DEFAMATION

A DAMNABLY HAZARDOUS
ENTERPRISE

The celebrated case brought by Jani Allan against Channel 4 TV is a salient reminder
of how difficult libel cases are to win. KERRY SWIFT takes a whimsical look at other
examples and suggests journalists should think twice before suing for defamation

UING for defamation (libel) is

a damnably hazardous enter-

prise and one which journalists

pursue at their peril as the cele-

brated case of Jani Allan Vs

Channel 4 TV in London clear-
ly showed. But Jani Allan was only one
of many journalists to suffer ignominious
defeat in the defamation courts, not the
least of them Citizen editor Johnny
Johnson who also took a fiercesome
drubbing last year.

The Johnson case arose from an article
Denis Beckett wrote in the old Frontline
magazine, which referred to the
“increasingly depraved Johnny
Johnson”.

Johnson claimed R50 000 damages on
the grounds that the average reader would
understand by the words “increasingly
depraved” that he was morally corrupt.

Mr Justice Goldstein disagreed. In the
Witwatersrand Local Supreme Court he
ruled that the article was not defamatory
and that, in the context of the article,
“increasingly depraved” referred to
Johnson’s weekly column, The Height
Street Diary, and not his person. The
judge held that Beckett's description of
Johnny Johnson was fair comment.

Dissatisfied wii is ruling,
Johnson took the judgement on appeal
which was duly dismissed — with costs.

Worse was to follow for the luckless
editor. Besides losing his case, Johnson
had to endure a painfully schoolmarmish
critique of his writing ability from the
appeal judge, Mr Justice Corbett, who
described his newspaper columns as
“bad, both in style and content; they
trivialise important matters in a manner
no doubt intended to be humorous but
seldom achieving this; the language used
is often ungrammatical and is replete with
slang, much of which is derived from

Afrikaans; certain of the writing is in
extremely poor taste... and there is
throughout the writings a recurring theme
of sexual suggestiveness of the crude
variety”.

Now Johnny Johnson is a seasoned
newspaperman — indeed, one of the best
inthe business —and should have known
better than to pursue Beckett, who has the
distinction of being an advocate by
training if not by desire, and who has had
ample practice in dealing with all manner
of defamation actions over the years.

Instead, Johnson joined that long list
of distinguished journalists who have
been unable to stomach a dose of their
own muti and who have stumbled blindly
into litigation only to find that the law is
no great respecter of reputations and that
defamation cases are extremely difficult
to win, even when God is on your side.

One is reminded of the celebrated case
in Britain of Nora Belloff, an Observer
columnist who came unstuck in a libel
action against the satirical magazine
Private Eye.

Ms Beloff instituted a libel action on
the back of a single sentence which had
appeared in the magazine. It read: “Miss
Bailiff, a sister of the late Sir Alex
Douglas-Home, was frequently to be
found in bed with Mr Harold Wilson and
senior members of the previous
administration, although it is thought that
nothing improper occurred.”

It Was an ambitious case o bring
as Beloff was neither related to Sir Alex,
nor was her sumame Bailiff. It was also
patently absurd to suggest that she had
somchow managed to bed the Labour
prime minister. The aggrieving sentence
was obviously a joke. As a commentator
at the time put it: “The idea that this dry
old stick who took herself so toweringly
seriously could ever have been found in
bed with Wilson was too absurd to need
explanation.”

But Beloff’s lawyers argued in the
High Count that the offending sentence
was intended to suggest that she had had
an affair with Harold Wilson and,
remarkably, she won her case and was
awarded the equivalent of R15 000
damages.

Private Eye, however, engineered a
cruel revenge on the litigious Ms Beloff.

| It opened a special register, calling on

PLEASE TURN OVER «&

REVIEW, July 1993 —21]



readers to contribute to “The Ballsoff
Fund”, an appeal which ran in the Eye for
many months as the magazine cam-
paigned to raise the money to pay the
damages. Needless to say, nicknames
have a nasty way of sticking.

All this begs the question whether
journalists, regardless of provocation,
should sue for defamation at all. Perhaps
journalists who feel the urge to run to
their lawyers at every slight should take
a leaf out of The Spectator columnist,
Auberon Waugh’s book before rushing to
the courts to seek redress.

Waugh certainly has a thicker hide
than the editor of the Citizen . Following
the publication of his memoirs (Will This
Do, Century), Waugh had to endure a
flurry of wicked barbs from certain
‘colleagues’ among the British television
and newspaper critics.

Nora Bellof — the same ‘dry old stick’
Private Eye had neutered so wickedly
some years before — described Waugh
on Thames Television as ‘“nastiness
personified... a shallow, vindictive man
who relies on his father’s name...”

Wa Ugh shrugged off this
decidedly bitchy suggestion that he
somehow trades on the late and great
Evelyn Waugh'’s reputation by saying he
could scarcely sue Thames Television
because “Beloff’s austere judgement was
balanced by incense-like clouds of the
most fulsome praise from otherquarters”.

Translated, Waugh was suggesting, in
the nicest possible way, that Beloff’s
opinion was of small consequence
compared to that of her peers.

He was equally calm in the face of the
Guardian’s description of him as
“vic-ious, backbiting, snobbish, bullying,
ignorant, puerile and slightly psycho-
pathic,” saying a defence of volenti non
fit injuria might be applied since he had
agreed to be interviewed in the first place.

Here he gracefully accepts the
Confucian principle that he who breaks
wind in public must expect occasional
kick on shins.

Equally sanguine was his response to
the Mail on Sunday’s television critic
who sneered: “Could anybody be so
impossibly rude, vituperative, conceited,
sexist, snobbish, reactionary, violent and
self-centred?” Waugh conceded that the
man was only asking — a vintage case of
waging Waugh if ever there was one.

DEFAMATION
e T,

He admitted, however, to feeling a
“slight frisson” when the Daily Express’s
television critic described him as “ar-
rogant, brutal, snobbish and conceited”,
an “unprincipled hack”, a “malevolent
prig” and “journalism’s answer to the
viper”.

Waugh suggested that the expression
“unprincipled hack” is certainly libel-
lous, but he saw no reason to attempt a
libel action off the back of that old taunt.

To none of these decidedly nasty jibes
did this prince of columnists rise, but
there is a limit to the stiff upper lip.

It was an item in the London
Sunday Times that finally got Auberonon
the Waugh-path. The incident arose from
a suggestion in Waugh’s Spectator
column that the London Sunday Times
had attempted to discredit a witness to a
shooting incident in Gibraltar on March
6, 1988, when three [RA suspects were
fatally shot by an Special Air Services
unit. These shootings created a storm of
indignation in Britain against the
Thatcher government, which had long
been suspected of a shoot-to-kill policy
in dealing with members of the IRA.

Waugh suggested a Royal Com-
mission should look into the shootings to
determine whether, in fact, they were
state-sponsored assassinations, and he
questioned the possible role the Sunday
Times had played in the whole affair.

The Sunday Times ‘Atticus’ column,
written by the editor Andrew Neil and his
deputy Ivan Fallon, responded to Waugh
as follows:

“Atticus has several times been forced
to expose the wickedness of that
miser-able little man, Auberon Waugh.
Now Atticus has made a more important
discovery: Waugh is aliar. Writing in this
week’s Spectator, Mr Waugh implies
that Mrs Thatcher ‘persuaded’ the
Sunday Times to attack a witness in the
‘Death onthe Rock’ incident. There is not
an iotaof truth in that. But Waugh is such
a malicious creep when it comes to the
Sunday Times that truth has rarely
interfered with what he writes.”

Waugh responded: “One observes the
whining, persecuted note of self-pity at
the end. Poor Sunday Times. In fact, the
Sunday Times has paid for no fewer than
three of its employees to sue me for libel
and deserves everything it gets. Writing
an autobiography or appearing in a
television documentary is rather like

opening your house to the public, and you
cannot complain too much if one or two
members of the public shit on the carpet.
They have not had our advantages after
all... it is true that I have few genial
feelings towards the Sunday Times, and
it is possible that I was thinking of its
editor when I wrote in The Spectator of
the danger that those who lie with dogs
will rise with fleas. What is not possible
is that I lied in implying that Mrs
Thatcher had persuaded the Sunday
Times to attack a witness to the Gibraltar
shootings because there is not the faintest
hint of any such implication in my article
... To call a journalist a ‘malicious creep’
and a ‘miserable little man’ for asking
such questions may be no more than the
expression of an honest opinion, but to
call him a liar in this context might prove
rather expensive for that dismal
newspaper and its snivelling flea-ridden
editor.”

It was at this point of the public fracas
that Waugh fell silent, leaving the threat
of alibel action to hang and mature in the
wind like one of those plump pheasants
that can still be found hanging in butcher
shops around Somerset where he lives,
and -hungry journalists around Britain
were left waiting to feast on the carcass
once it was served up in the courts.

When would the writ arrive on
Andrew Neil’s desk at the Sunday Times,
and, even more tantalizing, what amount
was Waugh going to whack the
‘flea-ridden editor’ for?

Those of us following the case
from afar waited patiently for the answers
but alas, we waited in vain. Nothing
happened. Not another word was printed
on the subject and Waugh’s weekly
columns gave no hint of malevolent
intent. The silence was deafening.

Unableto stand the tension any longer,
I wrote to Auberon Waugh asking about
his intentions.

I quote from his reply: “I never had the
slightest intention of suing the Sunday
Times, merely to give the snivelling Neil
a few nights’ anxiety. | had him over a
barrel, libelwise, but I don’t have the
time, energy or resources to pursue the
matter and the simple truth is that where
either plaintiffs or defendants are backed
by a rich organisation like the Sunday
Times, it is a one-sided fight.”

Surely there is a lesson for journalists
in all of this? @

REVIEW, July 1993 —23



