
‘The Zimbabwe crisis’ since the 1990s has resulted in 
an estimated three million Zimbabweans leaving for South 
Africa, Botswana, Namibia, the United Kingdom, Australia, New 
Zealand and the US, says Tawana Kupe. Among these are many journalists, 

now operating beyond the borders of the country, but focusing their energies and stories on Zimbabwe, still.

Diasporic journalism



   A scene straight out of Animal Farm?
Zimbabwe is one of the few countries in Africa that in 
2005 does not have private- and community-owned 
radio stations despite the Broadcasting Services Act 
of 2002 which takes into account advances in new 
technologies and regulates them in advance! Still the 
only service is state-controlled Zimbabwe Broadcast-
ing Holdings. 

In the last three years the government closed 
down four newspapers including the longest-surviv-
ing, privately-owned Daily News. 

There is strict licensing of publications, media 
houses and individual journalists under the euphe-
mistically-known Access to Information and Protec-
tion of Privacy Act! The Act is better known for its 
protection of government secrecy and the privacy of 
powerful ruling party and government officials. 

And the government has attempted to censor 
the Internet by procuring monitoring and filtering 
equipment or asking Internet service providers to 
play a watchdog role and preserve communications 
passing through their system in case they are needed 
for investigation. Indications are that the government 
has also purchased sophisticated jamming radio jam-
ming equipment from China.

Almost all foreign correspondents have either 
been deported or have been refused renewal of 
permits and have had to leave or they are selectively 
allowed in after hefty accreditation fees for restricted 
periods and kept under watch.

Zimbabwe also has in place an extensive gov-
ernment-controlled media empire made up of two 
television channels, four radio stations, two daily 
newspapers, four weekly newspapers and a few 
monthly newspapers and magazines. 

For much of Zimbabwe’s 25 years of independ-
ence the government has enjoyed a virtual monopoly 
over media serving captive publics. 

Besides the government-controlled empire 
there are three privately-owned newspaper groups 
publishing one daily (with very low circulation), 
two business and financial weeklies and two Sunday 
papers. 

In price, content and distribution these papers 
are aimed at affluent audiences and the topics and 
discursive practices are intended for an audience 
with high levels of education.

In short, therefore, just in relation to circula-
tion, reach, range of languages used, topics or issues, 
the government media is the mass media which is 
accessible to larger publics across the country. The 
privately-owned media, or “independent” media, 
is the media for the elite and at the same the public 
sphere for alternative and critical voices. 

Jurgen Habermas, in his work translated into 
English as The Structural Transformation of the Public 
Sphere, advanced the notion that for a democracy to 
function there should be a “public sphere” in which 
all are equally able to participate through rational 
discourse on public affairs. This open public sphere 
should not be controlled by the state or the market 
and should ideally, allow all rational voices on public 
matters to be heard, no matter how dissenting. 

Habermas has been criticised for idealising the 
public sphere and critics point out that historically 
there never was one public sphere for all in a society 
which operated to include every voice. 

Diasporic journalism
What I am calling the “mediated public spheres of 
the Zimbabwean diaspora” consist of radio stations 
based outside Zimbabwe, online news sites, activist 
websites which carry news and advocacy material, 
a weekly newspaper published in Britain and South 
Africa and distributed formally in Zimbabwe, South 
Africa, Botswana and the UK. 

They essentially aim to provide news and infor-
mation that the state-controlled media is deemed to 
suppress; provide a platform for Zimbabweans in the 

diaspora to debate and discuss the crisis and what 
needs to be done; to mobilise for democracy and 
also to provide some arts, music, culture and sport 
journalism focusing especially on Zimbabwean and 
South African musicians. 

They also set themselves up as “alternative” and 
“independent” media. 

These mediated public spheres have taken or 
ascribed to themselves the role of being “the voice” 
of the Zimbabwean diaspora as well of Zimbabweans 
inside the country. The weekly newspaper, for exam-
ple, calls itself the “Voice of the Voiceless”. 

A not unimportant role is of course the quest to 
present to global publics, including those in Africa 
who support Mugabe, “what really is happening in 
Zimbabwe”. 

Looking particularly at the radio station SW 
Radio Africa based in London, the news websites 
NewZimbabwe.Com hosted from the UK and to a 
lesser extent Zimonline hosted in South Africa and the 
London based newspaper weekly The Zimbabwean, 
a number of things are common to these “mediated 
public spheres”:

• They are owned by Zimbabweans in the “di-
aspora” even though they might funded by interna-
tional NGOs and other aid donors who fund govern-
ance and freedom of expression initiatives. They are 
in a precarious financial position.
• The media is available in Zimbabwe electroni-
cally or physically in the case of the paper.
• They have multiple publics which include Zim-
babweans in Zimbabwe “to cure them from state 
propaganda”, Zimbabweans in the diaspora, Africans 
in Africa but in particular in South Africa, global 
publics interested in Zimbabwe and other media/
journalists.
• The journalists are Zimbabweans who left Zim-
babwe because of the “crisis” and often after political 
harassment for their journalistic work. 
• They have small editorial staffs because of 
limited resources. To offset this lack of capacity they 
engage regular columnists and contributors. Males 
dominate in terms of staff and columnists. 
• The content they carry is the typical mix of com-

The Zimbabwe crisis
Politically, the crisis manifests itself in:
l three national elections that have been heavily 

contested as not free and fair by the most 
serious nationwide opposition party to emerge 
since independence in 1980, the Movement 
for Democratic Change (MDC), civil society and 
sections of the international community especially 
North America and Europe; 

l legislated restrictions on civil liberties including the 
right to free association and assembly; 

l political polarisation; 
l violence on the opposition and its supporters; and 
l the general absence of the rule of law. 

To protest what they see as a serious deviation 
from “democratic norms” and universal human rights 
the United States, Canada, Australia, New Zealand, Japan 
and the European Union countries imposed personal 
travel restrictions on those top Zanu (PF) leaders it 
deemed responsible. In its defense the Zimbabwean 
ruling elite and ruling party claim to be a victim of 
imperialist aggression because they have dared take 
back the land seized by colonialists in the 19th century 
and taken measures to defend sovereignty and self 
determination. In their words “Zimbabwe will never be a 
colony again”. 

Economically the crisis manifests in:
l hyper-inflation, the second highest in the world at 

127% (but down from a peak of 623% in 2003);
l lack of foreign currency;
l massive disinvestment;
l collapse of productive industries;
l shortages of basic commodities;
l inability to purchase inputs for manufacturing and 

industry, including fuel;
l collapse of the agricultural sector because of a 

“fast track land reform programme which turned 
into a ‘land grab’” from white commercial farmers 
and multinational corporations. And in turn the land 
reform programme has lead to a decline in food 
production and food scarcity;

l withdrawal of donor support.

Socially, the crisis manifests in:
l the high costs of basic necessities when they can 

be found;
l high costs of collapsing social services including 

health and education;
l unemployment estimated at abut 70%;
l high prevalence of HIV/Aids and high rate of death.

“The government 
has attempted to 

censor the  
Internet... or asked 

Internet service 
providers to play a 
watchdog role...”

Chris Kirchhoff

2�    Rhodes Journalism Review  25, November 2005

All About Africa



       

mercially-driven mass media news and information, 
exposés or investigative journalism, analysis and 
debate, sex, crime, sport, scandal, gossip and music.
• Columnists and contributors generate debates 
which can often demonstrate a remarkable degree of 
sustained engagement and presentation of differing 
views. They also draw a lot of material from NGOs 
and other organisations that are campaigning for 
democracy in Zimbabwe.
• Although they claim to proved “factual” and 
“objective” content they often take up an advocacy 
role in opposition to the “propaganda” of the state-
controlled media. This puts them in line with the 
MDC and in opposition to Zanu-PF, which at points, 
contradicts their claims to being sites of independent 
and professional journalism.
• However, they generate a lot of debate on the 
issues they cover – particularly online because of the 
greater access diasporans have to the Internet. To 
some extent they prove some of the theories about 
the power of the Internet to act as an arena of the 

public sphere.
• They break stories which are then picked up by 
the media in Zimbabwe.
• They have a range of sources in Zimbabwe 
which include ruling party and government officials 
as well as the opposition and civil society. As a result 
their news reports have a great diversity of views and 
opinions. This is a remarkable achievement made 
possible by the use of cellphones and email which are 
not controlled by the state. 
• They have a strategy of sustaining critical com-
mentary and through the use of cartoon strips ridi-
cule, lampoon and lambaste the Mugabe government 
and Mbeki positions.
• They have managed to attain credibility with 
the mainstream media across the world as sources 
of news on Zimbabwe. Leading media outlets often 
quote them as sources. In part this is because foreign 
media often cannot report from Zimbabwe because  
of the restrictions on foreign journalists and the 
expulsions of the last five years. 

�


