Rhodes University Journalism

Edition No.6 R6,00 (ex. VAT)

BC: CAN THE LEOPARD
CHANGE ITS SPOTS?




EDITOR: Kerry Swift

ASSISTANT EDITOR:
Charles Riddle

EDITORIAL BOARD:
Jim Bailey, Noel Coburn,
Max du Preez, Aggrey
Klaaste, Raymond Louw,
Professor Ian Macdonald,
Rory Macnamara, Irwin
Manoim, Fred M’membe,
Professor Es’kia Mphahlele,
Dr Kobus Nel, Trevor
Ncube, Roy Paulsen,
Jane Raphaely, Zwelakhe
Sisulu, Ingrid Staude,
Harvey Tyson, Ton
Vosloo and Mike Wells.

MANAGEMENT BOARD:
Professor John Grogan,
Professor Ian Macdonald,

Don Pinnock, Charles Riddle,

Professor Gavin Stewart.

DESIGN/PRODUCTION:
Kerry Swift

PIX EDITOR: TJ] Lemon
ADMIN: Chloé O Keeffe,
AmandaVermeulen
REPRO: Screen Set
PRINTING: Natal Witness

THE Rhodes University Jour-
nalism Review is published by
the Department of Journalism
and Media Studies at Rhodes
University.

Views expressed in this publi-
cation are not necessarily
those of the Editor, the Edito-
rial Board, or Rhodes Univer-
sity.

All correspondence to: The
Editor, Rhodes University
Journalism Review, Depart-
ment of Journalism and Media
Studies, Rhodes University,
PO Box 94, Grahamstown
6140, South Africa.

Tel: (0461) 22023
Fax: (0461) 25049

=
%

Contents

Edition 6 @ July 1993

In the Guest Editorial, South editor, GUY BERGER makes a case for further
support for the Independent Media Diversity Trust — Page 7

Increasingly journalists are being attacked in South Africa. KAREN STANDER
of the South African Union of Journalists looks at the problem — Page /2

The SABC might have got a new Board, but will that mean the leopard will
change its spots? MARK GEVISSER is not so sure — Page 15

As chief of Argus Holdings, Doug Band has a good deal of clout in local media.
GUS SILBER spoke to him about future plans — Page 18

Defamation suits are damnably hazardous and journalists should probably leave
them well alone writes KERRY SWIFT — Page 21

Publications designer, ROBIN STEWART-CLARK writes about his illustration
work, with reference to ‘Latin Lines’, his 1993 calendar — Page 24

Sophisticated technology means we can now design pages faster, but not
necessarily better writes Cape Town’s ODETTE MARAIS — Page 29

Overall winner of this year’s Ilford photo awards, JOAO SILVA shares his
thoughts on conflict photography with HAROLD GESS — Page 45

A recent conference at Rhodes University looked at media and development in
southern Africa. DON PINNOCK examines the threads — Page 39

It's time the chattering classes woke up to the enormous changes taking place in
mainstream newspapers writes SHAUN JOHNSON — Page 41

Whoever said a photograph cannot lie has certainly never worked in tabloid
journalism. HUGH CUDLIPP explains why — Page 43

MICHAEL ETTERSHANK meets and photographs the father of
photo-journalism, ALFRED EISENSTAEDT — Page 55

Jane Raphaely - Colin Legum - Thomas Fairbairn

SPECIAL INSERTS FOR SUBSCRIBERS

Ragged Right, the award-winning tabloid on typography and design
State of the Nation Report from the Sowetan and Vrye Weekblad

This edition is dedicated to Calvin Thusago, murdered while reporting for
the SABC in Sharpeville on April 23,1993

REVIEW, July 1993 —3




A colleague remembered

HIS edition of Review is dedicated to Calvin

Thusago, a television reporter for the SABC,

who was murdered by youths in Sharpeville on
April 23 in the exercise of his duties.

Thusago’s killers have short memories. The irony
of this latest attack, however, was not lost on media
colleagues who organised a protest march through the
township to remind residents that it-was journalists
who, 33 years earlier, had alerted the world to the
massacre in which 67 members of the Pan-Africanist
Congress were shot dead by police in Sharpeville
while protesting against the pass laws.

Intimidation and the growing number of attacks on
journalists bodes ill for the future. No democracy can
blossom in the dark. Those who attack and intimidate
journalists must remember that the quickest route to a
totalitarian society and their own enslavement is sim-
ply to switch off the lights.

Serving the future

NCREASINGLY journalists are being asked to
Ihelp build a new society and to promote the emerg-

ing values that will have to underpin it. But in
wanting to play a constructive developmental role,
Journalists must beware that they do not surrender their
independence or draw their own teeth.

South African journalists can best serve the new

society by maintaining their vigilance and by studi- |;

ously protecting their independence.
The journalists’ job is not to cosy up to politicians

editorial

SIXTH EDITION
e

and bureaucrats or to promote their shifting interests.
Theirrole is to see that these servants of the tax-paying
public serve the taxpayers and not themselves.

Equally, their job is not to dream up or promote
schemes for social advancement, it is to ensure that any
social engineering is rooted in the common good, and
that money spent on development is fully accounted
for.

From small acorns

HIS is my last edition as editor of the Rhodes
Journalism Review and I wish to thank every-

one who had a hand in it, from the the writers,
photographers and artists who have contributed with-
out payment, to the advertisers, many of whom came
on board sight .unseen, and the subscribers. Thanks
also to the repro house and printer who gave us 90 days
on trust when we launched. All have shown faith in an
idea and this review belongs to them all.

From small acorns, they say, great oaks can grow
and T trust this review develops from these humble
beginnings into a journal reaching journalists, media
workers and academics throughout our region, provid-
ing a platform for the important ethical and political
debates that attach to media, but also as a vehicle for
journalistic excellence.

I hope too that this review will never surrender its
editorial independence nor settle for subsidy, and that
it will always have the freedom and the courage to
*: confront those who would capture media for narrow
| political, ideological or commercial interests. A win-
dow is open, let’s keep it that way. @ — Kerry Swift

We've grown big by staying small.

To measure the greatness of a university, some would
count the students. We'd rather make sure the students count.
This is exactly why, at Rhodes, you won't find yourself one of
tens of thousands, but one of three and a half thousand. A
number with numerous advantages. Such as a ratio of one
lecturer to twelve students ... residences a few minutes’ walk
from lectures ... the privacy of single rooms ... and easy
access to all 32 sports, from surfing to skydiving.

Inevitably, all this, and more, has given Rhodes a great
name. Which is why you might wish to write it
after yours.

For full details, write to the Registrar, Rhodes University, 6140 Grahamstown

Rhodes University

REVIEW, July 1993 —5



GUEST EDITORIAL

The Independent Media Diversity Trust was launched in March with a
R1-million injection from the Argus, Times Media, Nasionale Pers, M-Net and the mining
house, JCI. Here the case is made for further support of the trust, and in particular
international backing, in the interests of democracy

F there is one single cause worth international
support in South Africa, it is the press here. In
particular, I'm talking about the principle of
diversity.
The generosity and concern of the interna-
tional community in South Africa, via the em-
bassies as well as private citizens and agencies in
foreign countries, has ranged from promoting human
rights through voter education to small-scale farming
and drought relief.

But when revelations show that South Africa rivals
any other country for fraud, corruption and misman-
agement, there’s no doubt that our fundamental prob-
lems cannot be resolved by simply throwing resources
at the situation.

Finance allocated for drought relief needs to be
monitored, scrutinised and publicised to avoid a situ-
ation where it flows into private pockets or political
patronage.

Funds for education should be deployed on the basis
of public debate and consensus about the manifold
needs and the most cost-effective options. Who will be
a watchdog over all these questions?

Make no mistake, South Africa’s key need is the
development of a stable and economically-sound pol-
ity. To think, however, that there can be successful
political or economic development without a free,
vibrant and pluralistic press as a precondition, is to turm
a blind eye to the realities.

Fortunately, the intemational community has not
been a Cyclops in this regard.

All this has been money well spent

Alongside powerful diplomatic support for press
freedom, many foreign countries have made tangible
contributions to policy formulation, to operating costs,
and 1o training for South Africa’s press. Here one may
single out the European Community, the Nordic coun-
tries, Canada and Australia for special thanks.

All this has been money well spent. Without it, there
could well have been many more casualties of PW
Botha’s diktat. Without it, there would not have been
the wealth of supremely important information about
South Africa that has been made available to the pub-
lic, and indeed to the world as a whole.

In this regard, small as the weekly independent
papers may be, what we have published has had an
impact beyond all relation to our circulation.

T ltwas South that first published Mandela’s letter

Guy Berger

from prison to PW Botha proposing the historic
compromise that ended the political deadlock of
the 1980s.

[ Weekly Mail brought to public notice ‘Inkatha-
gate’ and evidence of a “third force” destabilis-
ing political developments.

) Vrye Weekblad exposed the death squad units in
the South African defence and police forces.

() New Nation got the story of the military signal
that ordered the elimination of eastern Cape
leader Matthew Goniwe and his colleagues.

[ Then there has been the less high-profile, but still
significant, contributions by magazines like Die
Suid Afrikaan and Work in Progress.

AETEE NI,
We believe we are better

All this is not to ignore the role of the mainstream,
established newspapers, and their contribution.

The whole spectrum of publications is an asset to
this country. I don’t want to denigrate the role of the
established press even though we in the alternative/in-
dependent camp, with classic arrogance, believe we
are better.

The point to make is that even if all the altemative
publications closed tomorrow, their contribution to
making South Africa an open democracy would still
have been immense.

Naturally we do not intend to close shop tomorrow.
But it is not easy. Just when political pressures on us
eased, and time could be devoted to business matters,
South Africa has been hit by recession. Across the
media industry, adventising and sales are down.

In the eastern Cape, for example, the Afrikaans
language newspaper Oosterlig closed in April, soon to
be followed by Die Transvaler on the Reef. The alter-
native New African went the same way.

All alternative publications are striving right now
to stabilise their performance, and substantial progress
has been made. But because newsprint anywhere gob-
bles cash, instant viability is impossible. The Sowetan
and City Press took up to 10 years before they began
to pay their way.

So what are the prospects in the altemative camp?
Who will invest in it, without immediate returns? This
depends on the Independent Media Diversity Trust,
and the capital and expertise it can mobilise.

Chaired by IDASA’s Frederik van Zyl Slabbert, the
venture draws from the experience of media subsidy

PLEASE TURN OVER w

REVIEW, July 1993 —7



GUEST EDITORIAL

Continued support for the alternative media today is not a partisan political matter.
It is a contribution to building a pluralistic press as a powerful
democratic institution in this country

systems in the Netherlands and Sweden, though not
receiving state funds here in South Africa. The trust
will only back alternative media which can prove
progress towards commercial viability and which are
independent of political parties or compa-

political pressure on the press in recent times has been
in parts of the country characterised by a sad lack of
media diversity. The Evening Post and Eastern Prov-
ince Herald in Port Elizabeth and the Daily Dispatch

in East London have been boycotted and

nics listed on the Johannesburg Stock Ex-
change.

As noted, resources put into the alterna-
tive media to date represent money well
spent. But everyone would agree that the
outcome of any assistance should be sustain-
able development.

[f South Africa were already a normal,
thriving and stable democracy, it would still
be important that publication projects initi-
ated in earlier times be given a reasonable
prospect to reach a stage of self-sufficient
endurance.

South Africa is, of course, still quite a
distance from being a stable democracy.
Nonetheless, there is an important argument
that some political progress has at least been
made and it is now inappropriate for foreign
donors to support as controversial an insti-
tution as the press in these circumstances.,

This argument is based on the belief that

bumt by radical township activists. In the
case of the Dispatch, a delivery truck full
of newspapers was hi-jacked and burned in
the Transkei.

That these media — for several reasons
— have reflected the views of whites and
catered fora primarily white audience, may
well be shortsighted and unfortunate, but it
is of course theirright. That there have been
no alternatives in their region, however, is
surely the greatest problem.

Providing people with a choice of media
is the surest way of defusing dissatisfaction
with any one medium. It would be a sorry
situation if other parts of South Africa
shared with the eastern Cape and Border, a
lack of diversity of publications.

Providing the public with a choice of
mediais in itself an exercise in demonstrat-
ing the right of different viewpoints, prod-
ucts and ultimately political options to

it is wrong for foreign agencies to play a
party political role in a situation where poli-
tics are normal or normalising. That is true.
What is not true, however, is the perception that news-
papers, in particular the alternative publications, are
party political organs.

There was a time when there was little perceptible
distinction between the demands made by many of the
alternative media, and those made by the ANC. What
is clear to anyone, however, is that since the ANC and
other groups were unbanned, there has been a promi-
nent distinction between the interests of the alternative
press and those of that particular political organisation.

This is clear in the editorial products of our publi-
cations each week, and I can also vouch that we in the
the altemative press also experience this directly from
the battles that we continuously wage to get the ANC
and its supporters to keep their hands off. If more
evidence is needed, the fact that the ANCtoday wishes
to start its own publications network, underlines the
party-political independence of the alternative media.

What I am arguing therefore is that continued sup-
port for the alternative media today is not a partisan
political matter. It is a contribution to building a
pluralistic press ds a powerful democratic institution
in this country.

It is not without significance that the most severe

Guy Berger

=

We
need
spotlights.
Now, in this
transitional
period
especially,
but even
beyond,
when we
need many
more than
presently
exist

”

exist, and to contest for space in the mar-
ketplace. It serves, in this way, as a mecha-
nism of keeping political control out of the
press as a whole, which is essential to the press playing
its role in assisting a democracy to function via an
informed citizenry.

It is this recognition of the absolutely critical value
of media diversity that has won the support of the
established newspaper industry for this new trust fund.

There is much talk these days about levelling the
playing fields in South Africa. But it is clear that no
matter how level a field, the quality of lighting is vital
for the game. With skewed lights, or inadequate light-
ing, players will be contesting in the dark. There will
be foul play in the shadows. And, this being South
Africa, the referee is also likely to have his pants
stolen, several spectators will be mugged and the tak-
ings at the gate will certainly go missing.

So, we need spotlights, Now, in this transitional
period especially, but even beyond, when we need
many more than presently exist.

Today, at the very least, we must preserve those
spotlights that presently exist, especially where their
power supply is still precarious. @

GUY BERGER is editor of South.

REVIEW, July 1993 —9



THUMBSUCK

Some TV tips for the reluctant chairman

OTORING publisher, John Oxley

in a letter published in the last edi-
tion of this Review labelled the ethical
debate around motoring writers and free-
bies “hackneyed” and then went on to
extol the virtues of the average motoring
journalist.

Regarding the latter, no doubt he is
correct and most motoring writers are
upright citizens in good standing with
their conscience.

On his charge that the ethical debate is
hackneyed, however, it might interest Mr
Oxley — a former office-bearer of the
South African Guild of Motoring
Journalists — to know that around the
time he was writing his letter to Review,
the motoring editor of a leading
Johannesburg newspaper was threaten-
ing to blackball a manufacturer’s cars
from the pages of his newspaper because
he had been overlooked for an overseas
freebie. The guild, alerted by the
manufacturer, took no action against the
journalist in question.

‘Hackneyed’? I think not. ‘Hack’ is
probably more appropriate.

I agree wholeheartedly with Frederik
van Zyl Slabbert that he should not
have been appointed chairman of the new
SABC board. After all, he gave a rousing
display of ignorance about the dynamics
of television when he appeared before the
board’s selection panel and told the six
wise men (and one woman) that he
doesn’t approve of sitcoms and soap op-
eras and that television should play more
of an “educative role”, as he put it.

I've got news for the reluctant SABC
chairman — no sitcoms and soapies, no
audience; no audience, no advertising; no
advertising, no revenue; no revenue, no
television, or else steeply higher TV
licence fees to pay for Chairman Van’s
educational vision. Even then, I doubt we
couch potatoes will learn much because
we'll all be glued to M-Net soapies.

O, the nasty little secret is out. The

reigning editor of The Observer,
Donald Trelford is being punted as editor
of a new ANC newspaper, to be funded
— or so it is reported — by none other
than that arch neo-colonialist of Lonrho
fame, Tiny Rowland.

In the last edition of Review, Trelford
wrote fondly of his early days as editorof

By Thomas Fairbairn

the old Nyasaland Times, explaining that
his brief in Malawi was to keep the news-
paper alive, “which meant making it
acceptable to the country’s leader”.
Perhaps, having accepted those
limitations on his editorial freedom from
Roy Thomson, ‘Pixie’ Trelford is an ideal
candidate to edit an ANC mouthpiece.

HERE was a story doing the rounds

of the foreign correspondents in Jo-
hannesburg after the breakdown of
Codesa 2 that when asked if he saw light
at the end of the South African tunnel,
President De Klerk replied that he
couldn’t even see the tunnel.

And, if you think that is disingenuous,
how about the story doing the rounds in
Bosnia that if you see light at the end of
the tunnel, it’s the headlamp of an on-
coming train.

ATS off to the jovial Scottish peer

Lord Erskine of Rerrick who has
bequeathed his testicles to the Royal
Bank of Scotland because, as he put it,
“they haven’t got any”.

He has amended his will to include the
gift of his “two most precious assets”
after being bankrupted because the bank
“didn’t have the balls” to accept a trust
fund as equity to cover his overdraft.

I think, however, that the good Lord
Erskine would make a far more telling
adjunct to history if he highlighted the
plight of Bosnia by bequeathing the
family jewels to the European politicians
because they certainly don’t have any.

T takes real optimists to fly in the face
of the doomsday singers by coming to
South Africa from the United States to
launch a computer magazine in the teeth
of the deepest depression since PW
Botha. Yet that’s exactly what David
Allen and Kathy Fielding did by launch-
ing Bit, amonthly magazine for PC users.
From day one, they adopted a pub-
lishing policy of no advertorial which
hardly endeared him to powerful interests
in the local PC market. But it paid off as
PC Magazine —arguably America’s best
computer publication — has signed them
to publish that title in southern Africa.
So it appears editorial integrity and
flair do pay and that the little guy can still
win big in the local magazine market.

HE gutsy female editor of The New

Yorker, Tina Brown, was paying her
favourite contributors around R80 000 an
article when she was editor of Vanity
Fair, and now that she’s editing The New
Yorker, she’s said to be paying around
R100 000 for commissioned pieces.

Perhaps there’s a lesson in this for
Sunday Times editor Ken Owen whose
latest hobby horse is the “obscene
frothiness” of South African journalism
which, he suggests, offers more “illusion
than illumination”.

I'think Owen should be seconded from
the air-conditioned zone to spend a month
on a local reporter’s pay covering the
‘illusion’ in the townships, where some
journalists are now wearing flak jackets.

That way he might get to see just how
dangerous, demanding and poorly paid
front-line journalism has become in this
country instead of berating his colleagues
and indicting his own newspaper.

ARTOONISTS feed on idiocy, and

in these barren days of political cor-
rectness, they're having a field-day. Wit-
ness the recent cartoon in which a mother
is reading a bed-time story to her chil-
dren. The book’s title? Snow so-called
‘White’ person and the Seven Vertically
Challenged Workers. @

REVIEW, July 1993 —11



RESPECT

TARGETING THE

12 —REVIEW, July 1993




%

bwetan

Building the Nation

1ANDS

jured, Saunders was saved by a police

MEDIA

By Karen Stander
Pic: Kevin Carter

WEEKLY MAIL

HE irony was not lost on the

sullen-laced youths watching

our progress through the

dusty streets of Sharpeville.

This march by hundreds of

journalists and media work-
ers was 10 protest the killing ol a fellow
journalist by a section of the Sharpeville
community.

A lew days belore, Calvin Thusago, a
television reporter for the SABC, and his
camcraman Dudley Saunders were sent
o do a story lor CCV news about the
deseeration of graves in a Sharpeville
cemetery, allegedly by members of the
AWB.

They had shot their visuals and were |
[caving the township when their car was
sct upon by a group ol about 30 panga-
wiclding youths. Though scriously in-

patrol which passed by, Thusago, who
had climbed out of the car to talk to the
vouths, was not so lucky. His lorcarm
was slashed, opening a major antery. He
died through loss ol blood in a ncarby
doctor’s surgery once hour later.

The attack galvanised journalists,
scething over their recent treatment at the
hands ol township youths. In the two
weeks since the assassination ol Chris
Hani, 42 journalists had been shot or at-
tacked, some caught in the crossfire but
others deliberately targeted.

While the media workers marched
through the intermittent rain, thousands
ol Sharpeville residents gathered at the
spot where the television crew’s car had
been attacked. Some bore hastily-made
placards with messages ol support for
Thusago’s lamily.

Mathata Tscdu, deputy president ol
the Media Workers” Associationof South
Alrica (MWASA), made an impassioned
plea o the Sharpville community. Ges-
turing to a ncarby police hippo, he said it
was through the media that the world had
heard about the Sharpeville massacre of
1960.

“We have come here today, escorted
by pcople from Europe, who have come
to make sure you don’t kill us. There arc
people here from the 0Au, from the Euro-
pean Community and from the local
peace committee to make sure you don’t
kill us. What have we done to you that
you are killing us?”

It was the question every journalist
was asking.

Statistics gathered by the South Afri-
can Union of Journalists (SAuJ) show that
the trend of attacks against journalists has
been increasing steadily since the middle
of 1990. wr

REVIEW, July 1993 — 13



In 1991, 13 journalists were injured in
attacks. In 1992 the number roseto 46. In
the first four months of this year, 60 jour-
nalists were shot or attacked.

E Lee Woodyear, human rights officer
of the International Federation of Jour-
nalists (1FJ), who visited South Africa in
April as the guest tutor on a series of
safety-training seminars organised by the
saul, was shocked at the level of violence
against South African journalists.

Woodyear’s job involves monitoring
censorship and the safety of journalists
around the world and he has visited most
of the international hotspots where jour-
nalists have been killed. But after a few
days of listening to South African jour-
nalists — and almost every working jour-
nalist who participated in the seminars
had a horror story to tell of assaull or
harassment, many describing incidents
which could easily have ended tragically
— he said he was amazed that more jour-
nalists had not been killed.

Journalists have not always been tar-
gets in the townships. Before February
1990 the press, and particularly the for-
cign press, was seen as an ally, informing
the outside world of what was happening
behind the curtain drawn by the states of
emergency. Very often reporters and
photographers covering township poli-

REPORTING
fo

tics and the civil disturbances of the
1980s were themselves targets of security
force action, leading to a close identifica-
tion between activists and journalists.

But after the unbannings of political
parties in February 1990, the focus of the
media changed. Publications which had
spent most of their energy opposing the
government, started turning a critical eye
on the liberation movements which, for
the first time, could be covered legally.

At the time it was not uncommon for
overly zealous activists to intimidate
journalists — particularly black journal-
ists — not to write critically of the libera-
tion movements. However, recent attacks
appear 10 be more a lashing out in anger,
often at white faces and those accompa-
nying them, rather than orchestrated vio-
lence against the media.

Many attacks against jour-
nalists are criminally inspired and have
nothing to do with perceptions. Journal-
ists are vulnerable because they go into
areas where crime is common and many
carry expensive equipment.

But the media have also become a
symbol of the establishment and a con-
venient target for the rising anger of
young activists against the slow pace of

ifes
v 2
= =
= ;

= %
- (=%
B =

S
= &
- (=

negotiations and the concessions appar-
ently being made by their leaders.

A point stressed by both the ANC and
the PAC must also be acknowledged —
while the ownership and control of me-
diaremains in the hands of whites and the
media do not reflect the lives and aspira-
tions of the majority, journalists will re-
main a source of resentment.

The government must also shoulder a
share of the blame. After40 years of strict
censorship,where people were told what
they could or could not say and read, it is
hardly surprising that there is no tradition
of free expression and tolerance.

It is ironic to hear the government —
these days the most avid supporter of
press freedom — piously accusing the
liberation movements of responsibility
for the death of Calvin Thusago.

But whatever the reason for attacks on
journalists, they all have the same effect:
they prevent the flow of information. In
the wake of Thusago’s death, editors are
left wondering whether to send journal-
ists back into the Vaal Triangle town-
ships and possibly risking more lives. ®

KAREN STANDER is on the national ex-
ecutive of the South African Union of Jour-
nalists.

Responsive to the need
for balance and harmony,
Murray & Roberts is well
positioned as a leading
participant in the
unfolding South African
scenario.

Murray & Roberts is
committed to professional
performance in the
4 conduct of its business —
B the keynote being total
participation.

INDUSTRIAL HARMONY

D 4764

| FROM A MAJOR PLAYER

-

MURRAY & ROBERTS
Pragress based on knowledge

MURRAY & ROBERTS TRADE CENTRE
DOUGLAS ROBERTS CENTRE
SKEEN BOULEVARD BEDFORDVIEW
PO BOX 1000 BEDFORDVIEW 208 SOUTH AFRICA
TEL: 427 11 4551410 FAX: 477 1] 45522

INTERESTED PARTIES ARE WELCOME TO VISIT AN INNOVATIVE TRADE CENTRE AT OUR HEAD OFFICE WHERE OVER 1008 COMPANIES ARE REPRESENTED

14 —REVIEW, July 1993



BROADCASTING
AERETH

CAN THE LEOPARD REALLY
CHANGE ITS SPOTS?

Even though the SABC has moved to appoint a new Board, it is not certain that the
corporation’s news coverage will be independent. MARK GEVISSER argues that in future
newscasts may simply reflect the wishes of another Master’s Voice

NLY 10 seconds. That’s how long it took
outgoing SABC chairman Christo
Viljoen to decide to broadcast the Chris
Hani funeral in full in April this year.
Viljoen might well have appeared
dumbstruck and flabbergasted before the
nation a month later when, during the public hearing
to select a new SABC Board, Judge [smail Mahomed
extracted from him a reluctant apology for the corpo-
ration’s past bias. But after the Hani assassination The
Chairman had been a decisive man: he repeated his
“only 10 seconds” defence twice during his half-hour
testimony before the selection panel as proof of his
bona fides and of how radically the SABC has changed
its news policy during the past few months.

During the hearings, Viljoen was asked by
KwaZulu magistrate King Ndlovu whether the full
broadcasts of the Hani and Tambo funerals were the
result of pressure from the African National Congress.

“There was no pressure,” Viljoen responded. “We
didn’t even debate it.”

There might not have been pressure from the ANC
to broadcast the funerals, but there were shades of PW
Botha at his dial-the-newsroom worst in the way the
ANC behaved over a pre-funeral address to the nation
by Nelson Mandela. On its 7pm news broadcast on
April 13, CCV carried the eight-minute address in full,
but, an hour later at 8pm, TV1 news edited it down by
half. Within minutes, Shell House (headquarters of the
ANC) had called Auckland Park to protest, and TV1
‘rectified’ the situation by broadcasting the entire ad-
dress later that evening.

Should the ANC have made the phone call?
Should the SABC have listened?

The ANC, like any political organisation or any
private individual, has the right to phone up and com-
plain if it feels it has been unfairly treated. What's
more, it is unrealistic to expect political parties — or
even governments — not to try and influence things:
as SABC Board candidate Wimpie de Klerk said dur-
ing the public hearings, “all politicians from all sides
want a finger in the pie”. Indeed, while ANC policy
favours an independent SABC, there are many in its
senior ranks who privately look forward to that open
line to Auckland Park, no matter what they say in
public.

If the
SABC
had the
moral
authority
of a truly
independent
public
broadcaster,
it would
not feel
compelled to
please any
party and
would have
no masters
save
accuracy
and fairness.
It is going to
have to earn
this authority,
slowly and
carefully

The SABC cannot prevent this, but it can control it:
Wimpie de Klerk echoed many of his fellow-candi-
dates when he continued that “the SABC Board and
management must be very strongly against [such at-
tempts at influence]”.

Which brings us to the second question: should the
SABC have acquiesced to ANC complaints about the
Mandela address being cut down by half?

The answer to this question is more discomfiting,
and is best answered by another question: Has the
SABC really become more independent, or is it just
re-tuning its airwaves to the drone of another Master’s
Voice?

“Sometimes,” says a white TV1 news-producer of
the Mandela broadcast hoo-hah, “1 think we're so
oppressed at SABC that we just take orders, no matter
where they come from. It seems as if we already have
anew master, and when it gives its orders, weclick our
heels and obey.”

A black colleague at CCV couldn’t disagree more:
not only was it “imperative to broadcast Mandela’s
message in full to keep the peace,” but “most of the
news coverage was as biased as SABC has everbeen”.
He points specifically to the way the news protrayed
the massacre at Protea Police Station in Soweto as just
another consequence of rioting and looting.

The CCV producer is right about the Protea shoot-
ing, and the Broadcast Monitoring Project of the Cam-
paign for Open Media (COM) has published a
damning 13-page Special Report on SABC Coverage
on the Chris Hani Assassination, which proves, once
more, in blow-by-blow detail, the pro-government
bias at Auckland Park.

That sABC TV-news has changed for the better
is obvious; the fact that Christo Viljoen’s humiliation
at the hands of Judge Mahomed was broadcast uned-
ited on both TV1 News and Agenda is a case in point.
But its metamorphosis into a more even-handed and
challenging broadcaster does not necessarily mean that
it is independent, and the evidence still suggests that it
owes its allegiance to the Nationalist government —
which, after all, has also changed for the better.

In his testimony at the SABC Board public hear-
ings, IDASA director Alex Boraine actually made the
point that, while indeed there has been a change in

PLEASE TURN OVER wr

REVIEW, July 1993 — 15



BROADCASTING

SABC news policy, “there has also been
achange in government policy. It may be
argued that the SABC still adheres to one
party and is changing its policy inaccord-
ance with that party.” It may well also be
argued that the SABC’s deeply-en-
trenched organisational culture impels it
to adhere to power generally rather than
to a single specific political party.

There was much I saw during the
broadcasts following the Hani assassina-
tion which made me realise how danger-
ously easy it will be for the SABC to
switch its allegiance to whatever new
power replaces the FW de Klerk govern-
ment. [ do not believe that the current
SABC has the remotest understanding of
the term “Independent Public Broad-
caster”, and, unless its style and manage-
ment is changed radically by the new
SABC Board, I fear it will slip effornt-
lessly from being the electronic serving-
boy of this government to the next one.

Take the actual coverage of the Hani
funeral at the FNB Stadium and at the
Elspark Cemetery. Certainly, it was right
and proper for the SABC to broadcast it
in full, as befitting a man who was a
national hero and leader. But there was
something in the tone of the broadcast
that went further than respect — it was

I —

!

‘Move over'

downright obsequious. A Zimbabwean
colleague noted that it reminded him of
the way his country’s television behaved
after independence in 1980: buttressing
those in power by recording their pom-
pous minutiae, all in the name of “pro-
gress” and “democracy”.

Why, forexample, were there no cam-
eras outside the FNB Stadium, showing
viewers the mayhem and anarchy outside
that was a direct counter to the pomp and
dignity inside? Whatever one thinks of
the disaffected and alienated youths who
threatened to turn the funeral into a
bloodbath, theiranger too was aresponse
to Chris Hani's death; it too should have
been recorded.

And S0, while SABC’s newscasts
tended to highlight the bad (concentrat-
ing, for example, on the rioting and loot-
ing at the top of the TV1 8pm newscast
on April 14, and only noting much later
that most marches were peaceful),
SABC’s live coverage of the funeral it-
self showed only the good —asymptom,
perhaps, of the current schizophrenia at
Auckland Park, as the corporation tries to
please both its current masters and its
future ones.

Of course, if the SABC had the moral
authority of a truly independent public

broadcaster, it would not feel compelled
to please any party and would have need
for no masters save accuracy and fair-
ness. It is going to have to earn this
authority, slowly and carefully. And the
process takes a critical first step with the
installation of a new Board and the trans-
parency embarked upon to appoint it.

But the new Board is only a be-
ginning. Now the tougher task of trans-
forming the institution begins. Far from
proving the SABC’s independence,
Christo Viljoen’s “10-second™ decision
and his admission that there was “no de-
bate” over the broadcasting of the Hani
funeral is, in fact, evidence that the SABC
still does not know how to think foritself.
It continues to act, rather, in knee-jerk
adherence to the powers of the day. That
is why it changed its policy in 1989 to
accommodate the government’s own
changing attitude towards the liberation
movements, and that, ultimately, is why
it took Christo Viljoen only 10 seconds to
deliberate over a decision that warranted,
at the very least, a good few minutes. @

MARK GEVISSER, a freelance journalist
based inJohannesburg, writes media com-
mentary for the Weekly Mail.

REVIEW, July 1993 —17



PROFILE
L e

ARGUS HOLDINGS

RINGING THE CHANGES

Doug Band took over the helm of Argus Holdings on February 2, 1990, the same day
President De Klerk unlocked the door to a negotiated settlement for South Africa. He too
was promising change. GUS SILBER spoke to him in Johannesburg

HERE'’S a big red rooster on
the window-sill of Doug
Band’s executive office on
the sixth floor of 47 Sauer
Street, Johannesburg. Chest
puffed out, feathers splashed
with blue and orange, it basks in glorious
sunshine as plump, pollution-blackened
pigeons patrol the ledge outside.

Of course, it’s not a real rooster. Just a
ceramic momento of Doug Band’s tenure
as cock-of-the-hoop at the Gallo Record
Company, whose heraldic symbol is a
fowl in full cry.

Band, a chartered accountant by train-
ing, served as chief executive of Gallo
from 1983 to 1987, when he was pro-
moted to group chiel executive of the
newly-formed CNA Gallo conglomerate.

Then, on February 2, 1990, things
began to get a little more complicated.
For it was on this epoch-making day that
Doug Band strode into his office at 47
Sauer Street to take up his new appoint-
ment as chief executive officer of Argus
Holdings, an investment company with a
100 percent stake in the Argus Newspa-
per Group, a 37 percent stake in Times
Media Limited, a 48 percent stake in the
CTP newspaper and magazine group, a
33,3 percent stake in CNA Gallo, and an
18 percent stake in M-Net.

Through a steely chain of interlinking
interests, this puts Band in a position of
power and influence over everything
from news papers to books to television to
movies to pop music to greetings cards to
warehouse property, and it raises an in-
teresting question for anyone concerned
with the dynamics of information and
entertainment in South Africa today.

Is this really the right kind of job fora
chartered accountant?

Band laughs. He’s heard all the grey-
accountant jokes before; he's probably
eventold a few. But he’s not one of them.

18 —REVIEW, July 1993

“Accountants generally get a bad
press,” says Band, who is wearing a
bright red tie to offset the bold blue pin-
stripes on his shirt. “Part of it is deserved
—there areahell ofalot of grey account-
ants out there. But thereare also anumber
of very imaginative individuals who hap-
pento have been trained in accounting. In
my case, ['ve always seen it as a means
to an end. Whether it’s books or music or
quality newspapers, I've always been
very concerned with what’s in the
groove.”

At 49, Band has been in the groove
since 1972, when he completed his anti-
cles and joined Teal Records as financial
director. Five years later, he left the com-
pany, convinced that it was “time to be-
come an entrepreneur and make some
money”. Together with the late David
Lewis, of Mike’s Kitchen and Holiday
Inns fame, Band took up the challenge of
restoring suction and solvency to a cash-
strapped vacuum-cleaner company
called Columbus. Then came the first
foray into publishing.

“We were told by Hamish Fraser, dep-
uty financial editor of the Rand Daily
Mail, that Pace magazine was about 10
fall victim to the Info Scandal,” recalls
Band.

“None of the big publishing groups
wanted to touch it because it had been
besmirched as a government project, but
we managed to get it onto a very good
financial footing and restore its credibil-
ity at the same time. Although it certainly
wasn’t planned, the government did us
quite a favour by banning our first issue.”

After selling pace 1o CTP
Holdings, Band returned to the corporate
arena, having satisfied his aim of becom-
ing an entrepreneur and making some
money.

“I had a lot of fun. I made myself a
capital grub-stake, and I learned a hell of

a lot,” says Band, leaning back in his
chair with his hands clasped behind his
head. He unclasps them and leans for-
ward, as if about to share the secret of
entrepreneurial success.

“The most singular thing I learned is
just how fat-cat big business can become
if you don’t keep a watch over it. How
over-bureaucratic and corporate it can
become. As a result, I've always tried to
keep things very tight and lean, to operate
the business in a more informal style.
There’s me, a financial director, and two
secretaries. That’s how we run Argus
Holdings.”

Even so, talk of the fatness of cats
brings to mind the frequent accusation
that Argus itself has become too hefty for
the good of the nation, and that the time
has come for that special weight-reduc-
tion process known as ‘unbundling’. Al-
ready, the newspaper group has begun
transferring its interests in the country’s
biggest metropolitan daily, the Sowetan,
to a more representative cross-section of
the community.

Part of ihe motivation, Band con-
cedes, may have been to pre-empt an
injunction to this effect by a future South
African government. But the real reason
was the spirit of change that began
sweeping the nation on the same day
Doug Band took office.

“As soon as | came in, [ could see we
were going to have to make some radical
changes. I didn’t see it as a tenable situ-
ation that we were running the largest
daily news paper in South Africa, that was
there to service the black community,
and that there was no equity-holding by
that community in the newspaper. The
important thing was to bring in the black
shareholders, and build a shared vision of
editorial independence.”

But for many who share that vision,
the really big bundle is the Argus Group’s



PROFILE
N

“As soon as I came in, I could see we were going to have to make some radical changes.
I didn’t see it as a tenable situation that we were running the largest daily newspaper
in South Africa, that was there to service the black community, and that there was
no equity-holding by that community in the newspaper.”

37 percent stake in Times Media Limited,
and Band is quick 1o acknowledge that
unbundling is high on the agenda.

“Unquestionably, it has to happen, and
it will happen, but personally 1 don’t
think it makes any sense to unbundle
further than that. Afterall, when all is said
and done, if you get to that position,
you're then down to four major media
groupings in South Africa, plus the range
of alternative papers. I believe it's quite
important to have that critical mass, in
orderto ensurethesurvivability of certain
of these companies, and particularly of
Argus.

“The newspaper business will con-
tinue to be a capital-intensive business,
and there are a lot of areas where one can
and must share resources. | would not be
asupporter of fragmenting it down to the
point where you end up with a bunch of
single titles.”

While Band sees some merit in the
view that an over-abundance of interests
are concentrated in the grip of Argus
Holdings, he prefers to use a more upbeat
word to characterise the business. “Syn-
ergy”.

It is a word with muscle and vigour,
and Band uses it to draw a line between
common interests and controlling inter-
ests, as in: “We certainly don’t see our-
selves as a conglomerate. We're a group
with alotofsynergies and cross-linkages,
because everything we do comes together
under the broad banner of communica-
tion and entertainment. One way or an-
other, we're out there to entertain people
and keep them absorbed.”

Occasionally, however, these syner-
gies bump into each other, and the result
is fission rather than fusion.

Case in point: the recent court battle
between Argus and CTP over the Star’s
decision to publish zoned tabloid supple-
ments in the PWV region. This has tradi-
tionally been an area of publishing

RICHARD SMITH

dominated by Caxton’s suburban week-
lies, and the court action is an attempt to
counter what the group sees as an in-
fringement of its territorial rights by Ar-
gus.
“We'vetried over more than two years
to resolve these differences,” says Band,
“butit’s proved impossible. Argus News-
papers sees it as very important to be able
to produce limited zoned editions for dif-
ferent communities, not only black and
white, but north and south, east and west.
It's a worldwide phenomenon, and al-
though Argus has tried it in the past and
it didn’t work, we believe it must be
restarted and that it can succeed.”

To the ousider, this kind of inter-
necinestrife may seemto offera convinc-
ing argument against the unnatural
cosiness of commerical cross-linking.
But the way Band sees it, it’s just another
sign of the vigorous spirit of competition
that thrives within the holding company’s
spread of interests.

“The interesting thing about this
case,” says Band, “is that it proves that
there isn’t a big broad group conspiracy
out there. When the crunch comes, indi-
vidual companies look to their own inter-
ests, and are fiercely determined to
protect them.”

What the case also proves is that news-
papers, like everything else, are chang-
ing. Community-oriented news. Com-
puter-generated graphics. Colour-coding
and fact-files. Jackpot scoop-cards. In the
age of CNN and the sound byte, newspa-
pers are being forced to adapt to the
changing lifestyles and shrinking atten-
tion-spans of their readers. Nowhere has
this been more apparent than in the radi-
cal re-design of the Sunday Star which
changed last year from serious broad-
sheet to breezy, colour-splashed tabloid.
Whether it has become a better newspa-
per in the process is open to debate, but

PLEASE TURN OVER o

REVIEW, July 1993 — 19



PROFILE

“We were part of a consortium that helped the Weekly Mail survive the debacle of the
Daily Mail, and we’ve been very much involved in getting the Independent Media Diversity
Trust up and running... We live in a very different environment to anywhere else in the world,
and it’s only by building a diverse spread of publications that we’ll be able to
entrench the notion of press freedom.”

for Band, the proof of the pudding is in
the accounting.

“What we had before the re-design
was the ultimate in moribund products,”
says Band. “We were at the 85 000 level
of circulation, and it was clear that if we
left the paper, it was simply going to fold
up and die. What we have now is a radi-
cally different newspaper, with a circula-
tion that has reached up to the mid- 130s.”

While the consumer-friendly re-de-
sign certainly played its pant, Band makes
the point that newspaper circulations in-
variably soar when the society they serve
is in turmoil. One of the highest-selling
issues of the Sunday Star to date was the
one marked Sunday, April 11, 1993: the
day after Chris Hani's assassination.

“Since 1 joined Argus,” says Band,
“we have enjoyed some very wide circu-
lations on the back of some massive news
values. But we’ve also spent an awful lot
of money on design upgrades, and one
can’t underestimate the fact that we've
been very aggressive in promoting our
papers through competitions.”

Either Way, in spite or because
of the tempo of the times, Band remains
convinced that newspapers are not an en-
dangered species. He should know, he
reads them.

“I think one of my qualifications for
this job is the fact that I have always been
an exceptional reading buff,” says Band.
“I read anything I can lay my hands on,
from toilet literature to political biogra-
phies. I've just finished reading one on
Richard Nixon. The thing is, I'm a little
bit of an insomniac, so I tend to have a
coupleofhours in the middle of the night,
where I jump out of bed and go and read
a book. Much to my wife’s irritation.”

But if any facet of Argus Holdings
gives Band sleepless nights, it’s more
likely to be the stuff you listen to rather
than the stuff you read.

As chairman of the board of CNA
Gallo, Band is particularly perturbed by

20 —REVIEW, July 1993

i I YUY Y

the lingering downturn in the South Afri-
can music industry. Last year, overall
sales at Gallo fell by four percent, with
sales of cassettes, the dominant format,

falling by 16 percent, and vinyl falling off

the map altogether.

“The positive side is that the compact
disc business is really taking off. But
what’s really disappointing to me, is that
the black side of the business has taken
an cnormous downtumn. That’s unfortu-
nately a function of the mass unemploy-
ment we have in this country,

“Ironically, when [ came into the busi-
ness 10 years ago, it was the international
side that had just fallen out of bed. The
way we got out of that was by really
stimulating the local music industry, and
we did it with huge success. Now things
are moving in the other direction.”

Band is much more bullish on news-
papers, which he sees as having a remark-
able ability to adapt to circumstances. At
the same time, he believes the major
groups must go out of their way to help
smaller independent publications
weather the storm.

“We were part of a consortium that
helped the Weekly Mail survive the deba-
cle of the Daily Mail,” says Band, “and
we've been very much involved in get-
ting the Independent Media Diversity
Trust up and running (see page seven.)
Some of my colleagues say to me, what
are you actually doing here, supporting
your opposition and creating opportuni-
ties for them to survive?

“My answer is that we live in a very
different environment to anywhere else
in the world, and it’s only by building a
diverse spread of publications that we'll
be able to entrench the notion of press
freedom.”

For now, Band is busy enough
with his own diverse spread of interests,
and whatever social, political, and eco-
nomic challenges the new South Africa
may bring, one thing’s for sure — this
rooster’s staying put.

“I wouldn’t be sitting here,” says
Band, “if | wasn’t convinced that there is
a bright future for the press in this coun-
try. It’s not as if my background doesn’t
give me the opportunity to go elsewhere.
It’s very much a question at the moment
of engaging in dialogue with all the po-
litical parties that have an interest in true
democracy, and carefully explaining and
propagating what a critical element the
free press is in that equation.

“We've got to be continuously wary
and watchful, but I think I can safely say
we’ve got an enormous number of very
credible allies out there.” @

GUS SILBER is a freelance writer and
author based in Johannesburg.



DEFAMATION

A DAMNABLY HAZARDOUS
ENTERPRISE

The celebrated case brought by Jani Allan against Channel 4 TV is a salient reminder
of how difficult libel cases are to win. KERRY SWIFT takes a whimsical look at other
examples and suggests journalists should think twice before suing for defamation

UING for defamation (libel) is

a damnably hazardous enter-

prise and one which journalists

pursue at their peril as the cele-

brated case of Jani Allan Vs

Channel 4 TV in London clear-
ly showed. But Jani Allan was only one
of many journalists to suffer ignominious
defeat in the defamation courts, not the
least of them Citizen editor Johnny
Johnson who also took a fiercesome
drubbing last year.

The Johnson case arose from an article
Denis Beckett wrote in the old Frontline
magazine, which referred to the
“increasingly depraved Johnny
Johnson”.

Johnson claimed R50 000 damages on
the grounds that the average reader would
understand by the words “increasingly
depraved” that he was morally corrupt.

Mr Justice Goldstein disagreed. In the
Witwatersrand Local Supreme Court he
ruled that the article was not defamatory
and that, in the context of the article,
“increasingly depraved” referred to
Johnson’s weekly column, The Height
Street Diary, and not his person. The
judge held that Beckett's description of
Johnny Johnson was fair comment.

Dissatisfied wii is ruling,
Johnson took the judgement on appeal
which was duly dismissed — with costs.

Worse was to follow for the luckless
editor. Besides losing his case, Johnson
had to endure a painfully schoolmarmish
critique of his writing ability from the
appeal judge, Mr Justice Corbett, who
described his newspaper columns as
“bad, both in style and content; they
trivialise important matters in a manner
no doubt intended to be humorous but
seldom achieving this; the language used
is often ungrammatical and is replete with
slang, much of which is derived from

Afrikaans; certain of the writing is in
extremely poor taste... and there is
throughout the writings a recurring theme
of sexual suggestiveness of the crude
variety”.

Now Johnny Johnson is a seasoned
newspaperman — indeed, one of the best
inthe business —and should have known
better than to pursue Beckett, who has the
distinction of being an advocate by
training if not by desire, and who has had
ample practice in dealing with all manner
of defamation actions over the years.

Instead, Johnson joined that long list
of distinguished journalists who have
been unable to stomach a dose of their
own muti and who have stumbled blindly
into litigation only to find that the law is
no great respecter of reputations and that
defamation cases are extremely difficult
to win, even when God is on your side.

One is reminded of the celebrated case
in Britain of Nora Belloff, an Observer
columnist who came unstuck in a libel
action against the satirical magazine
Private Eye.

Ms Beloff instituted a libel action on
the back of a single sentence which had
appeared in the magazine. It read: “Miss
Bailiff, a sister of the late Sir Alex
Douglas-Home, was frequently to be
found in bed with Mr Harold Wilson and
senior members of the previous
administration, although it is thought that
nothing improper occurred.”

It Was an ambitious case o bring
as Beloff was neither related to Sir Alex,
nor was her sumame Bailiff. It was also
patently absurd to suggest that she had
somchow managed to bed the Labour
prime minister. The aggrieving sentence
was obviously a joke. As a commentator
at the time put it: “The idea that this dry
old stick who took herself so toweringly
seriously could ever have been found in
bed with Wilson was too absurd to need
explanation.”

But Beloff’s lawyers argued in the
High Count that the offending sentence
was intended to suggest that she had had
an affair with Harold Wilson and,
remarkably, she won her case and was
awarded the equivalent of R15 000
damages.

Private Eye, however, engineered a
cruel revenge on the litigious Ms Beloff.

| It opened a special register, calling on

PLEASE TURN OVER «&

REVIEW, July 1993 —21]



readers to contribute to “The Ballsoff
Fund”, an appeal which ran in the Eye for
many months as the magazine cam-
paigned to raise the money to pay the
damages. Needless to say, nicknames
have a nasty way of sticking.

All this begs the question whether
journalists, regardless of provocation,
should sue for defamation at all. Perhaps
journalists who feel the urge to run to
their lawyers at every slight should take
a leaf out of The Spectator columnist,
Auberon Waugh’s book before rushing to
the courts to seek redress.

Waugh certainly has a thicker hide
than the editor of the Citizen . Following
the publication of his memoirs (Will This
Do, Century), Waugh had to endure a
flurry of wicked barbs from certain
‘colleagues’ among the British television
and newspaper critics.

Nora Bellof — the same ‘dry old stick’
Private Eye had neutered so wickedly
some years before — described Waugh
on Thames Television as ‘“nastiness
personified... a shallow, vindictive man
who relies on his father’s name...”

Wa Ugh shrugged off this
decidedly bitchy suggestion that he
somehow trades on the late and great
Evelyn Waugh'’s reputation by saying he
could scarcely sue Thames Television
because “Beloff’s austere judgement was
balanced by incense-like clouds of the
most fulsome praise from otherquarters”.

Translated, Waugh was suggesting, in
the nicest possible way, that Beloff’s
opinion was of small consequence
compared to that of her peers.

He was equally calm in the face of the
Guardian’s description of him as
“vic-ious, backbiting, snobbish, bullying,
ignorant, puerile and slightly psycho-
pathic,” saying a defence of volenti non
fit injuria might be applied since he had
agreed to be interviewed in the first place.

Here he gracefully accepts the
Confucian principle that he who breaks
wind in public must expect occasional
kick on shins.

Equally sanguine was his response to
the Mail on Sunday’s television critic
who sneered: “Could anybody be so
impossibly rude, vituperative, conceited,
sexist, snobbish, reactionary, violent and
self-centred?” Waugh conceded that the
man was only asking — a vintage case of
waging Waugh if ever there was one.

DEFAMATION
e T,

He admitted, however, to feeling a
“slight frisson” when the Daily Express’s
television critic described him as “ar-
rogant, brutal, snobbish and conceited”,
an “unprincipled hack”, a “malevolent
prig” and “journalism’s answer to the
viper”.

Waugh suggested that the expression
“unprincipled hack” is certainly libel-
lous, but he saw no reason to attempt a
libel action off the back of that old taunt.

To none of these decidedly nasty jibes
did this prince of columnists rise, but
there is a limit to the stiff upper lip.

It was an item in the London
Sunday Times that finally got Auberonon
the Waugh-path. The incident arose from
a suggestion in Waugh’s Spectator
column that the London Sunday Times
had attempted to discredit a witness to a
shooting incident in Gibraltar on March
6, 1988, when three [RA suspects were
fatally shot by an Special Air Services
unit. These shootings created a storm of
indignation in Britain against the
Thatcher government, which had long
been suspected of a shoot-to-kill policy
in dealing with members of the IRA.

Waugh suggested a Royal Com-
mission should look into the shootings to
determine whether, in fact, they were
state-sponsored assassinations, and he
questioned the possible role the Sunday
Times had played in the whole affair.

The Sunday Times ‘Atticus’ column,
written by the editor Andrew Neil and his
deputy Ivan Fallon, responded to Waugh
as follows:

“Atticus has several times been forced
to expose the wickedness of that
miser-able little man, Auberon Waugh.
Now Atticus has made a more important
discovery: Waugh is aliar. Writing in this
week’s Spectator, Mr Waugh implies
that Mrs Thatcher ‘persuaded’ the
Sunday Times to attack a witness in the
‘Death onthe Rock’ incident. There is not
an iotaof truth in that. But Waugh is such
a malicious creep when it comes to the
Sunday Times that truth has rarely
interfered with what he writes.”

Waugh responded: “One observes the
whining, persecuted note of self-pity at
the end. Poor Sunday Times. In fact, the
Sunday Times has paid for no fewer than
three of its employees to sue me for libel
and deserves everything it gets. Writing
an autobiography or appearing in a
television documentary is rather like

opening your house to the public, and you
cannot complain too much if one or two
members of the public shit on the carpet.
They have not had our advantages after
all... it is true that I have few genial
feelings towards the Sunday Times, and
it is possible that I was thinking of its
editor when I wrote in The Spectator of
the danger that those who lie with dogs
will rise with fleas. What is not possible
is that I lied in implying that Mrs
Thatcher had persuaded the Sunday
Times to attack a witness to the Gibraltar
shootings because there is not the faintest
hint of any such implication in my article
... To call a journalist a ‘malicious creep’
and a ‘miserable little man’ for asking
such questions may be no more than the
expression of an honest opinion, but to
call him a liar in this context might prove
rather expensive for that dismal
newspaper and its snivelling flea-ridden
editor.”

It was at this point of the public fracas
that Waugh fell silent, leaving the threat
of alibel action to hang and mature in the
wind like one of those plump pheasants
that can still be found hanging in butcher
shops around Somerset where he lives,
and -hungry journalists around Britain
were left waiting to feast on the carcass
once it was served up in the courts.

When would the writ arrive on
Andrew Neil’s desk at the Sunday Times,
and, even more tantalizing, what amount
was Waugh going to whack the
‘flea-ridden editor’ for?

Those of us following the case
from afar waited patiently for the answers
but alas, we waited in vain. Nothing
happened. Not another word was printed
on the subject and Waugh’s weekly
columns gave no hint of malevolent
intent. The silence was deafening.

Unableto stand the tension any longer,
I wrote to Auberon Waugh asking about
his intentions.

I quote from his reply: “I never had the
slightest intention of suing the Sunday
Times, merely to give the snivelling Neil
a few nights’ anxiety. | had him over a
barrel, libelwise, but I don’t have the
time, energy or resources to pursue the
matter and the simple truth is that where
either plaintiffs or defendants are backed
by a rich organisation like the Sunday
Times, it is a one-sided fight.”

Surely there is a lesson for journalists
in all of this? @

REVIEW, July 1993 —23



Born in Sunderland, North England,
in 1951, Robin Stuart-Clark was
educaled in England, Zimbabwe
and South Alrica, graduating with a
Bachelor of Fine Arls degree from
Rhodes University in 1974

Robin has worked as a graphic
oesigner both in England and South
Africa as a Ireelance consullant He
i5 married to ceramicis! Jane Young
wilh three daughlers, lwo dogs, a cal
guinea pig and hamster

Rotn is presently preparing for fus
second one-man exhibition in 1994
after an absence of 18 years

* VITA BREVIS.
L ONGA

AR S

COVER

Life 15 short, art is long.

DmMnia mea mecum porto

HALF-TITLE DEDICATION

Al have [ carry weth me.

ROBIN STUART-CLARK

My ‘formal’ education
happened courtesy of a private
trust. Had this not been
available, | might still be a
Clerk of Court doodling in the
Court Minutes. | was twenty
when | arrived at Rhodes
University in 1971 to
undertake a Bachelor of Fine
Arts degree majoring in
Graphics.

Brian Bradshaw instilled a
sense of discipline, prompted
and provoked me to look and
think beyond just the image.
Natalie Guiton (Bradshaw's
stand-in during his sabbatical
in 1972) taught me about
perseverance — or, as she
would pronounce it -
per-sever-ance. The late
Tom Matthews woke me up to
a treasure trove of art and
artists. Josh Nel knew all the
techniques and let me

make all the mistakes.

And Noel Hodnett — a senior
student then — supplied
enthusiastic encouragement.

| was not taught how to
draw. | did learn how to look
at things differently, though.
This they did with endless
drawing — practicals,
assignments, projects,
excursions, tri-weekly crits,
vacation sketchbooks. When
you'd done well, they told you
s0; when you got big-headed,
they pulled the plug.

* No day withou! drawing for weiting) a little
Not included in Latin Lines

JANUARY
There ts a snake hidden in the griss

Virgil, Ecl,, 111, 83

Selctudinem faciout.,

/ zcenl uf’/;/:o%zluﬁ . AU Tl

FEBRUARY
Thev make a desert and call it peace,

Tacitus, dgrre., W



SITE

Today, my illustration work
appears in very few
publications and then only in
corporate publications. This is
due to choice rather than
circumstance. | don't consider
myself to be a mainstream
South African illustrator nor do
| wish to over-expose myself.
In this way | am free to
develop and experiment
without monetary pressure.
My day-to-day work is
Graphic Design and this Is
how | make a living.

A drawing begins either as a
written notation (the idea itself)
or a very rough doodle. Either
way, the idea goes through a
process of elaboration and
refinement until a final layout

is achieved. The final drawing
differs from the layout because
of the process of execution.

Sometimes drawings just
don’t work. | will do them
again and again until | get
what | want. Generally,
drawings don't work when the
idea hasn't been fully worked
out — laid out and planned -
beforehand. A drawing ends
when you can go no further.

Sometimes drawings won't
work. The idea may end up in
the bin or on the shelf.
Drawings won't work when the
idea is weak, or a cliché, or
copied, or too literal. Drawings
won't work when you don't
want to draw.

im

s

SHRRET

MARCH

PDFL
lt
d

Honour has w5 burden,

W
g

r" ™
éfzzciﬁi;Zézé azfﬂzct,

APRIL

The die 15 cast;

(Quoted as said by Caesar ar the crossing of the Rubicon. |

lned.

The idea must be challenging;
it must challenge me and the
viewer. | won't label things in a
drawing unless the label is an
integral part of the image —
eg,
this way | can achieve an
uncluttered thought-provoking

labels for him or herself,
The image then becomes
something more than just a

In 1990 a client wanted me to

working for him - 'Quid pro
quo’. This is quite acceptable
in honest barter transactions
where you're actually getting
something for giving
something, but, what my client
really wanted was ‘Quid pro
nil and what he actually got
was ‘Nil pro nil'.

a brand name - since in

age which the viewer then

eral representation with
fag.

ork for him free of charge in
xchange for the privilege of

This exchange was the

1993

JATIN LIN=5

Latin Lines is a sixteen page

A3 portrail format 1993 Calendar
featuring an illustration on each page
and comprising a Cover Title page,

a Hall-Title Dedication page, Twelve
pages each with one month fo view,

a Preface {or Draw Word) page and an
Acknowledgements page. Latin Lines
is a limited Edition of 150 Calendars,
distributed free to Iriends, clients and
prospects.

The sixteen drawings were selected
from a series of off-the-board
in-betweeners executed for pleasure
not profit. The original drawings were
made on 280 gsm White El Toro
Cartridge using a dip-in pen with a
fine nib, a spray ditfuser, No.- 3 Brush,
earbuds, loo paper and Rowney
Kandahar Black Indian Ink and a little
while opague gouache.

Chambers 20th Century Dictionary
(New Edition) W & R Chambers 1983
was used as a source lor Latin
phrases and quotations.

All drawings were screened 200 DPI
same size 1o refain the character of
the original drawings. No refouching
was undertaken

Reprographics by Dot Colour (Pty) Ltd
Typesetting by Paintsel (Ply) Lid
Paper (Condal Gloss 225 gsm)
supplied by Spicers

Printing by Colourking cc

all of Johannesburg

beginning of Latin Lines.
Since | had no idea what ‘Quid |
pro quo’ meant, | had to look |

_it up and consequently found

dozens of other interesting
phrases, proverbs, extracts
and quotations.

Please turn over. ..




/. .
] .{

Reproduced with pecmission ot
Jane Stuart-Clark

- Ml vagula....\.

Purvis ETUMB

MAY

From words to blows

i

JUNE

We are dust and a shadow.

Horace, Od., TV, vii 16,

SUMUS

HoRAE

| took Latin at Marist
Brothers College to Standard
6 level under instruction from
a Brother James: he made
Latin fun and, being a Prot in a
Catholic school, I thought Latin
would help me unravel the
mysteries of the Catechism.

It didn’t. It did, however,
awake an interest in English
Language despite my not
continuing Latin elsewhere.

The very first ‘Latin’
drawing was ‘Animula
vagula’ which sounds rather
anatomical but translates as
little soul flitting away'"

These words form part of the
beginning of a poem ascribed
to the dying Hadrian.

The drawing was done for
Jane, my wife, best friend and
sharp critic. It depicted a girl
running into a landscape under
a stormy but moonlit sky.
Unfortunately my dip-in pen
blobbed and the blob
resembled an elephant, so an
elephant it became, and then,
because it looked ridiculous
having a girl flitting into a
landscape with a lone rogue
elephant, | inserted a
procession of elephants.

A singular romance had
become a plural mystery with
little to do with Hadrian - or
even Hannibal.

What was important to me
about this drawing was the fact
that | had even done a
drawing; it had been years
since I'd drawn for my own
pleasure. That is not to say

JULY
The question drops

Qi el cemsodit

AUGUST

Who keeps silence cansents.

- ggg?uﬁL%

SEPTEMBER
A skdlful conmection.

Horace, AP 47-48



that | don't enjoy
commissioned work. | count
myself very lucky that | can
earn a good living from
something | enjoy doing.

The difference is, however, that
with commissioned illustration
| am working within the
confines of a brief — whether
client or self-imposed.

With Latin Lines there was
no brief. As the drawings
happened | had no idea what
they could or might be used
for. There was no purpose or
goal, other than to use a little
free time now and then to get
inky.

Months later, the drawings
grew to become a wad of
drawings; the wad became a
taunt: print me or tear me up.
Jane prevented the tearing up
by shortlisting twenty drawings
she felt were interesting and
then added to the taunt: ao
something with these for the
sake of your and my sanily.

Nothing is possible without
specialist co-operation and
thanks is due to Gavin Ritchie,
Eckhard Heise and Stephen
Carlisle of Dot Colour; Dieter
Mandlmeier, Jim Spence and
Caréna Biichner of Pointset;
Adrian Franklin and Lorna
Cuyler of Spicers, Lynn
Schonfeldt and Mannie

de Matos of Colourking - for
your patience, perseverance
and professionalism. M

Al illustrations copyright Robin Stuart-Clark
reduced here hall-size.

quielzunnnmcvere

QCTOBER
To ler sleeping dogs he.

Facile et 0vents addere

NOVEMBER

11 15 easy 1o add 1o things invented already.

ars esT i‘:eLam

DECEMBER

True art is to conceal art,

W\ med itatione fugpe

DRAW WORD
In contemplation of flight.

ACKNOWLEDGEMENT

We learn by teaching.

Stuart-Clark & Associates co

PO Box 34403 Jeppestown 2043
Telephone: 011 728 1707
Telefax: 011 728 1604



publishing production
has been revolutioniséd from the
scalpel, scotch-tape and sticky
fingers, to what it is today — clean

quiet, anti-septic, controlled and
uick. No delays or hitches
caused by misinterpretation. But
the fundamental problems of
words on paper that existed ten
short or long years ago have not
gone away,
e nor have
pmeneser they been
e e SOIVE.
e Thev are still

becoming the editor, the design-
er and the client. They are, of ¢
course, awed by the apparent L\

complexity of the task and
5 their own lack of expertise
in the publication-making process. "l
don't know how it is supposed to be

done... T haven't been trained... is it

designer forum ODETTE MARAIS



OK to indent paras or better
to leave a line space
between them?" They
believe there must be
answers, that there is an
authoritive truth some-
where. But, the truth is

- in communication

there is no correct or
incorrect. We can

only rely on our
judgement., and most
importantly, use the technique that
exposes what we have to say vividly
without confusion.

So the business of publication has

changed somewhat and with this

| rememiter jobbusry city queet like peace time. in (81 Tekease 48 could
endexvour 1owand (he daity bresd asd the cay hepas i re-invent itself un

flood of printed matter our audience

life reclaimed it
iy park (% hum of & purisble kewasaki generasor

is busy. Competition for attention has

s 3 whate boy has his hasr cul by & streei barl
_ s g 9 e e L e
become tough given all the tempta- e A Mg, b e ofcatrello o St S0 i
- IR 1:: |‘:‘:°u|| i ol shop m disgonal street the siaffed
i - . saclar R Witer Gemrging Hamile and photsgsuaie
tions that pull readers this way and ey TN o

from [mgos graduass
t the repectabilicy of ewcort agencies -
3 brisk

Swwth Abtica in Fabruary 1992 semhiog
that. o peple like Maphes. D thain way they
- - o X R e
We must fascinate our audience — e
. el puapls ke ddnsimten rmpm—— » A0 for a ffar pristine = 15 laz

- . _ - L : R e —— hangs above he bed
intrigue them. Information must be B
Tt . _ e . it Meast what Shay ww — fae hay s i horid
organised in logical, accessible units, i Ll
s Wi el sl sty it Fhi

iy smad e the Bt

hetwoen

fabyrintk of crash cans
- a playground
oes of siockbroken - only R2 tadies & genia!
= miirmoe of babel glam sowers refracts the sirrunding
g foce-lified
& great chean-up has begun!
ey wanis a place (o the wn

p——

and pt &
ven? — amed all the tame i1's tome tha
and your heart'y beating closer 1o the finish line "
1 i i The afiernoom the geenes sireeh forever o1 sl
bus sterps snd stations. — gremt movements of peegle sking
highwayy sirevched against the armnge sapaln o1 the setting i
your survival is vour mobility - how It how light you can
mcwe in this city hat vandalises ki extinguishes s past —

o weat
pictures in
gilt edige frames and siolen camerss of mitations
taiwan - the photographer svangelin - chger w caich
YOUT S

A{frweze it in the frame)

WORDS BY JENMIFER FERGUSOMN

We must present the materials so its
segments are easy to recognise and
find. We must interpret the questions
the reader might ask or lead the

designer forum ODETTE MARAIS



We can only

use the that exposes
what we have to say vividly
without

:'I (Um 5-1.4,-1-'[‘11«1*; l\g‘f\l buﬂq {,ljﬂ'\
] |




reader in a direction,

teasing, pointing,

highlighting, tantalis-
ing, drawing in,

informing, and first and

Anton rupert

future

foremost, entertaining

South Alneas
whatever the content of < waunderkind
the material may be.

fmer

We must learn to think vate Gordi
both verbally and visual-
ly, never mind conceptu-
ally. Design is an integral
factor in structure, presen-

tation and inter-

pretation of the
product that is the SO DG
message or word,
It is most impor-
tant that the word,
the layout and the
generators thereof,
work as an inte-
gra
So very often the

unit or team.

writer 1§ commis-

sioned by the edi-
tor and only when commission is
completed and the editor happy is
the copy (blank, dead, word-
processed) passed onto layout artist
or designer for he or she has do his
or her thing. I believe in magazine
publishing especially, that presenta-
tion is first and foremost: it shows. A
package is being bought.

Copy, pics, info are working as one
- like cogs in an engine to hum-
copy and pics and concept therefore
should be discussed from inception.
It's an organic think-tank-thing.

The prime purpose of an art direc-

tor's work is to apply his or her

designer forum ODETTE MARAIS

knowledge of design technologies to
catapault ideas off the page into the
reader's mind. Thoughts should be
clear, directed, unconfused and the
flowing from the headline and intro,
to the body of the story, with pulls
pulling the “flip-througher” in. This
implies that an absolute understand-
ing of both editorial purposes and
graphic techniques are essential, to
make sure that the graphic technalo-
gies chosen are the right ones for the
job, for editorial reasons and not
solely for graphic ones — for reasons
that are significant and justified in
terms of the content of the story,
Understanding the core of the story
is imperative for the designer. That is
why book and magazine designers
have to add journalistic ambition to
their artistic ambition and get their
kick from achieving a well-communi-
cated message rather than merely

from devising a stunning layout. @

AN TILELN Y 5 A NP R

THE PRIVATE

GORDIMER




Winner of

the 1993
Ilford Press
Photographer
of the Year
award

Police
altemplt
Lo arrest
an armed
man in
Ratanda
township.

- SILVA

JOAO SILVA, one of South Africa’s leading conflict photog-
raphers and winner of the Ilford Press Photographer of the
Year award, is reluctant to talk about himself or his work.

Born in Portugal, Silva grew up in Mozambique and spent
some time in Lisbon before arriving in South Africa in 1976.
He doesn’t fill in any of the biographical details, but says he
came to photography by chance about five years ago when he
borrowed a friend’s camera at Johannesburg’s Grand Prix race
track at Kyalami and realised that photography was “some-
thing I could do”. HAROLD GESS reports @




"012M0OG
‘uonmyg
Juoymumy g
m uwa v
p4nog o}
jdwann
Aoy sv anf
43pun sawod
{rand aom
pypyuy
uy:z66l

36 —REVIEW, July 1993



=1 HYINO NANL 3Sv3Td
aYy) Yim 203 18Y) Ing
‘qutodung 1e ouaos oY) wan)
Leme paSTerp Furaq 1o ymnow
moA ur paysnd sung Furaey
‘90B] 941 Ul poxory ‘Je J0ys
Furaq ‘219y) Ino 2ouduRdX

Aze1d e uajo S,1],,
ool
B im pOYORID peay Awr pey
9A,[ sawn Jayjo 1y ‘Suipae|q
Sem [ 9UW p[O) QUOAWIOS [[11,
‘001 paInfur seam [ 9SI[EAT UIAD
1uptp [ ‘punoid oy uo Fuik]
MIID AL, 9Y) JO QWOS mes
[ uoy [, ‘soid Sunye) uo porued
1snf [ pue ,9s0[d sem eyl
nys, ydnoy) | pue ‘opeuaud
puey e ‘vorsojdxa ue sem
aI9Y) UdYM IBd INOo Ul Jorq
FunpF o1om [ pue MaI0 A [,
e woIj sAng owog ‘01amog ur
puderys yim iy 103 | a1y}

skempe st 10fuep oy

"arowr 10J yoeq oF skem[e
noA Jng * AAeoy sem 1Y) 1ys,
Uyl noA pue spremiajje noA

Iy AJUO 31 9y1] Q10U §,11 INq
‘IBJ] PUE UOISUD) [29) NOA ‘U0
o0s pue sung yjim smopeys ay)
ut Jumis sAng pue sapeoureq
pue 0] pue IsTu s,010Y)
pue Fuayoqas a1 2oeld e ui
21,n0A pue ureg sj Uay A,
"DAIDIPPE AIOA OS[R
SI UOHENIS 1DIJUOoD 9Y) JuIy)
[ uoyy Ing ‘Tuneines s,
~*Juurerp [jeuonows L1294
aq ued jey |, “saIpoq ‘saIpoq

‘sa1poq Fureos ‘9ousjola
JO s193332 ay) Furaag,,
‘uewny A[Uo W, ] *[euonow
108 1 A]sno1aqQ “1eys Jo Aue
aARY 1,UOP [ “WAY} 2INSeIW
01 181 9y1] Surypwos
1o surearp Juiunool
a1 sudis 10J joo] nok
J1 ‘sworqoid eorfojoyoLsd
Aue dARY | [99] J,U0p T,
‘JjosAul pue Y201gqI21S0() Uy
“JoUBD) UIADY ‘UDTAOULIZIA
Fo1ny o1y ajdoad — wouyy
yinog ut szoyderFojoyd
auIuOI] [Ba1 M)
K1oa ore a1y, 1ey se ojduns
Se §,1] ‘aurpuol] ay) ur Aejs
1.uom Aoy 1 oxe) 1 ued Aoy
J1 1, ued s1y10 1 im odod
pu® 10[ B yFnoiy) oF ued

« LuUed sidylo

"IDM 0] 03 SPYNPD 24] YIIDM DZONOY [ UI UIPIY)) (€66 [

ajdoad auipuary swog,,
"20U[01A
1surede A101no ue yons
2q ), up[nom 2191} A)eIniq
pUE 20U2[0IA JO 25813400
ssoxd oy |[e 0] 1 usem
1111 ey Suimoys jsurede
10U W[ pue IoLoY pue
¥O0yS SI YInu) 3y} sownawosg
-20ua[01A yFnoiy) Jnogqe awod
A101s1Y U1 10 9J1] Ul saueyd
Jofew ay) jo ysow jey) isnl s 1]
‘em-nue Aplardwoo w, | ‘oe)
uf ‘oy-Jund [[e ® JoU ul, [,
"p10321 [BOUO)SIY
anuaIne ue s, 11 Inq 1599 2Y)
1, UST Jynis Auw Jo 10] Y “yin)
a1 o1doad moys o} st uoissiw
A "Op 01 219y W, ] 1ByMm
$,1] "2010y0 euosiad e s 11

‘

M YHMm 3dod pue )o|
e ysnoayj os ued ajdoad aujjjuolj awos,,

aw 10} 1nq ‘Apoqhue o) 1Y)
op 01 WFu 2y} sey ApoqoN
* SIY) Op pUE UOTEN]IS
PIJuod siy) ol 0F jsnw
noA, ow s[[21 ApoqoN,,,
WD) SMIU B Se J[asAw
208 1,U0p [ "20101d [euosiod
© §,11 0 10J Ing "Op 0] 2500y
[ 1By S, JBY ], “JUDAD Ue
PI0DAI 01 201042 UMO A £q
2J1oy) w, | -ow punosme djdoad
21 INOge $, 11 ‘oW Jnoge 1, usl
K1oys (e oy ApPewn|n,,
‘Koridowap a1minj e jo adoy
Aue suajeany) yomym pue uede
eOUJY YINOS JO OUQE] [R1D0S
oy FuLreay st eyl 20U9jo1A
Fuueas ay) ur wiy pasiawWI
0OS[e sey 11 1nq WIBDIR BA[IS
ORO[ UOM SEIf JBY] UOISINP B
SBM 20IN0S 2Y) 0] Fulo

Jmouy 0)

W3u e aaey Aoy, “Fuiuaddey

Aqreas seam weym apdoad

MOUS 0] paIUBA [,, "SUONENYIS

ASU-YTIy ojur seIawed

s1Y 00} 3y pue Juiyjood

POURIS JOoY QY udyMm

SIEDA 0Mm) 10 sorndid smou
Funooys usoq Ajuo pey oy

‘PHOM

ayy jo speudea smou 9yl Jo

3U0 OJUT BOLJ Y YINOS powin)

SeY JBY) 20UD[OIA Y} 2MNOS

1 Fuip1ooa1 ‘uLols 9yl jo

242 2Y1 Ol SEIOWED SIY 2]

01 UOLEUI[DUL DY) pRY OS[e 2y

Inq Aeanaunsut sydeaforoyd
ayr) ay pnod A[uo joN

REVIEW, July 1993 —37



1990: Zulu women attack an ANC supporter in Thokoza.

“The camera is a threat to the
perpretrators of violence”

CONTINUED
territory. If you can’t take
that you shouldn’t be there.
“Still, South Africa’s
relatively easy to work in
because you always come
back out into your sane
reality, your home and your
TV and music and
everything. I've been in other
places like Angola, Sudan,
Somalia and Mozambique. In
places like Somalia you live
in a war zone all the time.
There’s no comfortable hotel
to go back to. There’s no
getting back to reality. It
leaves you very, very tired
and emotionally drained.
“The press has exposed so
much with pictures of

executions, massacres,
brutality and so on. You may
see something going on and
think, ‘God that’s so gross.
How can they do that?’ The
point is that what’s innocence
in your mind may not be
innocence in someone else’s
mind.

“You see someone, maybe
an Inkatha guy gets killed and
it’s clearly murder, but you
don’t know what happened
before the incident. Maybe he
was involved in a killing
earlier on and what you're
watching is revenge. You
can’t know.

“The camera is a threat to
the perpetrators of violence.
A number of people are

arrested because of pictures,
Then, it’s often complex. The
police want pictures and I
won’t give them any. I'm
being subpoenaed under
Section 205 at the moment.
They want the pictures but
that’s not what I take pictures
for. If I were to give my
pictures to the police, I would
be making myself and all
joumnalists more of a target
than they already are.

“I like motorcycles.
Watching Grand Prix racing
is good. IfI get time off on a
Sunday — but often Sundays
are busy with funerals or
something — I go rock
climbing. Nothing makes you
feel more alive.” @

38 —REVIEW, July 1993




DEVELOPMENT

OF PENS AND

PLOUGHSHARES

A recent conference dealing with media and development in southern Africa attracted
over 200 communicators and students from 13 countries to Grahamstown.
Conference organiser DON PINNOCK examines the threads

HARP intakes of breath could

be heard from the largely

South African audience as the

editor of the independent

Weekly Post in Zambia, Fred

M’membe, claimed that ma-
jority rule was not necessarily demo-
cratic, and that democracy, anyway,
guaranteed people nothing.

Insights from the front line of African
independence clearly offered no comfort
forthose seeking itin a new South Africa.
But by the end of the three-day
conference on the future of the media in
southern Africa at Rhodes University, the
200 delegates and students had become
used to shocks.

By then it seemed quite natural for the
editor of South and former exile, Guy
Berger, to embrace liberal freedoms and
warn against a ‘responsible’ press tied
hand and foot to nation-building. Or for
the deputy editor of The Star and a
representative of the biggest press
monopoly in Africa, Shaun Johnson, to
declare his company ready for pene-
tration by the Left. Or even for Johannes
Froneman of Potchefstroom University
to wonder whether the Afrikaans press
was a phoenix or a lame duck. These,
clearly, were unusual times.

But if the South Africans took
away anything from this gathering of
communicators from 13 countries, it was
a knowledge of their relative privilege.

This was brought home to them when
the editor-in-chief of Financial Post in
Malawi, Al Osman, used the microphone
to appeal, not for press freedom, but for
a rotary press. ‘Please’, he said, ‘has
anybody gotoneto sell?”” The only rotary
in his country was owned by His
Excellency the Life President Kamuzu
Banda — not a man known 1o embrace
liberal freedoms.

The conference was an exercise in

Don Pinnock

bringing together, for the first time,
journalists from both sides of the
Limpopo and getting them to share their
ideas about the way forward for their
profession.

A paper by Bruce Cohen of Weekly
Mail chalked the starting line: In South
Africa 94% of the daily newspapers are
owned by just two press conglomerates.
But if you divide the sale of newspapers
into the population, the total market
penetration of the press is a miniscule
4%. Of these papers, most are aimed at
whites but read, predominantly, by
blacks.

Not that anybody was denying
the importance of newspapers. But as
Hendrik Bussiek of the Friedrich Ebert
Stiftung (one of the biggest funders of
mediain the region) said, “radio is clearly
the most important medium of communi-
cation in the entire region”. And in much
of the rest of Africa, as M'membe was to
observe, press freedom was an idea still

struggling to be born. “Our first priority”,
he said, “is simply to survive”.

A strong theme of the conference was
development, but it was a term with as
many definitions as speakers.

Hein Marais of Work in Progress
insisted that it wasn’t simply about
housing, roads, wells, literacy and civics,
but about enabling people to live up to
their potentials, to live their lives
extensively, Shaun Johnson wondered if
journalists could help to develop a
decent, prosperous society without being
slavish praise-poets, mean-minded
underminers or trivial titillators. And
Guy Berger warned that democratic
freedoms, including press freedom, had
no intrinsic connection to development at
all. We should be careful, he said, not to
underestimate the pressures and
predilections that could lead a demo-
cratically-elected govemment, bent on
development, to behave undemo-
cratically.

And old nabis oficn dicd hard.In
Namibia, Gwen Lister of The Namibian
pointed out, even though press freedom
had been accepted in practice and
enshrined in the constitution many public
officials had yet to come to terms with
this.

Graeme Addison, head of journalism
at the Natal Technicon, approached the
problem from another angle. Develop-
ment journalism was obviously critical
and adversary, but a distinction had to be
drawn between ‘journalism’ and ‘media
work’. While journalism was associated
with the mass media, media work found
its place in development organisations.
And it was convenient, he said, to draw a
distinction between journalism about and
media work for development. Media
work varied from the promotion of adult

PLEASE TURN OVER &=

REVIEW, July 1993 — 39



literacy and rural development to
building awareness around issues such as
feminism, labour rights, ecology, gay
rights and national liberation.

“The mix is enough to appall Western
traditionalists”, he said. “But there is no
doubt that activism is widespread
throughout the world’s media and there
is nothing particularly new in this. John
Stewart Mill, the icon of Western press
liberalism, maintained that politically
partisan newspapers and committed
journalists were the lifeblood of a free
and competitive system”.

But were these activist
journalists ethical? And, asked Francis
Kasoma of the University of Zambia,
were they free enough from their
master’s voice, whoever that master was,
to take part in “the second liberation
struggle for African democracy” which
was sweeping the continent?

The key, he said, was not the desire to
do good work, but to be fair. It was not
development journalism that was needed
but ethical journalism. The new joumn-
alism of Alfrica was about “safeguarding
people’s right to receive and propagate
information and opinions through the
media of public communication without
jeopardising any other equally important
rights that all human beings are entitled
to”.

Libby Lloyd of Speak and Susan
Holland-Muter of Agenda found the
problem to be more than ethics. Daily,
without much thought, the world was
being man-made. Women, unless they
undressed, were simply being deemed
unnewsworthy:

DEVELOPMENT

John Hughes, former editor of
the Christian S cience Monitor was
keynote speaker at the conference.

“Media are enormously powerful
tools”, they told the conference. “This has
to be taken into account in all struggles
forequality, self-determination, develop-
ment and peace. In order to change

society and assist in the development of

our country and the region, ‘man-made’
media and ‘man-made’ development
must be challenged and transformed”.
The media were reporting political
violence, they said. But in South Africa
each day more than 1 000 women were
raped and hundreds were forced to
become refugees from a war waged on
them by their male partners. Even in the

E hard-eyed cynicism with which

nca viewed development was captured
in a story told by Professor Onoura
Nweneli of Lagos University.
~ The Minister of Dcvelupmem of
some un-namcd African country was
“invited to visit his counterpart in an
un-named South American country.
- The African was clearly impressed
..wuh the South American’s house.
~ “How did you organise this?” the
:guest inquired.
His host led him to a window,

A cautionary tale from Nigeria

;oumahsts from independent Af-

opened the curtain and said,“You see
that railway line? Thirty percent.”

Two years later the A frican Minister
reciprocated the invitation.

The South American was overawed
by his host’s palatial home.
~ “How did you organise lhls"” he
asked.

‘The African took him to a wmdow
and opened the curtain,

“I don’t see any!hmg," sald his
gu&st

“That’s right,” his host rephed one_

hundred percent!”

40 —REVIEW, July 1993

independent media, said Lloyd and
Holland-Muter, sexist and gender-blind
reporting was the order of the day. Halfa
nation was waiting to tell its story and
was being ignored. When Speak ran a
radio workshop in Khayelitsha the
women took to it like ducks to water.
“You must teach us”, they said, “to get
inside that box”.

On the final day of the
conference, Gill Marcus of the African
National Congress called on journalists
to help build open media and to give them
a backbone that decades of banning,
control, manipulation and self-
censorship had removed.

“We set great store by vigorous and
free media which we hope will flourish in
a democratic society”, she said.

“A press that has the courage to speak
its mind without fear or favouris essential
to ensure an informed, vigilant and vocal
public, alert to any attempts by any
government to succumb to the temptation
of abusing its powers.

“Any government that seeks to
muzzle, control or constrain media
scrutiny is a government that risks
evading accountability to the people.”

Graecme Addison concluded the
conference by issuing a series of
challenges:

O To corporate media to stay out of
community radio;

[ To the alternative press to continue
to serve their audiences and not their
profits;

[ To academics to get off their butts
and produce research useful to the media;

To journalists to not compromise on
libertarian ideals;

A To pressure groups to understand
that the media are vehicles for pluralism
and not there to serve a single sector;

[ To trainers of journalists to reorient
theirteaching content to include issues of
gender, development, the environment
and race; and

O To Africa Information Afrique, one
of the organisers of the conference, to
send middle-level sub-editors on study
trips around the region to show them that
the lands south of the Limpopo are, in-
deed, part of Africa. @

DR DON PINNOCK is a senior lecturer in
the Department of Journalism and Media
Studies at Rhodes University.



MAINSTREAM PRESS

MOULDING THE CLAY
OF A NEW DISPENSATION

Deputy editor of the Star, SHAUN JOHNSON argues that ‘mainstream’ media have many
faults, but they are still precious assets that can be moulded to aid development

N this South Africa which is hopefully, finally,
on the brink of beginning its transition to democ-
racy, what is the ‘mainstream’ in newspaper
terms? Is it astream which should be diverted —
and, if so, how? Is it a stream which should be
dammed up, or allowed to flow on?

I take it as read that most people accept, as I do, the
limitations, as well as the powers, of the press. It seems
clear to me that in terms of mass penetration, radio is
the media’s big brother now, and will become more so
when it is belatedly unshackled by the govemment.

Television, which is about to enter the exciting
phase of independence it should have entered a long
time ago, will always be more immediate, more glam-
orous, and possibly more directly influential than our
newspapers. This is not unique to South Africa; all
around the world the printed media is fighting — and
often losing — a titanic battle against its electronic
brethren. In our country, too, newspapers are half the
size they were a decade ago, and shrinking. Long-
standing titles are disappearing. Newspapers still reach
only a fraction of the population.

I make no easy assumptions about the preordained
survival of the existing papers — even my own —
either in economic or political terms.

But newspapers there will be in the new South
Africa, and they are a significant potential force for
good or evil. Increasingly, I believe, their importance
will lie in the quality of the myriad services they
supply, rather than the cold statistics of the numbers
they reach orthe party they endorse in elections. Some
will grow within the limitations of increasing educa-
tional parity, availability and affordability, others will
shrink and close.

| asked what the ‘mainstream’ is today. Well,
in the case of the Star, the established English-lan-
guage daily 1 work for, it is interesting to note that
soon, after a lifetime of being in opposition to the
government of the day (the quality of that opposition
is subject for a different debate), it will face the pros-
pect of being broadly in tune with the new, developing
democratic structures of State.

The same applies, I should think, to many of the
brave weeklies which kept the candle of protest alive
in the darkest days of the 1980s. This is a source of
pleasure, and to an extent vindication, but it is going
to force us to look long and hard at what we are really

As far
as the
mainstream
press is
concerned,
| would
like to
see us
take the
clay we
already
have,
knead it
and
mould it

here for, and how we can play a “developmental” role
— by which I simply mean helping to develop a
decent, prosperous society — without being slavish
praise-poets, mean-minded underminers or, needless
to say, trivial titillators.

But the ‘mainstream’ means to most of us the estab-
lished mass media, and the term carries with it a bagful
of connotations. Of course the lopsided structure of
press ownership and control has come under the mi-
croscope. It has been self-evident for so long that I'm
reluctant to spell out the obvious yet again.

| prefer to look at it this way: the major press groups
are a fact of our lives, and you can damn their power
and exclusivity until you are blue in the face, or you
can look very carefully at what they are and what they
are not — and within that context, see what can be
done to make them want to serve their society better.

| stress this: make them want to serve their
society better. I know very little about the other big
press companies, but I know something about the one
I work for, the Argus company. I believe that for all
the accusations which can be levelled at the ‘moguls’,
they have given us something precious, worth preserv-
ing and improving upon.

That is a professional, established, and diverse press
— diverse in terms of the numbers of newspapers
available, if not ideology. That is the basis from which
[ start: if it were attempted to break down this founda-
tion, and start from scratch, I believe we might never
even reach the same imperfect point again. And that
would be a terrible waste.

[ have learnt, through painful and humbling experi-
ence, that the politics of a newspaper is only one part
of its selling appeal. I am fully aware that if my editor
had to choose between firing me, and firing the racing
editor, I'd be packing my bags.

There are many other practical, even mundane,
services it provides which make people —right across
society — want to buy it. And as we have surely all
learnt by now, if you want a general interest newspaper
to grow and prosper, people must want to buy it and
advertisers must want to advertise in it. Foreign fund-
ing was crucial, but impermanent; State funding on its
own could not sustain even a fraction of the limited
diversity we have at present.

PLEASE TURN OVER «&

REVIEW, July 1993 —41



So those of us who see journalism as
among other things a marvellous calling;
one that can root out injustice and im-
prove people’s lives, have to be very re-
alistic when formulating options. As far
as the ‘mainstream’ press in concered, |
would like to see us take the clay we
already have, knead it, and mould it.

The diversity we should aim for oper-
ates on a general and on a specific level.

Generally, we need as many newspa-
pers of different types as possible. There
should be “qualities”, simple-English pa-
pers, pop tabloids, if necessary party-
aligned newspapers, and valuable
specialist papers which are supported via
structures like the Independent Media Di-
versity Trust, to give them a fair chance
to establish themselves. That is the right
mix, and [ do not think that this vision is
one from which all media bosses would
shrink. The experiment with the owner-
ship structure of the Sowetan is not an
insignificant development.

In sum: I think there should be some
newspapers which appeal to and are use-
ful to the masses, some which appeal to
those with secondary school education
and above, and some which appeal to the
intelligentsia. They should be repre-
sentative of the voices of all the different

MAINSTREAM PRESS

peoples of our country; and all can help
to build a “South Africanism”, using the
language their readers want them to use.

Specifically, the culture within exist-
ing mainstream papers needs to change
further. This has been obvious for a long
time. But I think there has been a tenden-
cy, because of the flaws of the ‘main-
stream’ press, to underestimate the fluid-
ity and unpredictability within it now.
From political groups, this is often born
of frustration and I understand that. But I
think it is specious and hollow at this
stage to talk monochromatically about
“the media” as if there is no discernible
difference in the way various news papers
are treating developments — like, to use
two recent, tragic examples, the murder
of Chris Hani and the Sebokeng massa-
cre. There were vast differences, as any-
one who spent half an hour doing a case
study would be able to tell you.

The mainstream is an unfolding, un-
certain phenomenon, and there are oppor-
tunities for diverting the stream in the
direction which those who see journalism
as a developmental tool believe in.

On a broader point, in politico-repres-
sive terms, the South African press has
never been as free as it is now. The old
systemno longer has the power or the will

to beat it into submission; the new system
is not yet in place. What we journalists do
in this period of transition will live with
us for a long time to come. Among other
things, it will inform the views of those
who are soon to assume their rightful
places in the government of this country.

There has been much to be ashamed
of, in places, in the press. There has been
distortion, disinformation, scare-mon-
gering; a recurring inability to see reality
from someone else’s — particularly a
voteless someone else’s — perspective.
But there has, in places, also been growth,
learning, change, open-mindedness, re-
sponsibility and goodwill.

This reflects the internal battles that
are going on, to varying degrees, in news-
rooms around the country. These, in turn,
reflect the larger battles being fought on
the national stage. But I have no doubt
that the exponents of the latter beliefs are
winning, And I believe that those outside
who share the same vision should not, out
of frustration or ignorance, abandon
them. @

SHAUN JOHNSON, a graduate of the De-
partment of Journalism and Media Studies,
delivered this paper at the recent media
and development conference at Rhodes.

weekblad

DIE NUUSTYDSKRIF

ONAFHANKLIK
ONVERBONDE
ONVERSKROKKE

42 —REVIEW, July 1993




PHOTOGRAPHY
L

GETTING THE
LAMBS TO GAMBOL

Some of the greatest journalism has been produced by a single photograph.
Yet the camera can deceive just as much as the written word, and deception is characteristic
of certain brands of popular photo-journalism as HUGH CUDLIPP describes

HEY tell me, but who really knows, that

Frank Charman died in East Molesey. It

may have been West Molesey, or North or

South Molesey, or some place miles away.

He died in January 1985, so they say. You

could never tell with Charman; he orbited in
a darkling world where fact was twinned with fiction
and the counterfeit was indistinguishable from the
genuine.

He proved the camera can lie, and 1 mean bloody
lie. Somewhere or other there should be one of those
white-and-blue plaques commemorating his birth or
death, preferably in Dayglo in the newspaper office
darkroom where he practised his art of artifice, or
alchemy. To put it bluntly, our Frankie aimed to
achieve the sort of perfection in his photographs that
God might Himself have achieved had He not worked
to rule on the seventh day.

In Frank’s pictures flowers bloomed where they had
never bloomed before, rivers flowed from estuary to
source, the hands of village clocks that had tick-tocked
and tolled the hour trouble-free for decades denoted
the time that suited Charman.

But Charman was increasingly unful-
filled. *Hugh,” he said to me one Tuesday when the
rest ofthe staff were composing theirexpenses, “l want
to comeofftheart editor’s f***ing rota. [ want to range
around. To be a creative photographer, working on my
own ideas, bringing in my own work direct to you
every Saturday without anyone telling me what to do.”

No doubt about it, he became a creative photogra-
pher with the addiction of a senal killer. When the
paparazzi were snapping the newsworthy wedding
couple from the front as they left the cathedral, Char-
man would be operating furtively in the rear, produc-
ing a shot of the bride scratching her bottom. You
could see Her Majesty the Queen waving to the crowds
in any old newspaper, but in the Charman exclusive
there were additionally two Welsh miners being sick
in the gutter or a mongrel pissing on a lamp-post. |
began to wonder why Frank was always there when it
happened; later | began to suspect why it always hap-
pened when Frank was there.

He took to ordering the provincial weeklies, ripping
out promising items and stuffing them in his pocket.
Legless men marrying stringbean women. Parrots

Legless
men
marrying
stringbean
women.
Parrots
clumping
with
budgerigars.
Allotment
holders who
knew how
to cultivate
carrots and
turnips as
phallic
symbols for
display in
pubs.
Albinos and
girls with
tatooed tits.
Dwarfs with
glass eyes

clumping with budgerigars. Allotment holders who
knew how to cultivate carrots and tumips as phallic
symbols for display in pubs. Albinos and girls with
tattooed tits. Dwarfs with glass eyes.

I took Frank aside one day and explained that
though I was philosophically in sympathy with his
urge for creative photography, we were producing a
Sunday family newspaper and not a sleazy sideshow
in Coney Island, USA; maybe he could upmarket his
creativity, or something.

He responded veginning with Spring, the
front-page Spring-is-here-at-last picture, a mandatory
ingredient of popular newspapers. “This year gambol-
ling lambs are out,” | said. “Too comy. Lambs have
been gambolling on our front page for years. Some-
thing new.”

“Thank God,” he said, “getting the sods to gambol
when you are ready with the camera isn’t easy.”

Getting the sods to gambol? Somewhere, faintly, an
alarm bell was ringing; it was my mission as Saint
Francis of Assisi's stand-in to monitor Charman’s
metamorphosis into creative photography with some-
thing more cautionary than a cry of hosanna every
Saturday when he delivered the precious goods, espe-
cially when the four-legged or two-winged were in the
cast. A shriek from a copse, a growl in the zoo, or a
yelp of instant pain at Crufts might have signalled yet
another Charman scoop.

“I know,” said Frank, “you said so, gambolling
lambs are out. How’s about this?” Perfect. Two
sprightly bright-eyed tortoises weaving their front
claws through stems of a clutch of giggling daffodils,
with a wispy Spring sky in the background. It had been
raining most of the week but miraculously he had
captured one of the few rays of sunshine which had
eluded the weather forecasters.

“Frank,” | said, “you’re a genius.” Later that night
when we were having a congratulatory drink together,
the creative photographer and the creative editor, |
said: “How did you manage to find not one but two
tortoises with their eyes wide open as early in the year
as this? ['ve atortoise in our garden, name of Sam, and
the bugger’s still hibernating.” He fidgeted with his tie.
“Hugh,” he said, “if you want Sam to wake up sooner
than he or God intends, just pop him in the oven, aslow

PLEASE TURN OVER

REVIEW, July 1993 —43



oven I advise. He'll be wishing you a Happy Easter in
no time at all.”

Admittedly, the first tortoises in history to make the
front page were Sam’s kith and kin, but there were
reasons why I could not afford to be over-hasty in
probing just where in Charman’s pictures creativity
began and reality was given the golden handshake. His
weekly contributions were invaluable and, after all, he
wasn’t pinching money from the pension fund.

He was compassionate towards those who lost their
loved ones. In the same way that mourning became
Electra, bereavement brought out the best (or worst) in
Frank Charman. Widows played a role as “props” in
his creative photography similar to the conspicuous
boy cripples and co-operative mules in the crowd
scenes in Zefferelli’s filmed operas, notably Carmen
with Domingo; one gets to know the mule quite well
as the passion and violence among the humans esca-
late.

Charman’s afinity with widows was exhib-
ited to advantage, I'm not sure whose advantage, in a
masterpiece of creative photography arising from a
fishing boat tragedy, I think in Comwell. A number of
men were drowned, some of them sadly from the same
family. “See you Saturday morning,” said Frank,
which he did.

There was thesilver-haired widow all right, looking
wistfully out of her cottage window to the hazy sea
horizon in the distance. By her side was arocking chair
and on the mantelpiece, framed, a miniature Wayside
Pulpit text: Blessed are they that mourn; for they shall
be comforted. By its side was a vase containing dark
tulips, languidly curtsying towards the widow, an ef-
fect that could, I suppose, be produced by depriving
them of water. On the back of the photograph Charman
had scrawled The Empty Chair.

“The rocking chair adds to the pathos,” he said as |
was scrutinising the picture with some suspicion. “See
what [ mean?” [ saw what he meant. No picture in any
other newspaper could portray the poignancy of the
event and its aftermath with more sincerity than Char-
man’s muted masterpiece. “Great,” I said, “it will be
the splash on the double-spread. Get me a bigger print,
quick.”

In a letter to the editor the bereaved lady expressed
her appreciation of Mr Charman’s courtesy and re-
quested a copy of his “beautiful photograph™ which I
duly despatched in a silver frame with my sympathy.

On Frank's expense account were three interesting
items: “Donation to vicar of St Giles Church to acquire
Wayside Pulpit text, £10. Hire of antique rocking
chair, £25. Spring flowers, £4.” Of course, the tulips.
I do not know how many widows he charmed in that
seaside village before he found a widow with a win-
dow with a view and space for the chair.

Talk about intrusion into private grief, there was no
Press Council or Press Complaints Commission and

PHOTOGRAPHY
EE=

Talk about
intrusion into
private grief,
there was no
Press Council

or Press

Complaints .
Commission

and all that

jazzin the
early 1950s
when
Charman was
perfecting the
art of “the
creative”

all that jazz in the early 1950s when Charman was
perfecting the art of “the creative”.

A final example from the creative portfolio. Two
young RAF pilots were killed in a mid-air crash not far
from London during a training exercise. “Back Satur-
day,” said Frank half-way through the week. Unless he
sought my opinion I did not ask him to discuss the
assignment he selected, what it was, where it was, or
who it was; perhaps just as well. The pilots had been
friends and were buried in adjacent graves. When
Frank returned to the office, a little flustered and later
than usual, he said: “Sorry I'm running late. It will be
with you in an hour, guaranteed. I've some work to do
in the darkroom.”

I had already surveyed with chagrin the Saturday
morning offering presented by the art editor, a few
expensive “exclusives” and the daily paper left-overs:
another view of Betty Grable's legs and derriére, a
Siamese mother who had given birth to two sets of
Siamese twins, a Hamburg circus trainer with his head
in a forest-bred lion’s mouth (the drugged King of the
Jungle obviously more terrified than the trainer), a
100-year-old biddy who cooked muffins for Baden-
Powell the day Mafeking was relieved, the mandatory
fat baby with a conical paper-hat inscribed “Kiss Me
Quick”, the young American lovers married under-
water in goggles, flippers and aqualungs with a dol-
phin as best man. The piéce de résistance was two
copulating Indian elephants | had rejected several
times before (too early for that sort of thing — they
had to hold it until they could copulate in colour a few
decades later in an Endangered Species Issue of one of
the upmarket weekend mags.) Then in rushes Charman
intoning: “Think you’ll like it.” Good old Frank, just
in time. I chucked the randy elephants into the basket
and got to work with my self-adjusting ruler and Black
Prince pencil.

The photograph was in his idiom, as
instantly identifiable as a Rembrandt or a Van Gogh.
The mourners in dark suits or black dresses and the
priest in a white surplice were receding in the back-
ground of the village cemetery towards the Norman
church where the service had been held. The young
widows, chestfallen but radiant and serene, were
standing each at the head of her husband’s grave,
smartly saluting. Above in a cloudless sky two RAF
planes were streaking ahead of their slipstreams.

It crossed my mind that to achieve the co-operation
required to depict it.all in one moving picture Frank
had casually mentioned that he had served in the Air
Force himself. On the back was scribbled The Last
Farewell, in case | didn’t get the idea. His virtuosity
at being in the right place at the right time, or the
harrowing place at the harrowing time, again aroused
envy on the editorial floor when the first edition mate-
rialised. Who else could have captured the pathos and
the inspiring loyalty of The Last Farewell in one

REVIEW, July 1993 —45



PHOTOGRAPHY

“Frank, no more
funerals. Except, of
course, your own.”

magical shot? Were we paying him enough? Was he
under contract? Would some other Sunday paper bribe
him away?

[ was soliloquising over the indispensability of the
creative photographer when the news editor informed
me that an irate gentleman describing himself as the
father of one of the widows was demanding to speak
to me.

“Sir,”" he said, “I am phoning to protest about the
abominable behaviour of your cameraman at the fu-
neral this morning. My daughter has just told me what
happened. He lured them back to the graveside on the
pretext oftaking a tasteful photograph of them together
which they could treasure all their lives, or some
bloody nonsense. He then asked them to imagine that
an RAF plane was flying overhead and persuaded them
to salute. All this disgusting charade took place in the
pouring rain, etc. etc.” I assured him I would look into
the matter and retum his call late that night.

Pouring rain? The sky in Charman’s picture was
clear. Asked them to imagine that an RAF plane was
flying overhead? In the picture there were two. Hadn’t
[ seen those two planes before, possibly in a fly-past
viewed by the Royals from Buck House balcony? Was
it really a Norman church in that cemetery or a Victo-
rian monstrosity Frank didn’t fancy? Were the other
moumers receding in the background as the widows
saluted, or was that scene from an earlier shot, or from
some other funeral?

In the fina edition, fortunately the one deliv-
ered where the families lived, the copulating elephants
still didn’t make it but the under-water wedding with
the attendant dolphin was substituted for The Last
Farewell, and | informed the father that the photograph
had been removed.

Charman left the office an hour before | launched a
search; he had told the art editor he had caught a chill
on the morning assignment. “Frank,” | said when he
reported back for duty the following Tuesday, “no
more funerals. Except, of course, your own.”

When they buried him in East, West, North or South
Molesey in 1985, 1 wondered who was really in the
coffin. @

LORD Cudlipp —Baron Hugh Cudlipp of Aldingbourne
— was editor of the Sunday Pictorial (now Sunda y
Mirror) from 1937 to 1940 and again from 1946 to 1949,
He was chairman of Daily Mirror Newspapers Ltd 1963-
1968, deputy chairman of International Pub lishing Cor-
poration (IPC) 1964-1968 and chairman from
1968-1973. This piece was first published in the British
Journalism Review.

46 —REVIEW, July 1993

F ROM July, the Rhodes Journalism Review will have a new
tion function will fall to Jane Burnett, a fellow lecturer in the
department.

administrator in the department.

usual, in July and December each year.

Rhodes University’s Department of Journalism and Media Stud-
ies on the telephone number: RSA(0461) 22023.

1

.

i Please add and addition R15 if you are resident outside the RSA.

editor in Charles Riddle, a lecturer in the Department of
Journalism and Media Studies and the design and produc-

Advertising will be the responsibility of Chloé O’Keefe,
The journal will continue to be published twice a year as
Members of the new editorial team can be contacted at
All correspondence should go to:

The Rhodes Journalism Review,

Department of Journalism and Media Studies,

Rhodes University,

PO Box 94,

GRAHAMSTOWN 6140

If you wish to subscribe to the next three issues (i.e. December
993, July and December 1994), please fill in the coupon below.

SUBSCRIPTION FORM

Yes, I would like to subscribe to the next THREE editions

e e e B S e e e e b e e ]

Send your cheque or postal order for R20,52 (incl. VAT and |
postage) to: 5
Rhodes Journalism Review, ,l
Department of Journalism and Media Studies, i
Rhodes University, ;
PO Box 94, GRAHAMSTOWN 6140

Make all cheques payable to: Rhodes Journalism Review




THE 1993
FREEDOM

OF THE PRESS
LECTURE

Jane
phaely

HE burning question
at the moment for
most journalists, edi-
tors and publishers
here is whether we
will have more or
less freedom in the
press in our new

ji3

South Africa. There is a distinction be-
tween freedom in the press and freedom
of the press. Though journalists do get
bitter and sometimes twisted when any
one has the temerity to tell them what they
can and cannot do, we do realise that as a
profession we have more responsibilities
than rights. Wherever journalists gather
to discuss press freedom we start and end
with the ‘people’s right to know’ rather

than our own right to tell or tattle. &

48 —REVIEW, July 1993



FREEDOM OF THE PRESS LECTURE — 2

But, as Stan Winder writes in the
April issue of The Journalist, “the
press in this country has a lot to ac-
count for”. Ourrecord is not uniformly
good — particularly in black eyes —
because, as he says, “for decades, the
South African media provided a will-
ing complicity in covert operations by
publishing only the official and hence
accepted version of events”.

In some cases the press concocted
their own dangerous and damning in-
ventions. Arthur Goldstuck’s second
collection of South African myths,
were taken mostly from newspapers
where they were originally printed as
fact.

Just as it is incumbent on the press
to report the truth and nothing but, it is
also incumbent on us not to become an
active part of the political process or
to become partisans ourselves.

We should accept that it is our re-
sponsibility to disseminate as much
information as possibleinside the con-
straints of time and space, but after
that it is the readers’ role and right to
act upon the information.

Howevermuch we may sympathise
with any particular cause, journalists
cannot be activists, because this would
damage the unblinking impartiality
that is the prerequisite of a good re-
porter and destroy the credibility that
is a journalist’s most precious
credential. The same applies to the
publications for which we work, butin
practice a publication may be forgiven
for an occasional lapse into partiality
or even quite gross errors. Individual
journalists can be haunted for years
and sometimes ruined by a single in-
stance of what their colleagues and
readers see as bias or ignorance of the
true facts.

In repressive societies journalists
often become partisans in the press
involuntarily, but this is almost always
to their own detriment. This is one of
many factors that has led to the pre-
sent decline in the standards of jour-

nalism in South Africa and, by the

same token, to the diminishing of
press freedom. The people have the
right to know everything there is to
know, not just what anyone of us
might decide, on the basis of our own
convictions, is right or best for them to
know.

Paradoxically, in this brief interval
between acts in the history of this
country, the silence on subjects that
desperately need attention is almost
deafening. It is true that we still labour
under some of the most restrictive leg-
islation ever devised to shut journal-
ists up. Even though the outgoing
government has rushed through sev-
eral bills, including those long-over-
due ones aimed at removing
discrimination against women, there
has not been a murmur, either in gov-
ernment or in any of the political
groups, about the removal of: the en-
tire Internal Security Act; relevant
sections in the Defence Act and the
Police Act; a whole range of sections
from the Prisons Act; Section 205
from the Criminal Procedure Act; and
the entire Protection of Information
Act.

ORSE still, is
the most brazen
| attempt to patch
over the past.
fl| The equally bra-

zen hatch and
despatch of the
Amnesty Bill
through a thor-
oughly discred-
ited President’s Council ensured that
any disclosures made either to presid-
ing committees or judges will never be
revealed to the public, or anyone else.

We might have expected a govern-
ment that is looking at a future in op-
position, after what seemed set to be a
century of dominance, to removethese
Acts before doing anything else. Who
should know better what horrors can
be hidden behind restrictions such as
these. Even if the government does not
have the sense to protect itself from
future mauling when it’s in opposi-
tion, why haven’t editors and publish-
ers seized the moment either to cry for
their removal or, better still, to behave
as if they did not exist. What muzzles
the Media Council now, apart from the
Newspaper Press Union’s decision to
cut it down to the size of one commit-
tee?

Because of the Acts mentioned
above, the whole question of a con-
spiracy to kill Chris Hani hung in the
air while the police detained and inter-
rogated a series of suspects at their
leisure. As a result, the country was in
the kind of turmoil for which the mur-
derers of Chris Hani must have aimed,
and inevitably the violence escalated.

We were reduced yet again to re-
ceiving a dribble of information about
the case from police sources and, be-
cause of the tamenéss and the timidity
that have become endemic to the
South African press, no-one seemed
prepared to do the investigative re-
porting that the story would justify in
any other equally developed country.
We werestill basically reprinting what
official sources told us, long after
those sources had been absolutely dis-
credited. Even during the most repres-
sive period of apartheid, Kit Katzen
managed to produce a ‘Muldergate’.
Just what on earth is stopping us now?

Many joumalists tell me that the
problem lies more in repressive man-
agement than in repressive govern-
ment. All other aims are said to be
subordinated to profitability, and
though I am the first to admit that a
healthy bottom-line is the best protec-
tion of editorial independence, this
must not be achieved at the cost of the
quality and integrity of the product.

For instance, disbanding cadet
schools would be a tragic mistake and
would be to the detriment of future
generations who will expect and need
more training and more help in ad-
vancement, not less.

This is possibly why the dirtiest
words in a journalist’s lexicon at the
moment are ‘market-related’ and
‘market-driven’, and why journalists,
who see the space devoted to news
shrinking in order to accommodate
competitions and other circulation-
builders, accuse their employers of
selling newspapers rather than news.

What puzzles me is why our news-
papers cannot do both. The extraordi-
nary success story of the Sowetan and
the steady growth of the Weekly Mail
show that, in our market, papers with
punch that reflect the reality of the
readers’ lives can do extremely well.

In our own comparatively tame
field of women’s magazines, our titles

REVIEW, July 1993 —49




FREEDOM OF THE PRESS LECTURE — 3

scored remarkable circulation gains
last year with content that was tough,
realistic and, in the case of anything to
do with abortion reform, extremely
unpopular with a very large section of
the reading... and ranting... popula-
tion.

Femina has had a running battle
over this period with the Hillbrow po-
lice who took exception, and were
within their legal rights to do so, to our
printing photographs of street children
who were being held on an indefinite
basis in their cells.

It is perhaps because they realise
that Femina would be extremely
happy to see them in court over this
matter that they have not pursued it.

It may be also that there is some-
thing inherently ridiculous in pursuing
a publication which is essentially con-
cerned with far tamer issues over an
infringement of a law that may be ob-
solete in the very near future.

Meanwhile, some of the best
writing on the South African situation
by South Africans tends to appear
overseas. The best example of this is
Rian Malan, whose brilliant dissection
of the impenetrable murkiness of the
Boipatong massacre first appeared in
British Esquire.

We bought second rights to this for
Cosmopolitan in February and were
subsequently contacted by a Sergeant
van der Merwe who wished to obtain
third rights or the police magazine,
Servamus.

Whatever you may think of
Malan’s personal politics, it is about
as far from advocacy journalism as
you can get. In fact, no-one escapes his
withering criticism as he lists every
known fact which emerged after this
event and refuses to be drawn into a
conclusion himself.

We have also purchased Malan’s
most recent piece on the tribal warfare
in Northern Ireland, which has great
relevance to our situation here. This
picking up of other editors’ original
inspirations does not reflect much
glory on Cosmopolitan. 1 am the first
to regret that we did not think of com-
missioning him first, but it does sur-
prise me that we were able to obtain
first South African rights to these
pieces so easily. It may bethat in South
Africa today an independent, icono-

clastic, hy per-critical voice is not what
is most wanted.

One voice does continue to speak the
unspeakable and dare to yell about the
unthinkable, and it is perhaps worth
noting that Ken Owen is not only the
most hated journalist in this country
but also the one who couldn’t care
less. His Sunday Times pieces con-
tinue to infuriate almost everyone who
appears in them, but week after week
he puts his finger on the pulse of the
nation and reports with deadly accu-
racy on his findings. These may be
morbid but they are undeniably and
horribly true.

There has never been a time when
the truth, in all its forms, was needed
more in our country. As Rian Malan
said in The Farce Continues: “This is
South Africa where nothing can be
taken for granted, even if you see it
with your own eyes.”

We have gone through such a long
period of lies, have lived with such
systematic lying on every side of our
political spectrum, that perhaps the
only two places where people might
hope to get a glimmer of the truth are
the press and the courts.

HAVE deliber-
ately excluded
the SABC from
=]| most of these re-
84| marks because it
continues to be
government-
“1| owned and run.
4| Though its crea-
tive and produc-
tion staff have recently made great
leaps in applying a more professional
and objective approach to news
reporting, and it is obvious that the
SABC and the government are trying
to become more independent of one
another, it will never achieve real in-
dependence until it is totally privatised
and run like a business.

The complete proof of this was
shown in the television coverage
given to Mr Mandela prior to the day
of protest against Hani’s assassina-

tion. The editing of his message that
night on TV1 provoked instant politi-
cal interference from the ANC, and
TV1 re-broadcast the full unedited
version of the address that night at
11pm.

Old habits die hard and the SABC
had simply switched its slavish obedi-
ence to previous masters to the incom-
ing new ones.

[ do not blame the ANC in any way
for pushing their new advantage and
nor do I debate the calming effect of
Mr Mandela’s words. What I am crit-
icising is the SABC'’s failure to use its
own initiative on that fateful eve.
Their grounds for cutting the original
broadcast during the news programme
were valid. Their best defence would
have been a new, fresh wrap-up at
11pm including the full spectrum of
all political groups calling for peace
and calm on the following day. That
would have been in the best interests
of the people, not one political party.
And that should have been the first
duty of a broadcasting service.

The role of television and radio in
a time of crisis is so vital that privati-
sation or independence are not likely
under an interim or an ANC govern-
ment.

It is also obvious from the ANC’s
media charter that the ANC regards its
own government control of television
and radio as essential. This is unvary-
ingly described in terms of democrati-
sation of ‘the people’s media’. And in
this they are no better or worse than
any other political player in our pre-
sent situation. But this is also why it
will be the party that gets the most
votes that will change the composition
of any future SABC Board to its own
satisfaction and, through this, the pol-
icy of any future SABC.

I have slightly more hope for the
deregulation of the air-waves, which
might yet turn out to be a Pandora’s
Box of dissenting voices if communi-
ties realise that regional radio is not
only accessible to them but affordable.

It was announced recently that the
government has drafted proposals to
free South African television and ra-
dio from the SABC’s monopoly con-
trol. It is far more likely that this
freedom will be applied to radio,
though one does wonder why the

50 —REVIEW, July 1993




FREEDOM OF THE PRESS LECTURE — 4

authorities confiscated the Bush Radio
transmitter.

Who is calling the shots here? It’s
estimated that more than 100 local
community radio services could be
started.

I have a great respect for radio
because I know it can reach that 50
percent of the population which
cannot now, nor will be able in the
forseeable future, to read a word that
any of us might print. Also there is a
spontaneity, an immediacy, and a
one-on-one opportunity in radio
broadcasting that does not apply to the
printed word which has to go through
several hands and stages before it
reaches the public.

Nevertheless, in the end, it will
probably come back to newspapers
and journals to do their best to keep the
people of this country informed as to
what is actually going on here.

| ARTISAN or
#| not, journalists
4| will find them-
selves actively
4| involved in the
Y| new struggle to
1| keep those little
44| points of light,
which represent
accurate, unbi-
ased information, burning in the dark-
ness that threatens to engulf us now.
It will be journalists who become
the heroes of this struggle and already
our profession has begun to count its
fallen. In 1991, 84 joumalists died
worldwide while working (two in
South Africa); last year at least 61
were killed; and according to Report-
ers Sans Frontieres (a French anti-cen-
sorship group) “scores” of journalists
have been killed this year — at least
one in South Africa, where many more
have been assaulted, some seriously.
In early April the South African
Union of Journalists held a seminar to
discuss safety on the job. Joumnalists
reported that there was no respect for
the media from either the authorities or
members of political organisations.

Perhaps it’s a hopeful sign that it was
local leaders of the ANC in the PWV
region who made a citizen’s arrest of
the attackers who killed the SABC
television reporter Calvin Thusago in
late April.

The media show a curious shyness
about publicising their own losses. It’s
a ‘cowboys don’t cry’ syndrome, but
if you accept that the public has a right
to know and the press has a responsi-
bility to supply that knowledge, surely
the public also has a right to know the
conditions and circumstances under
which information is sometimes ob-
tained and printed... or not printed,

One of my greatest fears for future
freedom in the press in South Africais
that those journalists who are closest
to their subject material because they
are part of the communities that they
are writing about will be those who are
most at risk of intimidation and terror
tactics. If we cannot defend them when
they perform the vital task of telling
those who live in much more sheltered
circumstances just what is going on
out there, the very least we could do is
1o carve their names with pride.

If, in the light of what is patently
some pretty heroic activity in our pro-
fession, some of my comments might
seem too harsh or critical, please
blame this on the strength of my con-
cern, both for the future of a country
that I love and for a profession of
which I am proud to be a part.

It will also be apparent that I am
expecting that the main, if not the only,
defenders of freedom in the press in
our new South African will be journal-
ists themselves.

On the whole I think that is a good
thing. We have expected and allowed
external authorities to control and
dominate individual behaviour in this
country for too long. Who better than
joumnalists to embody and express that
which is novel in this country — the
right of an individual against the state.

JANE RAPHAELY is publisher and edi-
tor of Cosmopolitan and Femina, The
Freedom of Speech Lecture is delivered
annually at Rhodes University.

THE ANNUAL

FREEDOM OF
THE PRESS
LECTURE

HE annual Freedom of the
Press Lecture at Rhodes
University was initiated in 1990

on the 21st anniversary of the
founding the Department of
Journalism and Media Studies.

Originally sponsored by the
Ackerman Family in memory of
Sam Mabe, a Sowetan journalist
who was murdered under
mysterious circumstances, the
Freedom of the Press Lecture
has become a highlight in the
calandar at Rhodes University.

Speakers have included:

® Max du Preez, award-
winning editor of the
independent Afrikaans weekly
newspaper, Vrye Weekblad.

® Trevor Ncube, editor of
the Financial Gazette, the
crusading weekly in Harare,
Zimbabwe.

@ Jane Raphacly, editor and
publisher of Cosmopolitan and
Femina magazines.

REVIEW, July 1993 —51



PHOTOGRAPHY
TS

When legendary Life magazine photographer Alfred Eisenstaedt accompanied
an exhibition of his photographs to South Africa, MICHAEL ETTERSHANK
interviewed and photographed him in Johannesburg

ALFRED Eisenstaedt is very old. He is
also very famous. I think of the many,
many books on photographers where [
have seen his photographs before, never
imagining that one day I would meet him
in South Africa.

[ ask him about the early days of
photo-journalism, when he started taking
photographs.

“I got my first camera from an uncle
when I was 13 years old. That was in
Germany,” he says. “I photographed like
an amateur and I soon gave it up to join
the German Army as Europe was about
to go to war.

“l was only 16 when I was wounded
during the Flanders offensive. My fingers
were frosted. | was shot through the legs,”
says Eisenstaedt. He tells me the year, the
date, the time. Even at 94, the man has a
memory as quick as a rat trap.

After the Grea War, he became
a button salesman in Berlin, but he took
his Zeiss along on his various sales trips.

“In Johannesbad 1 photographed a
woman tennis playerand when I returned
to Berlin I enlarged that picture and
showed it to the editor of Wereldspiegel.
He liked it and gave me three dollars. He
wanted more pictures.” Eisenstaedt
hadn’t realised that photographs could be
sold.

Soon Eisenstaedt was photographing
arangeofsocial events forthe Associated
Press while still doubling up as a
salesman.

“I was a very bad salesman and my
boss told me to make up my mind. ‘What
is it to be,” he asked, ‘you want to sell
photographs or buttons?"”

Eight days later Eisenstaedt was on his
way to Stockholm to photograph the
Nobel Prize winner Thomas Mann. [t was
December 9, 1929. Once made, that
decision launched the career of the
‘Father of Photo-journalism’, a career
which has left us with some of the most
enduring images of our times.

EISENSTAEDT

“I was a very bad
salesman and my boss
told me to make up my
mind. ‘What is it to be,’
he asked, ‘you want to

sell photographs or
buttons?’”

His next assignment proved to be
something of a professional disaster.
Travelling to Assissi, north of Rome, he
was to photograph the wedding of King
George of Bulgaria to Sophia, youngest
daughter of King Victor of Italy.

“I was fascinated by all the pageantry,
all the wonderful art, the lanterns. It was
so beautiful that I photographed
everything, the pageantry, even
Mussolini strutting by.

“When I got back, they asked me for
my photographs of the bride and groom.
I said, ‘what bride and groom?’.”

A telegram from London ordered that
Eisenstaedt be fired. He laughs. “They
couldn’t fire me, I was a freelancer.”

Eisenstaedt left Germany for America
when war loomed again in Europe and
joined Life magazine after a stint
photographing filmstars in Hollywood.

| askK Eisenstaedt which of his
many famous photographs is his most
important.

“The picture I took at VI Day when the
war was over,” he says. “Well, they say
that is the picture... everybody knows that
picture, I guess.

“Life covered the VJ Day celebrations
in New York with five photographers. [
was assigned to Time Square where I
photographed everybody kissing each
other.

“Then I saw a sailor grabbing every
women in sight, very fast... He was in
navy uniform, many of the women he
grabbed were also darkly dressed. You
couldn’t tell them apart... | ran ahead of
him. Then he grabbed somebody in a
white dress and kissed her. I clicked four
times.”

Eisenstaedt tells me how he put his
film through at 8pm that night and forgot
all about it until his editor saw him the
next day. He says it was a snapshot, the
perfect moment in a series of four frames
that he captured on film for posterity.

PLEASE TURN OVER &

REVIEW, July 1993 —53



To imagine a career that spans such a
long time is not easy. I ask Eisenstaedt if
the world has changed. “Everything
changes all the time,” he replies.
“Reporters, young photographers, they
ask me for advice. But I ask them for
advice. They know more about modern
cameras than [ do.”

However, Eisenstaedt says the eye for
agood photograph is as important now as
it has ever been.

“After my first exhibition, Witness to
our Times, was over, about 30 people
crowded around me to ask questions.
Among them was this father and son. The
father said, ‘My son, I'm going to buy
you the same camera Mr Eisenstaedt has
so you can do the same’. | said, “I have
two hands and 10 fingers, but I can’t paint
like Picasso. I have 10 fingers but I can’t
play the piano like Rubenstein’.

“I always wanted one really beautiful
picture in each story,” he says. “I'm often
asked why I have so many people in
pictures. The editors thought I worked
best with people. That is possibly why I
have few expeditions and nature stories.

EISENSTAEDT
L

“Reporters and
photographers ask me for
advice. But | ask them for

advice. They know more
about modern cameras
than 1 do.”

I photographed more people than
anybody else.” Eisenstaedt has nine
famous autograph books full of the
signatures of rich and famous subjects of
his lens. He still photographs them, but at
a price and the money from these rare
photo sessions goes to children’s
charities.

I am conducting this interview at the
lovely Parkwood home of Eve Jammy,
wife of Eisenstaedt’s nephew. There is a
skylight in the roof and Eisenstaedt is
sitting in its soft glow looking frail and
tired. He picks up a passing cat, holds it
on his knee, then asks if we can go
outside. He wants to sit in the sun as he
suffers much pain from arthritis — the
result of his war wounds. Eisenstaedt
loves the sun. He says he is a sunbird and
although he can fly no more, he has
certainly left his mark upon our world. @

MICHAEL ETTERSHANK is a graduate
from Rhodes University, working as a
photo-journalist with Penta Publishing,
proprietors of De Kat, Living and Tribute.

The soul truth, daily.

owetan

Building the Nation




LAST WORDS

RADIO, SCHMADIO!

Conventional wisdom has it that radio is the best medium to reach the majority of
South Africans. CHARLES RIDDLE and LARRY STRELITZ, who have been doing some
primary research on television penetration in the Eastern Cape are not so sure

T'S time to challenge the conven-
tional wisdom that radio is the peo-
ples” medium.

Recent research into television
ownership and viewership in Gra-
hamstown’s black townships

it as a “First World” medium. For exam-
ple, some still argue that the cost of a
television set prevents the medium from
reaching the broad base of society in de-
veloping countries.

The Grahamstown research, forexam-
ple, showed that 70 percent of the minor-
ity who did not have a set in their
household, regularly watched with
friends or neighbours.

Even appointees to the new

appear to threaten this basic as-
sumption, for while it is correct that
radio reaches “the people”, so does
television, and especially in urban
areas.

In a country that is rapidly ur-
banising, it might well be that tele-
vision is the medium to reach the
masses.

Grahamstown is a small town in
the most economically depressed
part of South Africa. Yet, in an area
with over 70 percent unemploy-
ment, 66 per cent of households
have a television set and 67 percent
of respondents claimed to watch
television “today/yesterday”. Just
over 96 percent of respondents
claimed to watch the news on tele-
vision regularly.

Most startling of all was that 37
percent of squatter households own
a television set.

We should not be sur-
prised by these findings. SABC re-
searcher Francis Chosane, for

SABC Board seem to underrate
the penetration of television in this
country. Professor Fatima Meer,
for example, recently noted that
radio, not television, was the me-
dium which reached the people.

She may be correct as far as the
rural areas go, but the same no
longer holds for people living in
cities and small towns such as Gra-
hamstown.

Those who champion
radio pay little attention to the way
people use different media. Stud-
ies suggest that television has a
higher credibility than radio, and
that audiences get their political
information from television rather
than other media.

With this country’s first demo-
cratic elections less than a year
away, further thought urgently
needs to be given to the efficacy of
the different media in communi-
cating information. There may be

example, published figures last
year which showed a 62 per cent
ownership of television in urban
townships throughout South Africa
in 1991.

Thinking about radio hasn’t moved
much beyond the 1950’s when British
colonial authorities in Africa also cham-
pioned the medium as the best way to
reach “the people” and aimed to have a
radio in 20 000 villages by 1955.

At that time, of course, television
wasn't an option in African countries.
But the current penetration of television
in South Africa contradicts those who see

A sign of the times... one of the many switched-on
informal settlement around Grahamstown.

Pic: Monty Cooper

In the 1950’s the authorities banked on
communal listening to radio and felt there
was “no doubt” that every set sold meant
10 new listeners. This phenomenon of
communal listening now applies to tele-
vision viewing. Television is, after all,
now reasonably accessible to all in an
urban environment — even to those who
do not own sets,

fewer television sets out there, but
television is both an audio and a
visual medium and has definite ad-
vantages over radio. For example,
in terms of voter education, the
visual channel of television will
help explain not only what a ballot is, but
also what it looks like.

A blind championing of radio simply
based on high ownership figures is, in our
view, shortsighted. @

CHARLES RIDDLE and Larry Strelitz are
lecturers in the Department of Journalism
and Media Studies at Rhodes University.

REVIEW, July 1993 —57



OFF THE CUFF

Colin Legum’s long journey home

T’S been a long way from Kestell

to Fleet Street and back again. The

round trip took me over 60 years.

Fleet Street may be universally

known as the former Mecca ofjour-

nalists before they were relocated
across London, but where on earth, you
may ask, is Kestell?

It is a small Free State village across
the way from QwaQwa, below the Mont
Aux Sources. How does one get from
there to Fleet Street? | am reminded of the
answer given to a magistrate by a young
PAC militant who had been arrested after
returning from military training in China.
“Well meneer,” he told the magistrate
who had asked him how he had got to
China, “You leave Soweto by the
Muldersdrift Road...”

In my own case | went by a bus 1o the
railhead at Afrika’s Kop to entrain for
Johannesburg to take up my first job ona
news paper.

[ combined my work as a journalist
with a political career, serving for almost
seven years on the Johannesburg City
Council and, for a time, as general secre-
tary of the old Labour Party.

When the Afrikaner Nationalists won
the 1948 clections on their apartheid
manifesto, [ decided to go to England
both because | saw no future for my brand
of politics in the country, or for an inde-
pendent career in journalism, but espe-
cially because I did not want to be part of
the new apartheid society.

Two other rcasons helped o
guide my decision. The first was to in-
form British opinion about the true nature
of apartheid; and the second was because
I felt that the future course of events in
South Africa would be determined
largely by developments in the rest of the
continent which was then poised on the
eve of the decolonisation era.

On my arrival in London | was ex-
tremely fortunate to find that David As-
tor, the new young editor of The
Observer was thinking along my lines.
He made me the first Africa Correspon-
dent in Fleet Street — a role later en-
larged first to that of Commonwealth
Correspondent and then as the paper’s
associate editor concerned mainly with
Third World atfairs.

58 —REVIEW, July 1993

My work gave me wonderful opportu-
nities to cover the exciting years of the
end of the British Empire and the birth of
the new Commonwealth of Nations.

[ was able to travel extensively across
Africa and to meet the continent’s future
leaders. These personal contacts were of
great value to me as a journalist when
they later became heads of government.

With David Astor we enlarged ourrole
as journalists to participate actively in the
anti-colonial movement, notably in sup-
port of that early campaigner against
apartheid, the Rev. Michael Scott.
Among his other creditable achievements
was his almost single-handed campaign
that prevented General Smuts from incor-
porating the then South West Africa into
the Union.

Together with Scott, the distinguished
West [ndian economist, Professor Arthur
Lewis, and a fine British academician,
Martin Wright, we wrote Attitude to Af-
rica which became a seminal book in the
anti-colonial struggle.

The Observer’s special role in the
struggle for African and colonial libera-
tion was recognised by pundits like John
Gunther who, in his valuable book Inside
Africa, described the paper as ‘the capital
of Africa’, by which he meant no more
than that it was both the source for infor-
mation about the changing continent and
that it had extensive contacts with the still
largely unknown new African leaders.

Until 1964 1 was still able to make
periodic visits back home to keep up with
developments there. But in that year my
wife and [ wrote a book entitled South
Africa —Crisis for the West.

‘Apparently he wore a clip-on bow tie.’

We argued that if the South African
conflict were to be prevented from de-
scending into racial violence, it was nec-
essary for the international community to
become involved to break the deadlock.
Our proposal was for an effective inter-
national campaign of sanctions.

It was the first book to argue this case.
Not unexpectedly, the book riled Pre-
toria. My wife and I were banned from
returning to South Africa without a spe-
cial visa which, naturally, was always
refused. Our exile lasted 34 years.

What has my experience in
newspapers taught me?

First, the vital importance of journal-
ists learning to write in plain, crisp and
clear language.

Second, even as a committed jounal-
ist, it is crucially important to distinguish
in one’s reporting between straightfor-
ward information and opinion; there is
room for both, but not in the same piece.

Third, the absolute need for a pluralist
press, free from censorship, and with at
least some papers not controlled by
vested-interest proprietors or party-con-
trolled ownership.

Fourth, the importance of inde-
pendent-minded journalists willing to put
their jobs on the line if necessary. (I
resigned from The Observer when it was
sold to Lonrho because [ was not willing
to work for a proprietor like Tiny Row-
land who has his own agenda for Africa),

Fifth, the need for South African jour-
nalists, black and white, to learn about
Alrica; now that South Africa is about to
join the continent politically there can no
longer be any excuse for the widespread
ignorance [ find everywhere.

My own faith in Africa’s future (as
well as in South Africa’s future) remains
strong and undisturbed by the current

| lashion of writing the continent off as a

‘basket-case’. Onc has only to travel
around Africa, as I still do, to find the
green shoots of revival and confidence.

| COLIN LEGUM edits a weekly newsletter

from London called Third World Reports.
He is the author or editor of over 40 books
and edited the Africa Contemporary Re-
cord for 20 years.



