
I was on a date on 3 April 2008. We had 
just played an exhausting round of 

evening squash and then took our water 
bottles and energy bars to a grassy knoll in 
the middle of the University of Pretoria’s 
athletic fields to watch a pick-up game of 
soccer. Our conversation could not have 
been further from the unfolding chaos to 
the north when my embassy cell phone 
rang. It was Celia Dugger of The New York 
Times in Johannesburg; her husband and 
co-Africa bureau chief, Barry Bearak, had 
just been arrested for working in Harare 
without media accreditation and the 
situation was developing badly. Could I 
help?

That late Southern African autumn 
night I was in the middle of my time as 
press attaché at the US Embassy in Pretoria. 
From my glass office inside the embassy, I 
had invested a substantial amount of time 
following events in Zimbabwe in the South 
African media. That year, I also became 
a remote member of the Harare Embassy 
team, assisting Ambassador James McGee 
and his staff members who came regularly 
to Pretoria and often found themselves 
answering questions about Zimbabwe from 
reporters barred from entering the country 
themselves.

After speaking to Celia, I called Eric 
Bost, our outspoken African-American 
ambassador. Bost stayed on top of events 
in Zimbabwe. I co-ordinated the writing of 
numerous opinion pieces and statements 
for him on the urgency of restoring rule of 
law and economic sanity to prevent more 
suffering and to stop the flood of refugees 
coming over the border into South Africa. 
When Bearak was arrested, we both knew 
how high-profile his detention would be in 
that day’s US news cycle. Our colleagues in 
Harare were already on top of the situation, 
speaking to Bearak and reaching out to 
police contacts, but with notoriously poor 
phone service and erratic electricity, they 
appreciated a support team in SA. 

Later that month, after Bearak was 
safely back in South Africa, the Pulitzer 
Prize-winner published a first-hand 
account of his experience. “I was being 
charged with the crime of ‘committing 
journalism’,” he wrote in The New York 
Times. “One of my captors, Detective 

Inspector Dani Rangwani, described the 
offense to me as something despicable, 
almost hissing the words: ‘You’ve been 
gathering, processing and disseminating 
the news.’”

Zimbabwe’s President Robert Mugabe 
and his liberation political party, ZANU-
PF, have long played cat and mouse with 
the media, foreign and domestic. The 
intimidation tactics are both crude and 
sophisticated, and applied erratically. 
Many foreign journalists based in 
Johannesburg have slipped in and out of 
Zimbabwe for years, conducting interviews 
without accreditation and publishing 
widely. But when the security apparatus 
decides to flex its muscles and go after the 
media, a weekend detention in Harare’s 
notorious central prison is often their 
starting point.

On the flip side, the ZANU-PF 
propaganda machine runs 
constant, pervasive, political, 
messaging campaigns through 
the Information Ministry, 
the President’s spokesman, 
Zimbabwe’s most-widely 
distributed newspapers from 
Zimbabwe Newspapers Ltd 
(Zimpapers), and the only 
TV and radio in the country 
(Zimbabwe Broadcasting 
Corporation or ZBC). The 
messages are short, emotional 
and memorable. Information 
control and manipulation are 
two areas where ZANU-PF 
has excelled in its 32-year 
history of holding tightly to 
the levers of power in this 
beautiful, land-locked country. 

But times are 
rapidly changing 
in Zimbabwe and 
the propaganda 
formula is less and 
less effective. The 
balance of power 
has shifted slightly 
but importantly 
due to the disputed 
2008 elections that 
led to the formation 
of the Government 

of National Unity (GNU), giving the 
opposition MDC-T and MDC-N parties 
substantial roles in government. They may 
not have achieved the outright win they 
deserved according to the polls, but their 
foot is very firmly in the door with the 
media shouldering in behind them. And 
while the MDCs are weak shadows of their 
rival in the information war, the internet is 
quietly but steadily breaking ZANU-PF’s 
information stranglehold by touching a 
growing number of Zimbabwean media 
consumers – consumers who are 65% 
under the age of 25, who make cell phone 
access a top spending priority, and who are 
the fastest growing users of the internet on 
their mobile phones in sub-Saharan Africa. 
(Opera Mini browser statistics show that 
page view and data transfer grew by 4965% 
and 3450% respectively in the year prior to 
June 2011.)

Trevor Ncube (top), Soul Makani (above 
left) and Hopewell Chin’ono (right)

When committing journalism is a crime
By Sharon Hudson-Dean

Rhodes Journalism Review 32, September 2012

30/31



Barry Bearak’s 2008 arrest along 
with British journalist Stephen 
Bevan was a peak in the Zimbabwe 
government’s near decade-long 
campaign of harassment against 
international media coverage, which 
accompanied a more intensive crack-
down on indigenous journalists. The 
two outsiders had fallen foul of the 
same draconian legal code that had led 
to the arrest and detention of almost 
100 Zimbabwean media workers since 
2002, according to the Media Institute 
of Southern Africa (MISA). A slew of 
laws used to arrest, detain and harass 
journalists, including the Access to 
Information and Protection of Privacy 
Act (AIPPA) and the Public Order 
and Security Act (POSA), have landed 
Zimbabwe squarely in the “Not Free” 
category of Freedom House’s well-
respected media freedom list. 

Throughout the 1980s and 90s, the 
government squeezed independent 
investigation and coverage out 
of the state-controlled media by 
consolidating its control over the 
board and editors of the state media: 
Zimbabwe Broadcasting Holdings 
(owners of ZBC) and Zimpapers. ZBC 
runs the only radio and TV channels in 
Zimbabwe (five and two respectively), 
while Zimpapers has a stable of 13 
newspapers and magazines around the 
country. Independent newspapers and 
magazines were subsequently pushed 
out of the publishing business through 
arrests, libel cases and economic 
pressure, which culminated in the rapid 

creation and signing into law of AIPPA 
in March of 2002. Only three weeklies, 
the Zimbabwe Independent, the Financial 
Gazette, and the Standard, survived 
between 2003 and 2010, and many 
veteran journalists fled the country.

The Ndebele media tycoon
Journalists were not the only ones 
affected. Zimbabwe entered an alternate 
economic universe at the advent of the 
new millennium. After independence 
in 1980, the new ZANU-PF government 
spent massively on public services 
and gave big payouts to liberation 
war veterans. These policies created a 
dangerously unstable economy with 
large deficits. In order to stay in power 
and maintain a complicated web of 
political cronyism, ZANU-PF embarked 
on an aggressive land redistribution 
campaign in 2000 that removed, often 
violently, 90% of the commercial – often 
white – farmers from the land and gave 
it to inexperienced and under-resourced 
black citizens. The “bread basket of 
Africa” became a net importer of food 
within a few years and the country’s 
international reputation was destroyed. 
Capital, both human and financial, flew 
out of the country and, by September 
2008, inflation was 500 billion% (African 
Development Bank, Zimbabwe Short-
Term Strategy: Concept Note, April 
2009).

Trevor Ncube could have easily 
abandoned his roots as he built a highly 
successful career as chief executive 
of South Africa’s leading weekly and 

online publisher, the 
Mail&Guardian Group, 
but he never gave up 
on Zimbabwe. After 
being fired from the 
position of editor-in-
chief of the Financial 
Gazette in 1996 for 
being too critical of 
President Mugabe 
and his party, Ncube 
and two partners 
created Alpha 
Media Holdings 
and launched The 
Zimbabwe Independent, 
a weekly that remains 

the cornerstone of his media 
products. A year later they 
added The Standard Sunday 
paper and then focused on 
the business side, purchasing 
a distribution company 
and later a printing press. 
In a country where most 
businesses were rapidly 
shutting down or facing 
severe political pressure, 
Alpha Media’s long-term 
success hinged on controlling 
its own printing and 
distribution. 

Ncube pushed forward with his 
dream of launching the first daily, 
independent newspaper since the forced 
closure of The Daily News in 2003. Alpha 
Media applied for a license to publish 
NewsDay in September 2008 and finally 
received it in May 2010. Having set up 
a newsroom and designed the layout of 
the paper over the previous nine months 
in preparation, NewsDay hit the streets 
in a month. Ncube purposely priced it 
at 50 cents a copy, half the price of the 
state media’s daily Herald newspaper. 
Zimbabwe had adopted the US dollar 
as its currency in early 2009 but does 
not use coinage; as part of a clever 
marketing campaign, consumers paid $1 
and received that day’s newspaper plus 
a grey token the size of a Kruger Rand 
to be redeemed the next day for another 
paper. Two NewsDays for the price of 
one Herald put the market into play 
almost overnight, causing the Herald 
decision-makers to start focusing more 
on better content and, gradually, less 
propaganda. Today, the Herald covers 
police corruption stories, missteps by 
low level ZANU-PF officials and more 
MDC activities (although high level 
ZANU-PF leaders are still off limits 
except for glowing tributes). 

Ncube and his team have worked 
hard to establish NewsDay as a national 
media leader, but they continue to 
work with a host of market and socio-
political factors that make each month a 
struggle. The last paper mill to produce 
newsprint in Zimbabwe closed in 2007 
and imported newsprint is expensive. 
The 50 cent Newsday price was not 
sustainable for long and Alpha Media 
was forced to hike the price up to $1, the 
same price as The Herald, in the middle 
of 2011. And two new competitors 
launched in March 2011, The Daily 
News and The Mail, drawing readers, 
journalists and profit away from 
Newsday. Although The Mail lasted less 
than a year due to a weak business plan, 
the three remaining national dailies 
must fight tooth-and-nail for the limited 
number of readers, who are all on 
limited budgets. Add to their precarious 
financial situation the increasing arrests 
of Alpha Media journalists and editors, 
thanks to the restrictive legal and 
political environment, and it is by no 
means guaranteed that Ncube’s empire 
is on more stable ground than the rest of 
the country.

The wizard of Wiztech
Is television the most threatening 
media form in Zimbabwe? According to 
Hopewell Chin’ono, it is. “The present 
government knows TV is powerful 
because it allows you to really see 
people’s issues.”

In a country with one unpopular 
and horribly low-quality television 
channel, Chin’ono is a star video 

journalist. A tall, gentle 39-year-old, 
he studied journalism against his 
father’s wishes. But Hopewell pursued 
his passion, eventually winning the 
CNN African Journalist of the Year 
Award in 2008, among other awards. 
He has been banned twice by the 
Ministry of Information but continues 
to work in his native country, both 
for international television stations 
and as an independent producer. His 
documentary A Violent Response is his 
second major film, made during and 
about the brutal 2008 post-election 
season. The authorities refused to 
register him in 2008, preventing 
him from covering the elections for 
South African e.tv, so instead, he 
spent his time collecting footage for a 
documentary. It is a powerful study 
of the violence used against MDC 
supporters in the post-election runoff.

Hopewell is frank about the state 
of television in Zimbabwe today. “If 
you want to understand the depth of 
disillusionment about state TV (ZBC), 
go to (the Harare township) Mbare and 
look at the number of satellite dishes. 
The people there are the poorest of the 
poor. They cannot even afford a loaf of 
bread every day but they buy a dish so 
they don’t have to watch ZBC.”

The internationally-trained 
producer sees two main lessons in the 
incongruous scenes of mud rondaval 
houses in rural areas topped with 
satellite dishes: that the ZANU-PF 
propaganda machine has failed in its 
messaging campaigns and that the party 
doesn’t understand how to win the 
game. “For a message to be effective, 
it needs to have an audience. The 
Zimbabwean audiences are turning to 
foreign TV and radio (available free-
to-air with a cheap Wiztech satellite 
dish and decoder). People know there 
is more out there than what is reported 
on ZBC, so they invest in other ways 
to get their information from outside 
broadcasters.” 

ZBC television is for 
many Zimbabweans a national 
embarrassment.  Often referred to 
as “DeadBC,” it has been unable to 
purchase new programming for many 
years, leaving it reliant on old sitcoms 
from the 1980s to 90s to fill the time 
between crude propaganda discussion 
and news programmes. I visited 
the studios in February 2011 to be 
interviewed on a live midday program 
and was shocked by the emptiness of 
the newsroom. Unlike the bustling 
broadcast studios in Johannesburg I had 
frequently visited in the years just prior 
to moving to Zimbabwe, the ZBC offices 
looked abandoned. Broken desks were 
empty as if unoccupied for months; only 
two computers seemed to be working; 

continued on page 32
Philip Dube (top) and 
Sharon Hudson-Dean



continued from page 31

and there was no discernible research or 
story-chasing activity in the building.

As the quality of ZBC declines, sales 
of Wiztech satellite dishes are up. For 
only $70, consumers can buy a dish and 
decoder that brings in the South African 
Broadcasting Channel’ three stations, 
Botswana TV, the BBC, France TV and 
a few others. No monthly subscription 
fee applies, unlike a subscription to the 
DSTV satellite service that dominates 
the upscale African market and is far 
beyond the average Zimbabwean’s 
affordable price point. Add to the dish 
an inverter and a battery with solar 
panels to charge it and, for only $120 
more, you have Zimbabwe’s most 
popular home entertainment system 
suitable for all locations and most 
budgets.

The true believer
Soul Makani had never seen the 
internet until the day his boss at the 
shopping centre where he worked as 
a clerk bought a PC and got a dial-up 
connection. It was 2001 and there were 
500 million internet users worldwide 
– many in the US but few in Africa. 
Exploring the internet took Makani’s 
life from black and white to colour 
in an instant. “My first time on the 
internet was a religious moment,” he 
says, smiling a deep, knowing smile 
and recalling intimately the experience. 
“Today, internet uptake in Zimbabwe 
is still slow but that ‘moment’ is 
happening now to a lot of people.” 

Makani went on to study 
information technology and in 2009 
started TechZim, arguably Zimbabwe’s 
leading technology website featuring 
product reviews and local IT news. With 
3 000 page views per day, TechZim has 
set its sights on building a culture of 
start-ups and innovation in Zimbabwe. 
“A lot of Zimbabweans see the internet 
as a product, not a platform,” he 
laments. “They think they are just an 
audience, but they need to see how 
much they can do and put on the web.”

Makani is a true internet devotee 
and has an unbending faith in 
Zimbabwean online entrepreneurs and 
their power to change Zimbabwe. “The 
internet is so powerful,” he repeats, 
“it is out of sync with offline politics. 
And it is really pointless to try to block 
it – there are always ways around to get 
to what you’re trying to find. Because 
it’s the internet – the whole idea is we 
are all connected on it and you can find 
anything.”

As on the rest of the continent, 
Zimbabwe’s mobile internet access is 
where the dramatic growth in internet 
access is coming, and coming fast. In his 
2012 budget speech, Finance Minister 
Tendai Biti noted that the “Information 
Communication Technology (ICT) sector 
remains one of the fastest growing 
sectors of the economy… Concurrently, 
the voice penetration rate or tele-density 
has improved, reaching 68% in 2011, of 
which mobile penetration accounted 
for 65%, making Zimbabwe one of 
the countries with the highest rates 

alongside South Africa, Botswana, and 
Mozambique.”

He went on to confirm that the 
three main mobile service providers 
now have 8.1-million subscribers. What 
the Minister failed to highlight is that by 
the end of 2011, all three GSM mobile 
service providers had affordable mobile 
broadband data packages available to 
their subscribers, opening the internet to 
two thirds of the population. 

The scene today
The cat and mouse game goes on today 
with many diplomats and human 
rights NGOs taking careful note of 
the uptick in journalists’ arrests and 
harassment of the media (although 
it remains significantly lower than in 
2008). Election season will soon be here. 
No one knows exactly when – some 
say end of 2012, others say first half of 
2013 – and anxiety is slowing building. 
But the fault lines are different this time 
compared to the disastrous election of 
2008, and the new open media space 
may be a game-changer.

Most symbolic to me of Zimbabwe’s 
changes was my visit in February 2012 
to Kutama Marist Brothers Missionary 
College, Robert Mugabe’s alma mater. 
The all-boys boarding high school sits 
adjacent to the President’s rural home, 
a little over an hour’s drive south of 
Harare. The boys there are smart, 
handsome and hard-working; the sons 
of middle-class Zimbabweans who 
cannot afford the elite private schools 
but may be able to afford university 
in South Africa if they get assistance 
from other relatives. With the school’s 
church choir practising Catholic hymns 
in the next hall, I spoke to 120 juniors 
and seniors about US university 
scholarships. Near the end, I asked them 
if they were on Facebook. All hands 
went up.

Philip Tawanda Dube, a 2011 
graduate of Kutama who escorted 
us, explained the system, “Everyone 
uses Facebook on their cell phone. 
Technically, cell phones are not allowed 
on campus but the boys all have SIM 
cards, so one boy will be brave enough 
to sneak in a phone, and the rest will 
borrow it, just swapping out the SIM 
card. That way, everyone can get an 
hour online a day and the risk of getting 
caught is lower.

“It will take time to change Zim,” he 
concluded. “But you know, my aunt was 
originally really against Facebook, and 
she recently sent me a friend request! 
She’s got kids in the UK and now she 
likes it.” On the way home, we stopped 
the 4x4 to take pictures with my iPhone 
next to a stone monument marking the 
Robert Gabriel Mugabe Highway that 
runs past Kutama. “You must tag me in 
that when you put it on your Facebook 
page,” Philip pleaded. “I’ll friend you 
now.” He was tagged – and we were 
‘friends’ – before we turned off the 
Mugabe Highway.

The views expressed in this article are 
those of the author and do not necessarily 

reflect those of the US Department of State 
or the US Government.

32/33




