
RJR 28  September 2008

28 � by Elinor Sisulu

uring Zimbabwe’s March 2005 election, elderly Zimbabwean grandmother 
MaMoyo was heard asking a plaintive question: “Why is this Tony Blair 

coming to our country to contest elections? He is the one causing all this 
trouble.” So effective had been the anti-Blair campaign of the Zimbabwe 
government in the  election that poor MaMoyo believed that Tony Blair was 

in Zimbabwe physically participating in the elections! MaMoyo’s mistaken 
belief was not based on ignorance or lack of intelligence but was a result 

of five years of sustained propaganda from the state coupled with the 
almost total denial of media voices to the rural populace of Zimbabwe. 

Zimbabwe has the unenviable distinction of having the 
fastest shrinking economy, the highest rate of inflation (now in the 

millions), one of the highest rates of employment (80%) and the lowest life 
expectancy in the world (34 years for women and 37 years for 
men). Zimbabweans today are poorer than they were 50 years 
ago. The scale and speed of this income decline is unusual outside 
of a war situation, according to the Report by the Centre for Global 
Development. 

In fact, the income losses in Zimbabwe have been greater 
than those experienced during recent conflicts in Ivory Coast, 
Democratic Republic of Congo and Sierra Leone. 

It is one of the greatest conundrums of the opening years of the 
21st century that President Robert Mugabe’s government continues to 
cling tenaciously to power in the face of an economic crisis of such 
staggering proportions and a multi-faceted social, political and 
humanitarian crisis.

The Zimbabwe government owes its staying power to the fact 
that its economic ineptitude is inversely proportional to its efficiency in 
marshalling the instruments of a repressive state to ruthlessly suppress 
all forms of opposition. Indeed there is a remarkable parallel between the South African 
regime of the 1980s and the Zimbabwean dictatorship at the turn of the century. 

The attacks on press freedom, assaults on the independence of the judiciary, a battery 
of repressive laws, detention without trial, torture and other forms of state-sponsored 
violence, the use of “third force” elements such as youth militia, an unrelenting barrage 
of propaganda and militarisation of the state are common elements of both PW Botha’s 
apartheid regime and Robert Mugabe’s dictatorship.

The Mugabe regime however, has had a crucial advantage over the apartheid regime 
of the 1980s – that is the unstinting support of its regional neighbours. The support from 
African governments has been the mainstay of survival of the Mugabe regime. This support 
has been maintained through the skilful use of an anti-imperialist discourse that reduces 
the crisis to a conflict between the sovereign state of Zimbabwe and the former colonial 
power. The propaganda delegitimises authentic Zimbabwean voices by characterising them 
as puppets opposed to land reform. The deliberately created cacophony over the land issue 
drowns out the discourse over human rights violations in Zimbabwe.

Just as the apartheid regime understood the power of the media and did all it could 
to suppress it, so the Mugabe regime understands that its grip on power is dependent 
on silencing any independent media voices and supplanting them with an aggressive 
propaganda campaign. Draconian legislation such as the Access to Information and Privacy 
Act (AIPPA) the Public Order and Security Act (POSA) and the Broadcasting Services Act 
have been used to close down media space. 

Like the apartheid regime, the Zimbabwe government has closed down newspapers 
and carried out a vicious campaign against journalists and independent media stakeholders. 
Zimbabwe has been classified by international human rights and media organisations as one 
of the most dangerous places in the world for journalists.

Media repression in Zimbabwe has had dire consequences for the populace. The 
massacre of 20 000 people in Matabeleland and parts of the Midlands in the Gukurahundi 
campaign between 1983 and 1987 were carried out under a media blackout in the 
affected areas. Like Gukurahundi, the catastrophic destruction that rendered 700 000 
people homeless under Operation Murambatsvina, would not have been possible in an 
environment of media freedom.

Zimbabwe’s rigged elections of 2000, 2002 and 2005 would not have been possible 
without the muzzling of the media. Media restrictions were eased for a short time before the 
harmonised presidential, senate and parliamentary elections of 29 March this year. 

It is instructive that the head of the state-controlled Zimbabwe Broadcasting 
Corporation was fired after he was blamed for giving the opposition too much airtime, 
thereby contributing towards the victory of Morgan Tsvangirai’s MDC.

The Zanu-PF master plan that unfolded in the wake of the 29 March poll had several 
elements – withhold the election results, close down political space to prevent any public 
unrest, declare a presidential run-off since neither candidate had garnered more than 50% 
of the vote, roll out a campaign of violent retribution and put in place structures of violent 
coercion throughout the country to ensure victory during the anticipated run-off.

Undergirding this strategy was an intensive propaganda drive employing the usual 
anti-imperialist rhetoric and resuscitating that old scapegoat – the white farmers who were 
targeted, along with opposition activists in previously Zanu-PF strongholds.

Thoughout April, May and June the Zimbabwe Human Rights NGO Forum and 
Zimbabwe Lawyers for Human rights confirmed reports from all over the country of a 
terror campaign intended to ensure that people will be too frightened to vote for the MDC 
in a run-off election. Zimbabwe Association of Doctors for Human Rights (ZADHR) treated 

thousands of patients suffering 
from severe injuries sustained 
from assaults by Zanu-PF 
militia and war veterans.

In its Daily Media 
Update on 14 April, the Media 

Monitoring Project of Zimbabwe 
referred to “Frightening new levels 

of disinformation and distortion 
featured in the two government-
controlled dailies this morning, 
reinforcing the impression that 
they are not just biased in favour 
of Zanu-PF but are actually used as 

conduits by the embattled authorities 
to misinform the public.” More than just misinforming the public, these reports set the stage 
for intimidation and violent attacks against those identified as culprits.

The arrival of SADC, AU and Pan-African Parliament (PAP) observer missions in the 
weeks before the 27 June presidential election run-off failed to stem the tide of violence. 
In fact, acts of violence were carried out in full view of some observers. By the third week 
of June over 80 opposition activist were reported dead, more than 2 000 people severely 
assaulted and tortured, hundreds of women raped or sexually abused and over 200 000 
people displaced.

Fearing even greater loss of life, leader of the Movement for Democratic Change (MDC), 
Morgan Tsvangirai, was forced to withdraw from the election. President Mugabe and his 
government chose to go ahead with the election against the advice of SADC and the AU.

Unlike the 29 March poll, the results of the June 27 presidential run-off were almost 
instantly available. The massive boycott of large sections of the voting population was not 
reflected in the official results that indicated that Robert Mugabe has obtained at least a 
million more votes than he had done in the previous election. He was inaugurated on the 
day after the election in time to jet off to the 11th Summit of the African Union at Sharm El 
Sheikh in Egypt.

Despite the thumbs down from the Pan-African Parliament Election Observer Mission, 
the AU Observer Mission and the SADC Observer Mission, the AU resolution that emerged 
from the Sharm El Sheikh summit did not recommend any substantive action against the 
Mugabe regime. It failed to acknowledge the impact of state-sponsored violence on the 
Zimbabwean people or to recommend any measures to protect them from further harm. 

It merely threw the fate of the Zimbabwean people back into the hands of the SADC-
appointed mediator President Thabo Mbeki, urging him to continue with his efforts to seek 
a negotiated solution in the form of a government of national unity. 

It is difficult to understand how talks between the Mugabe regime and the MDC 
will progress in the context of ongoing violence. Surely the violence that forced Morgan 
Tsvangirai out of the 27 June election will also make it impossible to enter into an agreement 
on a government of national unity with Mugabe?

The media blackout in many areas of Zimbabwe continues to mask the levels of 
violence and regrettably media focus, especially in South Africa, has moved to the “two men 
syndrome”. 

Solutions to the crisis in Zimbabwe are premised on Tsvangirai and Mugabe “sitting at a 
table to talk”. It is as if the crisis in Zimbabwe can be simply attributed to the failure of these 
two men to talk as a result of personality differences, instead of the fundamental problem of 
the conduct of the Zimbabwean government. 

It is clear that instead of the mediation in its current form, a more painstaking 
negotiation process must be undertaken, one that addresses the fundamental unfairness of 
what has taken place and seeks to redress it; one that acknowledges the great violence that 
has been done and that there is a need for a transitional process with outside support until 
the parties and civil society are able to co-operate; one that ends the violence and restores 
humanitarian assistance to the millions in need and, above all, one that acknowledges 
that Zimbabweans voted for change on 29 March 2008 and recognises, in the interests of 
democracy, not only in Zimbabwe but the whole continent, that their wishes should not be 
negotiated away in a political settlement that ignores and denies their rights.

Above all, the people of Zimbabwe must be given a voice in that process. Removal of 
media restrictions and repressive media laws is central not only to giving all Zimbabweans 
the right to express themselves about the kind of changes they want in their country, it is 
central to the struggle to end the violence and ensure their safety and security.

ZimbabweInPictures.com/Taurai Maduna



29

by Arther Chatora

I have been studying in Grahamstown for five years and I 
now consider Grahamstown my second home. It has been 

fairly easy for me to settle here given the fact that Rhodes 
University is home to many Zimbabwean students and 
academic personnel. Diverse cultures merge in this town, 
giving it a cosmopolitan feel. Although seemingly far from 
Grahamstown, Zimbabwe gets a lot of representation from 
different media organisations. 

My main source of news on Zimbabwe is the Internet. 
There are a couple of websites I religiously visit, which offer 
different views on the situation in my country. The sites I 
frequent include The Zimbabwe Independent Online, The 
Standard and Financial Gazette. The Zimbabwe Independent 
and the Financial Gazette are business weeklies which are 
highly critical of the government, attempting to hold public 
officials accountable. To balance out this critical view, I 
usually read The Herald Online and The Sunday Mail Online, 
both government publications whose representation of 
the country is embedded in ideologies of nation-building 
and protecting the country from external influence. 
Websites such as Zimonline, SWRadioAfrica, ZimDaily and 
NewZimbabwe offer an alternative different voice, often 
critical and hard hitting.

I have observed that different South African media 
organisations have different ideologies and their 
representations of Zimbabwe support these. I have been 
subscribing to the Mail&Guardian for the past five years 
and their representation of Zimbabwe is critical and often 
on the mark. The publication often represents issues on 
the Zimbabwe governance crisis, deteriorating political 
environment, welfare and economic environment and I 
find their perspective informative. Although other media 
publications tend to sensationalise representations on 
Zimbabwe, I find the general portrayal of Zimbabwe by 
South African media fair.

South African broadcast media also offers a different 
but useful lens for looking at issues in Zimbabwe. SABC and 
SABC Africa try to offer a balanced portrayal of Zimbabwe 
but it is e.tv which hits the mark for me. e.tv goes beyond 
informing viewers and, through investigative journalism, 
manages to offer well-researched stories.

I get alternative perspectives from BBC, CNN and Al 
Jazeera, organisations which offer different discourses 
which I find quite interesting. BBC and CNN are highly 
critical of Zimbabwe while Al Jazeera is relatively truthful 
and balanced in its reportage.

My other source of information on Zimbabwe is 
through communication with family and friends still in the 
country and living in the diaspora. I also assess the situation 
on the ground when I go back to Zimbabwe and I talk to a 
lot of people who update me on the issues and concerns 
unfolding there in my absence.

Staying  
in touch

ZimbabweInPictures.com/Chris Kabwato ZimbabweInPictures.com/Boldwill Hungwe

Chaz Maviyane-Davies


