BROADCASTING
AERETH

CAN THE LEOPARD REALLY
CHANGE ITS SPOTS?

Even though the SABC has moved to appoint a new Board, it is not certain that the
corporation’s news coverage will be independent. MARK GEVISSER argues that in future
newscasts may simply reflect the wishes of another Master’s Voice

NLY 10 seconds. That’s how long it took
outgoing SABC chairman Christo
Viljoen to decide to broadcast the Chris
Hani funeral in full in April this year.
Viljoen might well have appeared
dumbstruck and flabbergasted before the
nation a month later when, during the public hearing
to select a new SABC Board, Judge [smail Mahomed
extracted from him a reluctant apology for the corpo-
ration’s past bias. But after the Hani assassination The
Chairman had been a decisive man: he repeated his
“only 10 seconds” defence twice during his half-hour
testimony before the selection panel as proof of his
bona fides and of how radically the SABC has changed
its news policy during the past few months.

During the hearings, Viljoen was asked by
KwaZulu magistrate King Ndlovu whether the full
broadcasts of the Hani and Tambo funerals were the
result of pressure from the African National Congress.

“There was no pressure,” Viljoen responded. “We
didn’t even debate it.”

There might not have been pressure from the ANC
to broadcast the funerals, but there were shades of PW
Botha at his dial-the-newsroom worst in the way the
ANC behaved over a pre-funeral address to the nation
by Nelson Mandela. On its 7pm news broadcast on
April 13, CCV carried the eight-minute address in full,
but, an hour later at 8pm, TV1 news edited it down by
half. Within minutes, Shell House (headquarters of the
ANC) had called Auckland Park to protest, and TV1
‘rectified’ the situation by broadcasting the entire ad-
dress later that evening.

Should the ANC have made the phone call?
Should the SABC have listened?

The ANC, like any political organisation or any
private individual, has the right to phone up and com-
plain if it feels it has been unfairly treated. What's
more, it is unrealistic to expect political parties — or
even governments — not to try and influence things:
as SABC Board candidate Wimpie de Klerk said dur-
ing the public hearings, “all politicians from all sides
want a finger in the pie”. Indeed, while ANC policy
favours an independent SABC, there are many in its
senior ranks who privately look forward to that open
line to Auckland Park, no matter what they say in
public.

If the
SABC
had the
moral
authority
of a truly
independent
public
broadcaster,
it would
not feel
compelled to
please any
party and
would have
no masters
save
accuracy
and fairness.
It is going to
have to earn
this authority,
slowly and
carefully

The SABC cannot prevent this, but it can control it:
Wimpie de Klerk echoed many of his fellow-candi-
dates when he continued that “the SABC Board and
management must be very strongly against [such at-
tempts at influence]”.

Which brings us to the second question: should the
SABC have acquiesced to ANC complaints about the
Mandela address being cut down by half?

The answer to this question is more discomfiting,
and is best answered by another question: Has the
SABC really become more independent, or is it just
re-tuning its airwaves to the drone of another Master’s
Voice?

“Sometimes,” says a white TV1 news-producer of
the Mandela broadcast hoo-hah, “1 think we're so
oppressed at SABC that we just take orders, no matter
where they come from. It seems as if we already have
anew master, and when it gives its orders, weclick our
heels and obey.”

A black colleague at CCV couldn’t disagree more:
not only was it “imperative to broadcast Mandela’s
message in full to keep the peace,” but “most of the
news coverage was as biased as SABC has everbeen”.
He points specifically to the way the news protrayed
the massacre at Protea Police Station in Soweto as just
another consequence of rioting and looting.

The CCV producer is right about the Protea shoot-
ing, and the Broadcast Monitoring Project of the Cam-
paign for Open Media (COM) has published a
damning 13-page Special Report on SABC Coverage
on the Chris Hani Assassination, which proves, once
more, in blow-by-blow detail, the pro-government
bias at Auckland Park.

That sABC TV-news has changed for the better
is obvious; the fact that Christo Viljoen’s humiliation
at the hands of Judge Mahomed was broadcast uned-
ited on both TV1 News and Agenda is a case in point.
But its metamorphosis into a more even-handed and
challenging broadcaster does not necessarily mean that
it is independent, and the evidence still suggests that it
owes its allegiance to the Nationalist government —
which, after all, has also changed for the better.

In his testimony at the SABC Board public hear-
ings, IDASA director Alex Boraine actually made the

point that, while indeed there has been a change in
PLEASE TURN OVER «ar

REVIEW, July 1993 — 15



BROADCASTING

SABC news policy, “there has also been
achange in government policy. It may be
argued that the SABC still adheres to one
party and is changing its policy inaccord-
ance with that party.” It may well also be
argued that the SABC’s deeply-en-
trenched organisational culture impels it
to adhere to power generally rather than
to a single specific political party.

There was much I saw during the
broadcasts following the Hani assassina-
tion which made me realise how danger-
ously easy it will be for the SABC to
switch its allegiance to whatever new
power replaces the FW de Klerk govern-
ment. [ do not believe that the current
SABC has the remotest understanding of
the term “Independent Public Broad-
caster”, and, unless its style and manage-
ment is changed radically by the new
SABC Board, I fear it will slip effornt-
lessly from being the electronic serving-
boy of this government to the next one.

Take the actual coverage of the Hani
funeral at the FNB Stadium and at the
Elspark Cemetery. Certainly, it was right
and proper for the SABC to broadcast it
in full, as befitting a man who was a
national hero and leader. But there was
something in the tone of the broadcast
that went further than respect — it was

‘Move over'

downright obsequious. A Zimbabwean
colleague noted that it reminded him of
the way his country’s television behaved
after independence in 1980: buttressing
those in power by recording their pom-
pous minutiae, all in the name of “pro-
gress” and “democracy”.

Why, forexample, were there no cam-
eras outside the FNB Stadium, showing
viewers the mayhem and anarchy outside
that was a direct counter to the pomp and
dignity inside? Whatever one thinks of
the disaffected and alienated youths who
threatened to turn the funeral into a
bloodbath, theiranger too was aresponse
to Chris Hani's death; it too should have
been recorded.

And S0, while SABC’s newscasts
tended to highlight the bad (concentrat-
ing, for example, on the rioting and loot-
ing at the top of the TV1 8pm newscast
on April 14, and only noting much later
that most marches were peaceful),
SABC’s live coverage of the funeral it-
self showed only the good —asymptom,
perhaps, of the current schizophrenia at
Auckland Park, as the corporation tries to
please both its current masters and its
future ones.

Of course, if the SABC had the moral
authority of a truly independent public

broadcaster, it would not feel compelled
to please any party and would have need
for no masters save accuracy and fair-
ness. It is going to have to earn this
authority, slowly and carefully. And the
process takes a critical first step with the
installation of a new Board and the trans-
parency embarked upon to appoint it.

But the new Board is only a be-
ginning. Now the tougher task of trans-
forming the institution begins. Far from
proving the SABC’s independence,
Christo Viljoen’s “10-second™ decision
and his admission that there was “no de-
bate” over the broadcasting of the Hani
funeral is, in fact, evidence that the SABC
still does not know how to think foritself.
It continues to act, rather, in knee-jerk
adherence to the powers of the day. That
is why it changed its policy in 1989 to
accommodate the government’s own
changing attitude towards the liberation
movements, and that, ultimately, is why
it took Christo Viljoen only 10 seconds to
deliberate over a decision that warranted,
at the very least, a good few minutes. @

MARK GEVISSER, a freelance journalist
based inJohannesburg, writes media com-
mentary for the Weekly Mail.

REVIEW, July 1993 —17



