
2013  August  RJR 33  85

Africa
check
By Julian Rademeyer

Many years ago, as a rather naive young reporter, 
I worked briefly as a “fixer” for a writer from The 
New Yorker magazine. He was doing a profile piece 
on Wouter Basson, South Africa’s “Dr Death”, 
and investigating aspects of Project Coast, the 
apartheid-era chemical and biological weapons 
programme.

When he left, he told me to expect a call from one 
of The New Yorker’s fact-checkers. “They go through 
everything,” he said. “It is a long process. Every note, 
every line, every name, every date, every quote and 
every fact.”

I nodded nonchalantly to hide my ignorance. 
Fact-checkers? I’d vaguely heard the term, but it 
didn’t mean much to me. Sounded like glorified 
subeditors, I thought, although a little more 
intimidating; inquisitorial even.

South African magazines and newspapers have 
little formal tradition of fact-checking in the US 
and European sense. It is a task that has largely been 
left up to reporters, news editors, subeditors and 
proofreaders. 

Some papers, like South Africa’s Sunday Times, get 
reporters to check each other’s copy by comparing 
dates, names, places, spellings and quotes with 
original source material and filling out an “accuracy 
check” form.

I am not aware of any papers or magazines in 
South Africa that have full-time research and fact-
checking departments.

Internationally, The New Yorker is one of the 
best-known examples. It employs more than a 
dozen fact-checkers who scrutinise everything, from 
journalism and poetry to fiction and art reviews. 
Even the cartoons are given a once-over. The German 
news weekly, Der Spiegel, reportedly has the largest 
fact-checking operation of any magazine in the world 
with 80 full-time staffers in its “Dokumentation” 
department.

Today, as the Southern Africa editor of 
AfricaCheck.org, I am, for want of a better 
description, a fact-checker.

Africa Check is a non-profit website established 
by the AFP Foundation, in conjunction with the Wits 
University journalism department.

We operate independently on a tiny budget, a 
skeleton staff, a growing pool of freelance writers and 

researchers, and litres of coffee and tea. We strive to 
be fair and impartial, but we don’t play favourites.

We are entirely dependent on funding and 
donations and our backers include Google, the Open 
Society Foundation and the African News Innovation 
Challenge.

We are not a media watchdog, as some would 
appear to think. Our aim is to hold public figures 
and institutions, including media organisations, to 
account, to encourage good journalism, debate and, 
above all, accuracy. We want our readers to question 
and challenge what they see, read and hear on a daily 
basis. And that includes the reports we produce.

The website is modelled on similar websites that 
have sprung up in the United States and Europe over 
the past decade.

There’s politifact.com, which began in the 
newsroom of what was then the St Petersburg 
Times, and paved the way. There’s factcheck.org, 
which describes itself as a “nonpartisan, non-profit 
‘consumer advocate’” for US voters, and the UK-based 
Full Fact website which tries to “make it easier to see 
the facts and context behind the claims made by the 
key players in British political debate”.

Fact-checking is not an abstract pursuit. It 
can have real impact. All too often statements by 
politicians, public figures and journalists make 
statements that go unchecked.

How true, for instance is the often-repeated claim 
that more than 90% of South Africans have access 
to “clean and safe” drinking water? Or the claim, as 
reported by the Sowetan, that 12.7% of schoolgirls in 
South Africa are HIV positive?

Do the police face R7-billion in civil lawsuits, as 
claimed by the minister? Or is the real figure closer 
to R14-billion? Are the impressive conviction rates 
routinely cited by the Justice Department a useful 
benchmark of prosecutorial success?

What about promises that 58 dedicated sexual 
offences courts will be fully operational by September 
this year, or Jacob Zuma’s promise in his State of 
the Nation address that 98 new schools would be 
completed in the Eastern Cape by March this year?

Do 400 000 whites live in squatter camps in 
South Africa, as claimed by the BBC’s World Affairs 
editor  John Simpson? Does Helen Zille’s claim that 
nobody in Cape Town has to use a bucket toilet hold 
true?

These are just some of the claims we have 
checked in the past two months.

We are still finding our feet, but the response has 
been encouraging. Our readership has nearly doubled 
in the past month and continues to grow. The stream 
of comments, queries and suggestions increases each 
day.

Next year, South Africa will hold one of the most 
important elections in the past 20 years. Promises 
will be made and facts stated. Some will be true, but 
many will be spurious. And we’ll be there to try and 
sort fact from fiction.

Visit our website at Africacheck.org or find us on 
Twitter @AfricaCheck.

Julian Rademeyer is the 
Southern Africa editor of 
AfricaCheck.org and the 
author of Killing for Profit 
– Exposing the Illegal 
Rhino Horn Trade. julian.
rademeyer@gmail.com


