THUMBSUCK

Some TV tips for the reluctant chairman

OTORING publisher, John Oxley

in a letter published in the last edi-
tion of this Review labelled the ethical
debate around motoring writers and free-
bies “hackneyed” and then went on to
extol the virtues of the average motoring
journalist.

Regarding the latter, no doubt he is
correct and most motoring writers are
upright citizens in good standing with
their conscience.

On his charge that the ethical debate is
hackneyed, however, it might interest Mr
Oxley — a former office-bearer of the
South African Guild of Motoring
Journalists — to know that around the
time he was writing his letter to Review,
the motoring editor of a leading
Johannesburg newspaper was threaten-
ing to blackball a manufacturer’s cars
from the pages of his newspaper because
he had been overlooked for an overseas
freebie. The guild, alerted by the
manufacturer, took no action against the
journalist in question.

‘Hackneyed’? 1 think not. ‘Hack’ is
probably more appropriate.

I agree wholeheartedly with Frederik
van Zyl Slabbert that he should not
have been appointed chairman of the new
SABC board. After all, he gave a rousing
display of ignorance about the dynamics
of television when he appeared before the
board’s selection panel and told the six
wise men (and one woman) that he
doesn’t approve of sitcoms and soap op-
eras and that television should play more
of an “educative role”, as he put it.

I’ve got news for the reluctant SABC
chairman — no sitcoms and soapies, no
audience; no audience, no advertising; no
advertising, no revenue; no revenue, no
television, or else steeply higher TV
licence fees to pay for Chairman Van’s
educational vision. Even then, I doubt we
couch potatoes will learn much because
we’ll all be glued to M-Net soapies.

O, the nasty little secret is out. The

reigning editor of The Observer,
Donald Trelford is being punted as editor
of a new ANC newspaper, to be funded
— or so it is reported — by none other
than that arch neo-colonialist of Lonrho
fame, Tiny Rowland.

In the last edition of Review, Trelford
wrote fondly of his early days as editorof

By Thomas Fairbairn

the old Nyasaland Times, explaining that
his brief in Malawi was to keep the news-
paper alive, “which meant making it
acceptable to the country’s leader”.
Perhaps, having accepted those
limitations on his editorial freedom from
Roy Thomson, ‘Pixie’ Trelford is an ideal
candidate to edit an ANC mouthpiece.

HERE was a story doing the rounds

of the foreign correspondents in Jo-
hannesburg after the breakdown of
Codesa 2 that when asked if he saw light
at the end of the South African tunnel,
President De Klerk replied that he
couldn’t even see the tunnel.

And, if you think that is disingenuous,
how about the story doing the rounds in
Bosnia that if you see light at the end of
the tunnel, it’s the headlamp of an on-
coming train.

ATS off to the jovial Scottish peer

Lord Erskine of Rerrick who has
bequeathed his testicles to the Royal
Bank of Scotland because, as he put it,
“they haven’t got any”.

He has amended his will to include the
gift of his “two most precious assets”
after being bankrupted because the bank
“didn’t have the balls” to accept a trust
fund as equity to cover his overdraft.

I think, however, that the good Lord
Erskine would make a far more telling
adjunct to history if he highlighted the
plight of Bosnia by bequeathing the
family jewels to the European politicians
because they certainly don’t have any.

T takes real optimists to fly in the face
of the doomsday singers by coming to
South Africa from the United States to
launch a computer magazine in the teeth
of the deepest depression since PW
Botha. Yet that’s exactly what David
Allen and Kathy Fielding did by launch-
ing Bit, amonthly magazine for PC users.
From day one, they adopted a pub-
lishing policy of no advertorial which
hardly endeared him to power ful interests
in the local PC market. But it paid off as
PC Magazine —arguably America’s best
computer publication — has signed them
to publish that title in southern Africa.
So it appears editorial integrity and
flair do pay and that the little guy can still
win big in the local magazine market.

HE gutsy female editor of The New

Yorker, Tina Brown, was paying her
favourite contributors around R80 000 an
article when she was editor of Vanity
Fair, and now that she’s editing The New
Yorker, she’s said to be paying around
R100 000 for commissioned pieces.

Perhaps there’s a lesson in this for
Sunday Times editor Ken Owen whose
latest hobby horse is the “obscene
frothiness” of South African journalism
which, he suggests, offers more “illusion
than illumination”.

I think Owen should be seconded from
the air-conditioned zone to spend a month
on a local reporter’s pay covering the
‘illusion’ in the townships, where some
journalists are now wearing flak jackets.

That way he might get to see just how
dangerous, demanding and poorly paid
front-line journalism has become in this
country instead of berating his colleagues
and indicting his own newspaper.

ARTOONISTS feed on idiocy, and

in these barren days of political cor-
rectness, they 're having a field-day. Wit-
ness the recent cartoon in which a mother
is reading a bed-time story to her chil-
dren. The book’s title? Snow so-called
‘White’ person and the Seven Vertically
Challenged Workers. @

REVIEW, July 1993 — 11



