its subtext since the north was
equated generally with control of military
power. The media’s justification appeared to
be the need for ‘inclusiveness’, to help ensure
that power was not monopolised forever by

In spite of the
fact that women
outnumber men
in Nigeria, there
were few women
contestants for
political office...
Despite the best
efforts of women
journalists this
virtual exclusion
of women was

never an issue.

anything and about anybody to advance
their masters’ electoral chances,” Fumulani
says. He adds that at the end of the day it
was the reader, the end user of the product,
who suffered - subjected to untruths which
they were expected to use when making
their choices on election day.

ise of protecting press and other freedoms,
so if it started jailing scribes its credibility
could have been tainted.

While all these electoral gymnastics were
going on minority groups were suffering.
AFP’s Mponda says small parties, number-
ing more than ten, went to the polls without

country’s women's rights activists started
buying time on national radio to promote
women in the election campaign that
women’s issues came to the fore.

Stella Mhura, president of the Media
Women Association of Malawi, says female
journalists mobilised among themselves to

Many commentators fOrgave Malawian journalists for going off track soon after the first multi-party elections in 1994.
But NOW, five years into democracy, Malawian journalists have N0 €Xcuse for not being professional.

The government funded a sizeable num-
ber of papers, most of whom have gone into
hibernation, perhaps sharpening their dag-
gers in readiness for the next elections in
2004. These papers included the Weekly
Times, The Citizen, Malawi Today, the
Saturday Post and a horde of others.

But government was not the only culprit
in this ‘misinformation campaign’, accord-
ing to the Media Council’s Fumulani. The
opposition had its own weapon, The
National Agenda, which thrived on sleaze.
As with the government propaganda papers,
The National Agenda writers hid behind
pseudonyms. D.D. Phiri, Malawis most
notable political and social commentator,
says that while what these papers printed
was outright libelous, government was
caught in a web: it took office on the prom-

enough media coverage of their policies. “It
was a question of who has the money,” says
Mponda. “The big three parties (the UDF,
the MCP and its alliance partners, the
Alliance for Democracy, or AFORD) had the
money and the people to sing their praises
while most of these small parties had none.”

Women, a largely rrampled-upon group
of people, suffered most. Malawi is a male-
dominated society, despite women making
up more than 52 percent of the population.
Penelope Paliani, who writes a weekly col-
umn on gender issues in the Daily Times,
says newspapers gave women a raw deal in
the run-up to the elections. “Because most
editors, and indeed journalists, in Malawi
are male, a newsworthy women’s article has
to do with women involved in scandal,” she
says. Paliani adds that it wasn't until the

fight for a fair shake for women candidates.
But according to Mhura, female journalists
discovered too late that male politicians
were using underhanded tactics — manufac-
turing sordid ‘scandals’ and peddling them
to the tabloids — to knock their female com-
petitors out of the campaign. “We discov-
ered too late into the campaign — otherwise
we could have devised a counter-atrack,”
Mbhura says.

The elections are over and done with. But
the soul-searching among journalists has just
begun. Many commentators forgave
Malawian journalists for going off track
soon after the first multi-party elections in
1994, They were, after all, just coming out
of a 30-year dictatorship under Banda who
did not tolerate an independent press. But
now, five years into democracy, Malawian

Media and Democracy

the military in civilian garb.

But the ‘inclusiveness’ argument cannot
be sustained, because there was scant men-
tion of the need to include other groups
within the civilian population that had been
excluded from power since independence.
The most glaring case is the virtual absence
of women from the political scene. In spite
of the fact that women oumnumber men in
Nigeria, there were few women contestants
for political office. In an article published in
African Topics magazine, Raheemat
Momodu, a former executive member of the
Nigerian Association of Women Journalists,
bemoaned the fact that no woman was elect-
ed a state governor and out of 36 deputy
governors there were only two women,

Yet despite the best efforts of women
journalists this virtual exclusion of women
was never an issue. The majority of Nigerian
editors and producers are men, who were
more concerned with the possible undermin-
ing of national unity by one of the major eth-
nic regions or the military than with the non-
representation of women — and certain
minority groups — in the political process, So
women and minorities never moved to the
media’s centre stage. This wasn't a male con-
spiracy — merely a sad reflection of prevail-
ing socio-cultural attitudes which the media
reinforced.

Kwasi GYAN-APENTENG is Editor of
African Topics in London. He was a facili-
tator at a recent workshop on reporting
elections organised by the Independent
Journalism Centre in Lagos and funded by
the Ford Foundation.

journalists have no excuse for not being pro-
fessional.

Fumulani says that the Media Council
wants to organise a series of workshops to
sensitise journalists on the need to keep up
with ethical tenets. “The Media Council can-
not stop anybody from practising journalism
because the democratic dispensation we are
enjoying upholds freedom of expression,” he
says. “But we are saying that we must exer-
cise that freedom with responsibility.”

But, Mponda argues, as long as polit-
cians control media houses most journalists
will continue to bring the profession into
disrepute if that is what their masters want
them to do. “We are in a situation where we
do not have enough outlets for our journal-
ists, so if one gerts fired for not conforming to
the master’s whims, one will not feed his
family,” he says.

Practicing journalism in Malawi has thus
become a bread-and-butter issue with little
regard for media ethics. When it comes to
election reporting, as evidenced in the elec-
tion in June, journalism in Malawi mutates
from journalism into something between
politicking and public relations.

RarHAEL TENTHANI is the Blantyre corre-
spondent for the Panafrican News Agency
(PANA) and the British Broadcasting
Corporation (BBC). He also strings for the
Associated Press (AP) and the German
News Agency (DPA).

DECEMBER 1999 RHODES JOURNALISM REVIEW 18



