ISSUES
Bara i

% The alternative press is running out of causes.
Worse, it is running out of money. If it does not change
direction radically, it will be dead in a year *

THE ALTERNATIVES

Redefining the editorial role

BY IRWIN MANOIM

HE alternative press will soon die. It
will not be the glorious death we al-
ways expected, the brave battle to the
last against the forces of darkness. No,
it will die quietly, strangled by the very
people who created it.

The alternative press was the child
of the Emergency. In the bleakest days
of censorship and repression, it dared
to bring news from the battlefronts,

news of akind not found in more prudent publications.

For people who no longer trusted what they were
reading or hearing, the alternative newspapers
provided a valuable barometer of detentions,
mysterious murders of activists, shopfloor struggles
and covert movements of restricted organisations.

But reporting of this kind required a willingness to
play at various hazardous games. The obvious one was
political catch with the security forces. But perhaps a
more expensive game, in the long term, was financial
insecurity.

Newspapers which got into trouble with the
authorities could not expect to arouse the enthusiasm
of cautious investors. Nor could they expect much
corporate advertising — it was a rare business executive
indeed who was willing to be seen in the company of
undesirables.

So the alternative press stayed small and under-
resourced, pushed along by the toils of willing slaves.
And to pay the printers, there were hand-outs from
anti-apartheid funding agencies.

Sales were seldom a source of revenue, for the
alternative press was not designed to be popular. It was
meant to bring bad tidings, and it did so with some
efficiency, offering dedicated readers a weekly litany
of gloom and horror. Less resolute readers who wanted

&0

All the
alternative
editors are

aware of
their plight
and realise
that the
old order
must die
quickly so
that a new
one can
replace it

*

light relief — or just some variety — had to look clsc-
where.

As long as the Emergency lasted, that hardly
seemed to matter. The alternative press battled on,
getting in and out of trouble, winning awards and the
admiration of anti-apartheid groups, who willingly
footed the growing bill.

But the Emergency did not last, and today the costs
are beginning to mount. The alternative press is run-
ning out of causes. Worse, it is running out of moncy.
If it does not change direction radically, it will be dead
in a year.

Walk into your local CNA, and you can pick up a
copy of the Star or Beeld or even Volksblad and rcad
editorials urging talks between a newly-legitimate
ANC and the government. It’s not that long ago that
three alternative newspapers were suspended for
urging much the same thing.

The world has turned full circle. But what reader
cares for sentiment? Why read New Nation or the
Weekly Mail or South, when Beeld or the Star or
Volksblad now offer something that sounds vaguely
similar...and a lot more besides?

That’s the first cost: the alternative press may have
ceased to appear unique.

The second cost is financial. There was atime when
alternative newspapers had only to cry help and help
arrived. Vrye Weekblad’s editor, Max Du Preez
walked into a media function 18 months ago and
loudly announced that if he could not raise the money
there and then, his paper would close. The party was
forgotten as the entire diplomatic corps gravitated to
his end of the room, cheque books unsheathed.

Today, that magic has faded. If Du Preez, despite
his considerable flair for self-promotion, were to try

PLEASE TURN OVER =

REVIEW -June 1991- 15



the same today, hardly a tear would be shed. Funding
newspapers has ceased to be a political priority.

The main supporter of anti-apartheid organisations,
the European Community, channels up to R90-million
a year through the local Kagiso Trust. Last year the
trust’s executive director, Achmat Dangor, announced
that the trust had changed its focus and would gradual-
ly phase out groups engaged in political protest rather
than development or education. This group included
five newspapers: New Nation, Umafrika, South, Vrye
Weekblad and New African.

Other organisations are following the Kagiso lead.
The editor of South, Moegsien Williams, recently
returned from a trip to that cornucopia of anti-apart-
heid funding, Sweden. He found the funders still sym-
pathetic, but the clear message was: “You guys had
better shift to a position of self-sufficiency...soon.”

NewNation’s Zwelakhe Sisulu asked the funders to
phase their withdrawal over three years to give the
paper a chance. But they gave him only 18 months. “It
was clear they wanted out,” he says.

Which, as some editors agree, is not necessarily a
bad thing in the new South Africa. One of the down-
sides of the funding syndrome is that it led to what
Williams calls a “begging-bowl mentality”.

The success of funded organisations is measured
in political, not economic terms. An organisation will
continue to receive funding if it does just enough to
make the good guys like it and the bad guys hate it.

No-one looks too closely at how well the money is
managed and spent. Losses are expected and largely
tolerated as long as staffs are small and salaries
meagre.

The result, for much of the alternative press, has
been administrative inertia. The Left’s suspicion of
capitalism has tended to result in disapproval of all
capitalism’s procedures. So no managerial culture has
been built up, indeed, some publications ran for years
without managers.

Mark Beare, a rare phenomenon in the alternative
press in that he actually trained for a business, rather
than a sociology degree, was recently appointed
manager of Vrye Weekblad.

Explaining why he could not tell me how much
money his publication lost or how much it needed to
survive, he noted that he had arrived to discover almost
no management files. “Only now am I slowly begin-
ning to work out who we owe money to. That doesn’t
make me much happier, but at least I know where we
are.”

What makes the economic woes even more
frightening is that sales are not particularly buoyant.
Most alternative newspapers have no audited figures
and the sales they claim vary, depending upon whether
the audience is a policeman (in which case the figures
are reduced) or an advertising agency (in which case

16 - REVIEW, June 1991

ISSUES
e

Another
option may
be to
diversify.
Newspapers
of
conscience
have never
made
money
anywhere
in the
world.
Where
they
continue
to survive,
itis
because
they are
propped
up by more
lucrative
enterprises

they are inflated).

For years the only audited paper was the Weekly
Mail, which survived a humiliating first audited figure
of 5 000 sales and slowly crawled to within spitting
distance of Business Day with 30 000, only to fall back
again after a price increase last year.

Far and away the biggest alternative newspaper is
New Nation, which sits rock-steady at 70 000, regard-
less of the front page lead or the state of the nation.
That’s an impressive figure until one looks at the sales
of rival commercial publications: City Press sells
almost double at 135 000 a week, and The Sowetan
sells 185 000 daily.

Down in Cape Town, South is aimed at the Cape
Flats market niche left by the defunct Cape Herald,
which in its heyday sold 90 000. South’s sales drift
between 12 000 and 15 000. Which is not much, but
it’s double the sales of Vrye Weekblad.

This, then, is the gloomy state of the alternative
press today. Fortunately, one major victory is already
won. All the alternative editors are aware of their plight
and realise that the old order must die quickly so that
a new one can replace it.

The first change has been the small matter of a
name. There’s not an alternative editor in the country
these days who'll not bite your head off if you breathe
that world “alternative”. The favoured label of the
early eighties is very much in disfavour today, for its
undertones of “marginal” and “far-out”.

The official label is “independent”, as spelt out on
the New Nation masthead: “South Africa’s biggest
independent newspaper”. So from here on, I'll use that
word “independent” too, to identify a different kind of
newspaper.

Down in Cape Town, South has been undergoing
major renovations, to culminate in a fresh identity
sometime in June.

I asked editor Moegsien Williams what the new
aims were. “To produce a newspaper of quality...that
is also entertaining,” he said.

Entertaining? That’s not aword that’s been in alter-
native editors’ vocabularies. Two years ago, Williams
might have said something like: “To produce a
progressive newspaper that fights for a non-racial,
democratic South Africa”.

He explains: “When we launched South in 1987,
we thought we could come out with a very political
paper and sell it. Much later, we realised this was a
mistake and that we can’t reach a mass market.

“Now we aim to produce a quality regional paper
for the Cape Flats, a niche product aimed at a select
group of serious readers, with an optimum readership
of about 20 000 to 30 000.”

South has discovered the hard way that mass sales
can be expensive to a newspaper with low advertising
revenues. If a publication is to reach the masses, it must



price itself cheaply — so cheaply that it makes a loss on
each copy. Then, the more it sells, the more it loses.

South has just raised its price from 50c to 80c, and
despite taking a knock to sales, will raise it to R1,50
by 1993. That may not even be high enough.

The most expensive independent newspaper is the
Weekly Mail, which at R2,20 makes a small margin on
each copy sold. Unlike the other weeklies, the Weekly
Mailis run by a private company, not a charitable trust,
and it cannot receive welfare funding, other than for
its training project.

The Weekly Mail is drip-fed its money by private
investors who — as last year’s abortive Daily Mail
project revealed — are quick to pull the plug when they
feel losses are escalating. To hold losses down, the
paper is obliged to hoist the selling price high — too
high to attract a mass readership.

Thcre was a time when this strategy was derided
on the Left as “elitist”. Now, changes are that others
will do the same. Vrye Weekblad has changed out of
all recognition, into a magazine aimed at a Weekly
Mail-type audience, with cover stories on such soft
non-political topics as graffiti, nudity and horror
movies.

It’s too early to tell whether sales have improved,
but Mark Beare says the response from advertising
agencies has been good. That gets to the nub of the
matter: specialisation is designed to attract the agen-
cies, for they alone can save the independent press.

Weekly Mail advertising director, Marilyn
Kirkwood, who has beaten a lonely path to advertising
agency offices for almost six years, remarks that these
days she regularly discovers that she has arrived in the
footsteps of Vrye Weekblad’s Max Du Preez or New
Nation’s Zwalakhe Sisulu.

The independent press has discovered the advertis-
ing agencies. But do the agencies care? As Mark Beare
puts it: “You can tell them about the enormous in-
fluence the papers have had on opinion makers. You
can say that FW reads the paper. And they’ll say, ‘So
what? How many BMWs can he buy?””

When in trouble, you turn to the experts...even
though they all work for the mainstream. New Nation
has signed up the Argus group’s marketing think-tank,
the Newspaper Marketing Bureau. The bureau is
headed by Caxton co-founder, Noel Coburn, who has
been doing New Nation presentations to advertising
agencies around the country.

“We’ve been winning a lot of understanding, a lot
of sympathy,” says Sisulu. “But after a couple of
weeks, it dries up. The biggest stumbling block is our
political tone.

“Media planners don’t say so explicitly, they say,
‘Our clients might feel uncomfortable in your
environment’, but we all know what they mean.”

Some of the better-off independent newspapers

&s

Cosatu
is so
convinced
of the
value of
radio that
it has
already
applied for
an FM
licence.
And it is
negotiating
with the
SABC for
a half-hour
weekly
union slot,
aimed at
the
SABC’s
4,6-million
African
listeners

b o

don’t need much more advertising to pull through. The
Weekly Mail makes over R50 000 in a good weck. Its
problem now is to do the same every week. South has
to increase from R14 000 to R17 000 in the next year.
Lenasia’s Indicator, which has more advertising than
any other independent paper, is a short step from
break-even.

But South Africa is heading ever-deeper into this
bottomless recession, and even the biggest mainstrcam
papers are expecting to lose advertising revenue this
year, not gain it.

Zwalakhe Sisulu is gloomy about the prospects for
New Nation: “We’re talking about white-controlled
companies advertising through white-controlled agen-
cies. They're not interested in putting much revenuc
into the black press.”

So where then can the alternative press turn. The
ANC, Perhaps? Sisulu dismisscs this. “We spoke to
political organisations about a subsidy system [or the
alternative press. But it’s clear that political groupings
do not see the alternative press as an urgent national
priority.”

Mark Beare points out that print is a dying medium
in the Third World, and that radio, now that it is being
deregulated, may be the route to take.

Radio discriminates against no-one, no mattcr how
poorly educated they may be. Even the most im-
poverished shack owns a transistor, which can be
listened to on dark, electricity-less nights.

Cosatu is so convinced of the value of radio that it
has already applied for an FM licence. And it is
negotiating with SABC for a half-hour weekly union
slot, aimed at the SABC’s 4,6-million African lis-
teners.

Another option may be to diversify. Newspapers of
conscience have never made money anywhere in the
world. Where they continue to survive, it is because
they are propped up by more lucrative enterprises. The
Rand Daily Mail’s costly conscience was bank-rolled
for years by the Sunday Times.

Both the Weekly Mail and Vrye Weekblad are
exploring new publishing ventures, books and peri-
odicals, in the business and entertainment fields. The
Indicator and South run typesetting services. Learn &
Teach publishes educational books.

Whether any of these ideas bear fruit remains to be
seen. The most important thing is that there are new
ideas and real ferment in the alternative press.

“The old days of the activist journalist are over,”
says Moegsien Williams. “There’s a new profes-
sionalism today.”

The old “struggle” mentality is dead. But the new
independent press has a long, hard battle ahead. @

Irwin Manoim is a founder, joint Editor and director
of the Weekly Mail.

REVIEW, June 1991 - 17



