The slippery
guestion of

media ownership

Twenty years after the
dawn of democracy media
ownership in this country
is still a hot issue but when
the ruling party slams the
media sector for lack of
transformation, it actually
means the print industry.

By Gill Moodie

print, online and broadcasting - ownership is

largely in black hands. Consider, for example,
that the Public Investment Corporation (PIC) has
significant stakes in both Sekunjalo’s Independent

Newspapers, the largest group of English

newspapers, and Times Media Group, owners of

the influential Sunday Times and Business Day.

The Mineworkers Investment Corporation is

one of the biggest shareholders in Primedia, the

largest collection of radio stations outside the

SABC, while the public broadcaster - with its

four TV stations and 18 radio stations - is owned

by the state.

There are also many new and significant kids on
the block - some born from the opening up of the
airwaves since 1994:

« e.tvis owned by Sabido, which in turn is owned
by Marcel Golding’s Hosken Consolidated
Investments - the major shareholder is the
South African Clothing and Textile Workers’
Union - and Remgro;

+ Kagiso, that grew out of the Kagiso Trust,
owns radio stations such as East Coast Radio,
Jacaranda FM and various online outfits; and
Given Mkhari’s consortium owns two radio
stations (Power FM in Gauteng and Capricorn
FM in Limpopo) and there are two more on
the way: FM stations for the Free State and the
Eastern Cape.

If you look at ownership across the platforms -

Meanwhile, AM licences granted this year by the
regulator include the Sekunjalo-backed Magic AM
in Cape Town and the Jomo Sono-backed TalkSport
in Gauteng.

2014 August RJR 34 21



The media wants to survive
and grow - and to do that,
in an age of shrinking
newsrooms, it must serve
target markets that seldom
include the rural poor.

Staat bester B30 m. aan I s regskostie — 8

BT
-

=il
G e P S

[ R L Miii

[ F ﬁﬁu

& it irai= A
s TEaw

E

J

22 RJR 34 August 2014

In the print sector, the Gupta family has
started the government-friendly The New
Age while the Mail & Guardian is owned by
Trevor Ncube but this is not counted in
BEE tallies because he is Zimbabwean.

So what gives here? Why are there still
cries that transformation in the media is
too slow and what have the changes over
the past two decades meant for journalism?
Crucially, what is the actual state of play
when it comes to current media ownership
in this country?

The last time a comprehensive study
was done on ownership was in 2009 - by
the Media Development and Diversity
Agency (MDDA) - and that found:

» Historically Disadvantaged Individuals
- or HDI - were well represented in
broadcasting ownership chiefly due to
the policy and regulatory framework
of the regulator, ICASA. “HDI owns an
average of 64.4% of Private Commercial
television stations and 58.3% of all
Private Commercial and Secondary
Market radio stations,” the report found.

o “In post 1994 South Africa the print
media landscape has not transformed
much in terms of ownership and
control and is still majority owned
and controlled by white shareholders.”
The report found that both online and
print - as well as printing presses and
distribution channels - were dominated
by the “Big Four” companies (Media24;
Independent Newspapers; Avusa, now
called Times Media Group (TMG); and
Caxton), and that this made it difficult
for new entrants to the market.

Since 2009 we have had two significant
changes in the Big Four: firstly, the sale of
Independent from an Irish firm to Dr Igbal
Survé’s Sekunjalo consortium that includes
the P1C, and secondly, TMG passing to
Andrew Bonamour’s Blackstar private
equity firm. We can expect TMG to be

sold again in the next few years as Blackstar
realises the value of its reorganisation of
the firm.

There is no doubt that media in this
country has been transformed from a
highly concentrated one 20 years ago to one
that is more diverse in terms ownership,
editorships, newsrooms and content.
However, a few important oddities continue
to exist: Media24, Caxton and TMG appear
to remain largely under white control.

As recently as 2012, an industry
task team - the Print and Digital Media
Transformation Task Team (PDMTTT) -
was set up to look into calls for a Media
Charter after Parliament’s communication

portfolio committee had found that lack

of race transformation in print ownership
was not the only burning issue. The
parliamentary committee had also criticised
the print sector for not reflecting a diversity
of voices - of marginalising the rural and
the poor - and of cartel-like behaviour
where community media were smothered
through anti-competitive behaviour.

In 2013 the task team rejected a charter
but found that the industry had failed to
transform itself in direct areas of ownership,
management and control. It made various
recommendations including that digital
media (particularly mobile) be seized upon
as a game changer for transformation and
to bring communities previously excluded
into the national discourse and, more
specifically, companies should commit to
having 50% of black board membership and
50% female within three years.

The image of an untransformed print
industry is at odds with an appraisal of the
quality of journalism being put out today.
Alook at the various annual journalism
awards - from the very little MDDA-
Sanlam Local Media Awards to the very big
Standard Bank Sikuvile Journalism Awards
and the prestigious Taco Kuiper Award for
Investigative Journalism - tells you that
there is range and depth in our news and
investigative content. There is some really
excellent journalism going on despite
economic pressures on print in particular.

Interestingly, in submissions to the
PDMTTT, the Big Four showed that they
were complying with affirmative action
law in some aspects and not in others,
according to Wits University’s 2013 State of
the Newsroom report.

In its BEE scorecard, Media24 had
high scores for ownership (20 out of
20), management control (8.5 out of 10),
preferential procurement (18 out of 20),
enterprise development (15 out of 15) and
socioeconomic development (5 out of 5). It
had low scores for employment equity (2.19
out of 15) and skills development (about 3
out of 15).

TMG said in its submission that its total
score for employment equity in 2012 was
65.28 (out of a 100), which was a decrease
from 2010 and 2011 (77.15 and 77.3 out of
100 respectively).

Caxton scored nothing on ownership
(0.00) and its scores were low for
employment equity (2.46 out of 15).
However, its scores were high for
management control (8.44 out of 10),
skills development (11.43 out of 15) and
preferential employment (15.61 out of 20).

Independent’s submission was made



under the previous ownership so is no longer relevant.

It is clear that media ownership - and its transformation - is a very complex issue,
especially when you have ownership by public companies where shares are traded on
the open market and you have the likes of Media24 owned by Naspers, the Afrikaans
company that was once the friend of the apartheid regime but is today a massive
multinational with interests in China, India, Russia and Eastern Europe.

Further, there are important media companies - such as Independent and
Primedia - that are private and, therefore, only share the information they wish.

It is also clear, however, that board membership of media companies is
viewed as an important, do-able tool for change - and, in fact, the PIC has lobbied
unsuccessfully for representation on the TMG board.

The big question is whether transformation of media ownership spells a more
diverse, richer, more textured journalistic prism through which South Africans can
filter their hopes and aspirations, fears and concerns. 1 think the answer lies in the fact
that the media and the government want different things of media transformation.

The government wants all South Africans to be able to express their voices in the
media and wants less criticism of itself and a more developmental stance. In essence,
the ANC government wants the media to pull in its direction to help it build a new,
more equal society.

The media wants to survive and grow - and to do that, in an age of shrinking
newsrooms, it must serve target markets that seldom include the rural poor. The
media also wants to reflect the voice of the people but to do this, it must hold the
government to account and speak truth to power.

The PDMTTT said in its 2013 report back “..transformation is a process of
repositioning print and digital media from being a minority white controlled
sector to a truly South African industry that not only resonates with the aspirations
of the country but also jealously guards and protects the freedom won at a price
beyond measure”.

Black ownership does not necessarily spell that “black concerns” will get greater
prominence in the content mix - especially with high LSM products that serve the
educated middle class and which no longer look at their audiences demographically
but “psychographically” (i.e. at the values of the audience rather than their race,
gender and so on).

It is true a board will appoint an editor who reflect its world view and will take its
aims forward but, once appointed, many editors are bloody-minded and within their
rights to exert editorial independence.

Much has been made of the Cape Times and the infamous sacking of editor Alide
Dasnois the day after Nelson Mandela’s death - and whether Survé’s extraordinary
intervention marked the start of a slant in content towards the government and an
undermining of newsroom independence.

Wadim Schreiner, MD of Media Tenor, wrote in the April 2014 issue of The Media
magazine that data from his media content-analysis research organisation showed
there was no visible change in tone in the content of Independent Newspapers
since the Sekunjalo takeover. “Quantitatively speaking, the Cape Times in particular
remained as ‘critical’ of government as before,” Schreiner said. “Some opinion pieces
perhaps changed, with new op-eds expressing a different, perhaps even positive
opinion. But overall, much of the same...” It is worth noting, however, that Schreiner
also wrote that his “gut” told him otherwise.

1, like Schreiner, am conflicted on where the new ownership is taking Independent
Newspapers but what this puzzle suggests is that - in the bigger scheme of things -
ownership does not equal close control of content, and that the media and its multiple
little engines ticking away across the country - the newsrooms - are more slippery,
more robust and more engaged in their communities than either the owners or the
government will ever know or understand.

_lhil-b_-.--'--_ﬂl

?‘We‘ve done rrmch’
g

Wl "D DAL LA T - el L ] POV R -

TheE

Good rlddance'

W vk Pue:
g e o
el gE Turd
H-

LAl Bl e

imes

Click. Delvered.

Gill Moodie has worked as a journalist across South Africa for The Sunday Times, Business
Day, Mail & Guardian and the Daily Dispatch as a reporter, sub-editor and manager — as
well as in London for Guinness Publishing as a copy editor and managing editor. Today she is a
media consultant and the publisher and editor of Grubstreet.co.za, an independent website that
covers media in South Africa, and writes a weekly column for journalism.co.za, the website of j

Wits University’s Journalism Programme.

2014 August RIJR 34 23



