Thumbsuck

at's race got to do with it? Lots. But also less than we might think.
‘ ;‘ ; The media's ailment, very often, isn't only the racialism — it's afflict-
ed by another ‘ism’, viz. the journalism.

Our problem isn't just prejudice. It's that compounded by basic reporting
blapses — and nowhere better demonstrated than in the sloppy and racialised
coverage of the HRC media hearings.

It's an irony that our coverage of media racism was racial. It's exacerbat-
ed irony when we're so inaccurate and unprofessional. Such a double achieve-
ment deserves recognition. So, for scoring so highly in screwing up the facts,
and for stamping right upon the racial landmines we're supposed to be lifting,
here are the Rat Race Ratings for South African Scribes:

Top prize for Slanted Reporting goes to the Sowetan for its claim (only
corrected after criticism by the HRC) that white editors staged a walkout dur-
ing the hearings. (In fact, it was only journalism educator Pedro Diederichs
and two visiting Dutch journalism students who made their apologies and had
to leave early). The real story — which the Sowetan, and everyone else, missed
— was worse. The white editors couldn't walk out because they hadn't in fact
even pitched up to hear their African counterparts.

SABC takes the Crass Confusion Award for its coverage. Radio 2000
stitched its live coverage together with summaries of the proceedings. And
proceeded to ascribe various legal objections raised by Mail & Guardian
advocate, Azar Cachalia, to none other than the HRC's evidence leader — advo-
cate Dabi Khumalo.

While competence was conspicuous by its absence in coverage of the hear-
ings, racial frames of mind were certainly present.

There are too many candidates to issue the Golden Prize for Racial
Labelling.

B The Sunday Times rushed to highlight that its edi-
tor, Mike Robertson, had grown up coloured and discrimi-
nated against, all in response to an offensive parliamentar-
ian dubbing Robertson a "black in drag".

B The Mail & Guardian's editor Phil van Niekerk —
the so-to-speak white béte noire of the HRC — was brand-
ed a white by most journos. Had they bothered to check,
they'd have discovered that his forebears are coloureds
forced to ‘pass for white’ under apartheid.

B Rhodes University journalism lecturer Lynette
Steenveld, who bristles at any racial assignation, was most
unimpressed to be reported at the hearings as a white aca-
demic: her family's coloured classification saw them being
dispossessed under apartheid.

All this raises the colourful question of who called themselves "black" at
the Hearings, and how the Fourth Estate reported on them. The Citation for
True Colours here must go to Daily News editor Kaizer Nyatsumba, who let
it be known that he spoke not merely as black on the outside, but also on the
inside. To which, Business Day's Nomavenda Mathiane pointed out that not all
blacks are the same — some have uteruses! (An aside: If a black journo — of
any gender — can be white on the inside, then why wasn't anyone urging
white journalists —of any gender — to develop an inner black identity? Or is
that we're all just mix-n-matches?)

Gender and race were also reported upon by City Press, which scores the
Medal for Provoking Enraged Reader Feedback — the readers in this case
being editors Kaizer Nyatsumba and Cyril Madlala. In the form of letters from

- the Durban duo, City Press came in for a thorough bashing.
CPs features reporter, Andile Noganta, had published a
W piece quoting a woman journalist who criticised Kaizer
] and Cyril for failing to give her a job. The article declared:
"meantime there's hardly an African in their newsroom,
let alone a female." Noganta had failed to get comment
from either of the accused — prompting Nyatsumba to call
| him "one-sided" (though whether this has any bearing on
Noganta's in-side or out-side remains unclear). Madlala
wrote: "I would be happy to furnish your newspaper with
the facts should it wish to redeem itself".

The next award for rolling together incompetence and
racial nonsensibility goes to The Star. Its very own rising
star, Robert Brand, wrote that five African editors had blasted the SA National
Editors Forum (Sanef) in their testimony — showing that he'd missed com-
pletely the carefully-crafted way in which the group precisely avoided doing
s0. Accordingly, the Trophy for Not Letting Nuances Negate a Right

52 RHODES JOURNALISM REVIEW AUGUST 2000

Sunday Times’
Mike Robertson

Daily News’
Kaizer Nyatsumba

Racial Rift, goes to the Joburg daily. A special Racial Insensitivity
Rosette also goes to the same paper, not for impatiently pre-publish-
ing the submission by its editor, Peter Sullivan, but for using an
entire page to do so — and for running the text around a huge photo
of yet another white man haranguing the hearings (Rhodes' Guy
Berger).

Prizes for Press Paranoia go to most of the media for panicking
at the Inquiry and portraying Barney Pityana as the reincarnation
of Joe McCarthy. Prizes for Press Preciousness need to be issued to
Business Day editor Jim Jones and Financial Mail's Peter Bruce for
refusing to take the oath in their testimony. Peter,
however, receives a commendation for explaining
his part in that grand conspiracy of white editors
who are able to sabotage the Minister of Finance
internationally. He wrote: "I have always been
aware of these strange powers, but used to think
it was because [ was clever, and not merely white."

Viail&Guardian

iy 14 Bome

BARNEY |
PITYANA |
TOEDIT |
MAIL & J
GUARDIAN

The Racial Rip van Winkel Decoration
nearly went to Nyatsumba's Daily News, which a bare six
weeks after the hearings, ran a front page Zimbabwe story
with four, (subs: yes four) credits in the byline (including
three newsagencies), It still neglected to give the names of
two black victims alongside the identified white farmer.

However, the paper that takes home the Racial Rip
Reward is the Eastern Province Herald. Months after the
hearings, the paper published a letter expressing a reader’s
disappointment that a beauty competition run by the EPH
had featured only white women and white judges. The
appended comment by editor Ric Wilson was effectively:
sorry pal, Next Year we'll ensure that the event is more rep-
resentative! In other words, let's roll over and snooze a little
longer (it's only seven years since the new SA was supposed
to have left white-centrism in the old country)

Not to be ignored is researcher
Claudia Braude, the native who caused all the trouble, It
turns out that she's not only a media monitor and meddler,
but also an actual media maker. The Stork, Crow and
Dodo Award goes to the website she built to promote her
research into media racism. If you clicked on her button
marked "links", you got to ...exactly no-where.

One award that goes to almost every hack is the
Narcissism@MediaCentrism.Com email address. It's for 'S
navel-gazing, uninspired, self-absorbed coverage of the =~ N s
hearings. Did any journo ask any of the beleaguered Claudia Braude
receivers of our messages what they thought about racism
and the media? Ag, who cares about audiences anyway?

The malady of South African journalism isn't only racial.

It's racial plus,

Business ay's '
Jim Jones

. N -
Financial Mail’s
Peter Bruce

NOW ... AND THEN
Map your memory: draw a link from each item in the
left-hand column to the related item in the right-hand column

HRC 2000 TRC 1997

Media violation of Research role of Freedom
right to dignity of Expression Institute )
Chaired by blasted by Thami Mazwai
churchman Pityana Racial reconciliation raised
Emphasis on what SABC the scoundrels

the media should do of apartheid

Afrikaans press Indignant white liberal
participates journalists under fire
Subpoenas issued to Subpoena for PW Botha,
make media attend not the press

(then withdrawn) Afrikaans press boycotts,
Indignant white liberal 114 individual journalists
journalists under fire do a personal statement
SABC heroes of Emphasis on what the
transformation media did do

Racial rupture Chaired by

results churchman Tutu

Research role of Claudia Media contribution to
Braude and MMP blasted climate of gross human
by many media rights violation

Commemorating its 15th
anniversary in July, the
ME&G finally tossed in the
towel. Guest speaker at
the occasion, Dr P, now
keeps a copy of this
poster on his door




