Elias T Rusike,
Publisher and
Chief Executive,
The Financial
Gazette,
compares his
country’s media
past and present

“There's a

convergence of

views

and white

A | 5 " '/\"’
— o/

A 4.7 - Y1 r-Y. Ty -
i OWE EWiILUWw

Argus Group of South Africa and its subsidiary in Rhodesia

controlled every daily newspaper in the former Federation of
the Rhodesias and Nyasaland as well as two Sunday newspapers.
Racism and separate development were part and parcel of the editor-
ial policies.

After political independence in April 1980, the new government of
Robert Mugabe set up the Zimbabwe Mass Media Trust to take over
the 45% South African ownership of the Rhodesia Printing and
Publishing Company with financial assistance from the Government
of Nigeria.

Zimbabwe Newspapers now owns 51% of the newspaper group.
Today, Zimbabwe Newspapers publishes two dailies — The Herald in
Harare and The Chronicle in Bulawayo; weeklies — the Sunday Mail
in Harare, Sunday News in Bulawayo, the Manica Post in Mutare and
Kwayedza — a Shona newspaper in Harare.

What is ironie is that these newspapers, which used to be per-
ceived as racist, i.e. anti-black, are now rabidly anti-

By the time Ian Smith declared UDI from Britain in 1965, the

government and the ruling party. Their non-racial approach to report-
ing has earned the independent media support in both readership and
advertising from both black and white readers.

There is certainly a convergence of views between white and
black editors in the way they look at and analyse problems. For
instance, the invasion of 1500 white-owned farms was seen as an elec-
tioneering exercise by Robert Mugabe in an attempt to regain lost
support from blacks. Both the Herald and President Mugabe have
accused Zimbabwean whites of being racist,

For blacks, the need for land redistribution is legitimate, but the
methods used are unacceptable. Why did Mugabe wait for 20 years
before taking concrete measures to redistribute the land? He deliber-
ately waited for Election 2000 in order to use the land issue against
whites and the British, locating it at the Centre of his Party
Manifesto, i.e. the Economy is Land and Land is the Economy.

It is very difficult for media personnel, whether black or white, to
operate under the present political and racial environment.

white, thus reflecting the present government's policies
— especially in the recent farm invasions by war ven-
terans, ZANU PF supporters and unemployed youths.
The reporting in government-owned papers has become
so anti-white and one-sided, that many whites now read
the independent newspapers. These privately-owned
newspapers are the Daily News — owned by the
Associated Newspapers of Zimbabwe, the Financial
Gazette by Modus Publications and the Independent and
the Sunday Standard — owned by Clive Wilson, Clive
Murphy and Trevor Ncube, former editor of the
Financial Gazette.

The success of the Daily News and other indepen-
dent newspapers in Zimbabwe is directly attributed to
the decline and unpopularity of government
newspapers. Zimbabweans were being fed a
daily news diet of lies and propaganda by gov-
ernment newspapers and the Zimbabwe
Broadcasting Corporation. The fact that both
Zimpapers and ZBC are funded by public
money did not matter much. The government
uses the two publicly-owned companies to pro-
mote the President and ZANU PF to the exclu-
sion of the opposition parties. The appoint-
ment of Bornwell Chakaodza as editor-in-chief
of the Herald was the worst decision ever
made. Here was a man who was Director of
Information, the government's chief
spokesman and chief government censor, who
was made editor-in-chief of a national, not even gov-
ernment or party, newspaper. The result has been dis-
astrous.

The circulation of government newspapers has
declined and the independent newspapers have
increased theirs. For instance, the Herald print run is
now about 80 000 copies with over 25% returns, i.e.
unsold copies. On the other hand, the Daily News has )
increased its circulation from about 40 000 in December
1999 to more than 100 000 at the end of May 2000.

of black

editors®®

As a core value, black empowerment is embedded in the very
heart of Kagiso Media. It shapes and gives focus to our business
practices where commitment to shareholder value is as
important as the implementation of integrated policies that D)
seck actively to empower the historically disadvantaged.

2 7

Exhibitions

©)

£ N

.

[ﬂ Publishing

= ()]

)

Contact Detutile and Regivtered Office: Kagito Media, 2nd Floor Kagiso Howse, Mellic Office Park, — —
1-3 Mellis Roud, Revonia, Sandton, fohanneidmrg, Tel: + 27 11 803 2952, Fax: « 27 11 8i1 4860 Lo

At an exemplar of black empowered busines,
Kagto Medwa was vecently named “Top Black
Ermpowerment Performer on the JSE for 20007 by
Business Map,

Broadcasting

wanm|Crigate

The independent newspapers are perceived as fair,
objective and balanced, accommodating the views of

AUGUST 2000 RHODES JOURNALISM REVIEW 37



