
62  RJR 33  August  201362  RJR 33  August  2013

NeW But NARRoW
free expression in 
South Sudan

By Tom Rhodes

Since Africa’s newest country gained independence 
in 2011 the space for free expression has remained 
narrow and appears, with 2015 elections creeping 

closer, to be diminishing further. The former rebels, 
the Sudan People’s Liberation Army (SPLA) fought a 
22-year civil war for greater autonomy and civil rights 
culminating in South Sudan’s independence but a war 
mentality appears to prevail. “We are still recovering 
from a war culture,” Oliver Modi, chairman of the union 
of Journalists of South Sudan1, told me. “There is just too 
much ignorance towards the press. We are not used to 
systems, structures, even the media.”

Accustomed to blanket support by fellow South 
Sudanese during the war, replete with a highly-supportive, 
fledgling South Sudanese press; the ruling Sudan People’s 
Liberation Movement (SPLM) simply is not accustomed to 
public disapproval. Many in the new government expect 
the media to simply support their efforts. “Some in the 
[Sudan People’s Liberation Movement] want the press to 
become part of the government,” said journalist Alfred 
Taban, who started an English daily, Khartoum Monitor2, in 
North Sudan’s capital in 2000 and now runs Juba Monitor 
in Juba.

“The [South Sudanese] press is partly to blame. 
During the war, the southern press acted almost entirely 
as an opposing voice to the Khartoum government.” 
The government-controlled press of northern Sudan 
always portrayed South Sudan in a negative light during 
the civil war, while in turn; the fledgling southern press 
defended the southern rebel movement. The result of this 
war of words has led to a southern press unfamiliar with 
critical reporting and a highly defensive new government 
intolerant of any disapproval.

Politically-sensitive issues such as corruption, inter-
ethnic and inter-clan rivalries, along with security issues 
linked to their northern neighbours in Sudan, have become 
“no-go” areas for the press, according to local journalists. 
Security agents arbitrarily detained and questioned 
Citizen TV station manager Cosmas Mundu over articles 
published in the station’s sister paper, chief editor Nhial 
Bol said. He believes this is linked to an incident a week 
earlier where a security officer threatened Mundu at 
gunpoint, ordering him not to publish anything related to 
the vice president, Riek Machar. Local journalists covering 
the growing rivalry between President Salva Kiir and his 
deputy Riek Machar ahead of the 2015 elections, both 
representing the largest and second largest tribes in the 
country, respectively, is the latest issue security services 
have forcefully censored.

Past topics have proved even more deadly. In 

December, unknown gunmen shot3 online commentator 
Isaiah Diing Abraham dead outside his home in the 
capital Juba. A former veteran and outspoken critic of the 
government, relatives and colleagues fear he was targeted 
for his critical columns. Diing was threatened several times 
prior to his killing through emails and anonymous phone 
calls warning him to stop writing, local journalists said. His 
last article,4 published on 27 November 2012 in the Sudan 
Tribune,5 urged authorities to foster a better relationship 
with Sudan and refrain from supporting Sudanese rebel 
groups. Despite claims in May by government spokesman 
Barnaba Marial that suspects had been arrested, nothing 
more is known about who the suspects are.

When two other critical columnists, Zechariah 
Manyang and John Penn, questioned the incident and 
criticised the lack of transparent investigation, both 
writers felt compelled to flee the country a month later. 
“The idea was for security to kill one of us, and if we got 
afraid, they would stop,” Manyang said. “But I continued 
writing after the assassination and then I was on top of 
their list.” The Committee to Protect Journalists6 has 
monitored 14 cases of attacks against the press since 
December 2012, averaging two a month, and all but two 
of these cases involved harassment and illegal detentions 
by security personnel. The organisation wrote a public 
letter7 to the president urging him to ensure security 
personnel are held accountable for unwarranted threats 
and detentions of the press.

Some journalists are hoping that three media bills, set 
up to launch a media ombudsman, a public broadcaster 
and access to information, will improve press conditions. 
But the original drafts were designed in 2007 and although 
tabled in parliament, none are yet passed into law. 
Amendments to the original drafts are also of concern. 
Under the current draft the media regulator’s board would 
be appointed and supervised by the information minister, 
for instance, derailing its original intentions for an 
independent ombudsman. 

As the ruling party’s control and support of the public 
wanes ahead of 2015 elections with corruption8 cases and 
economic insecurity fostered by seemingly endless oil 
production disputes with Sudan over oil production, local 
journalists fear reporting freely will diminish further. “The 
authorities are getting increasingly nervous amid growing 
public unpopularity,” Juba Monitor Managing Editor 
Michael Koma said. “We have not resorted to grave self-
censorship yet, but it is likely.”

Endnotes

1. http://infoasaid.org/guide/south-sudan/organisation/union-
journalists-southern-sudan-ujoss

2. http://cpj.org/2005/06/khartoum-monitors-license-canceled.
php

3. http://cpj.org/2012/12/south-sudan-should-investigate-col-
umnists-murder.php

4. http://www.sudantribune.com/spip.
php?iframe&page=imprimable&id_article=44657

5. http://www.sudantribune.com/index.php
6. http://www.cpj.org/
7. http://cpj.org/2013/05/press-must-be-able-to-work-freely-in-

south-sudan.php
8. http://www.aljazeera.com/programmes/insidesto-

ry/2012/06/20126664714931231.html

Tom Rhodes is the 
East and Horn 

Representative for 
the press freedom 
organisation, the 

Committee to Protect 
Journalists, and the 

former co-founder of 
South Sudan’s first 

independent newspaper, 
The Juba Post, follow 

Tom on twitter via: 
africamedia_cpj 

andwww.cpj.org. He 
lives in Nairobi, Kenya. 

trhodes@cpj.org


