REPORTING
THE IVY LEAGUE

The standard of the print media’s efforts at reporting on the SABC Board and its chairperson,
Dr Ivy Matsepe-Casaburri, augers a bleak future for any organisation or individual on
the wrong side of the press, says ARRIE DE BEER.

BOOK can (and perhaps should) be written
A:)n the generally one-sided, negative, and

incomplete reporting in South Africa’s
newspapers of the first three months of the new SABC
Board (which is not saying that there were not also
reasoned and fair reports).

Fired on by a “holier than thou” crusade by the
country’s new self-styled (and even self-appointed?)
guardians of broadcasting freedom, the print media
did not go out of their way to comprehend the com-
plexities of the situation, neither did they, generally
speaking, give a full and fair account of the Board’s
first wary steps.

The print media was so agog in their urge to
further, through the process of bad news, the cause of
the crusaders whose main line was that the Board was
“illegitimate”, that they often totally missed out on
some of the best good news stories in the history of
the SABC.

As Negotiation News pointed out, the positive
impact of the public hearings which preceded the
appointment of the Board, became all but forgotten in
the acrimonious political battle over the membership
of the Board. From the outset the efforts made for a
more representative and accountable public broadcast
system have been plagued by political squabble.

The Government/National Party, the ANC, the
Campaign for Independent Media — a loose forma-
tion of some 40 plus organisations regarded as a front
organisation for the ANC alliance — and the Conser-
vative Party were the most verbal in the political/
fracas that followed the appointment of the Board.
Impaired by political manoeuvring before it even
began to assume its duties, the Board had not been
given a chance to prove itself, said Negotiation News.

The only real victims were the Board members and
the seven people who were nominated by the panel of
Jurists for the Board, but who were not appointed in
the long run. They became political footballs kicked
about by the main players — the National Party
government, the ANC and the organised guardians of
broadcast freedom.

While most the SA Press was still harping on the
issue of “illegitimacy”, a few (quality?) newspapers
here and abroad ran stories on the almost incredible

From the outset
the efforts made
for a more
representative and
accountable public
broadcast system
have been plagued
by political
squabble.

blending of forces and goodwill on the Board under
its chairperson, Dr Ivy Matsepe-Casaburri. Even after
organisations such as equity became aware that the
Board was the most transparent and democratic one
ever appointed, the local press was still telling its
readers about the “illegitimacy crisis”. This was ac-
centuated by Campaign for Independent Media
spokespersons’ pontifications that only by reinstating
the seven people originally nominated by the selec-
tion panel, could the Board’s legitimacy be restored.

And when, after a few months, it became clear that
the Board could indeed find its own way through the
barrage of negative and often very slanted reporting,
the print media turned their often scathing attention
to the Board’s new chairperson.

Even by South Africa’s media standards, the inor-
dinate range of quasi-humourous attacks on Cas-
aburri, often based on sloppy news research, or rather
the lack thereof, will be a hard act to follow. (An
article in Femina was a noticeable exception, among
some other altempts).

The trouble started when Casaburri, an intensely
private person, was thrown into the limelight. Not
being a “public figure” before, she mistakenly

f| thought that she could keep her personal life out of

the media glare. She seemingly did not realise, neither
was she apparently accordingly advised, that there
would be a particular (and peculiar?) media interest
in her person.

If she erred on this point, the press’ reaction was
by nomeans ashining example of professional exper-
tise and valour. Instead of concentrating on the crucial
impact the new chairperson could have on the Board
in particular and the SABC in general, sections of the
press concentrated, sometimes in a petty way, on the
frivolous and the trivial.

Obviously there were exceptions. The Star, for
instance, ran stories under headings such as SABC
prepares for big day, telling its readers about an
internal monitoring system for news; the appointment
of an ombudsperson; the establishment of a steering
committee for voter education and a new policy on
employment equity.

Itwasn’t as if other newspapers did not know about
the crucial changes taking place on the Board and >

REVIEW, December 1993 —25



consequently the SABC. The Citizen, that South Af-

rican newspaper of record, gave a number of Sapa
versions of developments on the Board and at the
SABC. Leaders in the Pretoria News and other news-
papers gave guarded, but fair versions of what could
be expected of the new chairperson.

But there was, by and large, a definite lack of
in-depth or investigative reporting on how Casaburri
intended putting her words into action, and more
importantly, on what she had, or had not, achieved
over the first few months of chairing the Board.

Instead, the press took Casaburri to task because
she was secretive about her personal life. The Finan-
cial Mail was especially hard-hitting. Commenting
on the way that Casaburri was not transparent, it said
that perhaps this was a sign that the ANC intended
treating the SABC and the citizens of the country like
the National Party did — with arrogance and disdain.
Or, suggested the FM, was it perhaps (to quote WB
Yeats) a case of: the beggars change places, but the
lash goes on.

At first there were indeed problems with making
known some basic facts regarding Casaburri’s per-
sonal, academic and professional life.

According to a Financial Mail report, the SABC
chairperson said that she would not discuss her per-
sonal life, where she was born, her age, whether she
was married or had children (Finansies & Tegnick
told their readers the same).

But, by the time the FM ran these hard facts about
Casaburri, and the magazine itself was still insisting
on other pages that the Board was chaired by a mys-
tery woman, a number of other publications had al-
ready told their readers about the personal side of
Casaburri — that she was born in Kroonstad, and,
inter alia, that she indeed could speak Afrikaans,
which a number of papers said she could not.

Quite an issue was made of the so-called fact that
Casaburri could not speak Afrikaans, because this
was pcrotfived to have been one of the main reasons
why State President FW de Klerk did not agree to
appoint Professor Njabulo Ndebele to chair the new
Board. But Beeld had already reported in mid-August
that Casaburri could indeed speak Afrikaans (as well
as anumber of other languages), as any interview with
her would have shown. Even so, newspapers still
claimed as fact that she was not able to speak the
language.

Beeld not only reported that the chairperson spoke
Afrikaans, but also that she prepared her own afval,
pap and marog while in exile. Almost two weeks later
Rapport told its readers that Casaburri’s talents in the
kitchen remained her secret. In the meantime Cas-
aburri had also told City Press that she was a worka-
holicand that she was prepared to face the challenges
of the hot seat. This was not really the reclusive and
mystery woman M and Rapport tried to make out.

26 — REVIEW, December 1993

There was, by and
large, a definite
lack of in-depth or
investigative
reporting on how
Casaburri intended
putting her words
into action, and
more importantly,
on what she had,
or had not,
achieved over the
first few months of
chairing the Board.
Instead, the press
took Casaburri to
task because she
was secretive
about her personal
life.

Even when the newspapers were trying to get it
right, they often didn't seem to get it quite right.
Rapport said Casaburri was considered to be one of
the foremost sociologists in Africa. No source was
offered for this accolade in Rapportor any of the other
papers that made the same assertion. (At least not in
those reviewed for this article.) One could expect
Casaburri to have shied away from this commenda-
tion. She is more known for her work in education and
development in the exile community which includes
work for organisations such as Unesco in Namibia
and Zambia. She is also known for her work dealing
with gender issues in Africa. She is active in the ANC
Women’s League, But it is an open question whether
she is one of Africa’s foremost or eminent (academic
or research) sociologists, as some newspapers would
like their readers to believe.

Much was made of Casaburri’s academic qualifi-
cations. The Pretoria News said she had a PhD in
English and History (sic), Rapport said it was social
development (partly correct), the Sunday Times got it
right: a Masters and PhD in sociology from Rutgers.

One of the decisions that Casaburri’s Board made
and forwhich she came under fire, was the re-appoint-
ment of Mr Wynand Harmse for another year as
Group Chief Executive. It was suggested in The Natal
Witness that this decision was pressed by manage-
ment before familiarity (with the issu€) could produce
the confidence to reject it. What the Witness’s colum-
nist preferred not to tell his readers was that Harmse's
contract with the SABC was on the verge of expiring,
and therefore, had to bereviewed. Also, he did not tell
his readers, which at least one other paper did, that the
specific proposal to extend Harmse’s contract by one
year was not made by the old guard on the Board.

Taking cheap shots at the SABC Board chairperson
became a national sport almost overnight. Her SAA
flight to Sydney via Perth is a case in point. Duwwelt-
jie in Finansies en Tegniek told its readers under the
headline: Don’t Laugh, that one could not really
blame her for getting off at Perth instead of Sydney:
“Both cities are at the coast. They are straight across
from each other. Both are in Australia. Though they
are 3 200km from each other, it could have been much
worse, she could have stepped off at the Mauritius
airport.”

Anybody who comes in contact with Casaburri
quickly learns that she can cross her t’s and dot her
i’s in an assertive fashion. In the same vein she very
well knows the difference between P and S, be it the
geographical difference between Perth and Sydney,
of the socio-political difference between Pretoria and
Soweto. Nowhere (at least not in the newspapers
surveyed for this article), was her personal response
to be seen.

While the press was bathing in rancorous glee over
Casaburri’s perceived shortcomings on a personal
level, it often glaringly omitted to give her her due



when she was making constructive policy statements
and moves in a difficult leadership role, especially as
this was perhaps the most senior public post ever
occupied by a black woman in the country’s history.

The press is hasty to get hold of Interkom, the
SABC’s in-house journal, whenever there is the possi-
bility of a stink storie rearing its head, quoting liber-
ally from the journal. Casaburri made an important
statement in the September edition regarding the “fear
for the future” that many SABC personnel felt. To
those who felt threatened by so-called reversed dis-
crimination, she said: “Changes make people uneasy.
Itis how you handle the fear that makes the difference.
Those who refuse change make it difficult for them-
selves to participate...People should have hopes for
the future, not fear.” There was no rush on the part of
the press to publish and investigate these statements
that affected the lives of thousands of present and
future SABC employees.

Also, when Sunday Nation thought it to be in
decent ethical journalistic form to run a four centime-
ter WOB across the front page with an offensive racial
slur on Casaburri attributed to an SABc official, the
rest of the press apparently decided totum ablind eye.

As was said earlier in this article, the press is not
only to be blamed for naive or snide reporting on
Casaburri and the Board. There were also some very
well balanced efforts, especially leaders in both main-
stream and non-mainstream newspapers. Leaders in
the Cape Times and The Star are cases in point. The
latter said, inter alia:

“At a time when
there is a need to
redress imbalances
of race and gender,
the appointment of
a black woman to
head the SABC is
in itself welcome.”
—The Star

1 I:
e
o
o
es

THE ELECTION of Dr Ivy Matsepe-Casaburri as chair-
man of the SABC Board, by the unanimous vote of its
members, marks the end of an acrimonious dispute.
For that reason alone it is a positive development.

Casaburri, an educationist and former ANC exile,
has emerged as a compromise choice between
Njabulo Ndebele, the man originally chosen by the
legal panel and favoured by the ANC to head the
Board, and Van Zyl Slabbert, who was preferred by
President De Klerk.

But Casaburri seems to have commendable quali-
ties in her own right. At a time when there is a need
to redress imbalances of race and gender, the ap-
pointment of a black woman to head the SABC is in
itself welcome.

One cannot quarrel with her first pronounce-
ments: revision of the editorial code; open access to
the SABC by political parties during the run-up of the
election; and a balanced programme of affirmative
action, taking cognisance of skills and qualifications.

Casaburri has strong political convictions. The
acid test will be her ability to withstand pressure to
put her political loyalties before her responsibilities
as Board chairman.

Somehow, this leader seems to qualify for journal-
istic edicts such as fair comment, balanced views etc.
Is there a doctor in the house? @
=0 Arrie de Beer is director of the Institute for Com-
munication Research at Potchefstroom University,
and a member of the SABC Board.

Responsive to the need
for balance and harmony,
Murray & Roberts is well
positioned as a leading
participant in the
unfolding South African
scenario.

Murray & Roberts is
committed to professional
1 performance in the
4 conduct of its business —
the keynote being total
participation.

| INDUSTRIAL HARMONY

EID 4764

FROM A MAJOR PLAYER

e

MURRAY & ROBERTS
Progress based on knowledge

MURRAY & ROBERTS TRADE CENTRE
SKEEN BOULEVARD BEDFORDVIEW
PO BOX 1000 BEDFORDVIEW 2008 SOUTH AFRICA
TEL: +27 11 4551410 FAX: +27 11 4552222

INTERESTED PARTIES ARE WELCOME TO VISIT AN INNOVATIVE TRADE CENTRE AT OUR HEAD OFFICE WHERE OVER 100 COMPANIES ARE REPRESENTED

REVIEW, December 1993 —27



