
Professionalism and resistance
by Nazeem Dramat

The cosmopolitan, black male ideal 

Reports about the SABC’s apparent ban 
of certain commentators from its pro-
grammes last year led to a hotly-contested 

debate aired largely in the pages of the print  
media. The controversy intensified when the fi-
nal report of the commission, set up by the SABC 
to look into the allegations was not released to 
the public. The issue continues to reverberate, 
as the Freedom of Expression Institute is now 
pursuing a case against the SABC with Icasa, the 
broadcasting regulatory body, arguing that it has 
failed to fulfil its mandate as a public broad-
caster. The “blacklisting” issue was particularly 
interesting, then, to our research group at Wits 
University, which examines the role the media 
plays in providing a space for public debate in 
South Africa.

The day-to-day demands of producing 
news necessarily restrict who is chosen to com-
ment and what issues are discussed. How these 
individuals and ideas are selected is crucial to 
understanding what kind of discussions, issues 
and voices appear in the media, and clearly 
important to a country that is wrestling with the 
demands of being a new democracy.

The group decided to investigate the follow-
ing questions:

What led to the on-air dispute on SAFM 
between presenter John Perlman and 
SABC spokesperson Kaizer Kganyago over 
whether certain commentators were being 
barred from SABC shows?
In what ways does the SABC, in its day-
to-day news operations, attempt to fulfil 
its public service mandate to represent a 
diverse range of opinion and voices?
How do the SABC’s executives interpret the 
broadcaster’s responsibility to be account-
able? 
What does this debate say about how the 
media reflect on and evaluate their role in 
providing a forum for public discussion?
The individual research projects showed 

some interesting things. The first is that the 
professional ideology of journalists, which com-
mits them to certain values and practices, is also 
deeply personal – it is part of the way in which 

●

●

●

●

individual journalists define themselves – and so 
they feel compelled to fight for it. However, they 
defend it in particular kinds of ways that con-
form to their understanding of how journalists 
operate; they do not simply defend values, but 
the practices and organisational structures they 
consider to be inextricable from those values.

Secondly, the general processes in place at 
the SABC to source commentators are thorough 
and systematic, and attempt to fulfil the criteria 
of diversity, expertise, and representivity of race, 
gender, region and language. However, the proc-
ess privileges educated black men, who form 
part of an elite, and under-represents the voices 
of women, and the poor and working class.

Thirdly, although all the participants con-
testing the issue fundamentally agreed on the 
values of public broadcasting, accountability and 
providing a space for public debate, there are 
widely divergent positions on what that means 
in practice. The “journalistic” position (largely 
supported by legal and judicial opinion) imag-
ines the media as a space between the public and 
government, while a majoritarian position im-
agines the public as represented by Parliament, 
through democratic elections. The public interest 
and the national interest are often conflated.

Finally, the debate in the media indicates a 
“policing” by the media of its professionalism 
and an attempt to regulate journalistic practice 
by criticism and disapproval of an aberration. 
However, what was largely missing from this 
debate was any wider reflection by the news  
organisations on their own gatekeeping in  
choosing commentators and analysts. 

What also became evident was that there 
was little middle ground, with both sides accus-
ing the other of acting in bad faith. There was a 
wide ideological gulf between the contestants in 
this debate, which seems to indicate conflicting 
ideas about the role the media should play in a 
democracy – particularly in relation to govern-
ment – and very different ideas about the public 
and how it should be represented.

The Media and Public Debate project is a  
collaboration between the Journalism programme 

at Wits University and the Public Intellectual 
Life project, led by Professor Carolyn Hamilton

The disagreement on AM Live on 22 June 2006 was a rare instance in 
which a news organisation’s process of convening public debate became 
the focus of public debate. The issue got onto AM Live in the same way 

as issues usually do – in response to a news story. The Sowetan had reported 
the previous day that a number of media commentators had been “black-
listed” by the SABC director of news Dr Snuki Zikalala. The broadcaster’s 
spokesperson Kaizer Kganyago denied the report, but presenter John Perlman 
contradicted him on air, saying that he had personal knowledge of instruc-
tions banning commentators. This kicked off the furore.

Interviews with a range of people associated with AM Live and the SABC 
found that this eruption was the end point of a long period of contestation, 
in which the journalists and producers of AM Live attempted to defend what 
they saw as threats to their professionalism. 

In the usual course of events, journalists operate in a fairly routine way, 
following a set of professional practices and principles. Differences over what 
issues should be raised and who should comment is also a usual part of the 
process, and is managed within news organisations. Any departure from these 
journalistic procedures is resisted. At AM live, the resistance was actively 
pursued, in ways quite characteristic of its culture.

AM Live was launched as a “transformed” news and current affairs 
programme in 1995, with the majority of new recruits coming from what had 
been the alternative media under apartheid. They set about transforming 
news programming to fit the changing dynamics of the country. 

The range of opinions on air soon began to mirror the intellectual dis-
course and robust contestation that happened on the AM Live terrain. “We 
fight a lot to get the stories we are passionate about on the agenda. So I go to 
the meetings with at least two story ideas I’ve decided I will push,” said one 
interviewee. This strategy appeared to pay off in terms of product: AM Live 
became a flagship current affairs programme and had the highest audience 
ratings on SAFM.

However, AM Live journalists have to negotiate conflicting demands: 
there’s the station, SAFM, with which the programme has a historically-
strained relationship, and the structures of the SABC’s news division located 
in Johannesburg, and the regional and specialist desks of the news division. 
All these are overseen, ultimately, by the group executive of news and current 
affairs, a position currently held by Snuki Zikalala. 

Despite ongoing negotiation with other divisions about what should be 
covered, AM Live staff understood their programme as having significant au-
tonomy. This autonomy has been actively defended, and staff have historically 
resisted SABC news hierarchy’s attempts to influence content. 

The banning of certain individuals from SABC pro-
grammes was seen by many as a departure from 
the usual way in which a public broadcaster should 

operate – to provide a space for a range of diverse voices 
that reflect differing opinions. The SABC, for many South 
Africans, is the only source of news and therefore considered 
to have a special responsibility to its audience of 19-million 
radio listeners and 18-million television viewers. 

But how does a broadcaster with an audience so large 
and diverse select commentators and issues to conform with 
its mandate to be both representative and diverse? 

I attempted to investigate how the SABC – in the normal 
process of doing business – goes about selecting its com-
mentators. I asked what criteria inform that process and what 
difficulties it encounters.

The research focused on three SABC radio stations: 
SAFM, Lesedi FM and Umhlobo Wenene FM. Umhlobo 
Wenene FM is a Xhosa broadcast, and reaches 4.9-million 

Debate  
about  
debate

ThE SABC AnD ThE ‘BLACkLIST’ COnTROVERSY

by Lesley Cowling

by Refiloe Lepere

�2    Rhodes Journalism Review 27, September 2007



listeners, and Lesedi FM, a Sesotho broadcast, reaches 2.65-
million. It is important to note that there is a high percentage 
of illiteracy and poverty in the rural areas reached by these 
two radio stations.

SAFM, on the other hand, caters for an English-speaking 
audience that is generally more affluent and educated. Thus 
the choice of commentators by these stations was of interest 
in revealing how the public broadcaster serves a range of 
social groupings.

Because access to information is considered to be im-
portant to citizenship in a democracy, I chose to look at the 
scheduled commentators for the SABC’s broadcast of the 
South African local government elections that were held on  
1 March 2006.

The SABC has a research department that produces lists 
of experts and potential commentators on a range of topics, 
and producers and journalists can consult these lists. I looked 
at which commentators were on the lists produced for the 
elections, interviewed compilers of the lists to find out what 
criteria they used to choose commentators, and interviewed 

producers from the stations about who was ultimately used 
for comment and why.

The criteria that compilers and producers used to select 
commentators/analysts were:

Expertise: it was important that the experts were well in-
formed on the subject and its aspects, so that news items 
and debates were credible to the audiences. 
Language diversity: the SABC’s mandate requires it to 
broadcast in all 11 official languages.
Location: programmes are broadcast into all nine prov-
inces and there had to be commentators based in those 
regions and able to speak the regional languages.
Gender: equal representation was a commitment. 
The lists of commentators compiled by the SABC were 

produced carefully, consultatively and systematically. The 
SABC also actively attempted to fulfill a number of public 
broadcasting criteria, which included a diversity of voices 
and expertise. 

In practice, however, the characteristics of the actual 
commentator did not always manage to match the criteria, as 

●

●

●

●

the demands of production influenced the outcome in certain 
ways. For example, the commentator had to be an individual 
who could be used for an African-language as well as an Eng-
lish-language programme. This person was, therefore, likely 
to be black. The criteria also placed emphasis on academic 
professionals, thus privileging elite voices.

The study also identified a bias towards male commenta-
tors. The reason provided by the interviewees for this was 
that there are few women in the areas of expertise needed 
for the coverage of elections. However, the lack of women 
in broadcasts could reinforce societal norms that women do 
not know about the functioning of society, and are not part of 
decision- and policy-making processes. 

Organisational constraints and the independence of 
producers, who often use their own judgment about audi-
ence tastes, as well as the emphasis on expertise, tend then to 
make the cosmopolitan, educated, black man the ideal SABC 
radio commentator. This may be good in terms of terms of 
the representation of race, but it does mean that working 
class, rural and female voices are not foregrounded.

Professionalism and resistance
‘I come to work to practice journalism 

– not to do as I’m told.’

by Nazeem Dramat

The cosmopolitan, black male ideal 

The bulk of the material for the show is generated by the AM Live team 
and largely consists of live interviews with newsmakers and commentators. 
Because of the unique challenges of live radio, there is careful screening of 
guests and producers do pre-interviews with potential commentators.

“I believe it is important to try out new people all the time,” said one 
journalist. “However, if it’s a big story you may not want to compromise on 
quality and will go for the tried and tested.”

The crisis developed from a routine decision taken at the morning meet-
ing on 28 March 2006, when Business Day Political Editor Karima Brown was 
chosen as a commentator for the next day’s show to discuss the ANC leader-
ship race. A producer called Brown shortly afterwards to line her up. That 
same afternoon, the producer was told by a senior producer – who had “heard 
in the corridors” – that “we are not allowed to use Karima”. The producer 
consulted AM Live’s executive producer (EP), who consulted the head of 
radio, at the time, Solly Phetoe. 

The EP came back to the producer to confirm that Brown could not be 
used as a commentator. The instruction was simply conveyed, interviewees 
said, and there was “no communication, verbal or written” or discussion on 
the matter. The AM live team then tried to get an explanation by asking for 
reasons at their meeting on 29 March. They got no answers. Individual jour-
nalists then made several calls to Phetoe directly, which initially went unan-
swered. Then one journalist was apparently told that Zikalala was “unhappy” 
because an article Brown had written on President Thabo Mbeki the previous 
year had factual errors. 

In the following weeks the AM Live team regularly checked in with the 
EPs for updates but to no avail. They said in the interviews that they were 
“never engaged on the matter” at any stage by Zikalala or other heads. Then 
in May a similar restriction was applied to analyst Aubrey Matshiqi. The 
details around the “restriction” were not clear from the interviews, as the 
interviewees had the story second-hand. However, what was agreed is that a 
producer was informed of it on Sunday 7 May while preparing for the show. 

One journalist then sent an email (dated 9 May) to the AM EP Steven 
Lang, asking for clarity. “We were told on the weekend that we can’t use Au-
brey Matshiqi as a debate guest and a similar issue arose when we intended to 

use Karima Brown.” Lang passed it on to Phetoe, who apparently passed it on 
to Zikalala. Again there was no response.

On 25 May Lang informed staff that “management was drawing up 
guidelines on analysts” and would “address staff” when the document was 
“ready for discussion”. AM Live staff then asked what applied in the interim. 
“Were we allowed to line up interviews with Karima Brown and Aubrey 
Matshiqi?” The EPs responded that they did not know. On 30 May Zikalala 
met the on-air team after the show where the matter was “raised with him”. 
Zikalala’s reason on Matshiqi was that he was an “independent analyst, unat-
tached to any institution or research body”.

Then came the publication in the Sowetan on 20 June of the blacklisting 
allegations. The same day, six AM Live journalists co-authored a letter to the 
SABC GCEO Dali Mpofu outlining their “concerns”. At the morning meeting 
of 20 June, staff discussed ways of covering the matter on the show, but could 
not agree. Lang was present at the discussion and “suggested that we leave it 
for a couple of days”. He also indicated that any plans to cover the story had 
to be discussed with Phetoe. The following morning the Sowetan had a fol-
low-up story, and several other media had picked up on it. 

The AM Live on-air team hurriedly tried to get hold of Mpofu, but was 
unsuccessful, so they lined up Kganyago. In discussing the show, the team 
considered how they should handle the situation if the “blacklisting” was de-
nied, and decided they would publicly contest any untruths and through that 
challenge the erosion of their operational decision-making powers. As one 
journalist put it: “I come to work to practice journalism – not to do as I’m told. 
“The decision to “out” management was prompted by their understanding of 
their role as journalists – not to mislead the public.

It became clear from the interviews that the journalists at AM Live saw 
the ways in which the commentators were excluded as more significant than 
the exclusions themselves. Firstly, there was no discussion of the decisions, 
which the journalists saw as creating the conditions “for a newsroom culture 
that was void of critical engagement”. 

Secondly, the decisions were conveyed through middle management and 
line managers, who had not been party to the decisions or themselves been 
given a proper explanation, which was seen as a breach of accepted lines of 
communication and decision-making. 

Finally, the journalists exhausted internal mechanisms to press their case. 
The public platform of their programme became the place to give expression 
to their resistance to the erosion of their powers and functions. The personal 
nature of their resistance was such that six of the journalists have  
subsequently resigned.

Rhodes Journalism Review 27, September 2007    �3



There is general agreement that public broad-
casters should account on a regular basis 
to the people they serve. Usually, broad-

casters account to the public through their board 
members, who are regarded as representing the 
broad spectrum of public opinion through a public 
nomination and selection process. Board members 
then account to the public at regular meetings with 
elected representatives in Parliament. 

But some public broadcasters have instituted 
other accountability forums, such as advisory 
councils and public meetings. Public broadcasters 
generally develop detailed criteria for their work 
– including charters, editorial codes of conduct and 
programming policies – which are used to measure 
whether they have met their mandates.

Our research looked at how the executives and 
staff of the SABC interpret the notion of account-
ability and what mechanisms they see as sufficient 
to account to the public. We found a disjuncture on 
the issue between the SABC’s former and present 
staffers (the journalistic point of view) and the 
board (as represented by Thami Mazwai, inter-
viewed for this project).

Mazwai believes public accountability is 
achieved in the broadcaster’s annual report and 
adds that it is “entirely appropriate” that the 
SABC’s major public reporting exercise annually is 
to Parliament. 

He interpreted criticism of SABC’s accounting 
practices as a move by commercial newspapers 
to force the SABC to account to them. “The print 
media insists that being accountable to the public 
means we must account to them directly. Our an-
nual report is available to everyone.” 

Mazwai contends that the SABC is not a 
watchdog of government. He says the SABC’s 
function, certainly in terms of reporting the news, 
is to protect the rights and interests of civil society; 
to protect everybody – including government and 
big business. This is because peoples’ rights are not 
only at risk from government, they are at risk from 
many other sources. 

Parliamentarians are elected by the public, 
and therefore, “more than anyone else, they are the 
people to whom the SABC should report, because 
they, in turn, report to the people. To what other 
forum than Parliament and the portfolio commit-
tee does the print media suggest we deliver our 
annual report? Should we print copies for every 
member of public? Shall we invite them all to visit 
our offices so that we can brief them individually 
on its contents? Shall we travel to every township 

in the country to hand them out?”
Mazwai says the process used to appoint the 

SABC board is a measure of its commitment to 
public accountability. Members of the public nomi-
nate potential board members. After a shortlist is 
announced they are subjected to public scrutiny 
via the media. 

Mazwai also argued that the SABC does not 
pursue news from the same vantage point as the 
commercial media. Its mandate is to ensure a 
service to society with respect for criteria such as 
language, culture and religion. The SABC board 
has several subcommittees to provide oversight, in-
cluding a news subcommittee which is responsible 
for policy issues around coverage. “For instance, 
we will look at whether coverage is politically sen-
sitive; that people are not merely reporting on one 
political party; and that news is balanced in terms 
of issues like culture and religion.” 

Mazwai, a member of the news committee, 
says it reports regularly to the board. The com-
mittee also examines what is reported in other 
media about the SABC and will ask management 
to account if there is criticism of the broadcaster. 
When the allegation of the blacklist was raised in 
the media, board members asked why this was 
happening at their very next meeting.

Mazwai says the SABC’s board and manage-
ment meet stakeholders “from time to time”. There 
were two meetings with the Congress of South Af-
rican Trade Unions last year and they had meetings 
with organised business as well. He says they meet 
in the provinces with community leaders “such as 
premiers and other elected representatives of the 
people”, to measure the degree to which the peo-
ple are satisfied with the work of the SABC. And 
the SABC also hosted a media and society confer-
ence as a way of interacting with the public. 

The SABC road shows, when the broadcaster 
travels to the provinces, are also an important part 
of their accountability, Mazwai argued. He says 
the SABC meets with politicians when they travel 
as they are the representatives of the people. But 
they meet with other sectors of the community as 
well, including non-governmental organisations: 
“Normally, they give us a roasting, people always 
complain that we’re too Gauteng-biased.”

After the road shows, board members sift 
through the complaints and prioritise them for 
management to deal with them, Mazwai says. The 
board always ensures that management has dealt 
with the complaints.

Mazwai says he believes most of the criticism 
of the SABC is generated by the print media, which 
are direct competitors with the public broadcaster 
and motivated by a commercial agenda. “Some-
times they pretend to be acting in the public 
interest when they only have a revenue-generating 
agenda. The SABC hogs most advertising in SA, 
and the print media has to fight for every rand and 
will use every method to do so.” 

However, it is interesting to note that what 

we have called the “journalistic” approach to ac-
countability tends to be supported in South Africa 
by the legal and judicial establishment. Gilbert 
Marcus and Zwelake Sisulu, who were appointed 
by the SABC’s CEO, Dali Mpofu, to lead a com-
mission of inquiry into the blacklisting allegations, 
said in their report: “The issues canvassed in this 
report are matters of substantial public impor-
tance to South African democracy and the role of 
public broadcasting therein. It would indeed be 
abhorrent, and at gross variance with the SABC’s 
mandate and policies, if the practices of the old 
order were being repeated in the new, with the 
effect of again disqualifying South Africans from 
democratic discourse and debate. For this reason, 
we are firmly of the view that this report should 
be released to the public after consideration by the 
board.”

The report concluded: “As custodian of the 
SABC’s mandate, the board… needs continuously 
and publicly to emphasise that the corporation is 
the property of all South Africans. Accordingly, the 
board’s leadership should encourage SABC person-
nel to recognise their accountability to the public at 
large in terms of programming, ethos and presen-
tation of a full spectrum of views and discourse 
within the country. In these ways, the corporation 
can move forward from the damaging incidents 
around the ‘blacklist’ controversy.”

Despite this recommendation, the board did 
not release the report, and when it found its way 
on to the Mail&Guardian’s website, the SABC took 
the newspaper to court to get it removed. The 
judge who heard the case ruled that the report was 
clearly in the public interest, thus taking a journal-
istic view of public interest.

It seems that the SABC, while espousing the 
value of accountability and committing itself to 
acting in the public interest, has difficulty putting 
this into practice. Mazwai points out, quite rightly, 
that it is impossible to canvass all the members of 
the public, and therefore the SABC has to account 
through its mechanisms to representative enti-
ties. However, he rules out the “print media” as 
a forum through which to account to the public, 
and argues that Parliament, as the elected repre-
sentative of the majority of South Africans, is the 
appropriate forum. 

The “blacklisting” controversy, however, 
shows that the issue of public accountability is a 
thorny one when it comes to matters of news and 
analysis, as the news media generally takes the 
position of being the watchdog of government. To 
account to government, therefore, on allegations 
of political bias, seems an inadequate exercise that 
cannot be justified by majoritarian arguments. 

‘The print media insists that being 
accountable to the public means we 

must account to them directly.’

‘accountability’
understanding

by Rehana Rossouw

ThE SABC AnD ThE ‘BLACkLIST’ COnTROVERSY

��    Rhodes Journalism Review 27, September 2007



The allegations of “blacklisting” led to an almost unanimous 
condemnation from the print media and other broadcast 
media. The print media, in particular, took up the issue 

with fervour, dedicating hundreds of column centimetres to keep 
the public service broadcaster in check. The private broadcast 
media followed suit, albeit with slightly less enthusiasm. 

The SABC was accused of exercising self-censorship in ex-
cluding commentators critical of government and of attempting to 
suppress information deemed to be in the public interest.

The debate provided an opportunity for all the media to 
reflect critically on their role in a transitional, democratic society 
but it was treated as a regulation of journalistic professionalism 
and an attempt to police what was seen as an aberration from 
the norm. As Herman Wasserman has argued, the media try to 
“police the boundaries of the profession by reiterating accepted 
definitions of what it is to be a journalist”. 

The “blacklisting” controversy allowed for an examination 
of how “policing” occurs both formally, through the adherence 
to professional ethical codes and policies, and indirectly through 
the remarks and actions of academics, media commentators and 
peers. 

The SABC is subject to the regulatory framework of the 
broadcasting industry and is answerable to the Independent 
Communications Authority of South Africa, the Broadcasting 
Complaints Commission of South Africa and the Advertising 
Standards Authority. Aside from these legislative directives as 
stipulated in the Broadcasting Act and the sanctions set down in 
the Constitution, the media in South Africa are self-regulated.

Wasserman maintains that the self-regulatory system, while 
preferable to the controlled system under apartheid, “does not 
seem to be working all that well due to ongoing debates about 
the role of the media in a transitional democracy, an increased 
commercialisation of the media and the interpretation of ethical 
norms through different value systems”. The debates around the 
“blacklisting” reflect these different value systems.

Despite the critical stance of most of the media commenta-
tors towards the SABC, our research showed that the four-month 
public conversation was dominated by Group Chief Executive 
Officer of the broadcaster, Advocate Dali Mpofu. He was by far 

Policing the 
aberration

The commercial media, academics  
and civil society attempted to exercise   

an active regulatory and policing  
role of what they perceived as an  
aberration of journalistic norms

the most vocal commentator, quoted in almost 40% of all print 
media articles and 74% of all broadcast inserts. His participation 
ranged from commenting on issues pertaining to the process of 
the inquiry and defending the decisions made by the SABC, to 
lashing out at the print media for being too critical and shouting 
down the “bloodlust of the right-wing lobby and its fellow travel-
ers in the mass media”. 

Mpofu was so visible because he made himself available for 
interviews on SABC radio and television channels. Moreover, 
86% of the coverage of the blacklisting saga emanated from the 
public broadcaster. Some airtime was afforded to the issue by 
commercial radio stations but the controversy was not covered 
in news bulletins by the free-to-air television station e.tv. He was 
also vocal at several media gatherings. He lashed out at the print 
media at a meeting of the Johannesburg Press Club in July. At the 
Media and Society Conference in October, organised by the SABC, 
he introduced a new dimension to the debate, publicly accusing 
certain factions (based on racial and class distinctions) of vying for 
the power of the SABC. 

Mpofu strategically shifted the debate from media policies 
and practices at the SABC to encompass practices of gatekeeping 
and self-censorship across the entire media sector, arguing that 
all media privilege certain commentators and exclude others. 
However, few other commentators really engaged with this issue 
and tended to treat it as a red herring. Mpofu’s visibility in the 
debate tended to be because he was a participant in the story, and 
the journalistic requirement of fairness meant that he was offered 
the right of reply. 

Other commentators who were vocal tended to come out of 
the media world, drawn from the ranks of editors and journalists, 
media-related NGOs or from journalism programmes at universi-
ties. Academics like Professor Anton Harber, Professor Tawana 
Kupe and Franz Kruger engaged with issues as the controversy 
evolved, as did the Freedom of Expression Institute and the 
Media Monitoring Project. At editor level, Ferial Haffajee, of the 
Mail&Guardian was engulfed in a legal battle with the SABC over 
the release of the inquiry report, while Peter Bruce, editor of Busi-
ness Day, and Martin Williams, editor of The Citizen, engaged in a 
public spat with Mpofu. Political editors dedicated entire columns 
to the discussion and most newspapers had dedicated journalists 
to follow the story.

At another level, blacklisted commentator Karima Brown 
(political editor of Business Day) entered into a public row with 
Pippa Green (former head of SABC Radio news) and also into 
a spat with Christine Qunta (SABC Board member) over media 
practices at the SABC. Thami Mazwai (SABC Board member) and 
Harber also clashed in the Business Day on the role of the public 
broadcaster in a transitional democracy. 

But what did all this mean? Based on the extent to which the 
SABC “blacklisting” controversy was carried and condemned in 
the South African print and independent broadcast media, it is 
safe to say that the print and independent broadcast media, aca-
demics and civil society attempted to exercise an active ‘self-regu-
latory’ and policing role of what they perceived as an aberration 
of journalistic norms. 

But although they kept these issues in the public eye, the 
pressure they mounted against the SABC’s news practices seemed 
to have little effect on the organisation, as none of these stakehold-
ers have the ability to sanction what they see as misbehaviour.

Also, in the focus on policing these boundaries, the media, 
were also not readily reflective of their own inconsistent media 
practices. Of all the commentators, only an outsider to the media, 
academic Sipho Seepe, called for editors, commentators and the 
SABC to reflect on their own practices.

by Shirona Patel

Rhodes Journalism Review 27, September 2007    ��




