
2014  August  RJR 34  91

Five years later, the country held its fourth democratic election 
since the introduction of multi-party politics in 1991. Although 
somewhat more peaceful than 2007/2008, the latest elections had 

challenges of their own and pressed journalists and media professionals 
to further question their role in reporting on elections and violence, 
and to what extent they are justified in being agents of peace.

The disputed and hotly contested 2007 elections were marred 
by eruptions of violence which saw 1 300 people lose their lives and 
a further 600 000 displaced, followed by an International Criminal 
Court indictment of political leaders – and a journalist – for fuelling the 
violence. Young journalists with little training were reporting on the 
violence, the nature of which is as yet not fully understood, although it is 
thought to have taken on an ethnic dimension. 

A series of Nairobi Round Table events in co-operation with the 
Editors’ Guild of Kenya and the Kenyan Union of Journalists was 
organised by Article 19, the International Federation of Journalists, 
International Media Support and the International News Safety Institute 
with the support of the World Association of Newspapers and the 
International Press Institute. The round tables aimed to provide a space 
for reflection for academics, members of civil society organisations and 
Kenyan journalists. Many of these were the same journalists who found 
themselves covering a conflict within their own borders for the first time 
in their lives with little idea of how to report on conflict and violence.  
Various recommendations were made based on the challenges identified, 
including trauma counselling for affected journalists, increased logistical 
support and safety training, advocacy efforts to sensitise the public 
on the role of the media, strengthening self-regulatory mechanisms 
within media organisations, establishment of a corruption monitoring 
mechanism, training on ethics and balance, and the implementation of 
widespread conflict-sensitive journalism training programmes.

Reflecting on their experience of being part of broader efforts to 
empower local media in Kenya in the wake of the violence, Callie Long 
and Daniel Bruce of Internews, an international non-profit media 
development organisation aimed at empowering local media worldwide, 
shared findings from their research into the effects of widespread efforts 
to train journalists in conflict-sensitive reporting and what effect, if any, 
this had on journalists’ coverage of the country’s 2013 general election. 

Formed in 1982, Internews has worked in more than 75 countries and 
has offices in Africa, Asia, Europe, the Middle East, Latin America and 
North America. Internews ran a rapid response programme in Kenya 

By Sarah-Jane Bradfield and Vivien Marsh

The unprecedented eruption of 
post-election violence following 

Kenya’s 2007/2008 election, in which 
incumbent Mwai Kibaki of the Party 

of National Unity was named the 
winner amid wide-spread allegations 

of malpractice and vote rigging, 
threw up serious challenges for 

Kenyan journalists, the likes of which 
had not been experienced before in 

this relatively stable democracy. 



92  RJR 34  August  2014

following the post-election violence aimed at training 
the media in conflict-sensitive journalism approaches. 
These include Mission Possible (2008), Reporting 
for Peace (2008-2009), Land and Conflict Sensitive 
Journalism (2010-2013), Free and Fair Media (2011-2013), 
and Talk Check (2013), during which 750 journalists 
were trained and more than 5 500 stories on the peace, 
reconciliation and reform process were published.

During June 2013 for the research of When words 
were weapons: how Kenya’s media turned the tide on 
hate speech and conflict from the 2007 election to the 
2013 election1, Long interviewed more than 30 Kenyan 
journalists, news editors and media experts to gauge 
opinion on the media’s role in the 2007/2008 crisis 
and whether perspectives had shifted in the last five 
years. Her main observation was that the Kenyan media 
were not merely observing democratic change but 
were an integral part of it, for better or worse. Given 
the widespread allegations in 2008 that the media had 
fuelled existing tensions it was worth exploring what 
changes, if any, had occurred in the last five years and in 
the build-up to the country’s 2013 election. But was Kofi 
Annan’s praise for the Kenyan media in their coverage 
of the 2013 election premature? There was little 
evidence of the hate speech or inflammatory reporting 
that characterised the 2007/2008 election coverage 
but had the media really exercised good judgement 
and promoted peace, and what had gone wrong in 
2007/2008?

According to Long, the pendulum has swung 
from the propagation of hate speech in 2007/2008 
to what some critics consider to be another extreme, 
“peace activism”, with the media adopting the role of 
peacemaker rather than mediator. Whether or not 
this approach complies with the mandate for the news 
media during political elections remains contested, 
as allegations of increasing self-censorship in 2013 
accompanied strategic editorial decisions not to report 
violence in the fear that it would fuel conflict. Such a 
case includes the unanimous decision by editors not to 
report the killing of 12 people, including several police 
officers, in Mombasa County on 3 March 2013. Mombasa 
Republican Council secessionists were suspected, yet 
the incident did not make the headlines because of its 
potential to inflame tensions. 

Considering the extent to which self-censorship 
featured in the 2013 coverage as a result of the 
2007/2008 violence, Georgina Page and Angela 
Muriithi’s The Kenyan election 2013: the role of the 
factual discussion programme Sema Kenya (Kenya Speaks) 
explored the extent to which the national TV and radio 
programme Sema Kenya, part of the BBC’s Media Action 
governance work in Kenya, supported accountability, 
peace and inclusion during the 2013 election. Drawing 
on feedback from a panel of 17 media and governance 
experts, a broad cross-section of Sema Kenya’s TV and 
radio audience and 3 000 adult Kenyans, the research 
reinforces Long’s finding that following the allegations 
of their compliance in 2007/2008 the Kenyan media 
swung to the other extreme of self-censorship to avoid 
instigating violence. In this environment Sema Kenya 
arguably provided a space for public engagement and 
detailed information, more so than any other media 
source. According to Page and Muriithi’s findings, the 
programme encouraged government accountability as 
citizens were provided with a platform for dialogue and 
debate and encouraged to question their leaders. 

Nicholas Benequista, PhD candidate with the 
London School of Economics and Political Science, 
shared research findings from his collaboration with 
networkednews.org which interviewed a group of senior 
journalists and editors about their views on the 2013 
election coverage and the nature of any changes in their 
approaches since 2007/2008. According to Benequista, 
these media professionals were predominantly 
concerned with issues related to raising their standard 
of reporting rather than outright censorship and 
were highly critical of their coverage, in line with the 
gatekeeper and watchdog roles. 

Although relatively more peaceful, the reporting 
of the 2013 election marked the emergence of a new 
journalistic era in Kenya, different and perhaps more 
complex than that of 2007/2008. 

Endnotes

1.	 https://internews.org/sites/default/files/resources/In-
ternews_Kenya_Hate_Speech_Report%202013.pdf

Sarah-Jane Bradfield is a 
freelance researcher, writer 
and editor with an interest 

in conflict (sensitive) 
journalism in Africa and 
the potential for healing 

through communication. 

Vivien Marsh is an MPhil/
PhD candidate at the 

University of Westminster.  
Before returning to 

academia, Vivien worked 
for more than two decades 

as a BBC news journalist, 
mostly with World Service 

radio. 

Was Kofi Annan’s praise for the Kenyan media in their coverage of the 
2013 election premature? There was little evidence of the hate speech 
or inflammatory reporting that characterised the 2007/2008 election 
coverage but had the media really exercised good judgement and 
promoted peace, and what had gone wrong in 2007/2008?


