
RJR 28  September 2008

31

� by Robert Brand

he freedom of South 
Africa’s media to report 

without state interference 
is more robust now 

than at any time in our 
history. Even as the 

chorus of anti-media 
sentiment from the 

government and the 
tripartite alliance gathered 

volume last year, the media 
emerged stronger 

rather than weakened. 
Two new newspapers and 

a television channel saw 
the light of day, and a 

progressive court ruling 
rewrote the rules 
around pre-publication 

censorship.1 But the price 
of freedom, as the 

saying goes, is eternal 
vigilance. 

Two issues have dominated debates around the media 
this year: the management crisis at the SABC, and the 

ANC’s proposals for a statutory media tribunal, tabled at 
the organisation’s national conference in December but only 
fully entering the national debate after the Christmas hiatus. 
Both have important implications for the future of South 
Africa’s media.

The SABC, already buffeted by controversies about the 
“blacklisting” of commentators, the loss of soccer broadcast 
rights, and CEO Dali Mpofu’s decision to sever the 
organisation’s links with the South African National Editors’ 
Forum (Sanef), lurched into a new storm when Mpofu fired 
his head of news Snuki Zikalala, only to be suspended in 
turn by his own board of directors. The roots of this dispute 
lie in the appointment of a new board in 2007 in a flawed 
process which politicised the corporation along the lines of 
the Zuma-Mbeki divisions in the ruling party. 

The SABC board is appointed by the President on the 
recommendation of Parliament after a public nomination 
process and hearings. Parliament has been at odds 
with the presidency over the current board after Mbeki 

demanded the inclusion of three 
of his nominees – Christine 
Qunta, Gloria Serobe and Andile 
Mbeki – on the short list of 
candidates recommended 
by Parliament. Instead of 
asserting its independence 
then, Parliament caved 
in to the presidency and 
recommended a board it 
didn’t want.

When Polokwane 
brought about a power 
shift in the ANC, Parliament 
tried to reverse its decision 
by adopting a vote of no 
confidence in the board, 
only to discover that it doesn’t have the power to dismiss 
individual board members, let alone the entire board.

In civil society, in the meantime, a debate continued 
to rage about the future of the SABC. A number of 
commentators, among them Professor Anton Harber, head 
of journalism at the University of the Witwatersrand, and 
Professor Guy Berger, head of the School of Journalism 
and Media Studies at Rhodes University, called for a new 
process, led by civil society, to appoint members of the 
board, thus wresting it from the politicians’ grip. 

Groups including Sangonet, the Southern African 
Litigation Centre, the Freedom of Expression Institute, 
the Media Monitoring Project, Oxfam, the Open Society 
Foundation and the National Consumer Forum set up a 
committee to “reclaim the national broadcaster” (Business 
Day, 3 July 2008). In addition to proposing ways of solving 
the current management crisis in the institution, the 
committee intends making proposals on amendments to 
the Broadcasting Act and the SABC Charter to ensure the 
independence of the board and broadcaster.

Parliament’s response, however, was to fast-track a bill 
aimed at giving itself de facto power to remove members of 
the board or to dissolve the entire board. The Broadcasting 
Amendment Bill, drafted by ANC members of the 
communications portfolio committee, was gazetted in early 
July, clearing the way for public hearings in August and 
promulgation before the end of the year.

The Bill sets out grounds for the removal of individual 
board members, including misconduct, the inability 
to perform functions efficiently, absence from three 
consecutive board meetings without good cause, and having 
undisclosed financial interests. Crucially, the President has 
to act on a recommendation by Parliament calling for the 
removal of members or dissolution of the board.

But such a proposal, far from rescuing the SABC from 
its political mire, will add to the potential for abuse, some 
opposition MPs warned. While agreeing with the principle 
of giving Parliament a say in the removal of board members 
on objective grounds of misconduct and incapacity, 
Democratic Alliance MP Dene Smuts strongly opposed the 
proposal allowing for the dissolution of the entire board.

“Is it inconceivable that an entire body selected by 
Parliament with public nomination and participation will be 
unable to perform its functions, and its members one by one 
found incapacitated?” Smuts asked, according to Business 
Day (27 June 2008). The only purpose of such a provision, 
she said, would be to enable a political purge.

The future of the SABC is about much more than the 
corporation itself. The steady erosion of the SABC’s public 
broadcasting ethos – both as a result of political interference 
and commercial imperatives – has left the majority of South 
Africans without a reliable and impartial source of news 
and information. The management crisis has further eroded 
public confidence in an institution that should be a central 
pillar of South Africa’s democratic system.

The debate about a statutory media tribunal, 
meanwhile, seems to have waned. Constitutional law 
experts, including Professor Pierre de Vos at the University 
of the Western Cape, have pointed out that any attempt at 
state control over print media would be unconstitutional. 
History shows that it would also, probably, be ineffective. 
In 1962, following sustained criticism of the media by the 
National Party government (surprisingly similar in tone and 
content to the ANC’s criticism today), the Newspaper Press 
Union established a Press Board of Reference to adjudicate 
complaints against newspapers.

As William Hachten and Anthony Giffard recount in 
their book Total onslaught: the South African press under attack, 
the board received only 28 complaints in its first 10 years 
of existence, most of them from National Party politicians. 
It ruled against the press in 15 cases but issued only two 
reprimands, leading the chairman Judge de Villiers to 
remark: “I have come to the conclusion that, generally 
speaking, we have an excellent press in South Africa… In 
regards to errors, the remarkable fact is not that they occur, 
but that they do not occur more frequently.”

One other issue may have profound consequences 
for South African media: a pending court case to decide 
whether a government body may withdraw advertising 
from a newspaper in response to unfavourable coverage. 
The case, which will be heard in the High Court in 
Grahamstown, pits a local newspaper, Grocott’s Mail, 
against the city council, and has implications far wider 
than the local community (at the time of writing the two 
parties were still negotiating). Similar boycotts have taken 
place against the Witness in Pietermaritzburg and Talk of the 
Town in Port Alfred, and Minister in the Presidency Essop 
Pahad has threatened the Sunday Times with the same fate. 
Newspapers, especially small community newspapers such 
as Grocott’s Mail, derive a large proportion of their revenue 
from government advertising. A withdrawal of such 
advertising could be a death knell. The question is whether 
public resources should be used to prevent unfavourable 
coverage or reward sunshine journalism. In either case, the 
public is the loser.

Endnotes
On 18 May, the Supreme Court of Appeal ruled in favour of Midi 1.	
Television, trading as e.tv, in an appeal against a ruling which 
invoked the sub judice rule to prevent the television station 
from broadcasting a programme in connection with a pending 
court case. The court ruled that freedom of expression in most 
circumstances trumps concerns about the administration of 
justice, except when there is a real risk of prejudice and the 
prejudice will be real, demonstrable and substantial. Even then, a 
pre-publication ban should be a last resort, bearing in mind the 
right of every citizen to have access to information. In passing, 
the court noted that the same principle applies in every case 
where a pre-publication ban is sought. Three months later, Judge 
Mohamed Jajbhay followed this precedent when he rejected the 
health minister’s attempt to gag the Sunday Times on the basis 
that it was invading her privacy.

price
freedom
South Africa’s media in 2008

The
of


