
2013  August  RJR 33  59

hat a palpable sense of mounting ethnic tensions 
was beginning to take root in the few months 

leading up to the 4 March general elections in 
Kenya, was not in doubt but not entirely unprecedented. 
Sporadic inter-communal skirmishes did not augur well 
for an exercise that would see the country elect its fourth 
president since independence. The worst tribal violence 
seven months before the elections was witnessed in the 

Tana River Delta, between the Pokomo and Orma 
tribes, the one a farming community and the other a 
pastoralist one. A 2 000-strong paramilitary force was later 
deployed in the region to prevent further conflict, which 
could easily spread to the rest of the country. Even so, an 
escalation of violence left scores of people dead, livestock 
stolen and property razed to the ground. A total of 115 
villagers lost their lives in the clashes. This led to suspicion 
that a political hand was behind the incident, beyond 
the dispute for water and pasture, which was the reason 
offered as the main cause for the conflict. One member 
of parliament was arrested and accused of incitement. All 
in all, apart from the violence in the Delta, elections went 
on peacefully, bar one or two isolated incidents. However, 
the calm that prevailed was an uneasy one. The manner in 
which the tallying and announcement of elections results 
was being conducted not only left a lot to be desired, but 
was the cause of much apprehension. In many people’s eyes 
this calm was necessary to avert inflaming ethnic tensions 
that would see the country slide down the slippery road of 
the 2007/2008 post-poll chaos. Up to 1 300 people lost their 
lives in the violence that ensued. And to keep this calm, the 
Kenyan media had to be responsible in its reporting. 

A crisis of
credibility



60  RJR 33  August  2013

Media owners and managers therefore promised 
responsible journalism by appending their 
signatures to a code of conduct that would 
discourage the type of reporting deemed to incite 
the public to violence.

All of a sudden the media found itself on 
unfamiliar ground, with the spotlight falling 
squarely upon it.

The manner and extent to which it was going 
to objectively cover an electoral process, which, 
from a neutral point of view was flawed in many 
respects, became a matter of public interest.

The true test came when the Independent 
Electoral Boundaries Commission (IEBC), 
an electoral management body, prepared to 
announce the results. The public waited to see 
what would happen, given that the much-praised 
biometric voter registration system turned out 
to be a massive flop. The technology, which was 
meant to prevent vote rigging and electoral fraud 
all of a sudden shut down.

The commission therefore resorted to 
manual tallying of the votes. This did not sit well 
with a section of the public, especially when the 
results were coming in painfully slowly from the 
polling stations and took days rather than hours 
to compile.

Consequently, and rather 
uncharacteristically, the Kenyan media 
practically became silent. No hard-hitting 
questions were coming through from a media 
that is known not to pull any punches.

This was particularly evident when Issack 
Hassan, the IEBC chairman, admitted rather 
candidly that a computer glitch had exaggerated 
rejected votes by a factor of eight. No one from 
the Kenyan media followed up on the issue, even 
after a Reuters journalist brought it up.

That the reputation of the Kenyan media 
was on the line was clearly demonstrated by 
journalists taking to social media to express their 
views and vent their frustrations.

“I work for the media but once again I ask 
what law bars the media from announcing 
results as announced in the polling stations, 
why wait for IEBC to give Kenyans results that 
are different from what was announced in the 
polling stations, yet not raise a question? As 
the media, we failed Kenya in 2007 and 2013. 
We owe Kenyans more than just an apology,” 
cried a frustrated voice on Facebook, posted 
by a journalist working for one of the leading 
newspapers in the country.

Journalists were growing tired of the self-
censorship imposed by media house managers, 
which as far as they were concerned had gone 
too far.

The freedom of speech and expression the 
country has enjoyed over the years was under 
threat and all in the name of keeping the peace.

The stance taken by the media ultimately 
begged the question: in light of its perceived 

A crisis of
credibility

By Geoffrey Kamadi

Geoffrey Kamadi



2013  August  RJR 33  61

collective silence in the wake of the elections 
result announcement, is the Kenyan media still 
credible?

Michela Wrong, a London-based freelance 
journalist, who had covered three previous 
elections in Kenya, thinks not.

“As a reader and viewer of Kenyan news, I 
am now far more sceptical than I used to be, 
and no doubt many Kenyans are too. I just 
don’t trust the key outlets anymore,” she says, 
adding that the self-inflicted damage by the 
media will take years to repair.

Wrong, who has written a book on 
corruption in Kenya, had spent more than a 
month writing a blog on the elections for the 
New York Times. She was previously based in 
Nairobi as a Financial Times correspondent.

Her views are shared by Anthony Wafula, 
a journalism consultant and observer in the 
country. Whereas he agrees that the media’s 
credibility has taken a battering, he is quick 
to add that the public dissatisfaction might 
not be all that uniform as perception might 
suggest.

“I am not sure if people trust the media 
that much again. We need to watch how 
people consume the media to help gauge the 
levels of dissatisfaction,” he advises.

However, Wafula adds: “This 
dissatisfaction might be region specific, so 
whereas one part of the country might be 
dissatisfied there is a possibility that another 
part might be very satisfied.”

Other journalists saw things differently. 
They defended the manner in which the media 
acquitted itself in the period leading up to, 
during and after the elections. After all, the 
media could not do anything more than it had 
already done.

Macharia Gaitho, a senior journalist and 
a respected columnist with the Daily Nation, 
the country’s leading newspaper, is one such 
journalist. 

“The media questioned the IEBC over 
the process of acquiring the biometric voter 
registration kits. When the systems failed 
during the election, the media reported it. 
Even when the petition [challenging the 
result] was taken to court, the media was 
still reporting until the Chief Justice warned 
against subverting the process,” Gaitho, who is 
also the chairman of the Kenya Editors Guild, 
is reported to have said.

As far as he is concerned, the Kenyan 
media conducted itself professionally and did 
everything it could to inform the public.

He attributed their professional conduct 
to their extensive training on election and 
conflict reporting in the period leading up to 
the elections.

“We had so much training way before the 
elections so that we didn’t repeat the mistakes 

of the last elections. We had to [inform] radio 
presenters what is fair and safe to air live,” he 
is reported to have said.

The over-cautious approach by the Kenyan 
media in reporting the elections was, at 
another level, understandable.

Indeed, following the elections chaos five 
years ago, Joshua Arap Sang, a little-known 
radio presenter with the nondescript Kass 
FM radio station, now finds himself as one 
of the suspects being investigated by the 
International Criminal Court (ICC) in the 
Hague for crimes against humanity.

The radio station is one among hundreds 
of vernacular stations which are said to have 
been at the centre of inciting their listeners. 
Kass FM broadcasts in Kalenjin, which is the 
fourth-largest ethnic group in Kenya.

Other suspects facing charges of crimes 
against humanity by the ICC happen to 
include the newly-elected president, Uhuru 
Kenyatta and his deputy, William Ruto.

Some will argue that the code of conduct 
signed by media owners effectively muzzled 
the ability of journalists to report freely and 
objectively. This was not only ill-advised but to 
do it with the excuse of keeping peace was not 
warranted, according to Wrong.

“Media executives allowed the much-
vaunted ‘peace narrative’ to dominate their 
agendas. They endorsed a distorted retelling 
of the 2007/8 post-election violence, whereby 
the media bore much of the responsibility for 
the killings, rapes and looting of those days,” 
she says. 

Citing the Waki report, Wrong explains 
that the media’s role in fuelling violence at 
the time paled in comparison to the violence 
instigated by armed gangs paid by political 
figures in addition to the security forces’ fire-
at-will approach.

The Waki report was a culmination of 
the 2008 Commission of Inquiry into Post-
Election Violence detailing events that led to 
the violence. The commission was led by Philip 
Waki, a Kenyan judge.

There is no doubt that the performance 
of the Kenyan media in its reporting on the 
elections did not exactly receive resounding 
approval from the court of public opinion.

What then for the Kenyan media? Dr. 
Levi Obonyo, a journalism lecturer at Daystar 
University offers: “The media should be more 
aggressive in their reporting, and I think some 
of that is already starting to happen.”

‘Media executives 
allowed the much-
vaunted peace narrative 
to dominate their 
agendas. They endorsed 
a distorted retelling of 
the 2007/8 post-election 
violence, whereby the 
media bore much of the 
responsibility for the 
killings, rapes and looting 
of those days.’

Geoffrey Kamadi is a 
freelance journalist 

based in Nairobi, Kenya. 
gkamadi@gmail.com


