
68    Rhodes Journalism Review 27, September 2007

The international Organisation of News Ombudsmen (ONO) was estab-

lished in the early 1980s as a discussion forum to enhance the standard of 

ethics in journalism. It now has members from six continents across the 

media disciplines of radio, television and the printed media. 

At ONO’s conference hosted in May by the Nieman Foundation for Jour-

nalism at Harvard University, more than 50 ombudspeople discussed various 

ethical aspects. The keynote address was given by Alan Rusbridger, editor of 

the London daily The Guardian. His paper was the first in the UK to appoint an 

internal ombudsman, called a reader’s editor, a decade ago, but only one other 

UK newspaper followed the same route, The Observer. 

In the US the same lack of ethical transparency is reflected in the fact that 

only a little more than 50 news organisations regard the appointment of an 

ombudsman (reader’s editor or reader’s advocate) as an important method to 

raise ethical awareness in their journalists and transparency, accountability and 

responsibility with regard to their readers, listeners and viewers. Important 

news organisations in this country which follow the ombudsman route, are 

The Washington Post, National Public Radio, Public Broadcast Services, the Los 

Angeles Times, and the Boston Globe. 

The New York Times appointed its first internal ombudsman, called the pub-

lic editor, in 2004 shortly after the Jayson Blair scandal of story manufacturing 

and plagiarism rocked this prestigious publication. 

In South Africa only two news organisations have had, until very recently, 

internal ombuds: the Western and Eastern Cape daily, Die Burger, and the Mail 

&Guardian. In April Media24 decided that other newspapers in the company 

In its end-of-year edition, the paper had referred to the 
murder of Goldin and his friend, designer Richard 
Bloom, in its “A to Z of cultural catastrophes”. She had 

written to point out several inaccuracies in the brief reference, 
and was particularly – and understandably – upset by the 
comment that there was speculation about “who was more 
trashed”, the victims or the murderers. 

Most tragically, she felt that the reference had contributed 
to the death of her husband. When he saw the note, she told 
us, he hit his head on the steering wheel of his car and would 
not let her see the paper.  He died of a heart attack soon after.

We sat at her dining room table, piled high with scrap-
books, letters of condolence and photo albums. She set 
out her objections to the reference again at length, shared 
mementoes and talked about her searing grief. What was 
there to say? Haffajee made an unequivocal apology, saying 
the incident had taught her to weigh the possible effects of a 
piece of writing more carefully. 

In the next edition, my column dealt with the issue, while 
Haffajee wrote a short piece about Brett Goldin and restated 
her apology.

It was the strongest, clearest apology I have seen. Nor-
mally, journalists find it hard to admit mistakes. As Elton 
John sang, sorry seems to be the hardest word. In many news 
organisations, there is still a sense that a correction is to be 
resisted at all costs. When all else fails, it will be published 
in a remote corner of the newspaper. Like doctors, we like to 
bury our mistakes. 

Bring up the question of errors, and many journalists 
will point to the fact that a daily newspaper contains as many 
words as a sizeable novel. No wonder there are mistakes. 
That’s fair enough, as far as it goes. But it can’t mean that we 
shrug our shoulders and carry on regardless.

Audiences take mistakes very seriously. Ask almost any-
body who has found him or herself as the subject of a news 

report whether the story was accurate, and they are likely to 
have some reservations at the very least.

In a survey conducted for the Freedom Forum, Bob 
Haiman collected some comments from readers: “Those 
two streets don’t even intersect. How could two cars collide 
there?” asked one. “That’s not even the correct name for the 
hospital. I know because my sister works there,” said another. 
And most tellingly: “I knew that was wrong the minute I read 
it… and if they got that wrong, it makes me wonder what 
else they got wrong.” That’s the point. One mistake spotted 
undermines trust in a thousand reliable facts. 

Readers care deeply about accuracy. According to the 
outgoing South African Press Ombudsman Ed Linington, ac-
curacy “is nearly always a factor” in complaints before him. 

In fact, admitting and correcting mistakes builds cred-
ibility. It may be deeply uncomfortable to draw attention 
to mistakes, but it’s better than trying to pretend nothing is 
wrong. There are too many people who will know anyway.

If a newspaper builds a reputation for correcting mis-
takes, its readers will be more inclined to trust it. Ian Mayes, 
the Guardian’s soon-to-retire public editor, writes most of the 
paper’s corrections – and has published a few book-length 
collections of the funnier ones.  He comments: “To err is hu-
man and to correct, if not divine, is always the best thing to 
do.”

But how to handle them?  First there is the question of 
placement. Business Day bravely took a decision some time 
ago to give the correction as much prominence as the mistake 
being addressed. So when it was forced to withdraw a lead 
story that said that President Thabo Mbeki had clashed with 
his party deputy, Jacob Zuma, at an ANC meeting, the paper 
twice ran a prominent box on the top of page one. It must 
have hurt.

Ken Fuson, staff writer on The Des Moines Register, says: 
“I like having (corrections) right out front. We got it wrong; 

How to regret the error
It is a very  

radical move to 
place even a few 

inches of your 
own newspaper 

beyond your  
direct control.

It was a tough 
assignment. 

Mail&Guardian 
editor Ferial  
Haffajee had 

asked me, as the 
paper’s ombud, to 
join her in a visit 

to the mother of 
murdered actor 

Brett Goldin.  

by George Claassen

by Franz Krüger



Rhodes Journalism Review 27, September 2007    69

should preferably also each have an ombudsman. Most of them are in the proc-

ess of appointing them. 
At the ONO conference at Harvard University Rusbridger tried to point out 

the reason for news organistions’ lackadaisical attitude towards ethical openness 

and accountability. He gave two reasons why editors or managers are unwilling 

to take this plunge: 
“The first is that the editor him/herself is responsible for the content and 

that outsourcing the complaints department is a way of outsourcing responsibil-

ity. I don’t think this is a negligible argument. The editor is, indeed, ultimately 

responsible – morally and in law – for everything published in his or her name. 

It would be wrong if s/he washed his hands of all incoming complaints and 

concerns, or became distanced or anaesthetised from what readers felt by not 

having day to day dealings with them,” Rusbridger said. 

He said the second explanation why editors resist having an independ-

ent ombudsman or equivalent is doubtless the loss of control implied. “The 

traditional model of a newspaper over the centuries is usually a top down one 

– with a proprietor or publisher at the pinnacle. This model gave the editor an 

immense amount of power. Of course, there has always been recourse to the 

law for people who were unhappy about what had been written. In Britain we 

have a form of voluntary self-regulation. But (depending on the owner) editors 

have been omnipotent figures, in sole charge of who is allowed a voice in their 

newspaper and who isn’t.”
Rusbridger equated the functionality of an internal ombudsman to greater 

transparency. “It is, I now appreciate better, a very radical move to place even 

a few inches of your own newspaper beyond your direct control. It does mean 

that your judgements, actions, ethical standards and journalism can be held up 

to the light. The more space you allow, the more prominent you make it and 

the more you give licence for someone to make their own judgements about the 

journalism, the more you lose your previously omnipotent control. 

“And, of course, it makes you think twice in advance. All reporters will tell 

you: if they know their work and methods are going to be held up to independ-

ent scrutiny it makes you think twice. That, of course, is the very argument 

we, as an industry in Britain, make for self-regulation via the Press Complaints 

Commission. The fear of an adverse adjudication keeps people on the straight 

and narrow. But there’s a difference in some minds between a centralised 

mediation service and the much more devolved form of regulation or scrutiny 

involved in having an ombudsman.”

For the past six years Die Burger has been applying the internal ombuds-

man principle with obvious success. An ethical code of conduct was drawn up 

and the ombudsman makes corrections regularly on page 2, and his telephone 

number, inviting complaints and comments, is published every day. He writes a 

regular weekly column about complaints. 

It leads to a transparent and accountable form of journalism. And research 

has shown that an internal ombudsman can drastically reduce libel suits and 

other similar actions against the paper. 

As Rusbridger explained, “the existence of an independent ombudsman 

within a news organisation speaks to recognition of a profound shift in how 

we – and the wider public – think of journalism... I think a refusal to have some 

kind of independent system embedded within news organisations, as we all 

come under more and more intense scrutiny, looks increasingly odd.”

we want you to know we got it wrong.”
The Guardian has a different approach: there is a daily 

column of corrections in a fixed place on the leader page.  
That way, argues Mayes, people will always know where to 
look. 

Then there’s the question of who takes the rap – does the 
correction name and shame the writer or editor? Pressure to 
allocate blame sometimes comes from a writer whose byline 
appeared on an article into which an error was introduced in 
the editing process. Corrections are sometimes formulated ac-
cordingly, not to point fingers at a sub as much as to exoner-
ate the writer.

In general, Mayes says, blame and retribution is not the 
point of the exercise. Except for unusual circumstances, the 
paper takes responsibility – the operative phrase is “we made 
a mistake”. He writes: “The column is called ‘Corrections and 
Clarifications’, not Crime and Punishment.” 

Does everything deserve a correction? Skip Foster, editor 
of The Shelby Star, says: “There is a ‘basement’ to something 
correctable. There is a land of miniscule errors that would 
not be corrected.” However, the cut-off line should be fairly 
low, I think.  Most errors matter to somebody, who would 
appreciate the correction. On some big papers, it becomes 
a matter of capacity. The Guardian’s column carries around 
1 500 entries a year.  Mayes says there is simply no space or 
time to carry more. 

Corrections online have their own complexity. There is 
always the temptation to simply fix the error or remove the 
incorrect article, and pretend it never happened. But more 
responsible sites add a note to the original article explain-
ing what was done and why, to preserve the public record 
accurately.

A research report by Wits University journalism pro-
gramme postgraduate student Bev Tucker found generally 
poor practice around corrections on SA news websites: “It ap-

pears that the ethical details of error and correction have been 
skimmed over by most South African online news media,” 
she writes. 

When we think of corrections, we think of a name 
misspelled, a person wrongly identified in a photograph, a 
garbled number. And the generally accepted format to deal 
with a slip of this kind is a small box, headed something like 
“Matter of fact”. 

But there are other tools available, particularly where 
it is not a simple matter of fact that is at issue. The simplest 
and least painful way of accommodating somebody who is 
unhappy with an aspect of coverage is to publish a letter from 
them. It signals that the paper acknowledges the person has a 
viewpoint, but does not admit any wrongdoing. 

The next step up would be a “right of reply”, a device 
the M&G uses more than other papers. This is similar to a 
letter, but is given additional weight by greater space and 
prominence, and is accompanied by a “right of reply” strap 
headline. Important stakeholders who dispute the interpreta-
tion given to a report about them are usually given this kind 
of facility. The paper does not usually reply to the reply.

Occasionally, more prominent treatment is in order 
– when things have gone badly wrong. 

Probably the biggest correction in living memory was 
carried by The New York Times in the wake of the Jayson Blair 
affair, the young reporter found to have invented stories on 
an industrial scale. A team of reporters picked over Blair’s 
reports in minute detail, and the paper published a painfully 
detailed analysis of what had gone wrong in their organisa-
tion to allow such gross misbehaviour. 

In the wake of the Iraq war, there has been significant in-
trospection by US papers about the ease with which they fell 
for the myth of Saddam Hussein’s weapons of mass destruc-
tion. It’s not known whether any apologies have resulted, 
although The New York Times’s public editor called it “very 

bad journalism”.
US papers have also recently woken up to the fact that 

their coverage of the civil rights movement may not have 
been up to scratch. A fascinating website, regrettheerror.
com, provides some examples. Craig Silverman, who set up 
and edits the site, says he collects corrections to help journal-
ism. “I work in the press and my motivation is to make it 
better. I think that’s a big difference between Regret and a 
lot of other sites. When I discover an instance of plagiarism 
it honestly upsets me. I don’t get off on it,” he said in an 
interview with the site Media Orchard. 

According to his site, the Tallahassee Democrat last year 
put together a special section to mark the 50th anniversary of 
a local anti-segregation bus boycott. One of the articles was 
headed, “Fifty years in coming: our apology.” It said: “Lead-
ers in that journey toward equality should have been able 
to expect support in ending segregation from the local daily 
newspaper, the Tallahassee Democrat. They could not. We not 
only did not lend a hand, we openly opposed integration, 
siding firmly with the segregationists. It is inconceivable 
that a newspaper, an institution that exists freely only be-
cause of the Bill of Rights, could be so wrong on civil rights. 
But we were.”

In 2004, the Lexington Herald-Leader published this 
correction: “It has come to the editor’s attention that the 
Herald-Leader neglected to cover the civil rights movement. 
We regret the omission.” The Regret the error website com-
mented on the Lexington correction: “Simple, elegant, brave. 
Better late than never.”

One wonders whether any SA newspaper might be 
moved to deal with its role in the apartheid years in this way?  
But no, not one of them was ever racist. Silly idea. 

In any event, if they find it so difficult to correct simple 
matters of fact, imagine what it would take to tackle bigger 
mistakes. 

How to regret the error
by George Claassen


