
RJR 28  September 2008

32

� by Reg RumneyThe SABC is funded by a combination of commercial ad revenue, licence fees and state funds. Opinion both in the ANC and among commentators has been growing that the SABC should throw off the golden shackles of commercial revenue in favour of more state funding. There is a danger that the SABC becomes a sinkhole for taxpayer’s money, undermines the growth of new competition in broadcasting, and ends up toeing the government line.
The danger arises because of confusion between financial sustainability and the profit motive, and the idea that public funding might enable the SABC to mimic other publicly-funded broadcasters like the BBC, in producing independent, quality programming. Given its history, it is more likely the SABC will become a true outlet for government propaganda, as more funding translates into greater political control of content. 

At the same time, a less rigorous Finance Minister than Trevor Manuel, appointed under a Jacob Zuma presidency, might be persuaded to direct more government funding to the SABC without insisting the organisation ditch its advertising revenue. 
Anything less than doing without ad revenue would be to further 

subsidise the dominant broadcaster, giving it even more of an unfair advantage in muscling aside private competition. An ANC resolution at the 52nd conference in Polokwane in December last year repeats the resolution of the 51st ANC 
conference that public funding of the SABC increase, and comes up with a specific 
figure rather than a formula. The resolution proposes funding of the SABC increase to at least 60% by 2010. Why the figure is 60% is not explained: the SABC’s commercial 
revenue is 80% of its total revenue. The 

resolution does not 
explain what should 
happen to ad 
revenue, which was 
around R3-billion 
in the 2007 year.

The SABC is unlikely to resist a few billion coming its way. Coincidentally, the corporation in a never-presented presentation to Parliament earlier this year, proposed asking for around R4-billion extra funding over the next three years to the 2010/11 financial year. The SABC presentation was cancelled because of the well-publicised crisis caused by the suspension of Group CEO Dali Mpofu, but the documents were circulated.The presentation also mentions a R1-billion request, which seems to be 

  The  
 funding  
conundrum

Sing a swansong for the 
SABC as we know it

Keep public broadcasting, redistribute the broadcaster
Behind the dragged-out confrontations around the SABC are a politics 
of paralysis. That’s not necessarily a bad thing if the alternative is the 

broadcaster being a tool of a single particular force. But it’s also not 
exactly first prize 

for South Africans. 
Power is divided 

across so many 
centres that no 
single force has 

been able to easily 
prevail on SABC 
during the year. 

To recap: CEO Dali Mpofu suspended Snuki Zikalala 
in June, only to have this lifted a month later in a 
conciliation hearing. Meantime, he himself had been 

suspended three times by the board which challenged, 
amongst other things, his authority to act against Zikalala. 
The board itself, however, was frustrated in its desire to 
determine what happened at SABC, meeting with court 
action each time it tried to move against Mpofu. 

Also thwarted in their aims were other stakeholders in 
the saga. Parliamentarians wanted to fire the board, only 
to find themselves without the authority to do so. Their 
influence was not enough to persuade the President to 
dismiss the members. Civil society mounted its own call for 
the board to resign, but also found itself stymied. 

When the Minister of Communications announced 
a process to restructure the law on SABC governance, it 
was never an option to even consider this as a unilateral 
governmental project. Sure enough, MPs short-circuited 
her by the unusual step of drawing up their own legislative 
amendment, but also had to take cognisance of public 

interest in making submissions on the process. Every 
stakeholder and his dog seemed to be blocking any 
single actor from having his or her way with the public 
broadcaster. 

In all this, the corporation itself was not simply 
a sought-after football in a scrum of external players. 
Despite the suspensions of the CEO and the head of news, 
the broadcaster did not implode. Instead, programming 
continued. And senior staff and the main union at the 
corporation took a public stand on the controversy in 
support of the CEO. 

Some coalface journalists became energised and seemed 
to feel that the vacuum required them to demonstrate their 
own ownership of the corporation. A number seemed 
to show real professional independence in covering the 
Zimbabwe crisis for instance. 

The point is that everyone has wanted sway over SABC, 
but unlike the days of the Broederbond and subsequent 
securocrats, no one was able to prevail.

Despite its instability, this multi-power contest is set 



RJR 28  September 2008

33

separate, for funding of the SABC’s programme stock.The final slide in Mpofu’s presentation to the communications parliamentary portfolio committee states: “Our success should no longer be measured solely on the basis of financial performance.” Instead, he proposes that the barometer be “delivery against the freedoms enshrined in the Constitution, the requirements of the Broadcasting Charter and our delivery on our Corporate Goals”.
The fallacy of this is that financial performance has never been the sole measure, and the SABC has a specific public service mandate, which it is supposed to achieve by using licence fees for its public broadcasting arm, which is everything except SABC 3, SABC Africa, Good Hope FM, SAfm and Metro FM. 
Licence fees make up about 18% of SABC’s revenues, with government contributing another 2%. The rest, around 80%, is commercial revenue, mostly from advertising.
However, the supposed public broadcasting components, like SABC1, compete for ads with private broadcasters like e.tv. e.tv told Parliament’s portfolio committee in June this year in a briefing on the necessary migration of broadcasting from analogue to digital TV broadcasting that e.tv’s main competitors were the public service divisions, SABC1 and 2, rather than the supposedly commercial SABC3.

The e.tv document objects strongly to the SABC’s request for government subsidising SABC’s migration to digital TV, because e.tv will not also be subsidised. And the R4-billion proposed funding does indeed include funding migration to digital TV broadcasting.

The R4-billion is not a fait accompli, and some is for specific projects related to the 2010 World Soccer Cup, but it shows how management is thinking. Of that, the SABC wants more than R1-billion for extra public service channels, presumably on the new digital platform.Without the discipline of attracting viewers and listeners, which is what having to carry advertising does, what would complete state funding do to programming?
It could result in a broadcast version of the competent but hardly compelling state news agency BuaNews and a greater percentage of worthy but unwatched and unheard educational and information programming. And is it necessary? The private broadcasters are in any case regulated for local content and language. 
It is anyway hard to see the state foregoing the billions that flow in from advertising. More likely the government would top up the SABC from state coffers, and the extra money would persuade the SABC not to rock the new Zuma-captained boat. 
The presentation to Parliament, almost in an aside, mentions increasing staff remuneration by 2% (this is probably two percentage points) more than inflation. With the cushion of billions of extra rand, the SABC could undercut ad rates and increase its dominance of the airwaves, reversing the gains made by the private sector. Without privatising the commercial arm of the SABC, and preventing the public service arm from accepting ads, full or increased public funding does not make sense from any angle.

to remain, with some ebbs and flows, for the foreseeable 
future. This is even with an impending change in the 
broadcast law which is likely to increase Parliament’s power 
– but will be balanced by other stakeholder interests and 
actions. 

It’s a sign of the wider times. In the jostling of the 
various sandstorms, no single dune can easily coalesce to 
smother other interests contesting for the public broadcaster.

While the crisis at SABC has unfolded, broadcast power 
more broadly has also continued to diversify. e.tv started its 
24-hour news service to subscribers. Coming closer has been 
the November deadline for digital broadcast switch-on – 
which will herald an era of many more broadcast channels, 

including broadcasts to cellphones.
Almost overshadowed by the SABC on centre stage 

has been another development: some infant community 
TV outlets have received licences. Meantime, increasing 
broadband uptake continues to open up entirely new 
options for consumers of audio and video.

Eventually, all this pluralism will reduce the strategic 
significance of SABC and the rationale for all those currently 
seeking control of what continues – for now – to be a key 
lever of power. 

But there is also a parallel route to hasten the 
depoliticisation of the SABC… and at the same time 
to deepen its potential for distinctively public service 
programming for South Africans. That means: programmes 
that are scrupulously fair in terms of politics, which expose 
a range of injustices, which educate citizens and promote 
minority languages, children’s fare, and cultural celebration.

This way is simply to unbundle the broadcaster. 
That’s not the same as privatisation, because the 

SABC’s stations would still be publically-owned and legally 
mandated to pursue public interest rather than profit. 
Instead, it is a proposed reaction to recognising that any 
beast as big as the corporation is always going to constitute 
a target for take-over. 

The case for unbundling is possible because there’s no 

god-given reason why SABC should stay as a single entity. 
Germany has 12 public broadcasting organisations, nine 

of which are regional entities governed independently even 
though they also make up a wider network. In Australia, 
there are two public broadcasters, with different boards and 
different business models.

Transforming the SABC into several separate entities 
would not be a loss of economies of scale. Instead, it could 
even facilitate a new flexibility and efficiency. 

Part of such restructuring could also be to open up 
serious opportunities for parallel windows of locally-
differentiated programming.

It’s granted that listeners to Umhlobo Wenene in 
Gauteng may like to hear about what’s 
happening in Port Elizabeth where the isiXhosa-
language station has its centre of gravity. But, 
undeniably, the same people would also be very 
well served by several hours of programming 
specifically about what’s up in their particular 
part of the world. 

The converse applies. For instance, SABC 
TV news sometimes conflates national news 

with Gauteng news. Consider the viewers in KZN – they 
would definitely appreciate more regional and local TV 
news. The proposal then is to redistribute control of certain 
stations or airtime to the regions. 

In some cases, such locally-rooted public broadcast 
outlets might fall subject to control by local politicians. But 
in principle, it could be easier to ensure local accountability 
around the regions than to have everything headquartered 
in Auckland Park (including the two new proposed regional 
TV channels).

Even having some decentralised stations suffering the 
fate of local hijack is arguably preferable to risking an entire 
centralised apparatus falling prey to the same scenario. 
Another case for unbundling is that it’s probably impossible 
for a CEO to do the job of running both the business and the 
editorial sides of a broadcaster as big as SABC.

You just can’t give adequate attention to each, let alone 
balance the contradictions between the two. Smaller entities 
may lessen this problem. The job should also be divided 
into peer positions – editorial and business, and the business 
model itself re-engineered.

Many people argue that the business model of SABC 
is partly responsible for this year’s crisis. Losing soccer 
rights has been one of the biggest criticisms of Dali Mpofu’s 
performance as CEO. The complaints have been based on 

the loss of revenue, rather than emanating from a conception 
of public broadcasters providing universal access to national 
sports programming. 

Without the huge pressure on public broadcasters 
to make money, the leadership could better concentrate 
on what the institution is supposed to concentrate on – 
programming for public service, where revenue is a means 
to this end, not an end in itself.

Instead of the marketplace, state, provincial or 
municipal funding could contribute to the costs of 
public broadcasting. While this could be a conduit for 
political control of stations, transparency and arms-length 
governance (properly regulated by the Independent 
Communications Authority of South Africa) can obviate or 
reduce such dangers. 

There is no intrinsic reason for state-based funding, in a 
mixed revenue model, to translate to political control of an 
institution. 

What would also take SABC out of the political 
realm is a change in governance structures. Part of the 
broadcaster’s woes are a function of the fact that most of the 
forces interested in it are external to its board, rather than 
represented and aggregated within that structure. 

That’s an intrinsic result of politicians (MPs and the 
president) being exclusively charged with appointing the 
board, and also of them being able to do that in one fell 
swoop.

Instead, what’s needed is a diversified body of 
appointers and appointees. For instance, trade unions 
should directly elect a representative to the board – and 
likewise churches, sports bodies, universities, business, etc. 
SABC staff should also have a nominee. 

Politically-appointed members (via Parliament and 
President) would not be in a majority, and all appointments 
should be staggered so that the full board’s terms of service 
do not all expire at the same time. 

The result then would be a sharing of power between 
diverse interests, rather than this year’s deadlock and strife 
from the outside, and the conflict between those without 
and those within. 

In sum, for public broadcasting that works, we need 
several SABCs, with regional presences, operating on a 
different business model, and with governance that involves 
and reflects more diverse stakeholders.

It’s an ambitious prize, but still one that’s worth 
campaigning for.

Keep public broadcasting, redistribute the broadcaster
by Guy Berger


